mandag den 28. april 2014

Flere sommerbilleder i april

Igen en strålende dejlig solskinsdag. Jeg har luget de nu visne lærkesporer op, desværre fandt jeg en del snegle af de grimme imellem, så haven er igen i år invaderet af det skidt. Jeg må ud med ferramol endnu en gang. Liljebiller har jeg også set, der er ikke kun glæder ved havelivet, men jeg nyder det fine vejr og de smukke blomster. Her kan I nyde haven med mig:
En smuk rødløvet lilje ødelagt af liljebiller :(
Vi har gået tæt på blomsterne i de sidste dage, så i dag skal vi have lidt billeder fra haven og bedene.



Teraasebedet ved balkonen bliver efterhånden dækket, i dag har jeg købt en pæon, som blev plantet der.
Den gule vandgran
her kommer lidt af de blomstrende tulipaner
 Botanisk tulipan Little Princess

 Orange Princess
 Queen of Night fra den ene side
 og fra den anden



Noget af det Ida var betaget af, da hun var her i lørdags, var at bedene går lige over i det vildtvoksende hegn, det ser godt ud lige nu.
Rhodoerne:




Der er mange rhodoer i blomst nu, det er allerede nu et fantastisk syn derude. Det er stadig tre uger før sidste års blomstring, men der er mange endnu.
Det grønne er også godt med
 her min fyrrebusk
og tæt på en gren af himalayacederen med de smukke nye skud

 Bispehue / Epimedium Akebono
 en ny bregne på vej
 den første akeleje
og hundetanden igen igen
Clematis Jan Lindmark
og til slut
Solnedgangen fra i aftes
Fortsat dejlig mandag


28 kommentarer:

  1. Det var igen dejligt at gå rundt i din smukke have i dag :)

    SvarSlet
  2. Tak for endnu en rundtur i din smukke have.
    Smuk solnedgangsbillede.

    SvarSlet
  3. Jeg har også fundet de dumme snegle i dag. Øv! Så jeg må ud med sneglegift ligesom dig. - Næste problem: Mine hunde synes at giften smager ret godt. Det er jo ikke giftigt for dem, men det er en lidt dyr måde at fodre hunde på, og der er sjældent ret meget tilbage til sneglene ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja øv hvor er det træls med snegle, ærgerligt at dine hunde vil spise ferramolen, det er det godt nok for dyrt til. Mine spiser naturgødning, når jeg har gødet med det :(

      Slet
  4. Usj, det er ikke bare gleder meg hage, nei! Liljebiller og snegler er noe herk.
    Men du har så mange flotte blomster, så kanskje de veier opp for de mindre hyggelige sidene ved hagelivet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det må man sige, det er ikke kun glæder, men blomsterne kan da opveje det noget :)

      Slet
  5. Dejlige billeder, Lisbeth - både dem der går tæt på og dem med mere udsigt. Jeg har netop konstateret at tulipanerne og magnolia her er i fuldt flor tre uger tidligere end sidste år. Det er nu meget godt at det ikke er det samme hver sæson.
    Men ja der er også "slanger" i vores paradis - øv for de snegle og andet kryb der spolerer glæden. Jeg går og bider negle ved tanken om at rosencikaderne igen i år ødelægger knopperne.
    Jeg vil så nødig sprøjte og sæbe og sprit virker kun hvis man rammer cikaderne og de sidder ikke just stille og venter på et sæbebad!
    Til gengæld har jeg haft succes med at undgå æbleviklere ved at bruge en æbleviklerfælde - det er genialt:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja der skal helst være lidt af hvert af billeder, så man kan følge med i det hele. Ja mine rhodoer er også tre uger foran.
      Ja det er ærgerligt med "slangerne", jeg havde jo rådyrene til at ødelægge roserne, nu er der sat hegn op, men det hjælper ikke mod rosencikader, dem har jeg ikke været generet af endnu.
      Dejligt at du så er kommet æbleviklerne til livs.

