søndag den 27. april 2014

Jeg føler mig heldig

og det er jeg nok ikke, den eneste som gør, sikken nogen vidunderlige dage her sidst i april. Hvis vi så også kan få regn om natten, så kan man ikke ønske sig mere, det skulle da lige være udryddelse af liljebiller og snegle :)
Der er knap 17 grader, og vi har siddet på terrassen og spist frokost, mens vi nød den smukke udsigt.
Tulipanerne kommer en efter en, her er et forløb på den frynsede


også denne hvide tulipan har jeg med fine frynser, ny i haven
denne fine mørkerøde tulipan er også ny i haven
Tarda blomstrer så fint i skoven nu
Rhodoerne holder en fest, men der kommer mange endnu
 R. Double Dots
 R. Gletchernacht i modlys
 R. Great Dane
 R. Helen Martin er smuk i knop
 R. Lanatum

R. Tholasma
R. Viscy er elegant, den står i skoven
Stenbedsplanterne er også med i festen
 Iberis
 kalkkarse
lyngfloks
 Saxifraga i hvid
og i rød
I ørkenbedet fandt jeg til min overraskelse denne her
Gentiana sino-ornata, den må være købt til et plantemarked, den blå farve kan ikke overses.
Epimedium lilafee
Den fyldte anemone
Primulaen er nu fuldt udsprunget, og der er en blomst mere på vej
En fritillaria uden skilt, så navnet er ukendt
lige ved siden af fritillariaen står Geum Mai Tai
Tørstetræ/Rhamnus imeretina er smukt i udspring
Min kiwi er også smuk med det nye løv
Rosenmandlen endnu en gang. Magnoliaen falder hurtigere end rosenmandlen, som jeg har haft glæde af i længere tid.
Til slut kuglekastanien og skoven, lige inden det bliver til en rigtig skov
Fortsat god søndag




42 kommentarer:

  1. Ja, jeg er helt enig med deg, det er et deilig vær vi har hatt i det siste. 23 grader her i dag, og nå er det et akutt behov for regn eller vanning. Din Great Dane er så vakker! Den skulle jeg gjerne hatt tak i ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har været et fantastisk vejr, vi måtte nøjes med de 17 grader, men det var også fint. Du har ret, jeg er også begyndt at tænke på at vande eller håbe på regn. Jeg har hørt de lover sne :(
      Great Dane er meget smuk, den kan jeg godt forstå, du gerne vil have fat i :)

      Slet
  2. Jamen, vi er da bare SÅ heldige! Og vi nyder det også intenst herovre i Nordsjælland :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja du af alle må da nyde det :) det er godt.

      Slet
  3. Enig. Vejret kan vi ikke klage over.
    Hvor er dine tulipaner smukke.
    Lyngfloks er også ved at være i blomst her.
    Din rosenmandeltræ er bare smuk. Vores har ikke mange blomster i år. Måske er det frosten der er skyld i det. Den plejer at være fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej vi kan ikke være bekendt at klage over vejret.
      Tak skal du have. Lyngfloksen er så fin, den dækker det hele, godt du også har den.
      I har nok lidt mere frost hos jer, så måske er det derfor jeres rosenmandel ikke er så fin i år.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Ja, vejret fejler ikke noget, jeg har også fået skik på haven nu, og ved du hvad, jeg fandt R. Schlippenbachii i Lyngby i dag. Så jeg føler mig også heldig. Men den hvide løjtnantshjerte, blev solgt lige for næsen af mig. (man skal købe 1. gang man ser det man ønsker sig)
    Stenbedsplanter er faktisk rigtig søde, og dine Rhodoer jeg kan rigtig god lide R. Viscy.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Fik du fat i R. Schlippenbachii, det var da rigtig godt. Jeg mener, du har den nede på stranden? Så skal du nok have denne hjemme? Ærgerligt med den hvide løjtnantshjerte. Jeg kender godt det med at så går man lige lidt videre, det kunne jo være, den var lidt billigere et andet sted :)
      R. Viscy er bare så skøn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth
      Ja, jeg har den nede på stranden, rådyrene har bare spist en del af den, så du har ret, jeg vil gerne have her hjemme. (hvis jeg kan overbevise "folk" om det er en god ide), jeg gav 125, for den og den er da pæn stor, men han havde nogle store med blomst til 300 kr. det synes jeg var billigt. Han var fra Rhodo-foreningen.
      Lisbeth, jeg har det bare sådan, at jeg tit får købt noget jeg har i for
      vejen, fordi jeg godt kan lide det jeg ser, og nok fordi jeg ikke spreder mig så meget.
      Jeg fik også købt en narcis, THALIA der så ligner en jeg har i forvejen. Og en dobbelt DICK WILDEN.
      Jeg fandt også en Kobjælde. Samt en Græs, som skal ned på stranden.
      sov godt helsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Ja det mente jeg nok, den nye hjemme kan du nok holde fri for rådyr, så må du nyde den. Det var billigt for R. Schlippenbachii, Planter du ikke selv, så skal "folk" vel ikke blande sig i det :)
      Ja men det er jo også fint, hvis man kan lide planten og har plads, jeg har det med at skulle prøve forskelligt.
      Hvad er en dobbelt Dick Wilden??
      Dejligt at du fik en masse med dig.
      God dag til dig
      hilsen
      Lisbeth

