lørdag den 26. april 2014

Solskinsbilleder

I dag har Ida og jeg været på besøg i hinandens haver, det er altid hyggeligt at gå rundt sammen og se, hvad der blomstrer nu og drøfte, hvordan det hele ser ud.
Først var vi til plantemarked i den lokale superbrugs, der plejer ikke at være så meget andet end sommerblomster, men denne gang var der græsser, fine græsser til 30 kr. stykket, der røg 5 i kurven.
De er nu plantet i bedet ved pavillionen og i regnvandsbedet.

Anemone Green Fingers blev flyttet frem i lyset, nu kan jeg bedre komme til at tage billeder af den. Jeg håber, den vil brede sig godt der.
også Anemonellaen er det blevet nemmere at tage billeder af, hvis det ikke blæser. Den stod i skyggen af en påskeklokke og lidt for tæt, så jeg valgte at flytte påskeklokken. De blev købt samtidig i Gartneriet Spiren.
Bispehuen er smuk i både blomster og løv
 Jeg ved godt, jeg har vist hundetanden tit, men billedet var så smukt, så jeg synes godt planten kunne vises igen
Vibeæg med en lidt anderledes form, jeg troede, de ville blive hvide, men det var ikke tilfældet
Et fuglekirsebærtræ. Vi plantede fuglekirsebær i læhegnet i sin tid, men var ikke særligt heldige med dem, to blev flyttet ind i den gamle have, de står fint nu. Resten blev gravet op og smidt væk, der kom lus i dem gang på gang.
japansk ahorn Aureum står flot nu
Det samme gør bloodgood
I samme bed står kvæden
Moreltræet var fyldt med bier, herligt så kommer der nok mange moreller

Så står rosenmandlen i fuldt flor
Her kommer dagens rhodobilleder




Flere og flere tulipaner springer ud
 Blue Diamond

og den lyserøde står smukt endnu
krybende sølvbynke står så flot nu
og hosta Stiletto er kommet fint op
Til slut endnu et billede af min fine trillium, købt på et plantemarked, derfor kender jeg desværre ikke navnet på den.
Jeg håber ,I har haft en dejlig dag, der bliver nok ikke mange kommentarer i dag, alle er ude og nyde det gode vejr. Sådan skal det være, så nu går jeg ud igen. Fortsat god dag.

38 kommentarer:

  1. Dejlige solskinsbilleder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god lørdag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har været skønt solskin i dag, selv tak og i lige måde.

      Slet
  2. For Søren da, hvor er der dejligt i din have :-)

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Jeg er heldigvis ejer af en af de der smart-Phones så jeg kan sidde ude på terrassen og kommentere for du har ret det er næsten ikke til at holde ud at være inde. Det ser da ud til at det er nogle fine græsser du har fået fat i. Ja det er altid dejligt at tage en tur rundt i haven med selskab for det er jo ikke altid msn ser det samme når man går rundt. Ja den er fin den lille anemone håber at den får lidt mere fart på når den kommer frem i lyset ligeledes med anemonellaen for den er da rigtig sød. Der er ko altid nogle ting som vi ønsker skal brede sig hurtigt. Åh de er så fine de lysegule vækster. Bispehuen er jeg heldigvis også ejer af. Hvor er kvæden bare skøn. Den er jeg lidt vild med men så er der lige det med pladsen så jeg må glædes ved at se din :-) Idag har den første liljebille måtte lade livet og der er heldigvis ikke blevet gnavet mere i træpæonen. Den Trillium er altså en smuksak.
    Ha en fortsat herlig lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Mit netværk rækker ikke så langt, så jeg må nøjes med at sidde ved computeren, det har jeg det også fint med :) Jeg gik ind for ½ time siden, det har været en skøn dag. Jeg håber også, at både anemonella og green fingers vil blive til noget mere. Men alt det fine er ikke nær så meget for at brede sig, hvorimod det man kan få mængder forærende af, breder sig helt vildt :) Bispehue kan man ikke undvære, synes jeg. Det kan bedre gå med kvæden, den kan du bare se hos mig :) Først liljebille!!! du er heldig, jeg sprøjtede i går og igen her til aften, der var desværre huller i bladene på mange af liljerne, jeg tog også en del, så det sprøjten hjælper vist ikke meget.
      Ja trilliummen er skøn.
      Tak i lige måde.
      Knus

