onsdag den 5. februar 2014

Solskin på Samsø

Jeg håber, der også blev solskin til jer andre i dag, det lykkedes i hvert fald her hos os både i formiddag og i eftermiddag med lidt skydække ind i mellem. I formiddag var jeg ude og klippe lidt i nogen af buskene, der er nogen af dem, som er ved at fylde lidt for meget. En hyld var groet op i et æbletræ, den blev klippet ned, og grenene skulle fjernes, men jeg er ikke sikker på jeg nænner det, for jeg skal da love for, at fuglene hygger sig med at der ligger en bunke grene og flyder. Det er lige uden for mit vindue, her hvor jeg sidder og blogger.
Da jeg gik tur i morges var det fint stjerneklart, men så blev det lidt diset, så jeg havde egentlig opgivet at se solopgang.
Men pludselig var den der, det ser næsten ud som om, der er ild i pavillionen.
Der er også lyse påskeklokker på vej. Disse står i min klokkehøj, det er frøplanter, så det bliver spændende at se, hvordan de ser ud. Min påskehøj er en bunke jord, som vi fik i overskud, den blev tilplantet med påskeklokker, så er jeg fri for at bukke mig helt ned, når jeg skal tage billeder til bloggen. Jeg har selvfølgelig også plantet andet i højen, så den ikke ser alt for bar ud.
Her kommer planter med S
 Scabiosen købte jeg sidste år, tørken var den ikke så glad for, så der var ikke vildt mange blomster.
Allium Schubertii står fint sammen med hostaen White Cap
Seseli Montana står fint her i stenbedet
Magnolia Sieboldii har jeg vist før, men her var et rigtig fint billede under S
 Skimmia Japonica Rubella for knap et år siden
og i dag med sol
Skovmærker breder sig godt i min skov, jeg har nu sat den flere steder, hvor den godt må brede sig. Der er både plantet i klokkehøjen og i regnvandsbedet
 Skæbnetræ/ Clerodendrum Trichotumum
 danner rodskud, jeg fik et forærende fra en for mig næsten ukendt dame.

Det er først i sommer, den har blomstret rigtigt, og dette er den første og eneste frugt.
Slangegræs har jeg købt for flere år siden, den breder sig villigt i ørkenbedet
Snabelkalla har jeg et enkelt eksemplar af, mon ikke jeg købte en mere sidste år, det tror jeg.
Den kommer frem i foråret samtidig med hostaerne
 Sneklokketræet/Halesia Carolina står midt mellem hostaer og bregner i skovbunden
Frøstandene er fine i modlys
Solbrud/Helenium er meget orange, jeg havde forsvoret, at den nogen sinde skulle stå i min have
 men jeg blev påvirket af vores kære Hanne fra bloggen Hanne i haven
Det er jeg rigtig glad for, for den står forrygende sammen med den mørkbladede blærespirea og staudesolsikkerne. I forgrunden ses mit trompettræ /Catalpa
Roserne i dag:
Denne rose hang sammen med Jacques Cartier rosen, da jeg for en del år siden købte den. Stor var min overraskelse, da der også var hvide roser i busken, senere skilte jeg dem ad, jeg tror, det er Schneewittchen.


Jeg har en forkærlighed for mosroser, de er så smukke, når de er meget mossede i knopperne. Dette er Henry Martin, den blomstrer kun en gang, men med mange blomster og længe.
Til slut et billede af mine nysgerrige "venner" rådyrene,
Fortsat god tirsdag

37 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det var vel nok en dejlig solopgang, I havde på Samsø - fantastisk billede af pavillionen med "ild" i - det ser bare flot ud!
    Scabiosen har jeg fire af i min forhave, og den har fået godt fat og havde mange blomster i lang tid i sommers - det er en fin blomst, der passer godt ind de fleste steder.
    Jeg er meget benovet over frugten på dit skæbnetræ - jeg har aldrig set noget lignende - helt vilde farver.
    Altså den orange solbrud - den er så køn i sig selv, men jeg har det ligesom dig, at den er lidt svær at passe ind - du har så fundet det helt rigtige sted. Det har jeg trods tre flytninger af 6 styks ikke endnu - jeg håber, det lykkes på et tidspunkt, for det er jo en sød og speciel blomst, der blomstrer villigt.
    Henry Martin har jeg også - det er en skøn rose, men min er ret lille endnu og har ikke haft så mange blomster - håber, det kommer. Den er placeret i et bed under et gammelt æbletræ og har måske fået for meget skygge, men det er ændret nu, for stormen Allan flyttede lige lidt på træet, så rosen får mere lys :)
    Her kom solen først kl. 15, så det havde vi ikke meget ud af her i Silkeborg.
    Hav en god aften - Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en skøn solopgang, vi havde, endnu skønnere da jeg ingen havde ventet. Når jeg står i den rigtige vinkel og tager billeder, kan jeg få ild i pavillionen :)
      Jeg har kun købt en scabiose, men den var så stor, at jeg kunne dele den med det samme.
      Ja frugten på skæbnetræet er meget speciel, jeg blev også overrasket da jeg så den.
      Du skal have fat i den mørke blærespirea, hvis du ikke har den, så kan du plante solbrud ved den, det er kanonflot.
      Jeg har to Henry Martin, som jeg har flyttet så de står lidt som hæk, de er nok 10 år gamle, så det er ikke mærkeligt, at de er større end din.
      Nå I havde ikke sol længere i Silkeborg, det var kedeligt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Du har helt ret - en mørk blærespirea må jeg have, for den ser bare godt ud sammen med solbrud :)

