tirsdag den 22. april 2014

Tulipaner og andre fine planter

Hold da op hvor det går stærkt nu, jeg kan dårligt følge med til at tage billeder og lave indlæg. Hver gang jeg går en runde, opdager jeg noget nyt. Den lune påske har virkelig sat gang i det hele.
Der er blomst i min Anemonella Thalictroides
De dobbelte gule anemoner blomstrer flittigt
Blommetræet er fyldt med smukke hvide blomster
Ligeså bærmisplerne
Bronzeblad myldrer op i skoven

Endelig kom hundetanden Erythronium Pagoda også i blomst
og her er så Tuolumnense
Hvidblommen blomstrer fint endnu
Iberis er i fuldt flor
 Kvædetræet er smukt lige nu
Kvædeblomster i nærbillede
Forresten blomstrer min hvide løjtnantshjerte også
Få påskeliljer står endnu
Og narcis Thalia er lige startet
Magnoliaen er bare smuk
Rosenmandlen er stadig ikke helt sprunget ud
Rhodoerne er også godt på vej

R. Festivo holder en fest

                                    
R. Metternichii
 R. Great Dane vil også være med
R. Wiltonii med det smukke løv er allerede sprunget ud med en blomst
Tulipanerne kommer flere ad gangen eller bare en enkelt knop
Jeg har købt frynsede tulipaner i år


Oviedo købt i England, er de ikke smukke, de er i hvert fald anderledes
I dag slutter jeg af med spejlbassinet, der er lige kommet friskt vand i.
Fortsat god tirsdag aften

46 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, der er gang i den nu. Det er dejligt.
    Din kvæde er fantastisk smuk!
    Fint med spejlbassing- det giver en fin stemning i haven.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er der, det er svært at følge med. Kvæden er meget smuk ja - og jeg er meget glad for mit spejlbassin.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Smukke smukke billeder du viser...Ja det går næsten alt for hurtigt i disse dage, det er ikke let at følge med. Det må især være svært for dig, med så mange fine planter og buske du skal holde øje med i din store have ;)
    Den lille Anemonella Thalictroides er da helt bedårende, jeg købte også en Anemonella sidste år, men der er kun kommet få blade i år.
    Hvor er de lilla frynsede tulipaner kække og dit spejlbassin kan jeg nu godt blive lidt misundelig på ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja jeg synes også, det går for hurtigt, det er lidt skræmmende, at det går så hurtigt. Ja du kan tro det er svært, oveni har jeg liljebillerne, jeg også skal holde øje med, det kniber at nå det hele.
      Ja Anemonellaen er rigtig fin, og jeg fik et godt billede :)
      Tulipanerne er lidt specielle, men jeg kan nu godt lide dem. Jeg kan godt forstå, at du er lidt misundelig på spejlbassinet, jeg bliver mere og mere glad for det.

      Slet
  3. Varmen har virkelig sat gang i sagerne.
    Det ser lovende ud med alle blomsterne i blommetræet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er gang i den nu, lidt for meget synes jeg.
      Der skal nok blive masser af blommer, det har der været de sidste år.

      Slet
  4. Midt april og påskeliljerne synger på sidste vers - det er helt utroligt. To sjæle, én tanke. Jeg viser også bærmispel og blommetræ i dag. Det ser ud, som om mange af dine rhododendron har tænkt sig at blomstre i april i år. det bliver en fest. Den fyldte gule anemone er rigtig køn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er utroligt, så hurtigt det går. Ja og vi fik da et hæderligt billede af vores bærmispler denne gang. Ja der er gang i rhodoerne, men forhåbentlig er der nogen tilbage d. 24. Ja den fyldte anemone er helt fin.

      Slet
  5. Jeg er enig med dig i, at der virkelig sker noget i haven nu.
    Hvor er din kvæde smuk, skøn farve.
    Din rosenmandel er langt fremme. Jeg må da ha´ kigget til min.
    Som altid gode billeder.
    Tak og også en god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg skal love for, at der sker noget i haven, det er lidt vildt.
      Kvæden er rigtig fin ja med en smuk farve.
      Somme tider er det bare sprunget ud uden vi har opdaget det.
      Tak for det.

      Slet
  6. Ja det er helt utroligt så hurtigt det går i haven. Efter at have været i haven hele påsken, så jeg her til morgen at der var blomster i blommetræerne, det havde jeg slet ikke opdaget :-)
    Jeg har lige plantet en pærekvæde, men der ser ikke ud til at være blomster i i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er svært at følge med, jeg opdager også ofte noget, jeg ikke lige havde set :)
      Jeg har også en pærekvæde, et rodskud fra min søn, der er heller ikke blomster i i år.

