torsdag den 3. april 2014

En dejlig dag med solskin

Langt om længe blev det vores tur til at se solen, den var savnet.
 Solskin i Høneballehaven
 dejlig blå himmel både mod vest
og mod øst
Jeg havde besøg af søde Cecil
Denne gang har jeg ikke brugt klikfingeren, for Cecil havde disse med til mig fra Billigblomst i Århus, 120 kr. for tre clematis, det er da billigt.
Med posten kom en pakke, helt uventet. Jeg kan godt huske, at jeg har sendt et billede ind til en fotokonkurrence ved bladet Hjemmet, men ikke hvad det var for et. Jeg har ikke fået besked om, at jeg havde vundet, så jeg blev noget overrasket over, at der kom en pakke til mig. Men det var da en god præmie :) jeg klager ikke.
Plantekøb hos Staudestedet
1 stk. Aconitum napellus 'Album'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Actaea racemosa 'Pink Spike'  ()  á 30,00 - Ialt: DKK 30,00
1 stk. Digitalis parviflora 'Milk Chocolate'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Geranium phaeum 'Album'  ()  á 25,00 - Ialt: DKK 25,00
1 stk. Geum 'Beech House Apricot'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Geum 'Lemon Drops'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Iris ensata 'Topas'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Miscanthus sinensis 'Red Wine'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Paeonia lactiflora 'Mme Calot'  ()  á 50,00 - Ialt: DKK 50,00
1 stk. Trollius hybrida 'New Moon'  ()  á 35,00 - Ialt: DKK 35,00
1 stk. Veronica longifolia 'Pink Eveline'  ()  á 25,00 - Ialt: DKK 25,00
1 stk. Echinacea purpurea 'Sunrise'  ()  á 30,00 - Ialt: DKK 30,00

 Her er mit plantekøb fra Staudestedet, jeg lader for en gang skyld priserne være, så I kan se, hvor billigt det er. Alt er plantet nu, og så har jeg klippet mine sommerfuglebuske ned i dag, der er en del, da de jo selvsår sig her hos mig, selvom jeg har solgt mange, står der stadig en del rundt om i haven.
Jeg kigger til hundetanden flere gange om dagen, nu må det snart ske.
Allium Ivory Queen er også godt på vej, løvet er så fint.
Bunddække af påskeklokker i forskellige stadier
De hvide violer dækker rigeligt jorden her hos mig
Vinca er fine med de blå blomster, men man skal være over den.
Perlehyacinter har jeg mange flere af, end jeg huskede, disse plantede jeg sidste år.
Påskebedet pr. d.d.
Disse står bagerst i påskebedet
Jeg kom lige til at tage et billede af denne her igen
Sternii er stadig fin og tiltrækker sig opmærksomheden

Det gør den trådbladede kastanie bestemt også


For ikke at tale om ranunklerne, de fanger mit øje hver gang, jeg går ud og ind.
Fortsat god torsdag

39 kommentarer:

  1. Sikke smukke ranunkler og en skøn farve.
    Hvad er det for en påskeklokke? Jeg har kun en hvid. Men ønsker mig flere i min have, og de skal ikke blot være hvide for de farvede er også smukke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine
      Ja ranunklerne er meget smukke og har stået sådan i en måneds tid.
      Der er ikke navne på ret mange påskeklokker, de fleste er frøplanter, så jeg kan desværre ikke sige dig, hvad den hedder. Jeg har købt mine hos Gartneriet Spiren og nogen hos Blomsten og Krukken, de har begge web-salg.

      Slet
  2. Det var dejligt at I fik sol. Tillykke med præmien, det er vidst en rigtig god bog.
    Du har ret i at det er billigt hos staudestedet, og sikke nogle dejlige planter du har købt.
    Jeg tror at jeg vil gå ud og kikke til min hundetand nu, imens solen stadig skinner:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja endelig fik vi også lidt solskin. Tak for det, ja jeg tror, den er god, har ikke haft tid til at kigge :)
      Ja Staudestedet er billigt og godt, nu håber jeg bare, at alle planterne klarer det.
      Ja vi må nyde de lyse aftener og at solen skinner :)

