søndag den 13. april 2014

Aprilsvejr

Byger der går og kommer og med enkelte solstrejf samt blæsevejr, ja sådan er vejret i dag.

Men himlen er da meget flot og græsset med sol på.
Fredag aften var der en lokalboende, som skrev til mig på facebook, hun skulle til at rydde et bed med en masse løgplanter og spurgte, om jeg ville have nogen af løgene. Jeg var lidt forbeholden, for hvis det var gule gammeldags påskeliljer, var jeg ikke interesseret.
Det var det ikke, så lørdag formiddag tog vi ned til hende.
Prøv lige at se bagagerummet blev fyld med planter, vi fik.
alle de smukke påskeliljer blev plukket ind i vasen, så der var pyntet op til gæsterne kom. Der var rigtig mange påskeliljer, men der var også hvide klokkescilla i hobevis, lækkert. I kan tro, jeg var glad, det bliver jeg nok også næste år, når det hele blomstrer. Alt nåede jeg at få plantet, inden gæsterne kom, der var heldigvis nem mad, men jeg må indrømme, at jeg var noget træt bagefter.
I dag har jeg slappet af og taget en rundtur mellem bygerne, kameraet var med
Jeg er glad for mine lysegule anemoner, snart kommer der andre mere gule.
Engkabbelejen står i fuldt flor nu
Jeg mener, at dette er en fritillaria, men der er ingen skilt ved
Pallidiflora er stadig tæt på ligesom hundetanden. Der dukker også flere trillium op, de kommer ikke på samme tid alle.
Heuchera caramel er ved at have fine blade nu
El Nino blev plantet, ja og så kom jeg da lige til at købe en mere i går morges.
Iberis er så småt ved at blomstre
 Lungeurten blomstrer flot
og den lilla lærkespore er godt bunddække, men det holder ikke længe, snart visner det ned.


Dagens påskeklokker
Sternii




og dagens rhodoer
Til slut de smukke kvædeblomster.
God søndag aften
Disse to harer sad i indkørslen

50 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Vi har haft en del sol og ingen byger endnu men vinden er i pelikanstyrke så ingen havearbejde i dag men det har været sommer i drivhuset så jeg har fået priklet noget bla fontænegræs og hirse. Sikken en masse gode løgplanter du fik der. Påskeliljerne er rigtig flotte. Den lysegule anemone er en lille skønhed ikke noget at sige til at den har været vist på flere blogs. Kender godt det med at skiltene bliver væk men pyt det går jo nok mon ikke vi køber planterne fordi vi kan li' dem og ikke pga deres navn :-) Ja det er svært ikke at købe nyt i denne tid vi kan jo altid lige bruge en til og El Nino er flot. Den lilla lærkespore ser i den grad ud til at trives hos dig. Den er da også meget sød. Den sidste Rhodo idag er jeg da lidt forelsket i skønt billede :-) Mon det er påskeharen med frue du har fået besøg af :-)
    God søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      I har da været heldige at slippe for bygerne, der har været mange her i løbet af dagen. Det har ikke været opmuntrende at komme ud. Det var da fint at få priklet, jeg har fået held med en bakke fontænegræs, der er 15 planter, så kan jeg vel klare mig, hvis alle lykkes. Ja det var dejligt med alle løgene. De lysegule anemoner er vist mange steder, jeg er glad for, at jeg har dem, de breder sig desværre ikke meget. Nej det har du ret i med skiltene, men det er nu rart, når man laver indlæg at vide hvad det er.
      Vi er rigtig nemme at friste til at købe nye planter lige for tiden. Den lærkespore er faktisk meget sød, men der er ikke så meget ved, når den bare visner væk. Ja den sidste rhodo er sød, det synes Linda åbenbart også :)
      Ja selvfølgelig var det hr og fru påskehare, det har jeg slet ikke tænkt på :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Tillykke med de mange fine løgplanter. Jeg forstår godt, hvis du blev glad.
    Godt billede af harerne.
    Ha´ en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase, ja der var jeg heldig.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  3. Sikke et løg-scoop!

