torsdag den 6. februar 2014

Pakke fra Spiren og flere planter med S = solhatte

I dag er det skiftende vejr med sol og skyer, men mest gråvejr, solen forsvinder hurtigt bag skyerne igen, når den endelig kommer frem.
Posten kom med en skøn pakke fra Spiren til os tre piger
Disse 6 stykker skal Ida og jeg dele, vi vælger efter tur, så får vi forhåbentlig hver især, dem vi kan lide. Det er nu ikke svært, for de er kønne hver for sig, alle 6 stk. for 285 kr. Desuden købte jeg selv disse 3
 den grønne
 den lyse
og denne smukke Helleborus Sternii Flame med det fantastiske løv. Helt nede i bunden er en knop på vej. Den glæder jeg mig til at se og til at vise jer, når den blomstrer
Ida havde også bestilt Frühlingstanz, men desværre var den ikke pæn nok, syntes Marianne, så hun sendte i stedet denne smukke Picotee.
Se hvor langt den ene af mine træpæoner er,  jeg håber, der er blomst i. Denne her er hvid.

Solhatte. Jeg ved godt, jeg har vist dem under E, men her under S fandt jeg en masse fine billeder, dem skal I ikke snydes for
 Alba
 Fattal Attraction



Secret Joy

Wildberry Pow Wow er nu flyttet til et andet sted i haven
Pallida Hula dancer
og så er der alle de andre, jeg har masser af billeder med solhatte, de er så fotogene, og jeg er vild med dem.
 Det er bier og sommerfugle også




Dette var kun en brøkdel af billederne, men klart de bedste, håber I har nydt dem.
Roserne i dag:

Jacqueline du Pré  er ny hos mig, knopperne blev spist igen og igen af rådyrene, men jeg nåede da to billeder heldigvis, for den er så smuk. Nu er den flyttet ind i den del af haven, som forhåbentlig bliver hegnet ind med højere hegn.





Den engelske rose James Galway bliver omkring 1½ m høj, remonterer og har en medium duft.
Men den er nu også skøn, synes jeg, jeg kunne ikke vælge, så her er en del billeder af James, jeg har mange flere, men disse var de kønneste.
God torsdag - snart er det weekend, de lover regn, men mon ikke det kan smelte sneen hos jer, som endnu har sne.
Forresten købte jeg en ny buket roser i Netto i dag
 Her er den gamle buket, købt sidste torsdag, den holder fint endnu
og her er så den nye, de er da fine, bemærk hvordan de skifter fra gul til ferskenfarve efterhånden, som tiden går.
Jeg ved godt, at I andre sværger til tulipaner, men jeg synes, jeg får mere for pengene, når jeg køber disse roser for 20 kr.


33 kommentarer:

  1. Det var bestemt ikke en dårlig pakke, som du der har modtaget. Juleroser og påskeklokker kan man da aldrig få nok af:-) Jeg har også tit købt stauder på planteskoler sammen med min søster, og så bliver de delt når vi kommer hjem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nej det var en skøn pakke, glæder mig til at plante dem. Jeg har en del i forvejen, men du har ret, man kan ikke få for mange. Du kan også købe på netplanteskoler, så kan I dele portoen, planterne er som regel billigere på nettet.

      Slet
  2. Fine planter du(i) har købt.
    Endnu engang fremtryller du dejlige billeder af dine mange smukke blomster.
    Fin buket roser du har købt, og så kun for 20 kr.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er skønne planter. Jeg har jo taget rigtig mange billeder og vil gerne dele.
      Jeg synes også, det er en flot buket for en 20´er.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Så dejlige påskeklokker/helleborus du har fået hjem. Det bliver spændende at se dem på din klokkehøj. Det vil jeg glæde mig til!
    Så mange fine solhatte du har.
    Du har da ret i at roser holder længere end tulipaner, og de er jo også skønne i en vase.
    Jeg købte 5 potter med de små gule påskeliljer til 2,- kr. stk. De er sat i en potte udenfor døren. Nu må der gerne snige sig lidt forår ind, og da de er udsprunget pynter de allerede nu. Senere kommer alle dem jeg valgte at sætte langs hækken inspireret af dine gule i skoven. Dem blev jeg så glad for at se på, så nu vil jeg også have et panggult forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er skønne påskeklokker, jeg glæder mig også til at få dem plantet.
      Ja jeg har efterhånden rigtig mange solhatte, dem kan man heller ikke have for mange af.
      Jeg har aldrig været så vild med tulipaner, de er ikke pæne så længe, men det er roserne.
      Heldigvis holder de længere uden for de små gule påskeliljer, så dem kan du nok have glæde af længe, og så smager det lidt af forår. Det lyder da godt, at du er blevet inspireret, heldigvis bliver der bare flere og flere ikke som tulipaner, der i stedet forsvinder. Jeg glæder mig til at se dit panggule forår.