      Slet
  3. Hejsa Lisbeth!
    Stort TILLYKKE med gevinsten, dejlig overraskelse, lidt aftenlæsning måske?
    Hvor er dit påskebed fantastisk flot! Kan se at den lyserøde clematis du har fået dig, der har jeg en magen til af, ufatteligt smukt løv, min begyndte først rigtigt at gro da den fik et stativ, men måske du har en i forvejen?
    Her har det også været godt vejr,og jeg har svinget redskaberne på skift:-D
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak for det, ja det var noget af en overraskelse, det bliver vist ikke lige med det første, jeg får tid til at kigge i den.
      Det lyder dag godt med den clematis, det vil jeg glæde mig til at se. Lige den har jeg ikke og kendte ikke. Jeg må se om den vil gro hos mig.
      Ja der er nok at se til, når vejret er godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Nå, godt at I endelig fik solen at se! Og til lykke med præmien. Jeg stod netop i formiddags og bladrede i bogen hos boghandleren. Den ser god ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Nana
      Ja det var dejligt med solskin. Tak skal du have, ok godt at vide, at bogen ser god ud, jeg har ikke haft tid til at kigge i den endnu :)

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja, det har bestemt været dejligt vejr i dag :) Desværre måtte jeg tilbringe den indendøre og har først fået "mit liv" tilbage for lidt siden - nåede dog en meget kort tur på planteskole efter så og priklejord i en pause mellem to møder - det gælder om at være hurtig ;)
    Tillykke med præmien - den bliver spændende at fordybe sig i, tror jeg - sjovt, at du ikke kan huske, hvilket billede, det var, men også forståeligt, for du tager jo mange billeder. Også skønt med tre nye clematis - den kan man ikke få for mange af - hvor mon de skal placeres?
    Det er billigt hos Staudestedet, for planterne ser så fine og sunde ud - spændende indkøb, du har foretaget.
    Glæder mig også til at se Hundetanden for fuld udblæsning :)
    En dejlig aften til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja skønt vejr, ærgerligt at du skulle tilbringe dagen inde, men godt du nåede planteskolen imellem et par møder, det kender jeg godt :)
      Tak for det, jeg har prøvet at kigge på deres hjemmeside, men der står intet om den konkurrence.
      Clematisserne skal nok stå op af de nye hegn, regner jeg med.
      Ja det er gode og billige planter fra Staudestedet.
      Ja nu må den snart komme den fine hundetand.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Så fint at du vant! Det er alltid hyggelig å vinne noe. Dine juleroser er så flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er godt at vinde, det gør jeg ellers aldrig, hm næsten jeg vandt jo lige spejlbassinet. Ja juleroserne er skønne.

      Slet
  7. Tillykke med præmien. Den har jeg i øvrigt lige købt. Jeg nyder billederne af de fine narcisser. For mig er de meget bedre løgplanter end tulipanerne, som jeg er lidt irriteret på. Et er, at de fleste kun blomstrer et år, men så kunne da godt lade være med at sende de der forkølede blade op. Staudestedet kan bestemt ikke anklages for optrækkeri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie
      Nå har du lige købt den, jeg får ikke lige tid at kigge i den, men en dags tid når jeg det nok.
      Du har ret, tulipanerne kan man ikke stole på og bladene er irriterende. Nej Staudestedet er helt ok med priserne.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja har det ikke været et helt fantastisk vejr idag, det er så dejligt når solen skinner ;)
    Jeg har lige været nede og plante de stakkels små planter der helt ufrivilligt fik en dag mere i kuverten, Heldigvis havde de det stadigt godt. Violerne er plantet ud, men påskeklokke frølingerne og resten er plantet i potter og sunder sig i drivhuset.
    Jeg kan godt se du har mange frølinger af dine påskeklokker, det bliver så spændende at se dem når de engang kommer i blomst. Hvor jeg glæder mig til at mine nye violer også breder sig ;)
    Tillykke med den flotte gevinst, så det er ikke kun mig der bliver overrasket med posten ;)
    En masse dejlige planter du har købt og ja priserne er helt i bund og kvaliteten er helt i top.
    Jeg er altså vildt imponeret over dine ranunkler ....det må vi huske på næste forår, at de holder så godt ude ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja så skønt vejr, det er godt med noget solskin.
      Godt de er plantet nu, det er sikkert klog disposition at plante de små i potter i drivhuset først.
      Ja jeg har mange frølinger, dine violer skal nok brede sig, det gør de i hvert fald hos mig.
      Tak for det, nej det var en god overraskelse.
      Nemlig det er godt at handle hos Staudestedet.
      Ja det er ikke sidste gang, jeg sætter ranunkler udendørs, dem har jeg haft meget glæde af.