    Her har det været koldt og blæsende i dag. Jeg er ikke helt tilfreds med vejret ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det var lidt af et scoop. Nej jeg er heller ikke tilfreds med vejret, men vi må leve med det :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ved ikke lige hvad det skulle fære for en Fritillaria - kan det mon være en lilje???
    Det vil i såfald være næsten uhyggelig tidligt - en asiat med opadvente blomster, sikkert en potte med 2 i der er plantet ud? Herfra gætter vi på "Lollipop" :)
    Her var det også aprilvejr - det har hele Norden vist haft.
    Mine trillium dukker også lidt sporadiskt op, også dem jeg var ved at opgive. - Godt med lidt spredning!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg har sat en fritllaria fra GP der sidste år, det var derfor jeg lurede på, om det var den. Jeg har godt nok delt nogle liljer sidste år, så det kan det måske også være, men den er langt fremme. Tror ikke på Lollipop, den har jeg ikke delt, og den står et helt andet sted i haven. Det bliver spændende :)
      Uhyre koldt og træls vejr, men sådan skal det åbenbart være.
      Det er min allerførste trillium, som er dukket op, jeg havde opgivet den, så glad blev jeg, og du har ret, det er godt med lidt spredning.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Påskeklokkerne har jo haft en god forårssæson vel nok pg,a vejret.
    Din Sterni er rigtig flot, specielle blade.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja påskeklokke sæsonen har været lang, det kan godt være at først varmen i marts og så kulden i april har forlænget sæsonen, men det gør ikke noget :) Ja Sternii er meget fin og speciel.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Det var lidt af et scoop med de mange løgplanter. Jeg går også og holder øje med knopperne på en kvæde. Søren og jeg har besluttet at besøge dig d. 24. maj og regner med at tage en overnatning. Er der et bestemt sted, du kan anbefale?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var et godt scoop, det var jeg glad for.
      Det glæder mig, at I vil komme den 24. maj. Jeg vil gerne vide, om I er til gamle snakkende koner, som snakker samsk og bor i øens hovedstad, for så har jeg den helt rigtige til jer, hvis hun har plads. Hvis I hellere vil være i fred, så finder vi noget andet. Hun serverer morgenmad, det gør man ikke på ret mange B og B mere. Måske er I mere til hotel??

      Slet
    2. Vi synes, det lyder hyggeligt med den gamle dames B & B. Hvis hun snakker samsk, kan vi prøve, om hun forstår os, hvis vi svarer på sallingbomål. Det er d. 23., vi gerne vil overnatte. Er det noget, du vil formidle, eller har du hendes telefonnummer, så vi selv kan gøre det?

      Slet
    3. Ja mon ikke hun forstår sallingbomål, jeg har reserveret værelse hos hende, hun skulle lige tjekke op med turistbureauet, men ringer tilbage i morgen. Så det er næsten på plads, hvis du ikke hører andet, er det i hvert fald. Ulla (frk. Anemone) og Bente (Elmbjergs Eden) har begge overnattet der , de var meget tilfredse. Og Asta var glad for, at jeg ville sende folk til hende igen. Asta har nummer 86 590351

