onsdag den 16. april 2014

Rim i græsset og bier

0,3 grader i morges og rim i græsset, men det blev heldigvis en skøn dag, som er blevet nydt i haven, sikkert af mange flere end mig.
Jeg startede af sted kl. 6.25 i morges, det var dejligt stille vejr.
Der var selvfølgelig rådyr, som nød solen.
Det var blikstille
meget skønt
Mod Ballen kan man ane det nye havnebyggeri, som staten har investeret i, så overfarten fra Sjælland bliver kortere, håbet er, at flere vil komme/flytte til Samsø. Vi får se.
Jeg har som sagt gået i haven hele dagen, og jeg har været så heldig at se og høre bier, det må man glæde sig over i denne tid, hvor der bruges en hel del gift, som bierne ikke kan tåle. Calypso fra Bayer er en af synderne. Jeg havde heldigvis bier i både lyng og lærkesporer, det er ellers længe siden, jeg sidst har set nogen, måske har det været for koldt.
Hundetanden var ved at springe ud i aftes, men den er ikke helt udsprunget endnu i dag, og billedet blev ikke godt.
 Fritillaria Pallidiflora i aftes
og i dag
Her er Frit. Elwesii
Iberis er også ved at være godt i gang
Den brogede judaspenge står så flot, de almindelige har jeg ikke set noget til
 Kobjælde
Lungeurt Sissinghurst white
Pileurten er godt på vej
Nye primulaer blomstrer nu
 R. Azurro sammen med den lilla lærkespore
 R. Festivo
 R. Jacksonii
R. Calostrotum Rocks Form
Se nu så fint trilliummen står

Tulipanerne er godt på vej nu. Princess Irene er dette

Jeg slutter af med et par påskeklokker og kommentaren til mit indlæg i går fra Anne Marie, Lønbæk Planteskole
Mit valg af førsøgshave i Høneballe er efter moden overvejelse. Lisbeths krav ved hendes første besøg her var at planterne skulle kunne tåle vand, vind og rådyr, så jeg blev udfordret fagmæssigt. Noget klarede mosten, andet ikke. Så derfor må det være et godt sted at prøve de anderledes ting af, og Lisbeth er klar til at tage opgaven på sig.
Frost kan vi selv klare med vores indlandsklima tæt på Karup.
Ang.Viburnum er fuglene ikke vilde med frugterne. Til gengæld er de fleste spiselige. De smager og skal syltes lige som tranebær.
Nogle er spiselige lige fra busken som rosiner. Tim Skovrup er forsøgs-kanin.
Hilsen
Anne Marie
Min magnolia klarede heldigvis frosten i nat.
Rigtig god påske, hvor skal vi nyde det.

28 kommentarer:

  1. Du har virkelig mye fint i hagen din nå! Det er utrolig lenge hvor fint påskeklokkene blomstrer hos deg. Her har de akkurat startet.
    God påske til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja der er en masse fine planter nu, det er dejligt. Nu kan du så begynde at nyde dine egne påskeklokker, dejligt.

      Slet
  2. Som altid dejlige billeder af dine smukke blomster, rådyr og ikke mindst billederne fra vandet.
    Tak også god påske til jer og jeres familie.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    0,1 minus havde vi i nat så det var ikke så galt. Hold da helt op hvor har vejret været fantastisk så idag har jeg som mange andre været i haven. Hvor er alle dine billeder flotte solbeskinnede. Den brogede Judaspengre er da super flot og den er da mega stor. Ja nu kommer tulipanerne mine er også begyndt. Jeg nærlæser dit indlæg senere da vi sammen med mandens familie skal i "folkekøkken" og spise i vores lokale selskabslokaler. 100 kr pr næse incl 1 glas vin. Bagefter er der kaffe hos en af hans brødre så det bliver hyggeligt.
    Fortsat god aften og nyd det flotte vejr.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg ved kun, hvad den stod på kl. 6 i morges, og det var 0,3, men det virkede ikke koldt. Det har været et fantastisk vejr, men det blev koldt til aften, så jeg gik ind og så udsendelsen og Fredensborg Slotshave. Ja den er ret stor den brogede judaspenge, mon ikke der bliver nogen frø, som du kan få af. Der er kun så småt gang i tulipanerne, men det kan ikke vare. Det lyder hyggeligt med jeres folkekøkken, vi har noget lignende i et forsamlingshus i nærheden, det er forøvrigt også i aften og samme pris.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. hvor ser det dog ud til at have været den mest fredfyldte og dejlige morgentur, sikken et lys så tidligt :)
    din trillium er så sød og fin, meget fine blade.
    kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja men det var virkelig også en fredfyldt morgentur.
      Ja nu er trilliummen ved at være fin, løvet er flot og specielt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Lige nu er det en skøn sensommereftermiddag/tidlig aften her og man kan rigtigt fornemme hvor dejligt vejret har været i dag. Billederne fra i morges ud over vandet er supersmukke, åh, hvor jeg gad at have vand så tæt på... Trillium'en er meget fin, og det kan da ikke vare mere end til i morgen før hundetanden blomstrer helt.