      Slet
  4. Smukke billeder. Hvor er dine græsser fine. Det var da et kup. Følger glædeligt dine flotte rhodoer. Min Vichy og Cunningshams White er godt på vej. Det er jo som om det vokser hver time. Dine trillium er bare så smukke. At der var så mange forskellige vidste jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det. Ja det var ret godt med de græsser, selvfølgelig var de ikke store, men til 30 kr. var de ret pæne. Ja nu kommer de buldrende alle rhodoerne, det er en herlig tid. Ja der findes rigtig mange trillium.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Jeg fandt et link til nogle trillium http://www.per-bangsgaard.dk/trillium-prove.html og det ser ud til at din trillium bare hedder trillium hybrid.
    Vi har også været i haven hele dagen og er begyndt at stille krukkerne på plads. Havebænken blev vasket af og fik olie. Det pynter alt sammen.
    Din Hundetand "Pagode" er både smuk og elegant, så den kan vi ikke få for mange billeder af.
    Det ser ud til at være nogle rigtig fine græsser du har købt i dag og du er så hurtig til at få det hele plantet.
    Jeg har først fået plantet de hvide violer i dag, da bedet først skulle luges, men de ser fine ud, da de ikke har manglet vand.
    I morgen skal vi til dåb, så der bliver vist ikke tid til havearbejde.
    Tak for smukke billeder.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak for linket, der var godt nok mange forskellige trillium, det var lige før, jeg ikke syntes det kunne passe, at jeg kunne blive ved at scrolle. Min trillium har åbenbart ikke fået noget navn, så kan jeg jo kalde den hvad jeg vil :)
      Ja det har været en dejlig dag i dag, fint at få havebænken gjort klar til sommeren.
      Det er godt I ikke kan få for mange billeder af den, for jeg kan næsten ikke lade være med at vise den igen og igen.
      Ja det var fine græsser, og jeg kunne lige så godt få dem plantet, for der var trængsel i potterne.
      De hvide violer kunne sagtens stå i potten, bare de blev vandet, og det sørgede du selvfølgelig for.
      Så er det din tur til at komme til barnedåb, god fornøjelse.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Har være til plantemarked i Hjørring det meste af dagen, så efter bilen blev tømt og oprydning af resterne af det vi havde med, har vi spist en god bøf og så er der lidt tid foran tv og computer inden vi skal i seng. I morgen skal dagen jo blive ligeså god. Alting er så dejlig derude nu og sikke flotte billeder du tager. Den trillium er rigtig flot, glæder mig til vores springer ud.Nu kan man rigtig se forskellen på vores landsdele med hvornår de forskellige planter folder sig ud. Mange solhilsner fra Ulla Milbak

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Dejligt at komme til plantemarked, selvom vejret var godt, så er det jo fint at komme ud købe lidt nyt, eller måske sælge lidt.
      Så må I nyde dagen i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth, sikke en skøn dag. Det er så dejligt, når man gør et godt plantekøb. Har også selv været på torvet i dag, hvor jeg fik lidt flere stauder med hjem. Jeg tror ikke jeg nogensinde vil få nok ;-)
    Det er da dejligt at høre, at der er flere fra Fredericia.
    Jeg kan desværre heller ikke den 5. juli, da vi skal til sjælland. Men jeg er næsten sikker på, at jeg kommer til plantemarked i Kolding den 5. juni. Det kan være vi ses der.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja det har været en fantastisk dag. Ja det er skønt med et godt plantekøb, det bliver man helt høj af :)
      Ærgerligt du ikke kan d. 5. juli heller, hvis der er en anden dag, du kan og du har tid og lyst, kan du tage Marianne i bilen, så kan I komme over og kigge. Jeg kan hente jer på havnen, så I ikke behøver at have bilen med over, det bliver for dyrt, når der kun er to til at dele udgifterne. Måske kan vi snakke om det i Kolding d. 5. juni, så kan vi også have Marianne med ind over, hun kommer også.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Din Trillium er meget fin. Det er lige før, jeg kunne blive fristet af trillium, når jeg ser den ;-) Bispehue er jeg derimod blevet "ramt" af i år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Ja man kan godt blive fristet, når man ser sådan en fin trillium :) men du har da nemt til at finde en, når du er på plantemarkeder. De er lidt dyre, men så må du sælge nogen flere planter :) Bispehue er også skøn