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Dejligt med nye forårsløg..........det skal nok blive flot til næste år.Kan godt forstå at du ville have en mere af El Nino..........for det er da godt nok billigt.Min Netto har slet ikke sådanne planter.Her har det også været blæsende og koldt og med en enkelt regnbyge.
    Har været i gang med mit nye projekt med et potteskur..........inspireret af Fru Friis.
    Fint billede af harerne God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var heldigt med nye forårsløg, jeg håber også, at det bliver flot. Ja det var billigt med El Nino, ærgerligt de ikke har den i din Netto.
      Godt med inspiration fra andre blogge, det bliver spændende at se.
      Tak ja de harer var søde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Hvor er det dejligt at få så mange skønne løg. Her har der været solskinsvejr det meste af tiden, men med masser af blæst. Det ser hyggeligt ud med harer i indkørslen. Kan de lade dine blomster være i fred?
    Tak fordi du testede min komentarer kode.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja det var dejligt med alle de skønne løg. Det blæser alt for meget, ja så fik vi også byger. Vi har ikke problemer med harerne, nu har vi jo også sat vildthegn op, så de ikke kan komme ind.
      Det var så lidt :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det var da en dejlig henvendelse at få! De er så smukke, de lysegule påskeliljer - også fint med påskepynt til gæsterne :)
    Jeg er helt vild med de lysegule anemoner, du viser. Jeg synes, de er meget kønnere end de skrapt gule, og har noteret dem i min ønskebog - de er så fine og lette i det.
    Også flotte rhodobilleder! Jeg var slet ikke klar over, at man også kunne få dem i en nærmest blålig farve - den er meget flot - hvad mon den hedder?
    Ikke bare én, men hele to påskeharer - I kan sagtens på Samsø ;)
    Jeg håber på bare lidt bedre i vejr i morgen, så jeg kan komme i gang med nogle af projekterne i haven - yngstesønnen giver en hånd med :)
    kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg var rigtig glad for, at de ikke bare blev smidt ud, og så var det godt med blomster til vaserne.
      Jeg har også de skraptgule anemoner, men de jer er fine og lette, du må snart have mange sider fyldt i ønskebogen :)
      Den øverste rhodo hedder Gletschernacht, og den nederste Songbird.
      Ja vi er heldige med påskeharer.
      Ja lad os håbe på bedre vejr i morgen, især når du har hjælper på, det er da skønt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Ikke så tosset med alle de løgplanter. Hvor var det godt du blev kontaktet i stedet for at de blev kasseret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er også glad for, at jeg blev kontaktet, så de ikke bare blev smidt ud. Der har boet en gartner i det hus en gang, så der var rigtig mange løg i jorden.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Hvor skønt at der er nogen der tænker på om der er andre der kan bruge det de graver op. Og sikken da en dejlig forsamling der nu er flyttet ind i Høneballehaven.
    Det bliver sjovt at se når de blomstre til næste år.
    Min Netto havde ikke flere hosta, så jeg må pænt vente og s om ikke jeg kan erhverve mig nogen på Plantemarked i Lyngby.
    Forsat god søndag aften til dig.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er nemlig dejligt med betænksomme mennesker, det er ærgerligt at smide nogen planter ud, som andre kan bruge.
      Ja jeg glæder mig også til at se det næste år.
      Ærgerligt at din Netto ikke havde flere hosta, håber du kan få nogen til plantemarked i Lyngby.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hejsa Lisbeth!
    Sådan har vejret også været her imellem Randers og Langå i dag, utilregneligt, med alligevel smukt!
    Dejligt med sådan en løg gave:-D
    Skønne blomster billeder, du viser, som altid:-) en af de lungeurter jeg render og værner om, er en vild art med kæmpe blade og blomster, kun bladene er fremme her, endnu. Fantastisk godt billede af harerne, og så tæt på....
    Ha en skøn aften!
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja et lidt træls vejr, men lad det så komme nu, så vi kan få lune påskedage.
      Ja det var dejligt.
      Det lyder spændende med din lungeurt. Harerne var ikke tæt på, men kameraet har et godt zoom :)
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Ih... påskeharerne er ude at se sig omkring, hvor skønt :) Jeg ved allerede i dag at de kommer med tidlige påskeæg til Malcolm lille barnebarn på 5 år i morgen - sådan er de jo, de kære påskeharer.

    Ellers er der jo mange smukke ting på dit program i dag igen, og sikken stor portion løgplanter, du fik dér, det var rigtigt dejligt for dig.

    Dagens rhodo'er er meget smukke.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er de gode påskeharer på to ben, og så er der de firbenede, jeg har lige været ude og binde flere clematis op, der opdagede jeg, at en hare havde bidt en over, som lige var på vej op af jorden, den var ikke populær, sidste år kom samme clematis heller ikke op.
      Ja jeg var heldig med alle de løgplanter.
      Det er skønne rhodoer ja.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth,
    Tillykke med de nye løg. Det bliver en fest næste forår.
    Dine rhodoer er meget længere end mine. Venter spændt på de første blomster. April er jo lunefuld - så blæst, regn og hagl var forbi i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja det må blive en fest næste år.
      Det kan være mine rhodoer blomstrer tidligere end dem du har, men alt er jo tidligt i år.
      Ja det har været et værre vejr.

