søndag den 16. februar 2014

Aprilvejr i februar og de sidste planter i alfabetet

Skiftende sol og regn, når solen skinner er det dejligt derude. Jeg er så småt begyndt på lidt oprydning af smågrene osv. Vi har bundet clematis Jan Lindmark op, den er vokset så meget, at den skulle have livrem på, for at blive holdt oppe. Bent måtte op på stigen, så fik vi styr på den.
Bent er begyndt at rydde op i området ved siden af vores, så nu har vi fået udsigt til kirken, gør billedet stort, så kan den ses. Der var meget krat, brombær og visne grene og lidt træer. Det giver ekstra brænde til os - ikke så dårligt hverken med ekstra træ eller udsigten. Rhodoerne som ses på billedet er i nordbedet.
 rådyr
og fine skyer fra min morgentur
 de første krokus
og påskeklokker meget tæt på udspring, de står i klokkehøjen.
Vintergækker blev plukket ind

til vasen
og her kommer de sidste bogstaver :)
Z for Zebragræs
 Zenobia Pulverulenta er en lille stedsegrøn busk med blågrå blade og hvide duftende blomster i juni - juli. Jeg har aldrig bemærket duften, det må jeg huske til sommer. Den vil gerne stå i surbund, så det gør den.
Zinnia har jeg fået af Birgitte med bloggen Birgitte på nettet. Jeg fik dem i maj, de blomstrede overdådigt langt hen i efteråret.
Æ for æbleblomster, de er da smukke
 Ø her kniber det lidt, så jeg må have ørkenbedet med
 Å for åkander

En ualmindelig smuk blomst, som kun blomstrer om dagen.
Se det var slutningen på alfabetet - i mellemtiden har jeg fundet noget som er glemt i forløbet, det kommer her:
 Jeg lovede Jette at finde flere syrener, de kommer her. Mme Lemoine
 Hvidtjørn har jeg glemt at vise, de omkranser noget af vores have og er også i skoven.
Denne her er et særligt flot eksemplar, som vokser i etager, den beundrer jeg hvert år.
Roserne:
Den historiske rose mme. Hardy, hvid engangsblomstrende damascener rose med grønt øje.
 Wollerton old Hall fik jeg som erstatning for Claire Austin, som jeg købte forrige efterår.
 Desværre klarede Claire ikke vinteren, så Rosenposten sendte mig en ny, det blev i stedet Wollerton old hall, da Clair Austin var udsolgt.
Jeg fik den som barrodsrose først i juni måned. Den var lidt skravlet, men hen i august kom der endelig liv i den. Den var også blevet forkælet og puslet om med Rhizobio og ekstra vand.
 30.8.
3.9. stod der disse to skønne rosenknopper, 4.9. var de væk som i helt væk. Rådyrene havde mæsket sig med dem. Nej hvor jeg ærgrede mig.


 Den engelske rose Pat Austin plukker jeg aldrig ind til vasen, den holder så kort.Til gengæld stråler den i bedet med sin kobberfarve.
Den sidste rose i dag er rosen Peace. Det var den, jeg havde fået i stedet for Morten Korch rosen, den er også smuk og virker livskraftig,så nu har jeg dem begge. Det var også en af dem, rådyrene var hårde ved, men det slutter nu, håber jeg.
Nu skal jeg til at grunde over, hvad jeg så skal vise jer, I må vente i spænding til i morgen :), men jeg har en plan.
God søndag aften, her øser det ned nu.

44 kommentarer:

  1. Det er en flot klynge krokus, du viser - de første er altid de mest spændende. Rådyrene er så kønne, men er åbenbart ret så nærgående. Tjørn er i grunden smuk i alle sine afskygninger - det store træ, du viser, er virkelig imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var en helt fin klynge, den stod gemt under en blågran, så jeg har først lige set dem. Rådyrene er søde, når bare de bliver udenfor haven. Ja den hvidtjørn er ret flot, den må have været der i mange år.

      Slet
  2. Flot skybillede. Og jeg er vild med dine åkander, det er da bare en yndighed. Den der Wollerton rose er det en Austin!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Tak ja skybilledet er helt fint. Jeg er også vild med åkanderne, men de er ved at fylde lidt rigeligt i mit lille bassin. Ja Wollerton old hall er en Austin rose.