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    FLOTTE billeder du viser fra en flot dag.
    Hvor er din rosenmandel smuk, og din Green Fingers er jeg da også virkelig betaget af - hvor har du købt den ?
    Din trillium er godt nok også fin - har du den i surbundsbedet eller blot pantet den i surbundsjord i alm. bed - jeg har ønsket Trillium i flere år,, men har ikke "turde" kaste mig ud i dem, da vi ikke har mere plads i surbudsbedet og her generelt er sandjord.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Tak skal du have, ja det har været en fantastisk dag.
      Jeg har købt Green Fingers ved Thyboesminde planter, hun har den endnu.
      Jeg har ikke mine trillium i surbund, de er i skovbedet, det går fint, der er faktisk ingen problemer med dem, de kommer troligt igen hver år.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det var et godt køb, med de store flotte græsser. Der er da ved at være godt gang i blomstringen på dine rhodoer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var et rigtig godt køb, det var virkelig flotte græsser. Nu er der gang i rhodoerne ja.

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Ja, det har været fint vejr i dag - Den Krybende sølvbynke er vel nok flot, det er dit Rosenmandeltræ også.
    Hundetand er fin - jeg fik en af dig, men den har ingen blomst endnu, jeg passer på den.
    Og alle rhodoerne, de er jo bare dejligt. Tak for synet.
    Trillium er fin, de er jo bare så dyre, selv på plantemarkeder.
    god søndag
    hilsen jessei

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja fantastisk vejr og det fortsætter. Den krybende sølvbunke er rigtig smuk, rosenmandlen nyder jeg lige her uden for mit vindue sammen med den gule philadelphus.
      Jeg kan ikke forstå, at du har fået hundetand af mig, den forærer jeg ikke væk af, jeg har selv kun to :)
      Ja rhodoerne er fantastiske. Trillium kan købes billigere i England hos Hyde og søn. Mon du skal til Lyngby i dag? Også god søndag til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Hundetand, -- jeg tror det er en hundetand, den ligner på bladene. Måske er det noget helt andet, for jeg mener jeg satte "en jeg fik af dig" på stedet, men så kom der en hosta og skyggede og jeg troede den var gået ud, MEN så kom der sandelig en plante op, OG hvad var så det, jeg så efter hos dig, og den lignede mest en hundetand.
      Men nu passer jeg den et andet sted i haven.
      Lisbeth, jeg glemte helt at fortælle dig, at jeg fandt Akeleje Aquilegria Viridiflora, til 30 kr. og så en R. NAKAHAE - den skal vist i det orange bed.
      Hav en god dag Lisbeth, hvis du ser dette.
      hilsen Jessie Jeg kan godt skrive lidt meget, for jeg tror ikke nogen læser med NU

      Slet
    3. Som sagt tvivler jeg på, at det er en hundetand, så har det i hvert fald været et uheld. Måske er det den jeg mangler, jeg købte en White Beauty sidste år, den er aldrig dukket op. Spændende - du må sende mig et billede.
      Spændende planter du har købt, nu må jeg i haven, det er så dejligt derude.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Din fine hundetann kan godt vises flere ganger, for den er så pen.
    Rosemandel skulle jeg gjerne hatt i hagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er fin, jeg er meget glad for den.
      Gad vide om den kan klare det hos dig rosenmandlen, jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en.

      Slet
  13. Suuk, den der anemone er så smuk. Jeg har også købt mange planter på markeder, hvorved jeg ikke har navn på dem, og det jeg godt mærke at det irriterer mig mere og mere, for af en eller anden grund er det rart at have navn på planterne, både når de vises frem, men også hvis jeg selv tager aflæggere med på plantemarked.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja man bliver så ivrig på plantemarkeder, så navnet smutter. Heldigvis er mange flinke til at sætte skilte på deres planter, men du har ret, det er træls at købe en plante uden navn, for det er nu meget rart at vide, hvis nogen spørger.

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Ja, hold da op for en vidunderlig dag i går, og det tegner lige så smukt i dag :) Jeg var også i haven, men det blev mest til nusseri, for det meste af tiden tilbragte jeg ved havebordet, hvor 50 opgaver skulle rettes - bagefter kom jeg til at læse i en god bog i den gode havestol, så jo, jeg var flittig - bare ikke lige med havearbejde - det er der heldigvis tid og lyst til i dag.
    Helt fantastiske billeder, du viser fra din have, og jeg nyder virkelig de mange billeder. Din Greenfingers er så smuk, så sådan en må jeg da have fat i. Også Rosenmandlen imponerer - den har været flot at se på et stykke tid nu.
    Det var et godt køb, du gjorde til plantemarked og til en fornuftig pris - vi har et her i Silkeborg den 4. maj, så der skal jeg afsted :) Det er altid så spændende at se, hvad de har, og man kan (lidt for) hurtigt få bagagerummet fyldt op - jeg kan godt have svært ved at begrænse mig ;)
    Ha´ en rigtig dejlig dag i haven!
    Kh Linda