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth.
    Tillykke med præmien. Uventede gaver er skønne. Sikke mange planter du har købt, men du har jo også pladsen.
    Ha en dejlig aften.
    Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Tak for det, ja det var en dejlig overraskelse. Ja jeg har plads til meget endnu.
      Tak i lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  11. Fin bog, ser det ud til. Staudestedet er bestemt billige og du har da fået mange fine planter.

    Mit plantelatin er desværre ikke helt godt altid - hvad er det nu at "Actaea racemosa 'Pink Spike' " er for én? Er det en sølvlys?

    Dejligt at I fik solskin i dag, det har bare været en dejlig solskindsdag her hele dagen.

    Hundetanden glæder jeg mig til at se igen.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det blev til mange fine planter og bogen er nok også fin, jeg har ikke haft tid til at kigge i den :)
      Ja det er sølvlys.
      Ja skønt med solskin, jeg glæder mig også til, at hundetanden springer ud.

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth

    Ja sikken et flot vejr idag, måtte smide både det ene og det andet for ikke at få det for varmt:)
    Og tillykke med præmien! Tror det er en god bog!
    Jeg kan godt forstå at du lader priserne stå - det er billigt!
    Eksempelvis din Echinacea 'Sunrise' tjekkede jeg lige op på - den koster op til 90kr andre steder.
    Spændende med din hundetand - tror mine springer over i år...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  15. Hej Karsten
    Ja det var dejligt vejr, men jeg smed nu ikke noget, så varmt var det ikke.
    Tak skal du have, ja jeg tror også, det er en god bog.
    Ja det er billigt for de planter, 90 kr. det er da noget, så håber jeg, at de fylder noget mere.
    Ærgerligt hvis din hundetand springer over. der er kommet knop i begge mine nu.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth. Godt at I også fik solskin i dag, det har i sandelighed været et godt vejr, jeg håber det er sådan i morgen også. Dine ranunkler er bare flotte, rigtig forårsagtige. Tillykke med gevinsten, herligt at blive overrasket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg blev også glad, da solen kom frem. Ranunklerne er jeg glad for, det er jeg også for gevinsten, det var en fin overraskelse.

      Slet
  17. nøj hvor billigt for klematis, jeg købte også en igår til 30 kr.. den var også rigtigt billig. montanerner bliver meget store gør de ikke ?

    hvor har du mange fine påskeklokker på vej :) det er så spændende, glæder mig til at se hvilke nye du får næste år.

    tillykke med præmien, det er da dejligt.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det var billigt for clematis, men 30 kr. var billiger. Jo montana bliver vist ret store.
      Ja det bliver spændende, når påskeklokkespirerne begynder at blomstre næste år.
      Tak for det, ja det var ikke dårligt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  18. Kære Lisbeth.
    Ja, men tillykke med præmien - du er da altid heldig.
    Fine billeder af haven, dejligt i fik sol i dag.
    Det lyder billigt for 3 clematis. Men Sternii står også endnu, men jeg kan se påskeklokkerne snart er på retur, de har holdt længe og været til stor glæde.
    din ranunkel er en skøn farve, kan godt forstå du er glad for den.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak for det - jeg plejer ikke at være heldig, men nu var det jo nok et godt billede, jeg sendte ind :)
      Ja det var skønt med solskin.
      Ja det var billigt, så må vi håbe, at de gror. Påskeklokker er bare skønne, det samme er ranunklen, den har jeg også haft meget glæde af.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth
    Her har det også været det dejligste solskinsvejr idag. Det var ok at skulle på arbejde for her var en salig duft af gylle og det stopper desværre ikke ved bygrænsen :-( På det første billede kan vi rigtig se at det hele grønnes nu :-) Ja 3. Klematis for 120 er billigt. Jeg gav 100 for den jeg lige har købt. Dejligt sådan lige at få en gave med posten. Hvornår bliver det vist i Hjemmet ved du det? Hos Staudestedet kan man godt handle uden at blive ruineret. Her er Allium også godt på vej. Hvide violer er rigtig søde her omkring ser jeg kun de lilla de er tilgængæld også over alt hvis de ikke bliver holdt lidt nede. Hele vores ene hæk er fyldt. Der får de lov at være i fred. Hvor er den trådblader kastanie flot :-) Ranunklerne har nok haft optimale betingelser i år og det er dejligt når noget holder så længe. Flotte et de.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det værste, når så solen endelig skinner, så skal der køres gylle, det er ikke rart, alt kommer til at stinke af det, også ens tøj.
      Ja det var også meningen, at I skulle se, at paradisæblerne var ved at grønnes. Det var super billigt for clematis, så må vi håbe, de vil gro :) Violer breder sig rimeligt meget, synes jeg. Lidt for meget. Ja kastanien er fantastisk flot lige nu. Ja det er skønt med ranunklerne.
      Jeg ved intet om mit billede i Hjemmet, de har ikke skrevet til mig, jeg har slet ikke tænkt på, at det blev offentliggjort. Min nabo holder det, så jeg må have hende til at kigge efter for mig. Jeg vil da gerne se, hvad motivet forestiller, jeg kan ikke huske, hvad jeg sendte.
      Knus Lisbeth