      Slet
  2. Sjovt, som solen lyser pavillionen op. Det er skønt, at dagene nu er blevet længere og det blev også til lidt luft til mig i dag i det fine solskinsvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det ser ret godt ud med solen på pavillionen, når jeg tager billedet fra den rigtige vinkel. Ja i dag mærkede vi rigtigt, at dagene er blevet længer, skønt.

      Slet
  3. Fin solopgang hos dig, det må være skønt at gå tur langs stranden hver dag. Her har vejret også været fint. På min tur I haven holdt jeg pause på vores nye bænk lavet af en oversavet træstamme, så vi har fået to nye bænke. Jeg kan godt lide sneklokketræet og skæbnetræet. Køber du de fleste af dine træer på den planteskole du indimellem nævner?
    Kærlig hilsen
    Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Tak , ja det er skønt at gå langs stranden hver dag. Det lyder godt med dine nye bænke. Ja jeg køber mine træer enten på Lønbæk Planteskole eller i Solhøj. De står begge i mine link for oven til højre. Skæbnetræet har jeg så fået foræret, men sneklokketræet er købt på Solhøj.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. I dag kom solen også til Farum, men det blev ikke så smuk en solopgang som du kan præstere. Skønne S-stauder du viser frem. Jeg fandt sidste år pludselig lidt skovmærker i hækken fra naboen, så jeg håber at det kan lykkes at få dem til at brede sig her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Dejligt at I også fik lidt solskin i Farum, vi er ofte heldig med solopgange her hos os. Skovmærker er gode til at brede sig, så vi satser på, at de også gør hos dig.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja her fik vi også sol idag!
    Det var dejligt så jeg måtte også lige skrive om det!
    Magnolia sieboldii er et klart hit - super, og din Clerodendrum trichotomum er jo fantastisk - Frugten skal man se for at tror på den!

    Roser ligner "Schneewittchen" så mon ikke - ser godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var da dejligt, at I også fik sol her inden regnen starter, hvis den altså gør det.
      Ja Sieboldii kan jeg godt vise lidt mere, den er bare smuk. Frugten skæbnetræet er meget speciel, det bliver sjovt, når der begynder at komme flere frugter.
      Jeg synes også den hvide rose ligner Schneewittchen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Selvom pavillionen står i flammer, var solskinnet langt fra brandvarmt i dag. Bare dine venner bliver ude på marken - der tager de sig godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej egentlig var det ret koldt i dag, men alene det at se solen, var jo skønt. Jeg så 16 rådyr på et sted i eftermiddags, så jeg siger ja tak til, at de bliver ude på marken.

      Slet
  7. Så heldig du er som stadig har sol! Her er det grått nesten hver dag, og jeg lengter så etter solen...
    Så flott bilde av Magnolia sieboldii og skimmia. Sånn så mine skimmia ut også før snøen kom. Jeg er så spent på om de overlever her. Halesia har jeg også, men den har aldri blomstret.
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja jeg føler mig også heldig at jeg ser solen, man bliver så deprimeret, når man længes efter solen.
      Jeg håber dine skimmia har klaret sne og frost, mine blev lidt blege i bladene efter sidste vinter. Ærgerligt med din Halesia, blomsterne er så fine.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Vi har også set solen i dag. Jubii!
    Hvor er det en fantastisk frugt skæbnetræet bærer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det glæder mig, at I har set solen i dag. Ja den frugt er meget speciel.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Vejret her var været som hos dig. Pavillonen tager sig fantastisk ud i morgensolen. Jeg har kun lysblå skabiose den blomstrende nu heller ikke så meget i sommers for tørt tror jeg. Spændende med frøplanter på påskehøjen måske du får nogle nye farvekombinationer. Allium og hosta er da super flotte. Den flotte magnolie kan da ikke vises for tit det gælder iøvrigt også alle de andre fantastiske træer du har. Frugten fra skæbnetræ er da helt utrolig. Slangegræs har jeg en enkelt af og den er heldigvis begyndt at brede sig. Solbruden er da flot jeg kan godt lide de brændte farver
    Det er ikke yndlingsfarve men jeg syntes at den passer fint ind i sensommeren. De lysegule lupiner er begyndt at spirre det er da fint i løbet af kun 1 uge så bekymringen om frøenes kvalitet var uden grund. Mosrosen er super flot kan godt forstå at du har en svaghed for dem. Rådyrene ser jo hyggelige ud selv om de er nogle banditter.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja igen ens vejr. Pavillionen får et særligt skær i morgensolen.
      Jeg er også meget spændt på, hvordan påskeklokkerne ser ud i blomsten. Ja solbrudden er flot og passer godt til eftersommeren.
      Det lyder godt at de lysegule lupiner er ved at spire, det havde jeg ikke ventet. Jeg lagde selv nogen på vådt køkkenrulle, men har ikke set spirer endnu, må vist hellere kigge efter.
      Mosrosen er bare fantastisk. Bare de holder sig ude af haven, er jeg tilfreds, jeg kan godt nyde synet af dem på markerne.
      Tak i lig måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Fantastisk smukt billede af din pavillion :)