    SvarSlet
  15. Kære Linda
    Ja det var en fantastisk dag i går, godt du kunne sidde i haven og rette opgaver, så må du nyde havearbejdet i dag.
    Tak skal du have, dejligt at du nyder mine mange billeder, jeg kan ikke lade være :) Greenfingers er skøn, den kan købes hos Thyboesminde Stauder. Rosenmandlen har holdt længe i år, fordi det ikke har været så varmt om natten.
    Ja græsserne var pænt billige, dem er jeg glad for. Hvis du kunne begrænse dig med plantekøb, var du ikke en rigtig havenørd :) Jeg er glad for, at det sætter sin begrænsning for mig, det bliver for dyrt at tage til fastlandet til plantemarked til hver en tid, men Grundlovsdag skal jeg til Kolding, det er et must :)
    Også god dag i haven til dig
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  16. Dejlige billeder, du viser, og dagen i dag tegner mindst lige så godt. Trillium købt på plantemarked uden etikette tror jeg ligesom Eliane, at man bør kalde hybrider. Din kunne godt ligne en erectum hybrid - den findes i rødt, hvidt og diverse mellemnuancer. De giode gamle vibeæg kan godt have forskellig facon - det har jeg også observeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er skønt med solskin, her er lidt vind, men det gør ikke noget, så bliver det ikke for varmt :) Det er nok også fint med hybrid, der er vel ingen, som har navngivet den. Jeg blev forbavset over, at vibeæg så anderledes ud end den anden jeg har.

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Hvor hyggeligt med gensidig havebesøg og sikke fine græsser du fik købt ;)
    Ja det er næsten ikke til at følge med, i alt der springer ud i disse dage. Varmen er lidt hård ved alle løgvæksterne syntes jeg, de holder desværre ikke længe i år.
    Har du flyttet den fine anemone green fingers nu, mens den blomstrer ?. Jeg skal nemlig også ha flyttet mine dobbelte anemoner da de står ret klemt inde, men havde tænkt at vente til de er afblomstret.
    Skønne sommelige billeder, med masser af frodighed fra din have ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er hyggeligt med gensidigt havebesøg, græsserne står flot derude nu, det var et kup for de penge. Det går meget stærkt, så vi må nyde de gode dage, jeg synes ikke, det er så galt med løgvæksterne, de står fint her, men måske er der lidt køligere her ved kysterne.
      Ja jeg har flyttet Green Fingers nu, mens den blomstrer, jeg tog chancen selvfølgelig med jord omkring, den ser ikke ud til at være ked af det. Når blomstringen er forbi, har jeg jo glemt det :)
      Heidi jeg skrev om blogtræf igen d. 24. måske har du ikke set det, måske er du bare ikke interesseret, men hvis du nu ikke har set det, vil jeg lige fortælle dig det, nu jeg er sikker på at få din opmærksomhed igen :)

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Når du tør... så tør jeg også, hvis jeg ellers kan komme til for de allium og tulipaner der kommer op midt mellem dem.
      Jeg tror ikke lige jeg havde fanget det med blogtræffet, men min kollega har valgt den "frækhed" at gå på barsel først i maj, så mine arbejdslørdage er blevet byttet rundt, så jeg skal desværre arbejde ;(.
      Jeg arbejder hver 3 lørdag, så det passer selvfølgelig sådan, at jeg også skal arbejde d 5/7.
      Men jeg håber stadig på at lokke manden med på en lille blomstrede fisketur til øen til sommer ;)

      Slet
    3. Hej Heidi
      Jeg så begge dine kommentarer samtidig :) Det er da frækt at gå på barsel, når du skal have fri, men hun skal nok alligevel ikke barsle lige den dag. Ærgerligt også med den 5. juli, men så krydser jeg fingre for, at du får lokket manden med på en blomstrende fisketur til sommer :) Jeg vil da vældig gerne hilse på dig og vise dig min have.

      Slet
  18. Hej Lisbeth. Det lyder hyggeligt med havebesøg. Din rosenmandlen er godt nok flot, meget smuk lyserød! Det er også et meget flot billede af din hundetand. Det ser så frodigt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er hyggeligt med havebesøg. Den er fantastisk lige nu min rosenmandel, jeg nyder den meget. Her er også meget frodigt, det er dejligt.

      Slet