      Slet
  7. Speilbassenget er så flott! Kvedeblomstene er virkelig vakre. Mine doble gule anemoner blomstrer her også nå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja jeg tænkte på dig, da jeg tog billedet af spejlbassinet. Tænk at du er ved at være med nu, det er da dejligt :)

      Slet
  8. Ja, det er virkelig svære at følge med nu - det hele får lynhurtigt farve.
    Jeg er vild med den lille anemonella på det første billede:) Der er vidst også fart over dine rhododendron nu?
    Ang. dit forrige indlæg, tror jeg nok at alle tilgiver hvis du ikke når at få kommenteret - du som vel er så trofast hol os alle. Og ja, han er dejlig den lille trold:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det går så stærkt, så man når ikke at fordøje det.
      Anemonellaen er rigtig sød, jeg er glad for, at jeg fik et godt billede. Ja nu er der gang i rhodoerne.
      Ja det er ikke nemt at følge med på bloggene heller, men vi er jo alle i haverne, så du har ret, det bliver nok tilgivet. Ja Arthur er en sød lille trold :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Det ser fantastisk ud. Jeg kan rigtig godt lide de frynsede tulipaner - de er sjove. Hvor er kvædetræet smukt. Du er heldig, at du har plads til så mange træer, men din have er jo også stor. Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak - godt du kan lide mine frynsede tulipaner, jeg synes faktisk, at de er kønnere end jeg havde regnet med.
      Ja der er plads til meget i min store have, det kniber at følge med.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det var hårdt at det ikke var havetøjet men bagertøjet jeg måtte trække i idag. Trøsten måtte så findes i at der kun er 4 arbejdsdage i denne uge :-) Ja lige nu går det rigtig stærkt derude så det er mere end et fuldtidsjob du har rodet dig ud i :-) Det er skønt at frugttræerne begynder at blomstre din kvæde er super flot. Bruger du frugterne eller er de til pynt og til fuglene? Fine hundetænder Pagoda er super med den røde midte. Jeg er rigtig glad for at jeg har fået Løjtnantshjerter men den hvide kommer ikke i blomst i år men den lyserøde står derude og er så fin. Ja Festivo holder da i den grad en fest hvor er den flot. En rhodo fest jeg følger med glæde. Den er rigtig sød den frynsede tulipan jeg tror kun at jeg har en enkelt frynset men den blomstrer ikke endnu og er slet ikke så køn. Spejlbassinet er så flot det var en dejlig gevinst og en der giver meget glæde :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må have været hårdt at tage bagertøjet på til morgen, det kan jeg godt forstå, godt det kun er en 4 dages uge, det trøstede Bent sig også med :)
      Det er rigtigt, at jeg har et fuldtidsjob med haven, men jeg elsker at gå der. Der kommer ingen frugter på min kvæde, det er blomsten, man skal nyde i dette tilfælde. Her er det omvendt, det er kun den hvide løjtnantshjerte, som blomstrer hos mig, den anden fik jeg lagt for meget jord over, så den er bagefter. Ja der er snart rhodofest her i haven. De frynsede tulipaner synes jeg er rigtig smukke, jeg har flere endnu.
      Jeg er glad for spejlbassinet, der var jeg heldig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Allerførst tak for et rigtig godt tilbud om at se din have allerede i maj - det er godt nok MEGET fristende, og der er ikke andre planer den weekend, men jeg er nødt til lige at vente med at tage endelig stilling til i næste uge, hvor jeg får at vide, hvad mine elever skal op i til eksamen. Er det kun dansk, så går det - er det flere fag, så kommer det til at knibe - men jeg vil altså rigtig gerne komme :)
    Hvor er det bare skønne billeder fra din have - jeg kan godt forstå, at det efterhånden må være svært at vælge ud, for hvor har du meget, der fortjener at blive foreviget. Anemonellaen er bare så sød! Kvædetræet er noteret i ønskebogen, og det samme er Wiltonii :)
    Dine engelske tulipaner er også skønne - har aldrig set den slags før. Spejlbassinet er noget helt særligt - sådan et kunne jeg godt tænke mig!!
    I dag har været en dejlig dag! Tænk, jeg vandt Drømmegavens giveaway - og mig, som ellers aldrig vinder noget - helt utroligt:)))
    Mine Blue Parrot tulipaner er sprunget ud, og de er bare fine. Sønnen er næsten færdig med det store bed, så nu kommer det sjove med tilplantning.
    God dag til dig i morgen - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak, vi kan jo ligeså godt fylde en bil op, der er ikke så mange meldt til endnu, vi får se på torsdag, om flere melder sig. Du er velkommen, hvis du har tid.
      Jeg har taget over 70 billeder i dag, for der er hele tiden noget, jeg gerne vil forevige. Godt du har en stor ønskebog :) Ja tulipanerne er lidt specielle, jeg kan godt lide dem, jeg vinder heller aldrig noget, men jeg var så heldig med spejlbassinet.
      Tillykke med at du vandt Drømmegavens giveaway, det var da herligt.
      Fantastisk at du snart kan gå i gang med et nyt bed, godt at sønnen ville hjælpe.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Der er virkelig mange dejlige planter i din have. Anemonella Thalictroides er så fin. Det ser godt ud med Iberis som bundplante sammen med rhodoer. Jeg vidste slet ikke, at den kunne trives i surbundsbed. Det giver mig nogle ideer ;-)
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja der er mange skønne planter i min have, jeg kan knap nå rundt at se dem alle. Anemonellaen blomstrer for første gang i år.
      Jeg har ikke desideret surbundsbede, der er spagnum blandet med jord i hullerne til mine rhodoer, resten er almindelig jord, men mon ikke de trives alligevel iberis, jeg tror det. Min er stjålet, så gror de bedst :) det er siden blevet til rigtig mange, de har bare bredt sig godt.

      Slet
  13. ihh ser super dejligt ud, hos mig er tulipanerne ikke sprunget endnu. dine er super flotte kan godt lide de "frynsede"

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak skal du have, ja jeg kan også godt lide de frynsede tulipaner :)

      Slet
  14. Ja, der sker noget i haverne. Min bronzeblad er også endelig begyndt at vise sig. Har dem flere steder. Fik flyttet min gule hundetand Pagoda sidste år og de blomstrer også. Men de er svære at fotografere.Skønne frynsede tulipaner. Nu kommer mine også stille og roligt. Der er stadig mange med knopper. Men desværre også mange med forkrøblede blade. De må vist graves op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det går stærkt. Bronzeblad bliver til mange, hvis man venter længe nok. Ja pagoda kan godt være lidt svær at fotografere. Det er irriterende med tulipanerne som ikke kommer igen med andet end blade.

      Slet
  15. Hej Lisbeth

    Jamen det gør den da også -Anemonella thalictroides- blomstrer fint.
    Din ser ud til at være en lidt fyldt type og uden det mørke løv og bladårer som min har.
    Fin Erythronium, de er ikke så forskellige, "Pagoda" er et kryds mellen Erythronium tuolumnense og Erythronium californicum "White Beauty". hvilken kan du bedst lide?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den Anemonella thalictroides er da helt fin, det kan godt være, at min er lidt mere fyldt, men den har heller ikke det mørke løv.
      Nej de er ret ens de to Erythronium, derfor var jeg nødt til at løfte hovedet på dem. Toulumnense er nok den jeg bedst kan lide. Jeg købte White Beauty sidste år hos dem du ved, den er ikke kommet op i år. Det hele blev jo plantet lige inden den hårde frost i marts og kom alle dengang til min store forbavselse, det gjorde det så ikke i år, desværre.
      Tak i lige måde

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Først må jeg altså lige sige 'nååååååhhr' til ham Arthur, hvor er han blevet stor - og dejlig. Dit indlæg er jo fyldt med alt hvad hjertet kan begære, så det er svært at vælge en yndling, men jeg tror det må blive den frynsede, især pga den fine, fine mørke stilk.
    Knus AM (og jeg sender dig lige en mail i løbet af næste uge)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Ja man kan ikke lade være med at sige nååååhr til ham Arthur :) Du behøver ikke vælge en yndling, du skal bare kigge og nyde, jeg synes også de frynsede er skønne :) Mørk stilk? det må jeg lige se efter.
      Knus Lisbeth, som ser frem til mailen, men bare roligt det går nok.

      Slet
  18. åhh hvor er festivita rhodoen dog sød og fin, og er bare vild med R. Wiltonii ...
    den kvæde er virkeligt meget smuk i blomst, jeg føler mig fistet men ved ikke rigtigt hvor den ville skulle stå.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. glemte helt at jeg syntes dine frynsede tulipaner er dejlige.. jeg har haft nogle en enkelt gang, men de kom ikke igen, jeg håber dine gør.
      KH
      marianne

      Slet
    2. Hej Marianne
      Ja lige nu er Festivo fin, men desværre når den aldrig at blomstre på alle blomsterne, jeg må prøve at vande den for at se om det hjælper. R. Wiltonii er skøn hele året på grund af det fine løv, der er mange knopper i i år, så det er ren win win, den har kun blomstret en gang før. Kvæden er rigtig fin, men det er jo også kun kort, der er så meget, man gerne vil have, men der skal jo være plads :) Godt du kan lide mine frynsede tulipaner, det er vist ikke alle, der kan det :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  19. Kære Lisbeth
    Flot spejlbassin og tulipanen - ja, den er anderledes-----
    Nej Lisbeth, man kan ikke følge med, så meget som du viser, hvor er det dejligt.
    R. Wiltonii er smuk, jeg elsker de sarte...
    R. Festivo er også smuk. >Jeg vil finde en hvid løjtnantshjerte i år.
    Hundetanden er jo også værd at nævne, den er også flot.
    Man kunne jo blive ved, så meget du har.
    Det går jo stærkt, når vejret er som i dag.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Nå du bryder dig ikke om mine lyserøde flossede tulipaner.
      Jeg har allerede nye billeder, som jeg skal ud at have taget, der er så mange skønne planter. Jeg kan godt forstå, du vil have en hvid løjtnantshjerte, de er også søde. Wiltonii er meget fin og sart og med flot løv året rundt.
      Ja det går stærkt og i dag bliver vejret lige så godt, herligt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  20. Så fin den er den Anemonella thalictroides - husker også en Greenfinger - den er nok ikke klar endnu. Men det er da fantastisk så meget du har i blomst lige nu Lisbeth.
    Jeg opdagede at min pæretræ er begyndt at blomstre - det er også meget tidligt i år.
    Den hvide løjtnantshjerte er også så fin. Din kvæde er smuk i blomst - jeg har den orangefarvede. Den er nu også ok - jeg er ved at vænne mig til farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja Anemonellaen er rigtig fin - Greenfingers blomstrer også nu, men den breder sig desværre ikke ret meget, nærmest tværtimod, billedet i går blev slette, det var ikke godt nok, så jeg må ud og prøve igen i dag.
      Jeg har kun et lille pæretræ, jeg er ikke sikker på, at der er blomster i i år, i går var der ingen.
      Den orangefarvede kvæde er ikke lige mig, jeg ville have svært ved at vænne mig til farven :) jeg ved jo, hvordan du har det med den farve.

      Slet
  21. Smukke billeder fuld af stemning allesammen:) Jeg er også pjattet med din Anemonella og husker som Bente også Greenfingers, men den må vi vente på, forstås.

    Det er helt berusende med alle blomsterne i rhodo'erne og også de blomstrende træer og buske gør deres til at man fortrylles helt og aldeles. Nyd din dag i haven, det giver velsagtens regn senere. Jeg smutter i hvert fald og igen og luger i det hvide bed.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er stemning over hele haven lige nu. Greenfingers kommer med i dag.
      Ja jeg nyder det hele, men en frokostpause må jeg have, jeg tror ikke, vi får regn her, her er gråt men det bliver nok ved det. Jeg skal også ud og luge.
      Knus

      Slet
  22. Hvor er den fin din kvæde..... Hvis jeg ikke var sådan en gammel kone - så ville jeg købe mig et rigtigt kvædetræ - men en skønne dag så gider vi ikke hæk og græsklipning mere, og så må vi jo forlade haven, så jeg er bange for at et kvædetræ ikke kan nå at blive stort nok til at sætte frugt i "min tid"...... på den anden side......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er en fin kvæde, jeg tænker ikke på alderen og på om jeg en dag ikke gider mere, jeg kan da nyde det så længe jeg kan. Mit kvædetræ sætter i øvrigt ikke frugt, så det behøver jeg ikke at vente på :)

      Slet
  23. Hej Lisbeth.Forsøger lige igen.Ja!! det går bare SÅ stærkt i vores lige for tiden.Smuk kvæde du viser.........og din magnolie er bare så smuk.......min er allerede ved at miste sine blade.
    Mine to bronzeblad har også vist sig.Dejlig at have de skyggefyldte steder
    Hos mig er det den rosa løjtnantshjerte der blomstre......men den hvide er da på vej.
    Og dejlige rhodoer der nu starter med alle de smukke blomster.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det går meget stærkt derude nu, jeg kan ikke følge med. Tænk at din magnolia allerede er ved at miste bladene, det er en kort fornøjelse.
      Godt dine bronzeblade også har vist sig, ja de vil helst have det skygget.
      Min den rosa plejer også at være først, men jeg kom til at dække den med jord, så den skal lige igennem det først.
      Ja nu starter rhodo festen.
      Knus Lisbeth

      Slet