onsdag den 9. april 2014

Opstamninger og beskæring af lidt af hvert.

I aftes var der en smuk og anderledes solnedgang

og regnbue
I dag har jeg været i haven det meste af dagen, mindst et par timer i formiddag, og et par mere i eftermiddag. Bygerne er vi sluppet for, solen skinner ind i mellem, ja og så blæser det selvfølgelig ret kraftigt.
Her er resultatet af min opstamning, hvad synes I, har det hjulpet? Til højre bagved ses den frygtelige snebær, som gør hvad den kan for at indtage hele det hjørne.
Som I kan se er det et værre vildnis. Snebærren skygger lidt for min store rhodo Rex, som ikke må få sol, så den får lov at være der. Det er ellers en grim en, den breder sig ved rodskud helt vildt, så det bedste var at få den væk, men det er et kæmpearbejde.
Vi har en stor gran i stenbedet, den har længe trængt til opstamning, nu fik jeg gjort det, ingen billede af det.
Jeg har også beskåret en del sommerblomstrende buske, da jeg lige har læst, at man godt kan beskære dem i foråret, så nu er det spændende, om de vil blomstre i år. Ja og så er der blevet hakket ukrudt og ahorn omkuld. Rosen Ritausma blev beskåret, den var bar langt op, så jeg tog chancen og skar den godt ned.
Jeg har selvfølgelig også taget billeder
Så er den fine blodurt på vej, den fik jeg sidste år af min blogveninde Jessie.
Hundetandsliljerne bliver tilset flere gange om dagen, men ingen blomst endnu
Fritillaria Elwesii har fine knopper
Frit. Pallidiflora ser jeg også ofte til
 I går så min Juno iris Wilmotiana Alba sådan ud
I dag blomstrer den, jeg har den tre steder i ørkenbedet. Den må være købt til et plantemarked, det er ellers ikke, alt jeg køber der, som jeg har held med.
Kærmindesøster Jack Frost står fint, den har jeg købt hos Lotte med bloggen Achilleas kolonihave. Den anden jeg havde er forsvundet.
Så er de blå kobjælder også sprunget ud
R. Jacksonii er tæt på udspring
Perlehyacinterne i stenbedet er blevet til en ordentlig klynge
 Kasmirsk Røn/Sorbus Casmiriana er nu sprunget ud
og høstrøn/Sorbus Dodong er godt på vej, den er ikke kun smuk om efteråret
Den røde hyld står så fint
Rødbirken er slet ikke rød endnu

Tulipanerne bøjede sig mod jorden af regn og blæst, men der er vist ingen tvivl om, at det er turkestanica.
Smilecina Racemosa er godt på vej op i skovbedet

Så sprang min Trillium ud,  jeg synes, den er lidt skuffende. Disse billeder er fra i går, men den ser lige sådan ud i dag.
Fortsat god onsdag.


36 kommentarer:

  1. Smuk solnedgangsbillede.
    Flittig i haven trods blæsten.
    Jeg kom ikke i haven i dag. Her blæser det en halv pelikan, og vi har ikke rigtig læ i haven, så i stedet fik jeg lidt af strygestakken gjort mindre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Der var nok at se til, så jeg ignorerede blæsten, der er heller ikke meget læ her, men det var ikke så koldt. Ja strygestakken skal jo også klares.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Sikke en smuk solnedgang i havde igår ;)
    Så er vi ihvertfald to der ikke lod os stoppe af den stærke blæst idag, og kom i haven. Jeg har også tilbragt hele dagen ude, det har været lunt og solen har skinnet en masse så vinden måtte vi bare leve med idag ;)
    Min trillium er ikke helt sprunget ud endnu, så jeg venter spændt. Jeg kan nu godt forstå at du blev lidt skuffet over blomsten, nu må vi vente og se om min er magen til.
    Jeg syntes helt klart at det har hjulpet på din forsythia ;)
    Hvor er den røde hyld smuk ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var en fin solnedgang med flotte skyer.
      Jeg tog ekstra tøj på, så var det ikke så galt, det var lidt køligt fra morgenstunden. Når solen skinner er de svært at blive inde, især når man ved, der er nok at lave.
      Den trillium skal åbenbart se sådan ud, kan jeg forstå på Karsten.
      Godt du synes, det har hjulpet på forsythiaen, men noget hit bliver den aldrig, det gør hylden derimod :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    her har det været meget vekslende, med hård vind og heftige byger.
    sikken mange blomster dine tænder får - mine viser kun enkelte om overhovedet nogen.
    Flotte Fritillaria - så ens og alligevel så forskellige.

    Tulipanen ligner bestemt den der går under navnet Tulipa turkestanica - de lyse pollen er karateristiske!

    Og Trilliummen, viker da ok? - havde du håbet på en mørkere blomst?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja hård vind men bygerne slap vi for. Tænderne strammer sig godt an i år, i modsætning til Trillium, der er ikke mange af dem, som får blomster i år. Ja fritillariaerne er flotte, jeg har flere på vej.
      Der er vist ingen tvivl om, at det er Tulipa turkestanica.
      Jeg havde nok håbet på at kunne se, det var en blomst, det kniber det lidt med :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Ja her har det bestemt ikke været havevejr.
    Jeg synes det pyntede med opstamningen på din forsythia. Men den snebær er vel nok aggresiv, hold da op!
    Jeg synes, at din Trillium er smukkere i knop end i blomst.
    Den røde hyld er finere end min! Min ligner den alm.hyld blot med røde blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nej havevejr er så meget sagt, men jeg var glad for tørvejr.
      Ja det trøstede mig lidt at se din forsythia, de ligner da lidt hinanden, nu må vi se, om den får lov at blive. Snebærren er helt forfærdelig, tænk at en planteskole kan foreslå den til nybegyndere. Vi købte nogen stykker efter deres anbefaling, da vi begyndte på haven.
      Ja vi er enige, jeg synes også min trillium er smukkere i knop end i blomst.
      Min hyld hedder Black Lace, din er sikkert Black Beauty, den ligner mere en hyld med røde blade, men den er flot alligevel, synes jeg.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Fin solopgang du fangede. Opstammet en Forsythia, det kan man måske også gøre, er vel OK hvis den fylder for meget.
    Mine Blodurter var også kommet op, sidst jeg var på stranden.
    Altså Lisbeth, hvor er Kobjælderne søde, dem skal jeg have nogle flere af på næste plantemarked i Lyngby, som jo er snart.'
    Og dine Perlehyacinter er også fine, en flot farve.
    Også dine tulipaner er søde.
    Ja, hvis vi får lidt sol og varme varer det nok ikke længe før den R. Jacksonii sprænger ud, den har vel nok mange knopper.
    I det hele taget vrimler det jo med spændende ting i din have.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja den var fin og speciel. Jeg opstammede forsythiaen, fordi jeg syntes, den var grim.
      Det kan være dine blodurter er nået længere end mine, men det kan du jo ikke lige se.
      Ja jeg er også vild med kobjælderne, ærgerligt at den røde gik til.
      Det varer ikke længe, inden jeg kan vise udsprungne blomster i R. Jacksonii.
      Ja der sker meget nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Her har vinden også blæst koldt,, så jeg har ikke været ude i dag. Sikke mange fine planter du har, en del af dem kender jeg slet ikke, så jeg suger til mig og bliver inspireret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nå du kom ikke ud i dag, nej det var en kold vind, men med godt med tøj, så gik det an. Godt du suger til dig, det er også den måde, jeg har lært de lidt fremmede planter at kende på.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Flotte aftenbilleder og mon ikke det var årets første regnbue :-) Det har godt nok været koldt idag ærgerligt for i denne uge har jeg fri kl 15 så jeg har kun været lidt i drivhuset i dag. Ja du har da rigtig haft gang i beskærersaksen og opstramningen er da gået meget godt. Fritillariaerne kan jeg rigtig godt lide her er der blomst i F. Persica og F. Michailowskyi og de nye jeg satte i efteråret er også godt på vej. Jeg mener at F. Elwesii er blandt dem. Juno Iris da rigtig fin godt du fik nogle stk af dem. Det er surt at blæsten har væltet de små tulipaner. Røn har er flot udspring var lige ude og kikke til min perlerøn den så også fin ud. Trillium ser jo nok ud som den skal men jeg havde nu regnet med noget mere farve men de flotte blade kan da opveje den lidt blege blomst. Manden er gået ud i kulden for at slå græsset. Det trænger nu også og han har taget thermotøjet på. Jeg må hellere lave en kop varm te så han har lidt at varme sig på
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en kold dag, men med godt med tøj går det an. Det bliver spændende når fritillariaerne springer ud. Min perlerøn er ikke sprunget ud endnu. Ja det er godt at trilliummen har flotte blade, for den er lidt kedelig i blomsten, men pyt bare den ville brede sig noget mere.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Den opstammede forsythia ser fin ud! Og snebær er noget stads til at brede sig. Vi har en hel lille snebærskov som vi går og fjerner en bid af engang imellem.

    Håber det blæser lidt mindre i morgen! God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana, ja det pyntede vel. Snebær burde forbydes at sælge, men skal godt nok være over dem.
      Ja lad os håbe på mindre vind i morgen.

      Slet
  9. Jo, det pyntede da med forsythiaen. Det er flotte udspring du viser på træerne i dag, allesammen. Men den mørke hyld er nok allersmukkest, synes jeg. Der sker fortsat så meget i haven at det kan være svært at følge med, godt at du har hele dagen til det :) Mine tulipa turcestanica er ikke sprunget ud endnu, ikke engang i knop...
    Forhåbentlig får du en dag uden blæsevejr i morgen.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Godt du også synes, det pyntede på forsythiaen. Ja Black Lace er bare så smuk. Der sker rigtig meget i haven, hvis jeg ikke havde hele dagen var den groet helt til for mig, jeg går der nærmest uafbrudt bortset fra enkelte småpauser. Men jeg nyder det nu også. Det var da underligt med din turcestanica, der burde da være knop.
      Ja lad os håbe på godt vejr resten af ugen, så I andre også kan få glæde af det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Du har rigtig haft gang i saksen. Snebær har F. skabt med rodskud og det hele. Utrolig fin iris du viser - og solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja du kan tro, der var gang i saksen i dag. Ja du har helt ret de snebær er frygtelige. Tak ja den iris er meget fin.

      Slet
  11. Hej
    Meget flotte planter du viser i dag,ja det er det jo hver gang:)
    Fine fritillaria de ser sunde og store ud ,glæder mig til at se dem i blomst!
    Du skal nok få held med dine nye junoiris ,de er ikke så vanskelige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Det var godt, du kiggede med i dag :) Jeg er også vældig spændt på at se mine fritillariaer i blomst. Jeg er glad for de nye junoiris, de er da fine, så er det godt, de ikke er vanskelige.

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Smuk og speciel solnedgang og også en flot regnbue - kunne være dejligt, hvis man virkelig fandt en krukke guld for enden af den :)
    Jeg synes, du er sluppet fint fra opstamningen af Forsythia - det ser godt ud, men hvor træls med den aggressive snebær - har selv kæmpet med en, og den skulle være udryddet nu. Dine Frittilaria Elwesii er længere fremme end mine - der er noget at glæde sig til:)
    Kan godt forstå, du er lidt skuffet over Trillium, men bladene er bestemt fine.
    Her har det også været hundekoldt, og jeg fik først fri 19.00, så det blev kun til en aftenrunde i haven - sejt, at du fik arbejdet så mange timer :)
    Black Lace er meget, meget smuk - den er skrevet i ønskebogen.
    Fortsat god aften - kh Linda
    PS: Tak for kommentar på min baghave, og du har ret - det er mere bøvlet med stauder og roser tæt sammen, så jeg overvejer et rigtigt rosenbed, for de er så flotte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak ja der var jeg heldig, men den var også fin og anderledes igen her til aften. Guld finder vi nok ikke lige.
      Tja jeg er nu stadig ikke begejstret for forsythiaen, men der er ikke meget andet, der kan gro sammen med den lede snebær. Jeg tænker, der er 5 sammen, så de er ikke sådan at få bugt med, der er rodskud over det hele.
      Trilliummen har en underlig blomst, jeg har lige været ude og kigge til den igen. Ja bladene er fine, bare den ville brede sig lidt mere. Ja jeg har arbejdet pænt længe i dag, der er lige så meget at lave i morgen. Så var det godt, det var i dag, det var koldt, når du havde sent fri. Black Lace må du have, en er skøn.
      Selv tak, nå så var der noget om snakken med roser og stauder sammen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Så mye flott det er i hagen din nå! Kubjeller er så vakre. De skal jeg kjøpe flere av.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, ja der er meget. Kubjeller er fine, men de røde og lyserøde kommer ikke igen er min erfaring

      Slet
  14. Hvor er der meget fint i din have allerede nu så tidligt på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er dejligt, når det hele starter tidligt.

      Slet
  15. Imponerende smukke og fantasiske billeder du altid tager af himmelen og lyset. Jeg elsker dem.
    Mange havehilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Susan, jeg er vild med at tage himmelbilleder, så der kommer mange endnu :)

      Slet
  16. Ih, røn 'Dodong' er så fin, så fin. Jeg plantede den i min første kolonihave i Aarhus, men forlod den, da jeg flyttede til Randers. Jeg overvejer at indføre den her, for den er så lækker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja Dodong er bare så smuk om efteråret, og det bliver jo ikke et voldsomt stort træ, så den må du indføre igen.

      Slet
  17. Hej Lisbeth!
    Dejlige billeder, og mange skønne "ting"du viser her, og den røde hyld, uhmm, måske derfor der er et kæmpe billede blandt;-)
    Uha ja snebær, her er forholdet dobbelt, men vi har i den grad for mange, og forsøger at grave op, og holde dem på plads, udenfor hegnet. Kan faktisk rigtig godt lide blade blomst og bær.
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Så er kæmpebilledet sat ned i størrelse, ved ikke lige hvad der var sket, men pyt hylden er så fin, så den kunne tåle det :)
      Snebær er da fine i blomst og bær, men uha hvor er de stride, man skal være over dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Hej Lisbeth.Ja !!! her var det bestemt ikke havevejr i går........det var hundekoldt og blæsende.
    Flot regnbue du viser.Og det har bestemt pyntet på din forsythia at den er blevet opstammet.
    Men den mærke hyld er bare dagens plante.
    Dejligt med tidlige tulipaner.........mine Toronto står rigtig flot.Og også Purissima blomstre flot.
    Nu skal jeg i haven.........for det er dejligt vindstille i dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nej det var det heller ikke her, men jeg var ude alligevel trods den kolde blæst.
      Ja jeg tror også, forsythiaen er blevet lidt pænere.
      Ja den mørke hyld er skøn, den er på din ønskeliste, tror jeg. Jeg har ikke blomstrende tulipaner endnu.
      Det er skønt med stille vejr, det er det også her.
      Knus Lisbeth

      Slet