torsdag den 20. februar 2014

Flere forårstegn og flere clematisbilleder

Det er noget diset i dag og lidt vandkoldt. Der er lovet regn, men endnu er det kun blevet til meget lidt finregn, det gør ikke noget. I formiddags har jeg luget og fjernet mælkebøtter, og i eftermiddag delt planter og gravet storkenæb op som stod et forkert sted.
I går tog jeg lidt billeder af det, der er derude lige nu:
 Dobbelte vintergækker
 Dorothealiljer
Ja denne gemserod har allerede sat en stor flot knop, to kan jeg se nu. Det er tidligt.
Nordbedet et øjeblik, mens solen skinnede.

Clematis:

Justa er ganske sød, men ikke så stor endnu, den blev købt i Bilka sidste år, så mon ikke den vokser mere til i år. Det er en 3´er.

Comtesse de Bouchaud er også en 3´er, den gror op i et moreltræ, det passer lige, at den blomstrer, når morellerne er spist.
Lady Marjorie købte jeg også i Bilka for ca. tre år siden, sidste år blomstrede den første gang. I mellemtiden har jeg fået et par stykker forærende, det er spændende, om de kommer i blomst i år. Jeg har nemlig lige fundet ud af, at det er en Montana clematis, de er længere om at komme i blomst. Beskæringskode 1 hører den til, det kom lidt bag på mig, men jeg har heldigvis ikke klippet den ned.


Margaret Hunt hører til gruppe 3, den blomstrer fint allerede 2. år, den er i haven.



Texensis clematis mienie Belle groede op i en sandtorn, men sandtornen gik til under stormen Allan, så nu må vi finde et andet klatrestativ. Det er beskæringskode 3, jeg var heldig at få den i Bilka til halv pris, det er godt at vente, hvis man kan. I mit tilfælde kommer det lige af sig selv, der er langt til Bilka.



Miss Bateman hører til gruppe 2, det er en af de første, der blomstrer fra den gruppe.



En af de mest fotogene Mon Amour gror op i et fyrretræ, den er forrygende smuk. Også den er købt i Bilka til halv pris. Den hører også til beskæringsgruppe 3, som det ses her er den meget blomstervillig.
Roserne i dag:
Buskrosen Ritausma har jeg ikke haft så meget held med de sidste par år, der har været for meget skygge, tror jeg. Egentlig skal den kunne tåle skygge, men den har ikke blomstret overdådigt, håber det bliver bedre i år, da vi har beskåret en del omkring den. Det er ellers en yndig rose sjovt nok med duft i løvet.






Rosen her er en remonterende Gallica rose Reine de Violette, sidste billede er fra 12.10.
Fortsat god torsdag.



30 kommentarer:

  1. Det er så fint når clematis vokser i træer. Jeg har haft stor succes med det i tidligere haver og har også plantet et par stykker her. Dine er smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det ser nemlig rigtig godt ud, du har da også en del træer i din nye have, så må du på den igen. Tak.

      Slet
  2. Det er helt utroligt så mange Clematis du har - det ser så fint ud når de sådan kravler i træerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja jeg har rigtig mange clematis - jeg kan godt lide at lade dem kravle i træerne, det fremgår vist tydeligt, jeg har heller ingen stativer til dem.

      Slet
  3. Nå Lisbeth

    Så blev man lige overhalet:)
    Mine Dorothea kommer nok først til weekenden - og hvis vejret holder sig, og ja det skulle da vist blive helt ok!
    Imponerende at du kan huske priser og rabat på dine Clematis, Det kan jeg da kun på mine netkøb, og jeg bliver ofte nødt til at finde den oprindelige mail:)