      Slet
  4. En skøn pakke at få, sådan en lidt småkold og smågrå februardag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en lækker pakke i det kedelige vejr.

      Slet
  5. Hej Lusbeth
    Vejret her som hos dig. Det er begyndt at regne her sidst på eftermiddagen men det er hvis hvad der venter os de næste dage. Dejligt at få friske planteforsyninger det bliverspændende at følge dem. Jeg har en der ligner Sternli Flame også købt hos Spiren for 4 år siden. Den er meget mørk i farven (blå/sort) er utrolig flot. Jeg har haft en fridag så det er blevet til lidt have/drivhustid idag. Jeg har sået lidt bla klokkeranke og så er jeg jo blevet ramt af græs-influenza og har købt frø så idag har jeg sået Setaria Italica "Red Jewel" en hirse tror jeg. Jeg har også været ude og finde nogle gule Lærkesporer og plantet i potter til dig så er de klar. Jeg har også fundet min træpæon frem fra gran dækningen og jeg blev også meget overrasket den ser faktisk ud til at være længere fremme end din. Måske det ikke er så godt. Håber også er der kommer blomst i min. Skønne solhatte dem er jeg glad for jeg tror at jeg skal have en ny limegrøn min er desværre gået ud. Flot at dine Netto roser er så holdbare. Her er der blevet købt Tulipaner idag. Tror at jeg skal prøve roserne også.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja også her begyndte det at regne sidst på eftermiddagen, du har ret, det bliver vist ikke spændende weekendvejr. Jeg synes Flame er så fin i løvet og glæder mig meget til at se blomsten, ikke mindst efter det du skriver her. Så har du hygget i haven og drivhuset i dag. Jeg kender ikke den græs, du har sået. Til sommer må du til at tage billeder og sende til mig, så jeg kan se hvad du har i din have, ja eller også skal du til at have din egen blog, det er også en mulighed.
      Det lyder godt med de gule lærkesporer, det vil jeg glæde mig til. Fyn plejer at være tidligere end os, så det kan godt passe, at din træpæon er længere end min. Spændende om vi får blomster. Solhattene er ikke alle lige holdbare, så må vi på den igen.
      Det er ikke alle farver af roserne i Netto, jeg bryder mig om, men denne her er meget delikat.
      God aften og knus

      Slet
    2. Hej igen
      Prøv at Google red Jewel og hvis du kan lide den skal jeg sætte nogle i en potte til dig. Der var mange frø og spirreprocenten er 95 så hvis alt går vel skulle der blive rigeligt. Det er hvis heller ikke F1 frø så der skal ikke købes nye hver år.
      Knus

      Slet
    3. Ja tak det lyder godt, den er flot :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Først en rose:
    Jacqueline du Pré har jo en blomst helt efter min smag! Helt oppe på siden af Odyssey!
    Og din Hula Dancer, det behøver ikke at være så kompliceret:) denne flotte Echinacea pallida selektion viser vejen!

    Lækre træpæonknopper du kan vise idag - der er du og pæonerne helt klart forud for mig!