      Slet
    4. Kære Lisbeth.
      DICK WILDEN det skulle være en Narcis. ligner en påskelilje.
      Jeg har ikke så meget plads herhjemme, så den nye skal stå et sted, hvor der står en som jeg skal have gravet op, (den er ved at blomstre nu) den skal så ned på stranden, men jeg skal have hjælp.
      Har skrevet til dig igen under lørdag.
      hilsen Jessie
      Tak fordi du hjælper mig.

      Slet
    5. Tænkte nok at det var en narcis. Ups ja det er ikke så godt, at du skal have hjælp. Jeg håber, at du får det.
      Kigger lige under lørdag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hejsa Lisbeth!
    Let at forstå du føler dig heldig:-) og sikke alle de skønne skønne blomster, og rhododendron du har, uhmmm, gik her sidst på dagen i en planteskole, for at købe lidt frugt træer, og andre godter.....og der stod de så og strålede om kap med solen, alle de lækre rhodoer, den ene smukkere end den anden, men ikke en kom med hjem i dag, den afdeling af grunden må vente lidt endnu.
    Dejligt skue du viser, og den blå er da bare blåere end blå:-)
    Mange hilsner fra Anette
    Ps ha en rigtig god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja ikke - pragtfuldt vejr har vi haft hele weekenden. Ja man kan ikke få alting på en gang, men det er rart at vente på rhodoer :)
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Ja, vi er enormt heldige.

    Der er intet som første gang man spiser frokost udenfor i det dejlige vejr - der er masser at glæde sig til de kommende måneder.

    Det bliver helt vildt at komme over og se de smukke rhodo'er der blomstrer - bare nu ikke hele ballet er overstået, når alting er så tidligt.

    De frynsede tulipaner er meget fine, dem har jeg ingen af (endnu).

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, at vi er, desværre lover de frost sidst på ugen og endda sne, men det tror jeg ikke på.
      Heldigvis plejer der også at blomstre nogen i juni, så de må vel vente lidt endnu med at blomstre, jeg frygter mere frosten, den vil tage glansen af dem.
      Godt du skrev endnu :) om de frynsede, jeg synes, de er ret søde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det har været en forrygende weekend med det skønne vejr. Jeg har også den fyldte hvide anemone. Saxifraga er bare sådan en fin blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja forrygende weekend, dejligt. Ja saxifraga er rigtig fin, og der findes så mange forskellige.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja vi må da smile fra øre til øre med disse vidunderlige dage :-) Tulipanerne står så flot. Jeg har en lille lysrosa med gul midte der er sprunget ud idag en af de billige fra efteråret mener også at jeg købte Tarda. Håber at det er en af dem der ikke er sprunget ud endnu. Åh Rhodo Gletchernacht smelter mit hjerte den er så smuk :-) Yndige lyngfloks ligner dem jeg lige har plantet rundt om min stjernemagnolie. Ja Gentiana er i den grad blå. Der er egentlig ikke så meget der er så blåt det er måske også meget godt for den farve stjæler hurtigt alt opmærksomheden. E. Lillafee står stadig på ønskelisten den blev jeg lidt forelsket i da du lavede dine kavalkader i vinters. Næste gang jeg skal have stauder må jeg bestille et sted hvor de har den. Den fyldte anemone er sød min er ikke sprunget ud endnu men så kan jeg jo nyde den først hos dig og senere her så det er da win win. Den er så fin din Kiwi er den selvbestøvende eller har du den bare for dens fine løv. Den har da snart blomstret længe Rosenmandlen den er yndig :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der smiles meget over vejret i disse dage :) Jeg tænkte nok, at du ville blive helt syg med det billede af Gletchernacht, det er det bedste, jeg har taget endnu. Den er pænere i virkeligheden, kameraet kan ikke gengive den blå farve. Det kan den til gengæld med Gentiana, den er for blå. Derfor blev jeg forundret over, at jeg har den, jeg tror ikke, jeg har kunnet læse, hvad der stod på skiltet :) da jeg købte den. Ja Lilafee er rigtig sød, den må kunne fås et sted, kan ikke huske, hvor jeg har købt den. Kiwien er selvbestøvende, men jeg har den mest for løvet. Rosenmandlen er fin, men grim når den er færdig med at blomstre, men jeg nyder den indtil da :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Flotte billeder! Jeg er faldet for rhododendron R. Viscy. Den er meget flot.