    Er jo glad for den enkle rene form på Texensis...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de må du undskylde :)
      Mine er heller ikke helt fremme endnu alle steder, men der var lige en, som viste sig fra sin pæne side.
      Jeg kan bare huske, da de blev annonceret af CD, alle for ud og købte dem, da jeg så endelig kom til en Bilka, var de sat ned til det halve, sådan noget glemmer jeg ikke :)
      Ja jeg kan godt huske, at du godt kan lide Texensis. Dem skal jeg nok have flere af. Nu får jeg jo et helt hegn :)
      I lige måde.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Dejlige forårsbilleder fra din have - ja, nu pibler det frem derude. Var lige på en lille tur rundt i egen have, og nu er krokus, påskeliljer, hyacinter og tulipaner på vej - skønt! Mange stauder har også meldt deres ankomst.
    Hvor har du bare mange skønne klematis, og det ser fantastisk flot ud, som de vokser op i træer. Jeg er virkelig imponeret over, at du kan huske, hvornår hver enkelt skal beskæres. Jeg har en gruppe 3, men er usikker på, hvor langt jeg skal skære den ned og også, om det er nu det skal gøres?
    Spændende med en rose, hvor løvet dufter - det er lidt usædvanligt :) Reine des Violettes har jeg også, og jeg synes, det er en rigtig smuk og nem rose, der bare bliver ved med at blomstre - farven er også fin.
    Tak for hilsen - maven arter sig igen :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det pibler frem i den grad, jeg har set de første knopper i påskeliljerne nu. Ja og stauderne er også godt på vej, men mange gemmer sig i jorden endnu. Det er klogt, man ved aldrig.
      Din gruppe 3 clematis skæres ned til 40 cm, og det er nu her en af dagene, du skal gøre det.
      Jeg har tit gået forbi Ritausma og tænkt, hvad er det for en lidt ferskenagtig duft, det var ikke blomsten, til sidst fandt jeg ud af, at det var løvet.
      Ja Reine de Violette er en smuk og nem rose med en fin mørk farve.
      Det glæder mig, at maven er ok igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak for svar om clematis :) Jeg vil i haven og ordne i morgen og i weekenden, for vejrprofeterne lover sol, så håber jeg bare, det passer - lige nu regner det.
      Flot billede af dit nordbed!
      Kh Linda

      Slet
    3. Velbekomme - her regner det også, men lad os tro på vejrprofeterne.
      Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Margaret Hunt er delikat og smuk og slet ikke så stærk i farven som i den clematisbog jeg har - kan bedre lide din.
    Den blå Mon Amour er meget flot - skøn blå farve.

    Herligt gensyn med Reine de Violette - den er virkelig smuk, jeg har den også, men den ser ud til at trives noget bedre hos dig.

    Dorotheliljerne lader vente lidt på sig her... Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Margaret Hunt er fin og afdæmpet og så gror hun godt op af kejsertræet. Mon Amour er jeg helt vild med, den er bare fantastisk, har du ikke også den?
      Reine de Violette trives næsten for godt hos mig, nå det må man jo ikke sige, men den fylder ret godt i bedet.
      Ja jeg er nok lidt foran med Dorothealiljerne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. hvor er de små forårsvækster da fine :) strøg lige ud og se i min gule blomst, men den sætter kun blade an endnu :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja de er fine forårsvæksterne. Det er også kun et sted, at gemserod har sat blomst, de andre steder i haven er der også kun blade. Her er nok en del læ hvor denne her står, det er nok derfor. Lidt ligesom med kolossen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Hvor har du mange dejlige Clematis, det er også en planteslægt jeg er utrolig glad for, men jeg har langt fra så mange som dig. Mine gruppe 3 skal jeg se at få klippet ned, jeg har ligget syg en uges tid og i dag så jeg her inde fra, at min Huldine har store skud, så det kan vist kun gå for langsomt ! Men det må desværre vente nogle dage endnu ;0(
    Rosen Gallica rose Reine de Violette er da godt nok også flot, den kender jeg slet ikke.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja jeg har mange skønne clematis, jeg køber bare flere og flere, for mange hvis Bent skal sige det. Men jeg kan godt lide, hvis de vil gro op i træerne. Øv hvor ærgerligt, at du er syg, det går nok med at vente, men helst ikke mere end en god uge endnu. Håber du snart er rask, så du kan komme i haven igen.
      Ja Reine de Violette er en fin rose og kraftig.
      God bedring

      Slet
  8. Du har vel nok mange clematis, det er et område jeg skal have gjort noget ved. De er så dejlige allesammen synes jeg, og det er så smukt når de slynger sig op ad træstammerne. Selvom det ikke er sket ad naturens vej så virker det vildt og naturligt.
    Det er utroligt så tidlig din gemserod er på den:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg har mange clematis og jeg skal have flere :) Det er en skøn plante, som ikke fylder meget og går i højden, det er fordelen, så gør det ikke noget, man har en lille have, men det ved du garanteret alt om. Der skal noget snoretræk til, men efter et par år kører det med de fleste.
      Ja lige der er gemseroden tidligt på den, de andre steder i haven, er den også kun blade.