      Slet
  15. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth. Sikke mange lækre løgvækster du har fået. Hvor var det pænt gjort sådan at forære dem væk. Jeg kan godt forstå, at du er glad.Jeg har lige et spørgsmål: Hvis man har primulaer i haven, hvornår visner de så ned? Eller er der blade hele sommeren? Jeg har overhovedet ingen erfaring med primulaer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg er glad for løgene, hun har fulgt med på min blog, derfor syntes hun, at jeg skulle have dem. Det er lidt forskelligt med primulaer, jeg har nogen få som visner væk, men de fleste bliver, i denne milde vinter har mange slet ikke været væk.

      Slet
  17. Kære Lisbeth Det var da dejligt, sådan at få så mange løgplanter.
    Det er en sød Hosta. Og hvor ser det god ud med så mange Lærkespore. Og dagens rhodoer, hvor er de langt fremme, og fine.
    Også flotte billeder du starter med, det er flot med planter omkring pavillonen nu.
    Søde harer i den indkørsel, man ser ikke så mange hare mere.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var jeg rigtig glad for. Hostaen er rigtig fin, og endnu finere fordi de andre endnu ikke er kommet helt op.
      Lærkesporerne er fine men kortvarige, men det er rhodoernes blomstring selvfølgelig også :)
      Ja nu begynder det at ligne noget igen.
      Nej man ser ikke så mange harer mere, men en af dem har forgrebet sig på et nyt clematis skud, så de er ikke helt populære her mere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Kære Lisbeth.
    Hvor er det dejligt at du fik foræret alle de løgplanter. Ingen er i tvivl om, at du virkelig sætter pris på dem.
    Anemone Lipsiensis trives virkelig her i krukker. Den har bredt sig rigtig meget. Jeg har også den citrongule Anemone Ranunculoides, den blomstrer også godt i en stor krukke. Jeg tror, det er den gode Claus Dalby krukkemuld, der er årsag til, at de trives sådan.
    Der er store knopper i alle vores Allium, undtagen Ambassador. De ser ud til at være lidt senere.
    Og dine skønne påskeklokker står så fint endnu. Tak for dejlige billeder.
    Jeg tror alligevel, at jeg planter alle frølingerne over i hver sin potte, de vokser så hurtigt ude i udestuen, at jeg tror det er bedst for dem. Når det bliver lidt varmere sætter jeg dem ud i skyggen i haven.
    Fine Påskeharer du har fået besøg af.
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja jeg var rigtig glad for alle løgplanteren, selvom det var hårdt at plante dem :)
      Ja der var navnet på anemonen, tak for det - skiltet var væk, men du kan alle navnene, kan jeg se. Godt at dine også blomstrer.
      Nå endnu en oplysning, ambassadøren er senere, ja men det er fint at vide.
      Ja mange af påskeklokkerne står fint endnu, så jeg kan blive ved at glæde dig med billeder.
      Nå frølingerne gror hurtigt, fordi de står i udestuen, ja men så er det nok en god idé at plante dem i hver din potte.
      Ja ikke - men harerne har ødelagt et nyt clematis skud tror vi.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Nej, Lisbeth, jeg kan ikke huske ret mange navne længere, men vi har købt metalskilte til at sætte ved alle blomsterne. Vi skriver på dem med en vandfast tusch. På den måde lærer John også hvad de hedder. Han har været meget lærenem og kan snildt selv plante om i krukker.
      Mine påskeklokker er afblomstrede, men min røde løjtnantshjerte er blevet rigtig kraftig og jeg har lige foræret John er hvid, som gror godt, så nu står de og pynter sammen med mange andre.
      Kærlig hilsen Eliane.