    Jeg fik ENDELIG solen at se i dag, Det har været skønt. Godt nok har jeg ikke lavet noget i haven i dag, men bare det at stå ude i solen var meget livsbekræftende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Esther. Godt du også fik solen at se, den og lyset betyder så meget :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Hvor er det imponerende så mange forskellige planter du har........det har jeg vist skrevet før, men jeg er imponeret hver dag. Tak for alle de dejlige billeder,
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Ja jeg går efter så mange forskellige som muligt, dejligt at imponere og selv tak, jeg bliver ved så længe jeg kan finde billeder :)
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  12. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal nævne...
    ... pavilonen i morgensol
    ... rådyrene på marken
    ... Siboldi...
    ... Solbrud - ja for den, altså - hvor er de smukke. Hurra for Hanne
    ... blærespireaen
    Så mange smukke ting i dit skatkammer - og vi fik også en lille smule sol i dag. Ikke nok til at smelte sneen, men den forsvinder lige så stille.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  13. Hej Ulla
    Ja pavillionen i morgensol er ret fin :) det samme er Sieboldii. Og solbrud er jeg meget glad for, også fordi jeg tænker på Hanne, når de blomstrer, jeg har nu mange planter, som får mig til at mindes Hanne.
    Ja nu skal vi vel ikke lige have frostvejr igen, så skal sneen nok forsvinde, så vi kan nyde vores blomster :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  14. Vi fik også solen at se i dag, men her var diset til morgen.
    Fin solopgang. Billedet af rådyrene er bare god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Godt I også fik lidt sol, i dag ser det ikke meget ud til sol.
      Tak

      Slet
  15. Åh, Lisbeth du har den smukke Magnolie, aldeles bedårende og skovmærker. Dem såede jeg sidste år men ikke en kom op. Fantastisk billede af din pavillon.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja Sieboldii er en smuk magnolie og så blomstrer den over længere tid, i stedet for de almindelige, som blomstrer af i løbet af 1-2 uger. Jeg kan anbefale dig at købe en enkelt potte med skovmærker, så skal de nok brede sig, sådan har jeg gjort. Tak for det.

      Slet
  16. Ja endelig fik vi også lidt solskin her østpå. Startede lidt diset men op af dagen gik det mere klart igennem.
    Smukt med »ildebrand« i din pavillon.
    Den Magnolia Sieboldii er ved at være den smukkeste magnolia jeg har set til dato. Selvom jeg er glad for min egen stjernemagnolia, så er den Sieboldii i særklasse.
    Solbrud stod i haven da vi flyttede, men af en eller anden grund, er den forsvundet. Min var mere bordeauxfarvet.
    Det sidste billede af rådyrene er bare så fint!

    SvarSlet
  17. Hej Bente
    Godt at høre, at I også har fået lidt solskin. Ja ildebrand i pavillionen på den måde er ikke tosset.
    Sieboldii har den fordel, at den blomstrer over længere tid, måske skal du finde en plads til den?
    Ærgerligt med din solbrud, du må få af min, hvis det har interesse. Tak ja bare de bliver der :)

    SvarSlet
  18. Hvor må det være fantastisk at være nabo med så smukke dyr!
    KH Linda - Mrsdahl.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg nyder synet af dem på markerne, men er ikke så glad for dem, når de går ind og spiser mine roser eller ødelægger mine træer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  19. Sikke et dejligt indlæg med sol og masser af spændende planter krydret med dejlige dyr på marken! Tak for det.

    SvarSlet
  20. Hej Lisbeth.Ja! her havde vi også sol i går...........i dag regner det.
    Men så forsvinder sneen vel hurtigt.Smukt morgenbillede........og flot ildebrand i din pavillon.
    Men dagens blomst er da den smukke magnolie.
    Har lidt travlt i dag ..........venter 8 til tre retter mad i aften.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  21. Hej Jette
    Godt det var i går I havde sol, idag har du ikke tid til at komme ud alligevel, kan jeg forstå. Så kan det passende regne, så jeres sne kan forsvinde.
    Ja de fleste synes godt om magnolien.
    God fornøjelse med gæsterne.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet