onsdag den 23. april 2014

Lidt af hvert og mange billeder

Hele formiddagen er gået med at sprede ferramol mod sneglene, sprøjte for liljebiller, holde øje med hvilke rhodoer der er kommet siden sidste rundering. Til sidst kiggede jeg efter, hvor meget mine clematis var vokset, når de skal gro op i træerne skal man holde øje med dem og hjælpe dem på vej. Det går nemmere, når de har fået flere år på bagen, så kan de næsten selv.

Jan Lindmark har kun fået hjælp en enkelt gang
Der er ikke meget tid til at fjerne ukrudt, når alt skal nurses så meget, men jeg kan jo lide det. Der kom lige en lille byge(som fortsatte hele eftermiddagen), så kunne jeg sætte mig til computeren så længe. De nyplantede roser fra Jas har fået lidt Rhizo Bio også kaldet Mycostart, så håber jeg, de kommer godt i gang. Du kan læse lidt mere om Mycostart her i mit indlæg. og her
Det er anemone tid
 Nemerosa Allenii
 her har vi den meget omtalte Greenfingers, som der desværre ikke er mange blomster i, den breder sig heller ikke som forventet.
Nemerosa Pleniflora har jeg efterhånden en del af
Firblad sammen med egebregne, dette er den jeg har haft et par år, ved siden af kommer dem, jeg har fået af Karsten, de er hjembragt fra Sverige.
I mellem dem står et par trillium
Ambassadøren som jeg også har fået af Karsten står lige ved siden af, den er ved at være noget voldsom, men en blomst er på vej.
I regnbedet står den ene af mine foldblad, det er et farligt sted, for her regerer sneglene, det kan man godt se, selvom det ikke er slemt endnu. Derfor kom der ekstra ferramol i bedet.
Blåpude blomstrer i ørkenbedet
og denne fine Saxifraga i stenbedet ved siden af, som I kan se, kender den ikke sin begrænsning, så den vokser helt ud på stien.
Rundt om i alle bede har hornviolerne sået sig selv. Husløgene er store og fine nu
 Himalayacederen gror godt, der er nye skud på vej
I skoven står min lille lærk, som jeg klipper, så den ikke bliver større
 I skoven står også den lille fine kuglekastanie, som snart blomstrer
Denne kastanie er købt sidste år, så den er ikke stor endnu. Det er rød hestekastanie
Den lille orangegrenede lind er meget fin her lige før udspring, den er også ny i haven
I samme del af haven har vi regnvandsbedet, som er ved at være godt frodigt af akelejer, sibirisk iris, geranier, pileurt og den brogede judaspenge. Senere kommer der astilber og valmuer.
Duftsnebollen er også i den del af haven, den udsender den skønneste duft lige nu, det er en duft, jeg holder meget af.
Der er stadig påskeklokker i skoven, denne er lige sprunget ud, så jeg måtte lige vise den
Primulaen som lige er sprunget ud, står også i skoven
 R. Blushinegirl sprang så småt ud i går, jeg nåede knap at opdage, at den viste farve
 I dag var R. Crane sprunget ud
 og R. Great Dane
 R. Prostratum er fin sammen med de franske anemoner
R. Tholasma er også lige begyndt blomstringen
 Her et lille kig i den gamle del af haven, den gule philadelphus
set fra flere vinkler, blommetræet er også smukt.
Til sidste min smukke tulipan, der trofast kommer igen hvert år, jeg tror, den hedder Esther.
Uha det blev til mange billeder, mon du var med hele vejen.
Vi har fået 4 mm nu, det var dejligt, det hele ser friskere ud nu.
God onsdag aften

47 kommentarer:

  1. Ja - jeg var da..... med hele vejen :) Der er jo masser at se på i haven og billederne er dejlige. Jan Lindmark er bare så smuk, min er også i fuld blomst nu. Skønt at se himalaya cederen igen, så fin med de friske grønne skud.

    Det er et stort arbejde at nurse alle de planter og samtidig lægge "foder" ud til snegle og biller - ja, dagen kan hurtigt gå.

    Jeg fik håndluget næsten hele haven rundt, regnen kom først her ved 16-tiden eller lidt senere, men da var jeg gået ind.

    Jo, Ester er bestemt smuk, har noteret mig at den er driftsikker.