      Slet
  6. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder af haven - især nr. 2, hvor ser det flot ud.
    Du har også mange tulipaner, de er nu søde. Også rhodoerne er jo skønne, jeg kan godt lide de hvide.
    Din hundetand er også fin. Det er nok ikke sådan én jeg har.
    Akelejen har dog en smuk farve.
    hav det godt hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja det ser helt fint ud den vej.
      Ja det er dejligt med alle tulipanerne og ikke mindst rhodoerne lige nu
      Gad vide hvad det er du har, det er vel ikke en portulak? Det har jeg sendt til dig, mener jeg.
      Ja det er så akelejerne vi skal til at nyde nu.
      Tak i lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja snegle og liljebiller er noget træls noget hvad sneglene angår må vi håbe på at sommeren ikke bliver alt for våd. Hvor ser det hele bare skønt ud i din have. Jeg kan godt forstå at Ida er begejstret for vilde look. Jeg kan også godt lide lidt vildskab i haven det er bare ikke så nemt når man bor i parcelhus med de lige hække. Her er Queen of Night også sprunget ud. Dem har jeg en del af da de er rimelig trofaste. Hvor der den skøn ud himalayacederen med de fine nye lysegrønne skud. Hvor er bispehuen yndig den ser ikke ud til at den breder sig så meget eller er den ny? Her syntes jeg det er lidt forskelligt hvor meget de breder sig. Den ældste jeg har er faktisk den mindste. Det må være et festfyrværkeri nu når Rhodoerne står i kø for at komme til :-) Nå så er det akeleje der er i blomst. Det går stærkt fortiden men der går hvis lidt tid endnu inden jeg kan være med der og nu lover de jo køligere vejr så bliver farten nok sat lidt ned. Det ser dog ud til at vi får endnu en god dag imorgen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er træls med både snegle og liljebiller, og du har ret, det er bedst, hvis sommeren ikke bliver for våd, men lige nu trænger vi nu til vand :)
      Nej i en parcelhushave er det ikke nemt at lave vildskab, så løber det nemlig helt fra en. Queen of Night er ret trofaste, men jeg har suppleret mine op. Nej bispehuen er ikke ny, jeg er glad hver gang den dukker op igen, for der er ikke meget go i den. Ja faktisk står rhodoerne næsten i kø for at blomstre, der er mange, som er tæt på. Jeg frygter lidt det kølige vejr, lad os håbe, det ikke bliver frostvejr.
      Ja dejligt med endnu en god dag, men gerne regn til natten, det lover de så ikke noget om.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. Smukke billeder ag skønne blomster :-)
    Øv med snegle og biller. I sidste uge fandt jeg også en del tommelfinger store snegle. De plejer jo slet ikke at være så store på denne årstid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det er træls med snegle og biller. Jeg fandt to store snegle og et utal af de små bitte, som næsten ikke er til at slå ihjel. Også de er tidligt på den i år :(

      Slet
  9. Skønne billeder fra din smukke have. Motivet med vandgranen foran pavillionen, ser helt japansk ud! :-)
    Ja, det er et helt utroligt forår! Vi har før haft høje temperaturer i April, men at alting samtidig ligner sidste halvdel af Maj, det er da ret usædvanligt! Jeg gyser ved tanken om risiko for at det pludselig skulle blive koldt igen... Lad os håbe vi får lov at få en laaaang sommer som kompensation for den forsinkede sommer sidste år!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Tak skal du have, det har jeg ikke tænkt på :)
      Ja de lover jo køligere vejr sidst på ugen, det kan vi nu godt undvære, så hellere en masse regn, helst om natten.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Epimedium Akebono ser meget spændende ud. Jeg vidste ikke der fandtes så mange forskellige bispehuer. Tulipanerne er på deres højste nu, Det er bare fantastisk sommervejr i april.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja Akebono er meget sød, men gror ikke meget og fylder ikke meget, måske står den for mørkt, jeg har flyttet den en gang.
      Det er bare skønt derude nu med tulipaner og det hele.
      Dejlig dag til dig

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Dejlige sommerbilleder fra din april have, nu må vi rigtigt nyde de sidste dage inden der kommer køligere vejr nordfra. Kulden må de gerne beholde, men lidt regn ville være meget velkommen ;)
    Øv øv for snegle og liljebiller, jeg håber det lykkes for dig at holde dem lidt nede. Her har jeg ikke mødt nogle snegle endnu, men de er her helt sikkert.
    Den rhodo med de små lilla blomster på billede nummer 19, ligner meget den navnløse jeg har i haven. Din lille fyrrebusk er helt bedårende, så fin og tæt.
    Nu er det vist på tide, at jeg kommer i seng efter en dejlig lang dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja nu må vi nyde det, inden det bliver køligere igen, men heldig er du da med ferien i denne uge :)
      Jeg mødte også kun sneglene, fordi jeg lå og lugede i bedet, de lå under krokusbladene, der var jo skygge.
      Jeg har fundet ud af, at den lilla rhodo må være Ramapo, prøv at gnid bladene og lugt til fingrene, hvis de dufter er det nok den. Den har nemlig duft i løvet.