      Slet
  20. Kære Lisbeth.
    Dejlige billeder med sol i haven.
    Jeg læste engang i en bog om klematis, at man skulle klippe dem ned, når man plantede dem, så blev de kraftigere. Bruger du det?
    Det er da oplagt, at plante klematis op ad dit nye hegn.
    Tillykke med den fine præmie, den kan da heldigvis holde sig til det bliver vinter.
    Jeg har tre Ivory Queen, de står rigtig fint i potterne. Det bliver spændende, når de blomstrer.
    Vi købte nogle babylyseblå perlehyacinter i England sidste år og de er kommet rigtig fint. De hedder Valerie Finnis. De satte en masse blade allerede i november og vi troede slet ikke de ville blomstre, men nu gør de det altså.
    Dufter de hvide violer også? Dem kender jeg slet ikke. Jeg har gået og samler lidt blå violer rundt omkring, så nu har vi en pæn lille gruppe i bedet med pæoner.
    Tak for billedet af skønheden, dem kan jeg ikke se for mange af:)
    Ranunklerne er også helt bedårende. Fantastisk at de tynde kronblade kan holde til så meget. Tror du de kan plantes ud i haven? De kan nok ikke overvintre.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have. Med clematis kigger jeg efter, om der er knopper, hvis ikke klipper jeg dem ned. Det er en svær ting at gøre, men det virker rimeligt, så det gør jeg nok også med disse. Ja jeg skal have dækket det grimme hegn.
      Bogen løber ingen steder, så er der godt læsestof til vinter.
      Ivory Queen er så fin i løvet, men det bliver grimt, når den blomstrer.
      Skønt med dine perlehyacinter.
      Jeg synes ikke de hvide violer dufter af så meget, men det kan også være min næste, der er noget galt med :)
      Selv tak. Ja det er utroligt med ranunklerne, men hvor jeg nyder dem. Jeg er i tvivl om de kan plantes ud, men løvet er ikke kønt mere i potterne, så noget skal der snart ske.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Jeg har googlet på ranunklerne og Claus Dalby giver det nemmeste råd: at lade dem blive i krukkerne og opbevare dem tørt og frostfrit lige som dahlia. Om foråret plantes de om i ny jord.
      Vores Ivory Queen skal plantes ud i vores lille bitte bed, når de er afblomstret. Jeg ved jo egentlig godt at Allium får grimt løv mens de blomstrer.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    3. Kære Eliane
      Tak for det, desværre står de i de potter, de er købt, mon det går an. Ja jeg må jo prøve mig frem.Ja det tænkte jeg nok du vidste det med alliummen, men løvet er smuk nu, så må vi nyde det.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  21. Ja det gode vejr fik jeg desværre ikke så stor glæde af i går. Men i dag skinner solen også - det blæser bare meget. Har været ude en time men er lige kravlet ind for at få varmen, inden næste omgang.
    Tillykke med din præmie, hvor er du heldig. Dejligt at det nytter at sende ind. Det må have været et af dine sol op-eller nedgangs billeder, mon ikke?
    En dejlig havebog til de lange vinteraftener!

    SvarSlet
  22. Hej Bente
    Nej der er havde du desværre andet for. Ja den skinner også i dag, men det er meget koldt, så pas nu på dig. Det må blive varmere i vejret, vi er jo kun først i april. Du når det nok, og vinterhaven er lun.
    Tak for det jeg havde glemt alt om det, men jeg tror nu, det var mit staudebed, som vandt prisen. det var noget med blomster i hvert fald, for det var til havesiden.
    Ja det er godt at have noget at glæde sig til til den tid, nu vil vi nyde foråret.

    SvarSlet