    Spændende indkøb fra spiren, med løv som det på Helleborus x sternii er det næsten ligegyldigt hvordan blomsten ser ud - næsten:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja også den rose er lige din stil, den er også fantastisk, jeg har været klar til at købe den i flere år, nu håber jeg bare, at den får mange blomster, jeg synes, jeg har nogen til gode.
      Ja træpæonerne er jeg nok forud med, men åbenbart ikke i forhold til Fyn.
      Ja du har lidt ret med det løv, er det (næsten) ligegyldigt med blomsten, men når nu den er på vej, vil jeg gerne se den :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Skønne, skønne Helleborus. Jeg elsker dem. Jeg synes også, dine roser er meget smukke. God aften til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja Helleborus er skønne, de er slet ikke til at undvære.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det var da en dejlig pakke at modtage - er sikker på at humørbarometeret steg adskillige grader, da du åbnede for skønhederne :)
    Hvor har du mange fine solhatte, og hvor de bare stortrives i din have. Jeg har sået to slags (White Swan og Starlight), da jeg ikke er sikker på, om dem fra plantemarkedet overlever, og jeg husker dit råd om at give god plads til dem :)
    Jeg må sige, at jeg har tabt mit hjerte fuldstændigt til Jaqueline du Pré. Jeg kendte den ikke i forvejen, men den er da sjældent smuk - den og Perlebusken SKAL der være plads til i forhaven!
    James Galway er også flot, og du er bare dygtig til at tage flotte nærbilleder af skønhederne!
    Jeg køber også hellere roser frem for tulipaner, som jeg ikke kan få til at holde ret længe, så jeg må lige forbi Netto eller Føtex i morgen og have buket med hjem til at gøre weekenden glad :)
    Hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja en skøn skøn pakke, og jeg havde ikke fået besked i forvejen om, at den kom, så det var så dejligt. Overraskende var det også, at der var blomst i dem alle, og de havde det fint efter udpakningen.
      Ja mine solhatte stortrives nu, det har de ellers ikke gjort, men nu får de lov at stå med lidt rum til de andre stauder, så går det fint. Starlight kender jeg ikke.
      Jeg kan godt forstå, at du har tabt dit hjerte til Jacgueline du Pré, det gjorde jeg også første gang jeg så den. Det er en fin kombination med den og perlebusken, det skal jeg lige tænke over, jeg har nemlig en ekstra perlebusk, som ikke kan være der, hvor den står ret meget længere.
      Ja James Galway er en fin rose, tak for ros til billederne :)
      Du må have en buket roser med hjem til weekenden, det kan hjælpe lidt på det kedelige vejr, de lover.
      Tak i lige måde
      kh Lisbeth

      Slet
  9. Sikke dog en herlig pakke at modtage, hvor er de flotte.
    Knus

    SvarSlet
  10. Sikke en lækker pakke! Og skønne solhatte!

    SvarSlet
  11. Så heldig du er som fikk en sånn pakke fra Spiren.
    Jule rosene deres er så vakre.

    SvarSlet
  12. Hei Marit
    Ja det var rigtig dejligt med en pakke fra Spiren, de har mange skønne juleroser.

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth,
    Smukke Juleroser - elsker dem. Du må være så glad nu.
    Kan du komme i jorden?
    Roserne er bare så smukke. Jeg tror dine grønne fingre er med til at få dem så flotte. Gøder du meget? Kan huske du er flittig til at vande i den tørre sommerperiode sidste år.
    kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de er skønne, du kan tro, jeg er glad. Jeg har ikke prøvet at plante endnu, så jeg ved det ikke helt. Vi har jo ikke haft så hård frost her hos os.
      Jeg gøder roserne, som der foreskrives, det er tre gange i løbet af sommeren. Jeg har ikke vandet roserne, de må klare sig selv, de har rødderne langt nede. Det er mest rhodoerne jeg vander, det er jeg nødt til når sommeren er så tør, ellers dør de.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth.
    Sikke flotte Hellleborus fra Spiren. Jeg tror, jeg vil spare pengene til en BroBizz og få planterne sendt. Så kan jeg jo få flere planter :) ...og de trives rigtig godt i krukker.
    Det er nogle rigtig fine solhatte, du har og rosen Jacqueline du Pré er rigtig smuk.
    Vores Netto har altid noget halvvissent når det gælder blomster.
    Jeg husker, at du sidste forår købte de fineste små forårsblomster i Netto.
    Vi har lige været i Plantorama og købt hyacinter, en smuk cremefarvet primula og en yndig kamelia. I vores udestue er der flere krukker, der snart er klar til at komme ind i huset.
    Det bliver dejligt, hvis det bliver tidligt forår i år.
    Mange hilsner fra Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Ja de er skønne, men det skulle også være en fantastisk oplevelse at komme dertil. Hvis du køber for over 599 er forsendelsen gratis :)
      Ja jeg har mange solhatte. Øv med jeres Netto, mon ikke du kan finde dem andre steder i nærheden, vi har kun Netto og brugsen hos os.
      Uha Kamelia det lyder godt, men den var nok lidt dyr i Plantorama.
      Lad os håbe på tidligt forår.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Åhh, hvor er de skønne de solhatte du har. Jeg fik plantet en del nye ud sidste år, og også en masse Fatal Atrraction. Jacqueline du Pré vil jeg gerne have, den er meget smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg har mange skønne solhatte og mange billeder af dem. Jeg har svind i min Fatal Attraction desværre. Ja rosen er meget smuk.

      Slet
  16. Det var da et godt køb, ikke galt mht pris. Håber de vil sætte pris på at bo hos dig :-). Den Jacqueline du Pre er godt nok smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var et godt køb til en god pris. Jeg håber også, de vil bo her hos mig. Ja Jacqueline du Pré er en meget smuk rose.

      Slet
  17. Sikkert nogle smukke blomster du fik købt fra spiren. Solhatte er også flotte.

    SvarSlet