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Altså, hvor er det bare skønne billeder fra din smukke have og dine flotte bede - og så frodigt det hele ser ud trods mangel på vand - det sukker jeg også efter her. Øv, hvor er det træls med den spiste lilje! Her er også snegle, som nærmest har spist det hele af mine stokroser, så jeg må vist også have fat i Ferramol. Jeg har ikke brugt det før, men der er så mange snegle af de grimme i år - er det meget giftigt?
    Jeg har noteret tulipan Orange Princess - sikke en festlig farve :) Klematis Jan Lindmark er også skrevet op.
    Kan godt forstå, du frygter frosten i forhold til dine blomstrende rhodoer - bare det ikke bliver til noget, og at vi får noget regn i stedet for. På et tidspunkt truede TV2 vejret med sne fredag nat, men det har de vist taget i sig igen.
    Ida har ret - det er så smukt som bedet går over i det mere vilde - det er vist ikke det nemmeste at få til at se naturligt ud, men det er du lykkedes flot med. Her er Queen of night også sprunget ud :)
    Ha´ en dejlig dag i haven!
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, jeg kan heller ikke stoppe med at tage billeder, der er så meget smukt nu. Det er ikke kun en spist lilje, det er mange, de har mæsket sig i.
      Ferramol er kun giftigt for sneglene, så det kan du roligt give dem, desværre er det dyrt.
      Ja jeg synes også Orange Princess er festlig. Jan Lindmark er en flittig klatrer, når den først kommer i gang. Ja meget hellere regn end frost, men så heldige er vi nok ikke. Rhodoerne skal snart gødes 2. gang, så jeg er nok nødt til at vande først. Sne håber jeg bliver glem igen.
      Nej det er ikke så nemt, for det vilde vil jo kravle længere ind :) Queen of night er skøn.
      Du må også have en dejlig dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Tusind tak for dejlige billeder. Det ser flot ud, der hvor det vilde og dit bed går sammen. Dejligt kig gennem haven.
    Jeg kan se 4 knopper i mine pæoner, som jeg købte sidste år. Desværre har jeg ikke fået renset skiltet, inden jeg skrev navnene, så de er regnet væk. Ellers holder det fint på vores metalskilte fra Zinkbakken.
    Vi kom til at købe tulipanen Paul Scherer i stedet for Queen of Night i efteråret, men det gør ikke noget. Den er mørkere end den du viser og meget iøjnefaldende.
    Din hvide liljeblomstrende tulipan er meget smuk.
    I går plantede John 3 meget store nerier om i nogle meget store krukker. Det kom til at se godt ud, men med jord i er de så tunge, at vi ikke kan flytte dem ud i haven i sommer. De står nok også godt nok i udestuen.
    Der skulle ligge en rhododendronhave i Tørring, den vil vi besøge, når vi d. 16. maj kører til Mors. John er meget begejstret for rhododendron, de siger mig ikke så meget. Jeg er mere til Iris, akelejer og selvfølgelig påskeklokker.
    Vores fritillaria´er er rigtig kraftige med en masse klokker på. Vi købte dem billigt ved Blomsten og Krukken sidste år.
    Ønsker dig en rigtig dejlig dag
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak søde Eliane
      Ja der er mange gode kig i min have. Ærgerligt at du ikke kender navnet på din pæon med 4 store knopper, men den er sikkert smuk alligevel. Den jeg købte i går er der også fine knopper i, men mange af mine gamle får desværre ikke knopper.
      Jeg har lige googlet tulipanen, den ser godt nok flot ud, dejlig mørk. Den må jeg vist have fat i. Jeg er glad for de liljeblomstrende tulipaner.
      Så må vi håbe nerierne kan lide at stå i udestuen, det er det værste ved krukker, de er ikke sådan at flytte rundt med.
      Ja der ligger en rhododendronhave i nærheden af Tørring, det er faktisk der, jeg køber størsteparten af mine rhodoer. John vil blive meget glad for at komme der, der er en skov med masser af rhodoer, så kan han rigtig nyde det. I kan hilse fra mig :)
      Det lyder godt med jeres fritillaria´ er, jeg tror også jeg har købt nogen for et par år siden ved blomsten og krukken, det havde jeg bare glemt.
      Også dejlig dag til dig
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Lisbeth, kan det tænkes, at dine pæoner efterhånden er kommet til at stå for dybt i jorden? Jeg har læst, at de så ikke vil blomstre.
      Det er ikke én pæon med 4 knopper, men to med hver to:)
      Når blomsterne kommer, kan jeg nok huske navnene på dem.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    3. Hej Eliane
      Ja det kan godt være, den ene af dem er fra min fars have, der gik nogen år, før den blomstrede, men så kom den fint nogen år, nu er den holdt helt op. Jeg har taget utallige skud af den og sat andre steder, de blomstrer heller ikke. Alle mine pæoner måtte graves op i forbindelse med omlægning af staudebedet, så nu ved jeg ikke, hvad de hedder, nogen af dem blomstrer. Jeg købte to fine, den ene var Do Tell for to år siden, der er stadig ikke knopper i nogen af dem, så for mig er det ikke altid nemt med pæoner.
      Nå ja du skrev jo pæoner :)
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet