søndag den 23. februar 2014

Sorte negle og nyt tema

Solen stod op
jeg nåede at tage et billede. Akkurat som i går gik den væk i skyer, men ved 10 tiden begyndte den igen at skinne, det har været hæderligt vejr i dag omend det blæste, og der af og til gik skyer for solen, så var det lidt køligt.
Jeg har fået sorte negle, trods handskerne. Jeg har nemlig luget i ørkenbedet i dag, det er en stor opgave, for der gror masser af græs op imellem planterne, til gengæld var det nemt at hive op, og jeg havde for en gang skyld tid til det, fordi vinteren har vist sig fra sin pæne side her i februar. Det var hårdt, men dejligt at komme i gang igen.
I ørkenbedet står denne skønhed Iris Reticulata Katharina Hodgkin. Jeg lovede at vise billeder af den, når den var fuldt udsprunget.
Den grønne Helleborus blomstrer, mon I kan få øje på blomsten, den har helt samme farve som løvet.
Min camelia kom i bur, rådyrene er hårde ved den. Buret pynter ikke, men det er ærgerligt, når de spiser bladene. Den står i nordbedet og der er blevet nippet godt. Det er ikke planen at sætte vildt- hegn op i den del af haven, så vi tænker lidt over, hvad vi skal gøre. Det er jo ikke helt billigt at købe hegn, men er det næste mine rhodoer, de går i gang med? De er faktisk så småt begyndt på nogen af de små.
De næste dages tema er dagliljer/hemerocallis, jeg har en del, dog ikke så mange som jeg har af clematis.
Her kommer flere billeder af samme plante, akkurat som jeg plejer.


Arctic Snow


Sweet hot chocolate


Double river Wye





Gentle Shepherd står så smukt mellem marguritterne

Green Flutter

Roserne i dag:
 Schneewittchen fra i sommer
og her fra november måned. Den var smukkest i efteråret. Det er en bonusrose, som jeg fik sammen med Jacques Cartier, der var to roser i en.
Her kommer endnu en yndlingsrose:





alle billeder er fra juli



og september. Engelsk rose Sct. Cecilia, smuk, fyldt rose med en dejlig duft.
Ja det var så den weekend, den var da ikke så tosset :) God søndag aften og start på en ny uge.

36 kommentarer:

  1. Vinden har været lidt kold, ja - men jeg nød det alligevel, var godt pakket ind. Dejligt at du allerede kan komme til at luge nu i februar, så kan man ligesom komme på forkant med det og måske nyde haven mere senere på foråret. Den er så smuk i blomst, den Katharina Hodgkin :)

    Nyt tema med dagliljer, lyder godt. Så bliver der gensyn med mange af dine darlings. Jeg har altid været vild med Arctic Snow, nu kan jeg så nyde billederne igen.

    Ja, det er sikkert dyrt med vildthegnet, I må tage en bid ad gangen, det er næsten ikke til at holde ud hvis rådyrene også spiser rhodo-knopperne.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var lidt koldt, når solen ikke skinnede, men jeg nød det også. Ja netop det er rart at være på forkant, sidste år nåede jeg ingenting, fordi vinteren var så lang, det er en god tanke. Ja Katharina er fantastisk, sidste år havde jeg den inde, tror jeg, så da holdt den ikke så længe. Jeg forventer, at den holder længere derude i bedet.
      Godt du kan lide temaet og nyde billederne igen :)
      Nej jeg har også svært ved at klare tanken om, at rådyrene æder mine rhodoer, men hvis vi skal have mere hegn er det nødt til at være på en gang, vi skal jo både låne bil og køre langt efter det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Her har solen ikke skinnet, men det har været næsten vindstille, så det var perfekt havevejr :) Jeg har været derude fire timer og har fået klippet stauder ned, tømt de fleste krukker og renset de fleste bede for lysegrønt ukrudt, og hvor har jeg bare nydt hvert sekund :) Der er stadig en del at tage fat på, men nu er jeg i hvert fald startet.
    Hvor er den lille iris bare fin. Dem har jeg ingen af, men det må der gøres noget ved. Det samme gælder for liljer, for hvor er de bare smukke - især Gentle Sheppard blandt dine margeritter ser helt fantastisk ud!
    Kan godt forstå, at Sct. Cecilia er en yndlingsrose - hvor er den smuk både i form og farve og så ovenikøbet med duft - så bliver det ikke bedre.
    Sidder her og kan mærke min ryg - der har været gang i nogle muskler, der har sovet vinterhi indtil nu, men sådan er det jo hvert år :)
    Også god ny uge til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg vidste godt, I ikke har haft sol, men sønnen sagde ikke noget om, at det var vindstille. Du har været flittig, jeg har også været derude i 4 timer, det var dejligt at komme i gang igen. Her var det absolut ikke vindstille.
      Kig efter den iris i supermarkederne, det kan være, de har den i potter nu, sådan har jeg fået mine sidste år.
      Det var derfor jeg satte så mange billeder ind af Gentle Shepherd, den står så flot der mellem marguritterne.
      St. Cecilia er en dejlig rose, og duften helt speciel.
      Jeg kan også godt mærke mine muskler, men mest når jeg rejser mig op, det er hårdt at starte op igen, men dejligt.
      Ja rådyrene er træls, når de kommer ind i haven. Da jeg gik tur, så jeg 5 små søde rådyr, men da var de jo ude på marken.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. PS Nu går rådyrene da for vidt - troede ikke de spiste rhodoer!