      Slet
    3. Hej Eliane
      Selvom du ikke kan huske så mange navne mere, så har du alligevel tjek på navnene ved hjælp af skiltene, her bliver skiltene væk, fordi de står i bedene. Men en god måde at lære navne for John på, så han selv kan plante i krukkerne.
      Min hvide løjtnantshjerte er også tæt på blomstring, den røde er blevet lidt bagefter.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  19. Sikken et fint påskebesøg, hele to påskeharer :)
    solen skinner så smukt over haven, jeg kan godt forstå at rhodoerne skynder sig at springe ud.
    sikken nogle dejlige løg du der fik, de skal nok bringe massere af glæde, påskeliljerne er virkeligt skønne.
    rigtig god søndag :)
    Kh
    Marianne

    forresten du må gerne få den natskyggeblomst jeg viste på bloggen igår hvis du vil.. jeg kan enten sende den eller potte den op til dig og prøve at holde den i live, ..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det var fantastisk med hele to harer.
      Det ser godt ud, når solen skinner ind over haven, og rhodoerne kan lide det.
      Ja løgene tror jeg også vil bringe masser af glæde.
      Nu har jeg jo barnebarn, så måske skal jeg holde mig fra den natskyggeblomst, så du behøver ikke at have ulejlighed med det, men tak for tilbuddet.
      God mandag til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. det kan jeg sagtens følge dig i :)

      Slet
  20. Skønne løgplanter - dejligt at de ikke bare bliver kasseret! Ja du har ret de lilla lærkesporer holder ikke længe, men de blomstrer villigt nu og de er godt besøgt af bier lige nu!
    Herligt at du sådan fik besøg af påskeharerne. Det er altså charmerende at de kommer lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var dejligt med alle de løgplanter, og at hun tænkte på mig. Det er rigtigt ja, bierne er meget glade for lærkesporerne.
      Ja det var det rette tidspunkt for harerne at dukke op her til påske, men de kan nu godt holde sig fra mine små nye spirer af clematis.

      Slet
  21. Sikken en masse flotte planter som dukker op i din have! super med alle de løgplanter du har fået foræret,lad os håbe der er nogle fine imellem,det er fritillaria camschatcensis du har fået ,det er den eneste fritillaria med blade som ligner en lilje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er dejligt med alt det, der dukker op og at få foræret løgplanter.
      Sjovt nok havde jeg lige selv fundet ud af navnet på fritillariaen, jeg så på fakturaen fra sidste år og kunne heldigvis huske, hvor jeg havde sat den :)

      Slet
  22. Hei Lisbeth

    Du har så vakre påskeliljer og hos deg kan de jo kalles det. Her blomstrer de ikke på en stund enda.
    Sternii fikk jeg også kjøpt og de er så vakre. Koselig å se at dine påske klokker blomstrer fortsatt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja selvom jeg troede, de ville være afblomstret til påske, så holdt de stort set til påske, så det er næsten en måned, de har blomstret. Så kan vi nyde dine, når de kommer :)
      Godt du fik Sternii, det er en fin bladplante.

      Slet
  23. Hej Lisbeth
    Dejligt med betænksomhed, så alle de fine løg ikke skulle gå til spilde. Det bliver spændende til næste forår, med så mange nye løg ;)
    Jeg kan godt se at din Sternii ligner min silver dollar en del på blomsterne, men Sternii har noget større og mere takkede blade.
    Jeg tog også forbi vores Netto i går for at kigge efter hosta, men alle planter lå spredt ud over et stort område da blæsten havde haft fat i dem. Jeg gad ikke at undersøge om der var nogle planter der var ok, må vist vente til vinden har lagt sig, og de har ryddet op ;)
    Så mange smukke rhodoer du har i blomst nu, og kvæde knopperne er da heller ikke til at stå for ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det glæder jeg mig også til at se, men først skal vi nyde forår og sommer i år :)
      Ja de ligner hinanden lidt.
      Det lyder ikke rart med alle planterne spredt rundt, så var de nok ikke meget værd, så jeg kan godt forstå, at du ikke gad og kigge.
      Ja rhodoerne er godt på vej, kvædeblomsterne er jeg også vild med :)

      Slet