      Slet
  3. Hei Lisbeth

    Dine snøklokker er så vakre! Jeg lengter så etter vår nå... Jeg får nyte dine flotte blomster i mens :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja de er så vakre, tænk som man kan længes efter nogen blomster. Du må gerne nyde mine, jeg ville gerne sende, men de er færdige, inden de når dig :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Vejret her har også været lidt omskiftelig som hos dig lidt surt med vinden. Bygerne har jo været korte. Her i eftermiddag har jeg været på rov. Oppe ved vores Kvickly er der et buskskads med en masse vintergækker og dorothealiljer. Dem har jeg ikke så mange af og mon der er nogen der savner dem. Dejligt med udsigt med brombær i krattet er der da fast arbejde til Bent med at holde det nede. Hvor er skybilledet flot det jan du bare det der :-) Mine få krokus er også begyndt at vise farve dine er dog længere fremme. Det er noget jeg skal opruste på til efteråret. Så nåede du til vejs ende i alfabetet. Det har været en spændende rejse som jeg har nydt. Spændende hvad du nu finder på. Zinnia er rigtig flotte jeg så en i Jyllandsposten idag der hedder Red Lime uha den er flot den har jeg noteret så den må købes næste år. Jeg tror at jeg er færdig med at købe frø for i år. Ja jeg tror at vi er mange der glæder os til æbletræerne blomstrer et smukt syn :-) Jeg ved ikke så meget om roser men erstatningen ser da ganske fin ud. Å er det sidste bogstav og selvfølgelig må det være lig med åkander smukke er de.
    God søndag aften til dig og Bent
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige en indskydelse ang. planter der begynder med Ø. Hos Impecta frø har jeg set at der er noget der hedder Ørkenstjerne men den skal overvintres inde. Måske det var noget?

      Slet
    2. Hej Anne
      Ja godt med sol men for meget vind, så når skyerne gik for var der ikke rart derude. Sidst på eftermiddagen kom en langvarig byge. Nå du har været på rov, nej du har nok ret, ingen savner dem og de bliver jo hurtigt til mange igen. Sidste forår bestemte jeg også, at jeg ville have flere krokus, jeg fik det også. Ja hvad finder jeg på, jeg har mange billeder endnu. Godt du kunne lide rejsen gennem alfabetet. Ja åkander er smukke, dem vil jeg nødig undvære og selvfølgelig glæder vi os også til at nyde æbletræernes blomster igen.
      Tak i lige måde til jer
      Knus Lisbeth

      Slet
    3. Jeg klarer det nok uden planter med ø, jeg har ikke så meget frostfri overvintringsplads.

      Slet
    4. Ja problemer med opbevaring har jeg også hvis det bliver hård vinter og alligevel roder jeg mig ud i mange ting. Når vinteren er som denne klarer drivhuset opgaven ved at den ene ende bliver isoleret og dækket af med tæpper og bobleplast. De hårde vintre vi har haft har især gået ud over en opstrammet Nerie som måtte ind i for meget varme. Så er den blevet ranglet og måtte klippes tilbage og så har den ikke kunnet nå at blomstre. Jeg er sikker på at du nok skal klare dig uden Ø. Du har jo dit "Ørkenbed"
      Knus

      Slet
  5. Fint billede af rådyrene.
    Smuk buket vintergækker. Endelig er der også i dag nogen af vore vintergækker der er i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase - godt dine vintergækker også er ved at komme i blomst, mine er lidt kortstilkede endnu.

      Slet
  6. Pat Austin er en fortryllende rose med de fine orange farvechatteringer. Det har været helt utroligt med denne gennemgang af plante-alfabetet - mon ikke også det har været et rimeligt stort arbejde at finde alle billederne frem til os? - hvilket du sikkert har hygget dig meget med.

    Nu titter de små forårsblomster frem rundt omkring i haverne og på bloggene, så inden længe kan vi snart klare os med "live" billeder. Er spændt på hvad du har planer om at vise os.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du har ret Pat Austin er meget smuk, den stråler som en sol i bedet og prøver at overtrumfe de andre gule :) Jo jeg har brugt en del tid på at kigge billeder igennem, men jeg har også hygget mig. Nu kan jeg begynde forfra :)
      Ja det varer ikke længe, inden det hele helst skal være live.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Jeg kan da heller ikke komme på nogen rigtig plante på Ø - Ølandhvede er der vist noget der hedder - men den har man nok sjældent i en prydhaver!
    Ellers sidder jeg her og bliver helt spændt på hvad der så kommer, nu hvor alfabetet har gjort sit:)
    Og så har de lovet godt vejr til imorgen - det gør da ikke noget!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ølandshvede er vist for bonderøven :) mon ikke jeg klarer mig uden planter med ø :)
      Ja ja visse overspringshandlinger er gjort, så nu må vi se.
      Nej det gør ikke noget med godt vejr i morgen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Jeg har altid syntes vældig godt om hvidtjørn fordi de bliver så smukke i formen, men din i etager slår da dem alle! Hvor er den fin!

