onsdag den 12. februar 2014

Endelig kom solen, planter med T, U og V

Endelig blev det solskin også her hos os
I morges prøvede den at trænge gennem skyerne, men det lykkedes ikke, og der kom flere småbyger i løbet af formiddagen. Til middag trængte den endelig rigtigt igennem, det var dejligt.
Der var et tyndt lag is på spejlbassinet i morges

R. Olive er nærved og næsten
De nye Helleborus bliver nydt både i pavillionen
og i skoven
tulipanbilleder har jeg masser af, men nu kommer de nye snart, så det springer jeg over
I stedet kommer der et billede af mit fine tulipantræ/Liriodendron tulipifera
 endnu har der ikke været blomster på, men det må snart komme. Som I kan se, får det flotte efterårsfarver.
Tupelo træet kan godt lide at stå vådt, derfor står det i nærheden af regnvandsbedet. Jeg købte det sidste år hos Solhøj Planter, det får flot efterårsløv.
Tusindstråle/Telekia Speciosa tiltrækker sommerfugle, også den er plantet i regnvandsbedet
Jeg har ikke så mange potter, men tvillingeblomst/Diascia skal jeg helst have, den kan jeg vældig godt lide. Det var der også en anden der kunne, så mine tanker går til Hanne i haven
Tyrkisk hassel har en flot stamme

Tørstetræer har jeg flere af
 denne er flottest i udspring Rhamnus imeretina/storbladet tørst
 fliget tørst

er især flot om efteråret
En enkelt med U: Ungarsk syren
Valmuer er et kapitel for sig, jeg får flere og flere og de krydser sig gerne
 denne her er nu en staudevalmue



smukke er de alle, også frøkapslerne
Roserne:

Den engelske rose Mary Magdalena er smuk, tidlig, lav og velduftende
Melany Renæssance er smuk og vanskelig, giver ikke særligt mange blomster
Madame Alfred Carriére gror op af pælen
en fantastisk remonterende klatrerose, som i løbet af to år formåede at dække pælen, den gror op af sammen med Duchesse de Montebello og Louise Odier, den blev plantet i 2003 eller 2004.
Mange af jer kommenterer på, at jeg har mange forskellige planter i min have, det er tegn på, at jeg er nem at lokke :) og så har jeg god plads på de ialt 2200 m2 have.
Rigtig god onsdag til jer


30 kommentarer:

  1. Fin i også fik solen ar se.
    Her har vi haft sol, regnbyger og en enkelt haglbyge.
    En flot stamme din Tyrkisk hassel har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var dejlig med lidt solskin, vi havde byger i formiddags.
      Ja den tyrkiske hassel har en fin stamme.

      Slet
  2. Hej lisbeth

    Og mig der gik og troede at vi skulle have en stor stribe tulipaner - men det er jo også rigigt -snart myldrer de frem selv!
    Flot Tulipantræ, ja det ser ud til snart at have blomster størrelse!
    Sig mig Lisbeth - har du kun en med U?
    Så må du da få en bid af min Uvularia:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det kan jo være, jeg skal overveje endnu en gang med tulipanerne, ellers bliver de billeder jo slet ikke præsenteret :)
      Ja tulipantræet må snart have blomsterstørrelse, det er i hvert fald ved at være stort.
      Ja jeg har faktisk ikke andre med U, jeg har lige været et par år tilbage for at være sikker, så jeg vil da meget gerne have en bid af din Uvularia, hvis du kan undvære det :) ikke bare fordi, det er med U men fordi jeg ikke har den, og har set den på flere blogge, den ser fin ud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. du har allerede rhodoer på vej ? hvor vildt :) og så er jeg da hel vild med den påskeklokke ude fra haven, skønt farvespil :)