    Godt at din magnolie klarede nattens temperaturer. Jeg ved ikke hvad vi har haft af frost, men vores magnolie ser fin ud.

    God aften til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har da været et fantastisk vejr i dag. Ja det er rigtig dejligt med vandet tæt på, jeg kan både lide det, når der er blik og når det er i oprør.
      Hundetanden er sprunget ud her til aften, så der er kommet billeder i kassen :)
      Ja magnoliaen klarede det,men det gjorde de rhodoer, der har blomstret længst ikke.
      Knus

      Slet
  6. Vi har haft -3 i nat, men mine planter ser ud til have klaret det i fin stil, heldigvis. Sikke fine billeder du viser, haven er dejlig lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Det var da voldsomt med minus 3, godt dine planter har klaret det.
      Tak - ja der er dejligt i haven nu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja, det har været et fantastisk havevejr i dag. Sjovt nok har jeg også set mange bier i dag ;-)
    Jeg glæder mig meget til at pilurten blomstrer. Din er noget længere fremme end min.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Skønt skønt vejr ja, godt du også har set bier i dag, det har nok været for koldt.
      Ja det bliver dejligt, når pileurten blomstrer, den er så fin.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Her i morges var det 0 grader og rim på græsset, men da jeg kom hjem sidst på eftermiddagen var der 14 grader udenfor. Jeg håber vejret er godt i morgen, som er min første fridag i påsken, for så skal jeg være ude hele dagen.! Sikke et spændende projekt med at afprøve planter, det glæder jeg mig til at følge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja vi havde også 14 grader sidst på eftermiddagen, det har været dejligt vejr, men det blev kølig til aften. Lad os håbe, at vejret bliver godt hele påsken, så du kan være ude hele dagen.
      Ja det er spændende med afprøvning af planter.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Sjovt at forestille sig at den underlige tulipan jeg viser er sport at "Prinses Irene".
    Dine Trillium ser godt ud - og mon ikke tanden kommer imorgen?

    Jeg så også en bi idag -altså 1 honningbi! i gamle dage kom de første altid samtidig med krokussen. Og giften er synderen ja. Men det bliver nok svært at få visse folk til at stoppe med at bruge det når oraklet i Risskov bruger det i industrielle mængder...