    SvarSlet
  10. Vi har bestemt været priviligerede i dette forår. De seneste dage er næsen ligefrem blevet lidt rød efter havearbejdet.Det sidste billede er rigtig vellykket med skovmotivet i baggrunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja min næse er vist også ved at blive lidt rød, i næste uge bliver den måske rød fordi vi skal have det koldt igen :(
      Tak skal du have, ja det var også hensigten, at man skulle kunne nyde skovmotivet i baggrunden.

      Slet
  11. Hold da op dine rhodoer er langt fremme, sikke et syn. Smukt ser de ud.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth
    JA vi er bare så heldige med det smukke vejr, her blev frokosten også nydt ude.
    Sidst på eftermiddagen måtte jeg desværre gå ind, da jeg let får soleksem om foråret, og jeg skal jo helst holde hele ugen ;)
    Hvor er den lille primula fin, sjovt vi begge har valgt ronaldo som ny tulipan i år, den er super smuk men også lidt svær at gengive på billeder. Det varer ikke længe nu, inden din lille skov atter er sprunget godt ud.
    Har du set at jeg har svaret på dit tidligere indlæg ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi er heldige, det er dejligt at sidde ude og spise, mens man nyder udsigten. Øv med soleksem, det lider jeg ikke af, men jeg prøver at lade være med at være så meget ude 2 timer omkring middagstid, det er jo lidt farligt.
      Ja det er lidt sjovt at vi begge har valgt Ronaldo, jeg synes nu ikke den er helt så mørk som på billedet på pakningen. Nej, snart bliver træerne igen til en skov.
      Jep har set det :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Ja!!! vi er bare så heldige os havefolk..............at vi kan nyde alle vores dejlige blomster og planter.Er lidt bombet efter en lang dag i går med at hjælpe vennerne i deres have.........og tidligt op til plantemarked i Lyngby.
    Din lille rosenmandeltræ er bar så smukt.........nyder også min.

    Du har da mange smukke rhodoer i blomst..........min hvide er ved at åbne sig.
    Din lille iberis busk synes jeg også er fin.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi er meget heldige, at vi kan have glæde af vores haver. Jeg havde besøg i haven i dag, det tog 10 min. der var ikke meget nydelse.
      Jeg kan da godt forstå, du er bombet, håber du fik noget godt til plantemarkedet.
      Ja jeg kan godt forestille mig, at din hvide rhodo er ved at åbne sig nu. Iberis er en stenbedsplante, selvom den ligner en busk.
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth, jeg skal da lige love for at Rhodoerne holder fest..i deres smukkeste dress.
    Vi er så heldige os havefolk og andre udendørsmennesker at vi har evnen til at nyde naturen i alt slags vejr vi finder altid noget vi kan glædes over og her de sidste par dage har da været en hel gavebod, med frit valg på alle hylder.
    Rigtig dejlig blomsterfest til dig i høneballehaven :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der er fest med rhodoerne i øjeblikket.
      Ja vi er meget heldige, at vi kan nyde naturen og glæde os over den, det er så dejligt.
      Jo tak også god blomsterfest til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth, kan godt forstå at det er en fest, det er da bedårende dejlige billeder du har af mange skønne planter. Og en fest kan det jo kun være i sådan noget vejr, tror alle nyder det i fulde drag :-). Forsat god fest :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja det er næsten ikke til at løsrive sig derude fra, der er så meget skønt lige nu, og sammen med det gode vejr, ja så bør al tid tilbringes der. Tak i lige måde