    Jeg har sat løg i timevis i dag, men jeg mangler stadigvæk halvdelen.. så hvis vejret er til det, må jeg på den igen imorgen ...
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja den blomstrer meget tidlig R. Olive, så klart det er et sats, om jeg får blomsterne at se. Jeg er også glad for den påskeklokke, det er en af dem, jeg lige har købt ved Spiren.
      Uha det er et træls stykke arbejde at sætte løg, jeg håber, du får glæde af dem, og at du får sat de sidste i morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Lidt solskin hæver lige humøret nogle grader. Nu er det ellers lige før, at Olive giver den gas - i år får du da glæde af den også ude i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er dejligt med solskin, det hjælper gevaldigt på humøret og planternes udseende. Jeg burde få glæde af R. Olive i år ja, de lover heldigvis ikke noget særligt frost, så den må snart komme.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Imorges kunne jeg se solen mod øst men mod vest var himlen meget mørk desværre vandt de mørke skyer i første omgang men ved middagstid kom solen og så var det heldigvis den der vandt. Nu er det fuldmåne bag skyerne. Nu er det da lige før at Olive springer ud så nu skal vejret arte sig. Tvillingblomst er meget yndig kan godt forstå at det er en farvorit. Ja nu varer det ikke længe inden tulipanerne viser sig jeg satte en del i efteråret og de er på vej op. Lad os håbe at tulipantræet blomstrer i år hvor gammelt er det? Fliget trøst ser spændende ud flot efterårsløv. Valmuer en af mine farvoritter har efterhånden nogle forskellige af de etårige og der bliver 3 nye i år CD fra dig og to forskellige dobbelte opiums fra Albinusfrø så det bliver dejligt med nye farver. Staudevalmue bliver jo doblet op til sommer :-) Igen flotte roser især klatrerosen er jeg vild med
    Fortsat god aften
    Knud Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Igen nøjagtigt samme vejr, det var dejligt ja, at solen vandt til sidst. Det er nu ikke fuldmåne endnu, men den skinner flot bag skyerne. Jeg håber, vejret arter sig, så jeg får set Olive i blomst. Tulipantræet er nok omkring 10 år. Ja fliget tørst er rigtig fin, den er jeg glad for. Ja det er jeg også for valmuer, vi kan få en masse forskellige, når vi bytter frø, det er skønt. Ligeså med staudevalmuerne, det er bare fint. Ja klatrerosen er rigtig god og dufter i øvrigt dejligt.
      I lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Den tyrkiske hassel har jeg ikke set før. Den ser interessant ud-
    fin stamme, som du fortæller. Jeg har mange alm. tjørne.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nej den tyrkiske hassel er ret fin, især er stammen interessant. Jeg har også mange tjørne, de er fine, når de blomstrer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Det blir spennende med din rhodo om den kan klare å blomstre eller om den blir ødelagt av frost.
    Den har en flott farge. Du har så mange planter hos deg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Jeg håber Olive klarer den, de lover ikke frost den næste uges tid, men sol og lidt varme vil nok gøre underværker.
      Jeg kan godt lide farven ja, og jeg har mange planter :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Her tittede solen også frem nogle timer, og det var bare dejligt - vi er jo ikke forvænt med den slags! I eftermiddags var vi en tur i Viborg, og der sneede det kraftigt. Det var dog væk, inden vi skulle hjem.
    Tørstetræerne er rigtig spændende - utroligt, at de kan være så forskellige i løvet.
    Jeg er også rigtig glad for tvillingeblomst og har den hver sommer i nogle krukker. Den er så fin og let i det, og så vokser den helt vildt på en sæson.
    Hvor er valmuerne bare skønne - især de enkelte er flotte, synes jeg.
    Igen i dag dejlige roser! Godt at høre, at Madame Alfred Carriére kan tage så godt fat. Jeg plantede en i efteråret, så den er meget lille stadigvæk.
    Jeg krydser fingre for, at Olive når at springe ud, og at du kan nyde den i haven et pænt stykke tid - vejrudsigten ser i hvert fald ok ud en uges tid frem :)
    Fortsat god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er dejligt med noget solskin, men også at det er længere lyst er en nydelse. Jeg har hørt at det sneede omkring Viborg, selvom vi ikke har haft meget sne, gider vi ikke rigtigt mere sne nu.
      Ja tørstetræerne er meget forskellige i løvet.
      Jeg håber, de får tvillingeblomst i Netto igen i år, jeg måtte vente længe på dem sidste år. Jeg kan også bedst lide de enkelte valmuer, de andre er lidt for pompom agtige. Ja mme Alfred Carriére skal nok tage fat allerede i år.
      Mon ikke det går med Olive, jeg tror det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Det var et flot billede af spejlbassinet med et tyndt lag is på. Jeg har været ude i dag og tage mange billeder af alle spirerne i haven, men billedernes kvalitet var så dårlig, så jeg ikke ville lave et indlæg med dem! De er helt rystet og uklare. Så jeg må ud igen i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja spejlbassinet er også flot med et tyndt lag is på. Ærgerligt med dine billeder, men det er faktisk ret svært at tage billeder af frølinger. Bedre held i morgen.

      Slet
  12. Det ser ud som om Olive har klaret skærene. Det er jo altid lidt spændende med de allertidligste planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja mon ikke Oliver klarer skærene, men det er altid spændende og temmelig usikkert, måske går det i år.

      Slet
  13. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder. Tørste træet kendte jeg ikke.
    Dine valmuer er smukke gør du noget særligt for at de trives så godt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, nej der er ikke så mange som kender tørste træet.
      Tak nej jeg gør ikke noget for at valmuerne skal trives, de er nemme. Har du nogen?

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Her har vi også set solen en del, det har så også regnet sneet og haglet så¨der har været gang i den.
    Hvor er dit tulipantræ og fliget trøst dog smukke og harmoniske.
    Nu må vi ikke håbe at nattefrosten kommer til jer i næste uge når olive er så langt fremme.
    Madame Alfred Carriére er meget meget smuk, er det kun en plante du har ved pælen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja her i februar har vi rigtigt aprilsvejr, men heldigvis også sol.
      Tak ja jeg synes også, de er ret fine. De lover heldigvis ikke nattefrost, det tror jeg nu også den klarer, hvis bare ikke solen skinner for meget om dagen, det er en dårlig kombi.
      Nej der er tre, men madame er den, der dækker bedst. De to andre er Duchesse de Montebello engangsblomstrende og Louise Odier.

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Hvor er det spændende om R. Olive når at springe ud, den ser da fin ud.
    Og dine valmuer er vel nok søde, ligeså tvillingeblomst/Diascia, der er da en af dem man skal huske.
    Ja, der skal noget til, på sådan en stor grund, så dejligt med god plads (endnu).
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er meget spændende med R. Olive, men jeg tror, den klarer det, man skal tro på det :)
      Ja valmuerne er skønne, håber de lykkes for dig i år. Tvillingeblomsten er rigtig god i krukker.
      Ja der skal meget til sådan en stor grund, ja endnu er der plads, men det varer nok ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Dejligt I også fik lidt sol på Samsø! Jeg forundres over alle de planter og blomster, du har i din have - den må være mega stor :-)

    SvarSlet
  17. Hej Frede
    Min have er 2200 m2, det er jo lidt større end en parcelhushave, men mega er den ikke :) Vi fik også sol i dag, det var dejligt.

    SvarSlet