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Dejligt du var med hele vejen :) Ja der er så meget at se på i haven, at jeg ikke kan nå at fotografere det hele. Jan Lindmark er fin og fylder godt. Men Propertius må jeg nok vente et års tid med at se.
      Ja Himalayacederen er groet godt, den er ved at være stor.
      Det er lidt svært at følge med, her til aften var jeg ude og se efter snegle, men de er for små til at jeg kan få øje på ret mange.
      Jeg mangler lugning over det hele, især mælkebøtterne er stride nu. Regnen kom før hos os, og jeg havde besøg af Rikke, så jeg nåede ikke mere i dag. Heldigvis er der en dag i morgen igen :)
      Esther er købt hos Bakker, det er mange år siden, jeg handlede der.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Sikke meget det allerede er sprunget ud hos dig. I må have bedre vejr, end vi har i Vestjylland.
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja der er gang i den her, vi er nok nået længere end I er i Vestjylland.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Jow jow... Lisbeth jeg er her også endnu ;)
    Jeg kan godt forstå det er svært at begrænse sig med alt du har at byde på, men hvorfor skulle du da også begrænse dig.
    Hvor er den fine primula yndig og din Himalayacederen er så skøn ud med alle de fine nye skud ;)
    Det er et stort arbejde for dig at holde alt uønsket kryb væk, jeg håber det lykkes så nogenlunde i år ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Dejligt at vide du var med hele vejen :)
      Tja der kunne jo være nogen, der var trætte af alle de billeder :)
      Ja det er en fin primula, købt på et plantemarked for 15 kr. :) Himalayacederen gror og gror, den er ved at være stor.
      Ja lad os håbe det lykkes, men det er vist en svær opgave.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jamen Ambassadøren ser da godt ud! Den fordobler sig hvert år så næste år har du 2 løg - og de er nok større end det du fik, jeg havde jo 8 der konkurrerede før jeg kiggede efter.
    Alletiders at firbladene har overlevet - de så så sarte ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Ambassadøren er stor og fyldig efterhånden. Er det bedst at grave dem op hver år?
      Firbladene har det fint, de er lige på vej op.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Ved det egentlig ikke - vil gætte på at efter 2 sæson vil være smart?
      Så har du 4 at gøre godt med:)

      Slet
    3. Jeg spørger, fordi jeg har mange allium af ældre dato i haven, måske kunne de trænge til en deling efter blomstring

      Slet
  5. Ja, jeg nød også alle dine billeder. Jeg er meget spændt på om min foldblad vil blomstre i år, de sidste 2 år er der kun kommet blade. Måske skulle jeg overveje om den står det rigtige sted :)
    Knus Anne Mette
    PS - hvis du skulle få frø på din brogede judaspenge, så vil jeg være jublende lykkelig hvis vi kan lave en 'bytter' :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Jeg er glad for, at du nød alle mine billeder. Jeg tvivler på, at der kommer blomster i min i år, foreløbig ser det ikke ud til det.
      Jeg skal nok tage frø fra til dig at den brogede judaspenge.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja selvfølgelig var jeg med hele vejen. Jeg skulle jo nødig gå glip af noget.
    Tak for de dejlige billeder. Jeg har nydt dem.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt Aase, du har ret, det var da træls at gå glip af noget.
      Selv tak, god du nød billederne.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her begyndte det at regne til middag og indtil nu har vi fået 6 mm. Lidt mere kunne vi godt bruge. C. Jan Lindmark ser rigtig flot ud i træet og så næsten uden hjælp. Fine anemoner lidt mere til ønskesedlen :-) Firblad har jeg aldrig hørt om. Får den blomst eller forbliver den grøn. Dejligt at der kommer blomst i Ambassadøren den glæder jeg mig til at se. Hvor er de smukke de sorte hornvioler sammen med husløgene. Husløg kan jeg rigtig godt lide. Hvor den dog lyser op den brogede Judaspenge et rigtig blikfang imellem alt det grønne. Super flot :-) Så sprang den lille primula ud den er da rigtig fin. Dejligt med trofaste tulipaner det er desværre ikke tilfældet med alle slags. Den mest trofaste jeg har er en hvid som jeg har fået af min farbror for omkring 25 år siden hvor han arbejdede hos en tulipanavler. Den har blomstrer hvert år lige siden ikke altid med lige mange blomster. I år er et af de magre. Den er jeg rigtig glad for :-) Nu håber jeg at det fortsætter med at regne lidt endnu når det nu er kommet igang. Skal nok lige en tur rundt og kikke efter snegle når det nu er fugtigt. Jeg har ikke set nogle af de "grimme" endnu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så har I fået mere end os, der må gerne komme mere i nat. Jeg var ude og kigge efter snegle, det hele strutter af glæde derude.
      Ja du kan hurtigt få en lang ønskeseddel :) Hvis du kigger godt på firblad, kan du se en blomst. Altså hvis du trykker på billedet og gør det stort.
      Ja de er kønne nu de sorte hornvioler, husløg har jeg mange af, hvis du mangler, de får snart unger.
      Nej der er rigtig mange af de nye sorter, som kun kommer et eller to år, så du er heldig med den fra din farbror.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth Jeg var med hele vejen og nød samtlige billeder, men kunne især lide foldeblad, klematis og tulipan ;-) God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det glæder mig at du var med hele vejen og nød mine billeder.

      Slet
  9. Alle de fine ting du har, og rhodoerne vil bare frem nu :) smukt.

    jeg kan rigtigt godt lide de små selvsåede hornvioler, det ser så sødt ud, at man må smile, og den dejlige saxifraga som breder sig ud over stien er så smuk. jeg kan rigtigt godt lide den slags væskt lidt vildt, smukt og helt sin egen
    KH

    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja jeg skal love for, at der er gang i rhodoerne nu, det er dejligt.
      Ja du kan godt lide det vilde look, det ser også godt ud både med hornvioler og saxifraga. Efter den kommer der nelliker imellem stenene på stien.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Tak for de smukke fotos - det var en fornøjelse at se dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Bente - dejligt du kunne lide dem :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Du kan tro, jeg nød hele "turen" i fulde drag - det er jo bare en fantastisk dejlig have, du har :) Den ene skønhed kommer efter den anden, og jeg forbavses fortløbende over de mange forskellige rhodoer, du kan diske op med - helt utroligt! Regnvejrsbedet ser rigtig godt ud - håber, du tager dig tid til 5 minutters pause på bænken engang imellem, så du kan puste ud ovenpå snegle - og billeforebyggelse. Det er sørme noget af et arbejde, du der er kommet på - træls!
    Her har det regnet siden kl. 16, hvor jeg fik fri, men jeg har alligevel været ude på rundtur og kan glæde mig over tulipan Don Quisotte, der nu er på spring - et nyt og lovende bekendtskab :) Esther er selvfølgelig noteret, for den er da bare smuk. Jeg nåede også en tur på planteskole, hvor hvid og rosa løjtnantshjerte kom med hjem sammen med lidt blåpuder og katteurt Walkers Low - sidstnævnte skal efterhånden erstatte mine lavendler, som ikke er glade for at bo her. Humøret var ikke for godt ovenpå en lidt træls oplevelse på arbejde - måske derfor røg der også 3 x Munstead Wood roser i vognen - i hvert fald blev humøret meget bedre af det besøg :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg sidder og morer mig over din sidste bemærkning, der er nu intet som et planteskolebesøg, der kan få en til at glemme sorger og bekymringer i hvert fald for en stund. Det lyder som lækre køb, du har gjort. Jeg kender ikke katteurten Walkers Low, den må jeg have kigget på.
      Godt du også nød mine billeder, ja jeg synes også selv, jeg har en dejlig have, men den er meget svær at gengive på billeder. Rhodoerne er først lige begyndt, bare vent og se, inden længe komme de væltende oven i hinanden :) ja snegle og liljebiller skulle ikke have været skabt, de tager jo lidt af glæden, men det går nok. Lige nu sidder jeg og kigger ud på min gule philadelphus, så er jeg glad igen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Kan godt forstå, du bliver glad af at kigge på din gule Philadelfus - den er så flot!
      Jeg synes Walkers Low er god, fordi den ikke bliver ranglet og blomstrer fra juni til ind i oktober - har brugt den som lille hæk i et bed. Nogle kvinder køber tøj, når de har ærgrelser, andre køber planter ;) Købte forresten også en hvid kærmindesøster, Betty Bowring, - den er så fin :)
      Kh Linda

      Slet
    3. Ja den gule er meget smuk lige nu, jeg nyder den hele tiden. Foran står rosenmandlen og ved siden af blommetræet, det er bare så smukt.
      Ja det med tøjet gør jeg ikke meget i, så hellere planter, vi har dog ikke så mange fristelser hos os, så det er kun, når jeg kommer til fastlandet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Du har stadig påskeklokker ser jeg :-) Utrolig hvor lenge de har blomstret hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er utroligt, at der bliver ved at komme nye påskeklokker.

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Sikke mange gode billeder, det var spændende at se, hvad du har fundet på at vise i dag. Uha, det er trælst med sneglene. Jeg har syv ni tretten ikke fået øje på nogen i min have endnu. Hvad sprøjter du med mod liljebillerne, er lidt nysgerrig i håb om at jeg kan gøre det samme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak for det, ja det er også svært at vælge, hvad jeg skal vise i dag, derfor de mange billeder. Du er heldig, at du ingen har set endnu. Jeg sprøjter med noget hjemmelavet, jeg har egentlig skrevet opskriften for et par dage siden, men her kommer den igen:
      1 liter vand 1 tsk. sprit og 1 tsk. opvaskemiddel. Jeg har fået den fra Jan i Spanien.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Det er altid en fornøjelse at se med i din have. Min hestekastanje folder også sine små blade ud nu.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Det er godt, du kan lide at se med i min have, du kan også komme over at se den, mere om det i mit indlæg i morgen.
      Jeg opdagede, at min hestekastanie er brogetbladet, det havde jeg glemt :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  15. JA så kom den lovede greenfingers. Det kan være du skal true den og finde en anden plads til den? Det kan være, at det hjælper på formeringen.
    Spændende mange planter du har at vise frem, så jeg ville da også se det hele!
    Her fik vi lidt dråber ved 18:00 tiden - og en smule regn. Ved ikke helt hvor meget endnu. Men forhåbenligt får vi lidt mere. Det kan vi godt bruge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det kan jo godt være, jeg skal prøve at flytte Greenfingers til en lidt lysere plads, så bliver det også nemmere at tage billeder af den :)
      Godt du også gerne ville se det hele.
      Vi har ikke fået mere end de 4 mm her, men det er lidt regnfuldt her til morgen, jeg tror dog ikke, det giver noget særligt. Ja lidt mere regn ville ikke være dårligt.

      Slet
  16. Kære Lisbeth.
    Jo jeg er skam med hele vejen, du har jo meget at byde på.
    Billedet af din Kuglekastanje er fantastisk.
    Og hvor er dine Hornvioler søde.
    Så er der alle rhodoerne dem skal vi jo bare nyde.
    Påskeklokkerne er snart på retur her, men Lisbeth, tager du frø, på et tidspunkt? eller kan det ikke svare sig, der må gå lang tid inden man ser en blomst, det kan jeg nok ikke vente på.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det var godt, du var med hele vejen, men det havde jeg nu også regnet med, når det var dig :)
      Kuglekastanien er et hit lige nu. Hornviolerne er også skønne nu så nyudsprungne.
      Rhodoerne er jo bare nogen, vi to rhodomaner nyder.
      Jeg tager ikke frø af mine påskeklokker, jeg lader dem bare stå rundt om, så sår de sig selv, nogen gange tager jeg så frøplanter og forærer væk, eller flytter et andet sted heh i haven. Så jeg har jo ældre frøplanter rundt omkring. Vil du gerne have?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Jeg kan godt se Påskeklokker så sig rundt omkring.
      Tak for oplysningen, jeg har nok heller ikke tålmodighed på at vente på frø.
      Tak søde Lisbeth, de er for meget at sende nogle til mig, selv om de er skønne, og de står jo dejligt længe.
      Og ved du hvad, jeg har ikke fået en eneste Klokkeranke. Det må være jorden der er noget galt med, selv om det er så og plantejord.
      (jeg bad min mand købe 1 sæk, så kom han med 6)
      Så jeg har ikke klokkeranker i år, jeg synes ellers det er sjovt at følge dem.
      hilsen jessie

      Slet
    3. Kære Jessie
      Nej det er bedre at tage de små planter, for der har de jo selv fundet ud af det. Jeg vil gerne sende, tror det kan gøres for en billig penge.
      Ærgerligt med dine klokkeranker og underligt at de slet ikke vil. Jeg har nok bare været heldig i år, jeg har jo heller ikke haft held med dem i to år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth - ja jeg fulgte også med fra start til slut. Jeg kan godt forstå at det er svært at nå det hele. Jeg er også en daglig lakbille tur og men har ikke nået ferramolen endnu - det må blive i morgen! Fantastisk smukke anemoner - specielt den fine greenfingers - den er føjet til listen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Det glæder mig, at du har fulgt med hele vejen. Ja de liljebiller er stride i år, det kan der gå meget tid med, bagefter bliver det sneglenes tur. Greenfingers ved jeg ikke, om du kan finde nogen steder, jeg købte den hos Thyboesminde, men har ikke set den der siden.

      Slet
  18. Kære Lisbeth.
    Tak for mange dejlige billeder.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak kære Eliane.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  20. Hej Lisbeth.Du kan tro at jeg var med hele vejen.Der er jo rigtig meget at glæde sig over lige nu i vores haver.
    Den Jan Lindhart ser da ud til at trives hos dig...........har også set den hos Ulla..
    Alle stenbedsplanterne lyser så dejligt op..........og det samme gør alle de smukke anemoner.
    Har også travlt med at plante til i bedene med nye planter...........så dejligt med lidt regn.Men der kom kun 3 mm.........og det er alt for lidt.Glæder mig til min første rhodo blomstre.
    Rigtig god dag i haven knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Dejligt at høre, at du var med hele vejen. Ja det er bare skønt derude.
      Jan Lindhardt er tilsyneladende nem, den gror godt i hvert fald. Det er godt med både stenbedsplanter og anemoner.
      Vi har fået 5 mm og det drypper stadig lidt, ja vi kan godt bruge mere regn.
      Godt med nye planter i dine bede, det går hurtigt med rhodoerne, så snart kommer dine også.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  21. hurra for ferramol, og tak for kikket hos dig igen altid så hyggeligt. knus hav en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er bedre end ingenting, men det er desværre ikke altid nok. Hyggeligt du kigger forbi :)
      Knus og i lige måde :)

      Slet