    SvarSlet
  4. Åh, det er altså træls med de rådyr at de ikke kan holde sig fra folks planter! Men de synes jo nok at det er deres planter ;-) Måske er løsningen simpelt at sætte hegn op om hele haven ...? Men det er noget af et projekt kan jeg godt se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er rigtig træls med rådyrene, de tror de ejer det hele. Ja det er dyrt og et stort arbejde at sætte hegn op, Bent tænker :)

      Slet
  5. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Vi har endnu været så heldige, at rådyrene bliver i skoven, selv om skoven grænser hel op til haven.
    Træls at få dem ind i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja det er utroligt, at rådyrene ikke kommer ind i din have, det er du heldig med, måske er det fordi I har de andre dyr?

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her har solen skinnet det meste af dagen og så var der dømt havearbejde 3 timet blev det til det skal jo ikke overdrives og det er jo arbejdsdag i morgen så ryggen skal jo gerne kunne rettes op. Fik ordnet det største staudebed. Jeg fik også gravet et stykke hvid diktamnus op til dig :-) Åh så har du daglilje på programmet dem er jeg ret glad for. De er rigtig flotte de gule dem har jeg ikke rigtig nogle af en tequila and lime kan det blive til. Det er det tætteste jeg kommer på gul. Arctic Smow og Gentle Shepherd er noteret de er da smukke det et din lille iris godt nok også :-) Det et da træls at du må have planterne i bur. Det må da være nogle seje blade at tygge i men de er åbenbart ikke kræsne så der er nok ikke andet at gøre end at spare sammen til noget mere hegn. Det er nu bedre om de penge kunne bruges på planter istedet. Det er nogle rigtig dejlige roser du viser idag. Nr 2 er meget smuk.
    God søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja solskin og havearbejde hører sammen. Jeg kan godt mærke, at jeg har været i gang i 4 timer, godt du stoppede efter 3 timer. Dagliljer er skønne og i dem kommer der ikke liljebiller. Ja vi er nødt til at spare op til mere hegn, men det er et stort arbejde at sætte det op, så Bent er ikke begejstret. Jeg vil også hellere bruge pengene på planter.
      Ja St. Cecilia er en smuk rose.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det ville jo være pragtfuldt hvis dyrene bare gik rundt i jeres have og var dekorative, ærgerligt at de synes at din have er et spisekammer :-)
    Din lille Iris er så fin, mine er ikke sprunget ud endnu, men hvis det bliver ved med at være så godt vejr kan det ikke vare længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja hvis dyrene bare kunne gå rundt uden at æde eller ødelægge noget, så ville det være helt fint med mig, men sådan fungerer det desværre ikke.
      Det varer nok ikke længe, inden dine iris også kommer.

      Slet
  8. Jeg forstår godt at du lager beskyttelse til dine camellia. Rådyrene hos deg er åpenbart veldig sultne. Får håpe de holder seg unna dine rhodoer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tror bare, rådyrene er lækkersultne, og så betragter de haven, som deres spisekammer. Jeg er træt af dem, men det hjælper ikke rigtig noget.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hvor er det dejligt, at du er kommet igang med ørkenbedet....også selv om det er hårdt at komme igang ;).
    Der er jo noget helt særligt, ved at komme lidt i øjenhøjde med alt der pibler frem.
    Dagliljer har jeg ingen af i haven, de to vi havde er givet væk. Nu kan jeg så istedet nyde dine, indtil jeg atter bliver klar til dagliljer i haven.
    Her har det blæst en halv pelikan og været gråt og koldt, så jeg blev inde i varmen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg er rigtig glad for, at jeg tog ørkenbedet i dag, så er det gjort, men ja det var hårdt ved knæ og ryg.
      Du har ret, jeg fandt en masse nyt, som jeg ikke havde set, hvis jeg ikke havde været helt nede i øjenhøjde.
      Ja så må du nyde mine, gad vide hvorfor du ingen har, kan du ikke lide dem?
      Også blæst hos jer, ja uden sol er det ikke tillokkende at komme ud. Så det var godt du kunne blive inde i varmen.