    Vi har også haft aprilvejr i dag. - Og det er meget bedre end februarvejr ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg synes nu nogen gange, at hvidtjørn bliver lidt irriterende, de bliver for store og stikker. Men dem jeg viser står det rigtige sted, jeg har nogen inde i min skov, som jeg kun kan lide, når de blomstrer :) Ja aprilvejr - men knap så varmt :)

      Slet
  9. Godaften Lisbeth.Som vanligt er jeg lidt sen på den .........har været til brunch det meste af dagen.Det ser da rigtig godt ud med det stykke som Bent har ryddet.
    Vi har også været lidt i gang i haven og har fyldt hele vore anhænger med haveaffald.Når jeg ser dine smukke hvidtjørn komme jeg helt til at savne vores to,som vi måtte fælde pga. af sygdom.
    Dejligt billede af den smukke hvide syren...........og de blå krokus er da heller ikke til at stå for.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Det er da ikke galt i dag, nogen gange har du først skrevet dagen efter. Godt du hygger dig med gæster og besøg hos andre.
      Ja det giver en fin udsigt nu Bent har ryddet op derinde. Hvidtjørn er flotte når de blomstrer, ja og det er syrenerne jo også. De blå krokus er vi glade for lige nu, fordi de er de første.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Det er en rigtig dejlig udsigt til kirken, I har fået lavet jer - måske I skal have jer en lille bænk der, så I kan nyde synet en stund?
    Også dejlige billeder af krokus, vintergækker og påskeklokker - nu må det da snart blive rigtigt forår!
    Hvor er den flot, din hvidtjørn i etager - vi har en Hvidtjørnhæk, som vi er glade for, bare ikke når den skal klippes :)
    Tænk at have åkander i haven - bare det var mig! Sikke smukke roser, du viser i dag - jeg er helt vild med Mme Hardy - den har en meget flot blomsterform. Også Pat Austin er skøn - sikke en farve! Altså de rådyr - de ser jo søde ud, når du tager billeder af dem uden for haven :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. PS Glæder mig til at se, hvad du finder på efter denne fantastiske gennemgang af spændende og smukke planter :)

      Slet
    2. Kære Linda
      Ja der er dejlig udsigt til kirken, der er ikke mange som har udsigt til kirken fra toilettet, det har vi :) Om foråret og sommeren til masser af rhododendron og om vinteren til kirken, tror du dronningen har en bedre udsigt, ha ha.
      Inden længe skriver vi 1. marts så bliver det nok forår, håber vi.
      Vi har også en lille hæk af hvidtjørn, den tror jeg heller ikke bent er glad for, når den skal klippes.
      Du må have dig et lille bassin, så du kan få åkander i haven. Sæt du mændene til at grave til et lille bassin, så kan du også få smukke åkander.
      Mme Hardy er så ikke min yndlingsrose, nok fordi der er så mange andre i blomst samtidig, Pat Austin overstråler dem alle med sin flotte farve. Ja jeg kan bedst lide rådyrene uden for haven.
      Jeg skal nok finde flere fristelser til dig :)

      Slet
    3. Nej, her kan dronningen godt pakke sammen ;) Fin ide med at sætte mændene i sving med havedam - de er i forvejen i chok over alle de såede stauder, for hvor mon de skal være, og hvem skal hjælpe med at grave bede? Det er ikke altid nemt at være mand :)