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Ja, det har været en skøn dag. Vi spiste endda aftensmad på terrasen! Men jeg er enig i, at det vil være dejligt med lidt regn om natten. Godt vi har en stor vandtank.
    Sikke en flot fest dine rhodoer holder. Det er virkelig smukt.
    Vi finder en dag i sommerferien, hvor vi kan komme over.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja fantastisk dag, og det ser ud til at fortsætte. Det blev lidt køligt til aften, så vi spiste inde. Regn ville være rigtig godt, men i denne uge er der ikke udsigt til regn, derimod til dejligt solskinsvejr, det er jo heller ikke så dårligt, så kan rhodoerne fortsætte festen. Jeg håber, at vi slipper for nattefrost, som de har lovet, for det kan mine rhodoer ikke lide.
      Det lyder hyggeligt, vi aftaler nærmere til Grundlovsdag.
      Tak i lige måde

      Slet
  17. hej Lisbeth

    jeg er helt vild med dit billede af R. Gletchernacht er den virkelig så blålig i blomsterfarvetonen? skøn det ser den ud.
    jeg syntes Great dane har de yndigste små prinsesskjoleblomster :)
    og det må da være dejligt at finde sådan en fin blå blomst, jeg ville egentligt gerne finde sådan en hjemme hos mig :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mariann
      Ja jeg var rigtig heldig med billedet af R. Gletchernacht, kameraet kan nemlig ikke gengive den blå farve så godt, men her ramte jeg plet, tror jeg.
      Great Dane er bare så skøn, jeg kan få de fineste billeder af den.
      Den er lidt for blå for min smag :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  18. Kære Lisbeth
    Ja, vi er bestemt heldige i disse dag - jeg kan ikke huske, at vi nogensinde før har haft så fantastisk vejr i april, og at planterne har været så langt fremme. Jeg nyder hvert sekund, og i går fik jeg meget fra hånden i haven - var først inde, da det blev mørkt :)
    Hvor er de fine, dine tulipaner! Jeg går også og glæder mig over mine egne - jeg har sat mange løg, og det har jeg bestemt ikke fortrudt :) Først nu blomstrer Spring Green her og det samme gælder lungeurt Sissinghurst White, så vi er nok lidt bagefter jer her i det midtjyske :) Min store, gamle, lyserøde Montana clematis er sprunget ud - det er et skønt syn!
    Altså Gletchernacht - den er så flot! Den er i fornemt selskab med andre skønne rhodoer - glæder mig til at se Helen Martin i udspring - er den også nærmest bordeaux, når blomsten åbner sig?
    Også skønne stenbedsplanter, du viser - Saxifraga er bare en superplante:)
    Ha´ en dejlig solskinsdag!
    Kh Linda

    SvarSlet
  19. Kære Linda
    Ja det er helt utroligt med det vejr, det er med at nyde det, inden vi får frost, jeg håber, vi slipper ellers bliver rhodoerne grimme.
    Tulipanerne er skønne nu, inden længe indhenter du mig, min montana er ikke i blomst endnu, langt fra men den står også skygget.
    Uha jeg kan ikke forklare hvordan Helen Martin ser ud, du må vente og se, den er noget anderledes, men flot.
    Ja Saxifraga er en god plante.
    Tak i lige måde - selvom du nok skal på arbejde.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  20. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de smukke billeder.
    Rhodoerne står fantastisk smukt. Her for Odense kommer vi ikke nær frysepunktet så langt vi kan se(12. maj).
    Dine dobbelte anemoner er meget yndige.
    Vi vander meget i disse dage, men det gør vi gerne for at have solskin og varme.
    Din blå blomst er godt nok meget iøjnefaldende. Jeg har før overvejet at købe en ensian, men da jeg så den i en planteskole, fik jeg ikke lyst.
    Den hvide frynsede tulipan er meget yndig, så ren og fin.
    Vi købte en skærmlilje forleden dag, den glæder jeg mig til at se i blomst. Den har 4 store knopper.
    Jeg ønsker dig en rigtig god dag.
    Kærlig hilsen til Bent og dig. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, jeg tager så mange billeder, det er helt vildt. Jeg håber, at vi heller ikke kommer nær frysepunktet, men jeg tør nok ikke plante dahlia ud, de står med spirer i pavillionen.
      Ja der skal meget vand til, jeg skal nok også snart i gang, det er en stor omgang.
      Den er simpelt hen for blå, den falder forhåbentlig snart :) måske skal jeg forære den væk.
      Ja den hvide frynsede, det er en anden sag, den er nemlig ren og fin.
      Jeg har et par skærmliljer stående, men har ikke haft dem før, de er ikke store, nogen jeg har fået foræret. Jeg tvivler nu på, de kommer i blomst.
      Også god dag til dig og John.
      Kærlig hilsen
      Lisbetn

      Slet