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Vejret her har bare været fantastisk i dag........ikke en sky.Dejlige billeder alle dine dagliljer......kan se at jeg har nogle stykker af dem du viser.
    Kan godt forstå at du sætter din kamelia bag net.......for det er da surt at rådyrene æder alt hvad du har af blomster.
    Har været flittig i haven i dag.........og fået pottet alle mine stiklinger om,og ryddet op i udestuen.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nå det er jer, der har haft det bedste vejr, det er I heldige med.
      Godt du også har dagliljer.
      Ja det er træls med rådyrene, de hærger lidt rigeligt.
      Dejligt at få lavet lidt, når solen skinner.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth

    Ja her har vejret været perfekt - vi er jo stadig i februar!
    Flot Katharine gruppe! Min første forkommer mig klarere i farverne? Sætter den på bloggen idag.
    Rådyr der æder på Rhodoer - det er usædvanligt - de er jo giftige - men måske er det bare rådyrkid der lige skal lære det på den hårde måde?
    Fint med et Hemerocallis tema!
    Og en stribe flotte du viser!
    Nu må vi snart have købt hos vores fælles veninde!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vi er stadig kun i februar, så vi kan ikke klage over vejret, men jeg tror, det har været bedst på Sjælland i dag.
      Ja det er en pæn gruppe af Katharina, jeg må lige se, om din er flottere :)
      Det er nok nogen af de små, som nipper, tænker jeg. Det er også de små, de tager af og så af kalmiaen, det er ikke så godt.
      Tak, ja lad os se, om hun giver lyd nu jeg viser dagliljer.
      I lige måde.

      Slet
  13. Hej Lisbeth,
    4 timer i haven - det samme her. Jeg fik også ordnet de største staudebede plus taget en del blade væk. Her er der også græs der nogen gange har det med at komme ind i bedene. Hvor de absolut ikke skal være.
    Smukke Dagliljer - en skøn serie. Dem kan jeg virkelig blive imponeret af.
    Rosen er meget fin - kendte den ikke. God uge til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er godt at komme ud og få jord under neglene igen. Jeg er ikke begyndt at tage blade væk, lysten er der men ikke modet :) Ja det er irriterende med det græs, som dukker op alle vegne.
      Ja dagliljerne er skønne og rosen med.
      Tak i lige måde.

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Sikke et flot morgenbillede du har taget. Nu er jeg næsten færdig med at potte pelargonier om og har tid til at blogge lidt. Jeg har dog fulgt med her på bloggen. Jeg vil lige fortælle dig, at mine hostaer så småt er begyndt at spire. Det er så spændende. Det var spændende at se dine clematis og også spændende med dagliljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak ja jeg nåede lige at tage solopgangen, det bliver jo tidligere og tidligere. Ja det er et stort arbejde med alle dine pelargonier. Godt du har fulgt med, så du kan se, om du skal have suppleret noget op :) Godt dine hostaer er i gang, nu kommer det svære, for hos mig går de lidt i stå, når de først er begyndt at vise sig. Måske går det bedre hos dig, du er jo en knag til alt det med såning.

      Slet
  15. skønt solskin du fik fanget :)
    det er så dejligt med alle de skønne forårsbilleder, og irisen er da bare skøn at se på.

    hmm.. gentle shepard....hmm.. :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
  16. Hej Marianne
    Ja det var en fin solopgang.
    Ja det er skønt, det allerede er forår, tænk 7.1 grader nu her, fantastisk. Ja den må du lige tænke over :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  17. Hej Lisbeth.
    Vi har ikke mærket så meget til vejret i dag, da vi har plantet potteplanter om og i eftermiddag stor den på madlavning m.m. da vi havde gæster til at spise rådyr-kølle. Stegte den 7 timer ved 85 grader, så den var lækker.
    Jeg er vild med dine gule dagliljer. Green Flutter er på ønskesedlen, den ser rigtig kraftig ud. Jeg har kun en meget gammel mynjefarvet daglilje. Ved ikke hvad den hedder.
    Hvor morsomt med den grønne påskeklokke, det varer lidt inden man finder den.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Så kan du måske nyde det i dag i stedet, dagen er startet godt. Det lyder godt med rådyrkøllen.
      Dagliljerne er skønne, og Green Flutter er ret kraftig, den bliver hurtigt til mere.
      Ja den er ikke så nem at få øje på blomsten i påskeklokken.
      God dag til dig.

      Slet
  18. Det var nu en dejligt dag i dag og vinden var ikke særligt at mærke her østpå. Eller også var der læ i haven, det er jo lidt med hvordan vinden blæser.
    Jeg har også den grønne helleborus og synes den er så flot....den ændrer lidt farve lidt senere på sæsonen.
    Et fin morgenbillede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      I havde helt sikkert det bedste vejr hos jer i går, vi havde meget vind.
      Det glæder mig at høre, at den grønne helleborus ændrer lidt farve senere.
      Tak - jeg krydser for dig i dag.
      Knus

      Slet
  19. hvor er det godt du allerede nu kan komme i gang med rengøringen af dine bede, så du er godt med. Hvis det lune vejr fortsætter som nu, skal jeg også snart i gang med rengøringen.

    SvarSlet
  20. Hej Vivi
    Ja der er ren bonus at kunne komme i gang i bedene allerede nu. Ukrudtet gror også hurtigere, men det er nemmere at få op nu.

    SvarSlet
  21. Du er en sand mester i at vise flotte solopgange.

    Spiser rådyrene virkelig af rhododendronerne. De er åbenbart gode til at tilpasse sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla - ja og så bor jeg et heldigt sted :)
      Ja de små azalea arter har de nippet af, desværre. Ja måske har de mavepine nu, man ved det ikke :)

      Slet