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Vi var lige gået i haven,da det begyndte at regne...........ø'v-øv
    Må da vist også ud og kikke til mine to gemserod.
    Og har fået klippet mine gruppe 3 ned.Skal lige have et par nye klematis til at klatre op i min opstammede thuja.Er lidt varm på den smukke Mon Amour-
    Glæder mig til at de nordbedet i fuldt flor.
    Er gået i gang med at så stauder..............nu når regnen holder mig inde.Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Vi har kun fået lidt regn her til aften, så jeg kunne godt gå i haven, mon ikke de lover bedre vejr i weekenden. Mine anddre gemserod er heller ikke så langt, som denne her der har læ.
      Mon Amour vil være fin op i en opstammet thuja.
      Lige nu var det udsigten bag nordbedet, du skulle se :) men det bliver også dejligt, når det står i fuldt flor, inden længe.
      God idé at så stauder, det er vist også nu det skal være. Jeg sår ikke så mange, men de få stauder har jeg sået.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dit nordbed er bare fin.
    Flittig som altid.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  11. Vejret idag. Mest skyet men tørt. Skyerne er først blevet lidt utætte her til aften. Der kommer vel noget mere vedvarende regn i aften. Hold da op hvor er din gemserod tidlig på den det er godt nok flot. Mine er der godt nok ikke meget fut i men de er da levende. Dagens kandidat til æbletræet må være Miss Bateman :-) Lady Marjorie er da heller ikke dårlig den må på reservelisten. Mon Amour er da forrygende men det er jo en 3er måske jeg skal se om jeg kan få en idé til hvor den kan bruges. Kan se at jeg skal en tur i Bilka når de begynder at få udendørsplanter hjem for du har da fundet en del der. Duft i løvet på en rose har jeg ikke hørt om før. Der er da sjovt dufter blomsten også? Den violette er også rigtig fin. Jeg har idag fået nogle Dahlia fra Blomsterverden så bliver lidt nye former i år. De er af Ball typen dem har jeg ikke andet end et par stk af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Som sædvanlig ens vejr, vi fik også regn her til aften. Ja Gemseroden er meget tidligt, men kun lige der, de andre steder i haven er der også kun blade. Ja du har ret Miss Bateman vil passe godt til dit æbletræ, jeg har den i et paradisæbletræ, så det vil passe godt med et æbletræ. Lady Marjorie glædede jeg mig til i flere år, for den var så fin på skiltet, sidste år lignede blomsterne endelig dem på skiltet. Jeg kigger altid efter clematis i Bilka, nogen gange er de helt fine og billigere end i plantecentre. Nej jeg havde heller ikke før hørt om duft i løvet på en rose, blomsten har ikke så meget duft, men lidt.
      Det lyder godt med dine nykøbte dahliaer.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Hei Lisbeth

    Så heldig du er som har så mange løkblomster som kommer opp nå! Snøklokker med regn på er så vakkert. Her skal det komme ca 15 cm med snø innen det holder opp :-(

    Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja det er dejligt med alle de løkblomster, men ikke at du skal have mere sne :(
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Kære Lisbeth.
    Nordbedet er flot i solskin. og hvor er Mon Amour dog smuk.
    Du har da godt nok mange clematis.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg synes også, nordbedet så godt ud i solskin. Mon Amour er bare en fantastisk clematis.
      Ja jeg har mange, der er til to gange mere :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Ja så må jeg igen på jagt efter mine Dorothealiljer. De er ikke dukket op endnu da. Jeg var lige forbi min lille blomsterhandler i Lyngby, som jeg også frekventerer og spurgte netop på Dorothealiljer, for jeg synes mine forsvinder. Han havde ikke nogen men lovede at få dem hjem. For de er altså skønne.
    Clematis er jo næsten en lidenskab hos dig også. Jeg har også nogle stykker, for de er netop gode i små haver, som du skriver.

    SvarSlet