      Slet
    4. Ja ikke også :) Ja lad du bare dem grave ud til havedammen, de har masser af kræfter, sådan nogle stor knægte. Selvfølgelig skal de hjælpe når det nu er mors/konens fornøjelse. Bagefter får de fred, indtil næste gang vi finder på noget :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Rhodoerne på 1. billede ser sunde og grønne ud, rådyrene -- ja, søde--- m e n
    Har du virkelig krokus nu, hvor godt- Flot billede af ørkenbedet. Ser frem til hvad du finder på til i morgen.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja de to rhodoer har det fint, rådyrene er begyndt på mine små azalier :( de må lære at blive udenfor haven. Ja en enkelt tot krokus har jeg nu, alle de andre viser ingen blomster eller anlæg til det endnu. Ja det bliver spændende :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Ja så kom du til vejs ende i alfabetet. Jeg har nydt dit alfabet. Din hvidtjørn er vel nok skøn, og så DUFTER de noget så vidunderligt.
    Vi havde rødtjørn i haven, da vi flyttede ind. Men de gik til så vi måtte fælde dem. De blev syge og sygnede hen.
    Dine krokos er vel nok skønne. Jeg har ikke en eneste udsprunget i endnu. De første er altid de bedste. Senere når de er overalt som f.eks. vintergækker får de ikke helt så meget opmærksomhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja så var det slut med alfabetet. Ja du har ret, jeg elsker også duften af hvidtjørn.
      Vi havde også plantet en rødtjørn, men det var der, hvor der nu er regnbed, det kunne den ikke tåle, der var alt for vådt, så den væltede.
      Du har ret, de første af alle planter, der blomstrer er altid de mest spændende.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Snip snap snude...... så var historien om planternes abc ude.
    Tak for den helt fantastiske gennemgang af dine tæer buske og planter ud har vist os ;)
    Dine krokus er så fine, så langt fremme er mine slet ikke endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Lige præcis - ja det er den, men jeg skal nok servere nyt for jer, selv tak og tak fordi I kigger med, ellers var det jo ikke sjovt :)
      For en gang skyld noget, jeg er foran med :)

      Slet
  14. Sikken en dejlig udsigt du får dig der, det er da dejligt:)
    og din klump krokus er mere end skøn, den må man da vist gå forbi hver gang man er i haven tror jeg .
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det blev til en fin udsigt, det er træls bare at se på visne grene og grimme brombær, nu er det bedre.
      Se den klump krokus gror under en blågran, så det er ikke altid, jeg husker at kigge derhen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth, tillykke med du er blevet Farmor, det er jeg sikker på du vil nyde.
    Hvor er dine Åkander fine, så du må have en sø?
    Er rhizobio speciel gødning til roser?
    Knus Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Hanne - det kan du tro jeg gør, selvom der er langt over til ham.
      http://hneballehaven.blogspot.dk/2013/10/status-pa-roser-og-rhizobio-og-masser.html du kan læse mere om Rhizobio her i dette indlæg. Det er godt til roser ja.
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Dejlige billeder igen igen. Du er ved ende af alfabetet, men jeg har ikke set du har vist Zigadenus elegans. Hvis ikke du har den, må jeg jo se om jeg kan lave en til dig. Du kan Google billede af den. Hilsen Ulla Milbak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, du har ret, jeg har ikke Zigadenus elegans, så jeg vil da blive meget glad for en fra dig. Jeg har lige googlet den, den ser fin ud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth.
    Tak for nogle smukke billeder. Det er helt fantastisk, at du kan huske, hvem du har fået hvad af og hvor de er købt. Du må absolut være blog-dronningen med alle de indlæg du får hver dag og så flot at du svarer hver enkelt.
    Du må have en rigtig god tur over til Arthur på tirsdag, jeg kan godt forstå, at du glæder dig.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Selv tak - ja på det område har jeg en god hukommelse. Tak for roser, dem blev jeg glad for.
      Tak for det - ja det bliver dejligt at se ham igen.
      Mange hilsener
      fra Lisbeth

      Slet
  18. Hej Lisbeth!
    Skønt med de små kig ud af haven, og åkanderne er fine. Og pat austin rosen er da lige til at spise:-) Spændende hvad du nu har i ærmet til i aften.
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
  19. Hej Anette
    Tak skal du have, ja det er dejligt med et bassin med åkander. Pat Austin rosen er rigtig dejlig. Ja jeg er i fuld gang med at lave det til i aften.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  20. Dejligt med de første forårstegn som de krokus du viser og med den varme går det stærkt,lad os håbe marts bliver til den lune side:)
    Her har temp også været usædvanlig høj for årstiden og det er aldrig godt.
    Ha en god dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er rigtig skønt med forårstegnene. Ja lad os håbe marts ikke bliver som sidste år med barfrost.
      Det er ikke nemt med vejret, men heldigvis kan vi ikke selv bestemme, for der var nogen, der allerede ville have forår i januar.
      Tak i lige måde.

      Slet