    Ha en dejlig påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er da mærkeligt med din tulipan, at den skal være en sport af Prinses Irene.
      Jo tanden er kommet nu, jeg har billede klar til i morgen.
      Der var også honningbier, da vi havde krokus, men så forsvandt de, da kulden kom.
      Jeg blev temmelig forarget, da jeg så, at man på en rosengruppe på fb på headeren havde et billede af Calypso. Nede i en tråd lavede man en hel del sjov om beskyttelses dragt og alt muligt, fordi det var farligt. Jo jo du, bare vi får smukke roser, så pyt med bierne, ja sådan er holdningen i den gruppe, uff. Du har ret, det er nok ikke nemt at gøre noget ved det.
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja heldigvis blev den kolde morgen efterfulgt at en smuk solskinsdag, som vi forhåbentlig får mange flere af de kommende dage ;)
    Så er du foran på pileurt, så langt er mine ikke endnu.
    Godt din magnolie klarede den kolde nat, så du snart kan nyde synet af de smukke blomster ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var en dejlig dag i går, i dag må vi vist nøjes med blæst og regn.
      Mine andre pileurter er heller ikke så langt, men denne er godt nok nået langt.
      Ja glæder mig stadig til magnoliaen springer helt ud, mon ikke det bliver søndag :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Tak for mange smukke billeder.
    Vi har besøg af mine to yngste børnebørn på 12 og 14 år og har været ude og spise på en græsk restaurant i aften. Ellers er dagen gået med hygge og spil, men vi har da bemærket det gode vejr.
    Jeg vidste ikke, at Calypso slår bierne ihjel. Ernst Jensen anbefaler det ellers så rosende i sin bog " Et liv med roser".
    Før jeg købte den omtalte bog, brugte jeg sæbevand, men det er nu ikke særlig effektivt.
    Hvad bruger du i stedet for Calypso?
    Kærlig hilsen Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak.
      Det lyder hyggeligt med besøg af børnebørnene og spise på græsk restaurant. Ja så skal der hygges med spil når man har besøg af børn i den aldersklasse.
      Det er rigtigt, at Ernst Jensen anbefaler Calypso, men hvis man googler det https://www.middeldatabasen.dk/product.asp?productID=61076 kan man se, at det er farligt for bier, jeg brugte det for to år siden, det var fælt giftigt at lugte til, så nu er jeg holdt op. I øvrigt anbefales der beskyttelses, dragt, handsker og maske, så det kan ikke være helt godt.
      Jeg har ikke rigtig noget alternativ desværre.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Kære Liisbeth
    Åh, så dejlige billeder fra din morgentur - hvor er der skønt ved havet på Samsø :) Jeg vidste ikke, at færgen fra Sjælland nu skal til Ballen i stedet for Kolby Kås og spekulerer på, hvad det kommer til at betyde for havnemiljøet i Ballen, og trafikken i området? Forhåbentlig kan man stadig sidde udenfor ved det lille skur på vippende stole med fare for at ryge i vandet og spise fiskefrikadeller og nyde havnelivet - noget, der er blevet en fast tradition for os, og som vi holder meget af.
    Ja, det var bestemt en skøn havedag i går. Jeg fik priklet endnu flere frølinge, ordnet bede, slået græs og lagt haveslangen ud til det store bed, som kommer til at dele baghaven i to - det skal nok blive godt :) Dine Fritillaria Elwesii og lungeurt Sissinghurst er meget længere fremme end mine - måske gider de slet ikke blomstre her i år. Viburnum er meget smuk og noteret.
    Jeg har heller ikke set mange bier i år - stort set kun humlebier - og håber, det er fordi, det endnu er for koldt om natten. Jeg har læst kommentarerne ovenover og er ret forarget over, at CD og en rosenfacebookgruppe bruger Calypso. Her får roserne vand, gødning og en naturskylning, hvis noget går i dem, men ellers må de klare sig, som de bedst kan. Jeg ved så også godt, at jeg næsten kun vælger stærke historiske og Austinroser, der kan klare det meste, men gift er aldrig brugt her - derfor har vi også et nydeligt skvalderkålbed under et gammelt æbletræ ;) Sidste år var der mange bier i haven, så jeg håber de kommer igen i år - har plantet en del biblomster efter liste på HAVEFOLKET.
    Dine Princess Irene tulipaner er meget smukke - flot farve! Her glæder jeg mig over Purple Prince og en variant af Spring Green. der er lyserød med grønne striber - kan ikke huske navnet.
    En rigtig dejlig skærtorsdag til dig :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg tænkte nok, at mange ville blive glade for billeder fra min morgentur :) Det er især dejligt, når der er havblik. Mon ikke der er mange som ikke ved, at færgen skal til at sejle til Ballen i stedet for Kåsen. Det er syd for Ballen, at den skal lande, så det får ikke betydning for fiskefrikadelle indtagningen :)
      Du nåede da en masse i går, det bliver spændende med dit nye bed, så får du måske plads til nogen af planterne i ønskebogen. Der er jo stadig lunere her, så mon ikke dine kommer. Min Sissinghurst har nu blomstret noget tid.
      Ja jeg var også forarget over alt det de skrev i den gruppe, at så også CD bruger det, gør det ikke bedre, men må så sige, at Ernst Jensen som er virkelig klog på roser anbefaler det, det er jo heller ikke godt.
      Jeg håber også, at det er kulden, som er skyld i manglen på bier, mon ikke de dukker op igen.
      Der er en tulipan som hedder Grønland, kan det være den?
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Det er fantastisk mange spændende forårsplanter du har, og hvor er de langt fremme allerede. (fik lige kigget flere af dine seneste indlæg igennem også) Her står tulipanerne stadig med helt grønne knopper.
    Smukke billeder fra din morgentur ved havet! Ahhh, jeg kan dufte tangen og havet! Tak fordi du deler billederne med os :)
    Ja, det er så trist med alt den sprøjtegift som bliver brugt!
    Jeg fulgte også sprøjterådene da jeg lige startede med at dyrke roser for 13-14 år siden, men pludselig havde jeg ikke længere grønne frøer i mit vandhul.... :(
    Så efter to sæsoner stoppede jeg med at sprøjte, og har aldrig gjort det siden! Føj hvor havde jeg det dårligt med at have forårsaget død blandt frøer og bier!
    Jeg håndluger roserne for foldede blade, og krammer forsigtigt unge skud med fingrende, hvis der sidder bladlus. Det giver "grønne" fingre! :-) Ind imellem skyller jeg nye skud med sæbevand, og jeg syntes altså ikke at mine roser savner gift, de trives fint uden!
    Jeg ønsker dig en superdejlig Påske!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja jeg har mange spændende forårsplanter, man bliver så klog på nye planter ved at læse med på andre blogge :) jeg har købt mange, jeg slet ikke kendte før, fordi jeg har læst med.
      Selv tak jeg deler havbilleder, så kan du dele skovbilleder :)
      Jeg var heller ikke klogere, da jeg læste om sprøjterådene, men takket være Karsten, så fandt jeg ud af, at det var noget skidt at bruge.
      Du har ret, kan man ikke få grønne fingre på anden måde, så virker det ret godt af slå lus ihjel med fingrene, det gør jeg også :) røde bliver de så af liljebillerne, ren farvelade ting.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej igen!
    Det er sørme Grønland - nu husker jeg det - hvor er du bare dygtig :))) Jeg undrer mig også over, at Ernst Jensen bruger det, men måske ved han ikke, at det går ud over bierne. Jeg er ellers meget glad for hans bog om roser, som jeg synes, man bliver klogere af at læse i..
    Nu regner det her - øv!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænkte det nok :) du beskrev den jo fint. Ja jeg undrer mig også, men han mener vist ikke, det betyder noget, tror jeg har spurgt ham på mail, han veg udenom og sagde at hvis man sprøjter om aftenen, så er bierne gået til ro. Jeg synes bestemt også hans bog er god.
      Kh Lisbeth

      Slet