lørdag den 8. februar 2014

Lidt sol og lidt plantning, flere planter med S

Der kom lidt sol i haven i dag, men det var ikke meget, og det var koldt.
Formiddagen blev alligevel tilbragt med at plante, jeg havde glædet mig til det, så nu skulle det være.
 Her ser I min omtalte klokkehøj, der er ikke meget at se på den nu, men to nye Helleborus og en del gamle, som har fået klippet bladene af, så der er kun knopper at se, dem er der så heldigvis en del af.
Her ses nyplantningerne, jeg synes, de klæder hinanden de to grønne planter.
 Jeg var heldig, at solen lige skinnede i skovbunden, så jeg kunne få nyplantningen i modlys
Her står den rødlige i al sin pragt også i skovbunden
Den næstsidste har jeg plantet i bedet ved terrassen til pavillionen, den står sammen med Morten Korch rosen og den blomstrende troldnød. Den sidste står stadig til stads i pavillionen, jeg vil se, om der er forskel på, om de bliver plantet ud nu eller senere.
Efter hundeturen over middag gik jeg ikke i haven, det blæser og er rigtig koldt, og solen forsvandt.

Flere planter med S
Jakobsstigen Stairway to Heaven købte jeg for et par år siden til plantemarked i Kolding, den er så fin.
Statice har jeg købt for en par år siden i Lille Malund, da den begyndte at blomstre, anede jeg ikke, hvad det var, heldigvis var der god hjælp her på bloggen.
 Staudeclematis Recta Purpureum er jeg meget glad for, den er især flot inden blomstringen, fordi den har det fine mørke løv, som er mørkest inden blomstring.
Til gengæld vinder clematis Recta, når det gælder blomstringen, flottere blomstring skal man lede længe efter.
Staudelathyrus i den lyslilla farve har jeg også, desværre blander bierne sig, så den bliver lilla i stedet for.
 Denne stenbræk er ikke min yndlingsplante, men når den lige er sprunget ud og solen skinner i den, er den meget fin.
Høststenbræk som jeg har vist før er derimod et hit hos både mig og andre.
Stikkelsbær har vi kun en af, den har røde bær, og her i modlys er den da ganske køn.
 Broget stjerneskærm er nok flottest i løvet, men det er til gengæld også fint. I baggrunden Epimedium/Bispehue Grandiflorum
 Star of Billion?
Star of Beauty, billedet er taget 1. november
 Storkenæb har jeg vist før, men her er et par fine billeder under S
Ballerina hedder denne her, den er jeg meget glad for, den blomstrer som en af de første.

Roserne i dag:
Julia Renaissance er en smuk sart rose, jeg har ikke mange billeder af den, da den ind i mellem var lidt skæmmet i blomsten, det var vist også en af rådyrenes foretrukne.
Karen Blixen havde jeg heller ikke meget held med i sommer, den er overtaget med haven og flyttet ud i den nye afdeling for at skåne den for rådyr, sidste år hjalp det ikke.




King`s Macc derimod blomstrede som en gal hele sæsonen, dette sidste billede er fra 17.11. Den kan købes her, og kan du lide den farve, kan rosen varmt anbefales, her får man blomstring for alle pengene.
Til slut to bonusbilleder, taget i morges på min hundetur
Rådyr er hvad vi har, heldigvis var de på markerne omkring os.
Fortsat god lørdag og weekend

33 kommentarer:

  1. Ja det bliver spændende med din klokkehøj, nu hvor der er kommet nye til. Spændt på om de mixer sig og nedkommer med en helt ny krydsning.
    Tænk jeg vidste ikke, at staudelathyrus blev farvet af bierne. Min var lyserød sidste år, nu vil jeg da holde et vågent øje med den og se m den ændrer farve.
    Broget stjerneskærm har jeg haft, men den gik til i tørken i sommer.
    Måske? Stairways to heaven er også et hit i min have. Men vi er jo begge to glade for de brogetbladede.
    Geranium er jo et helt kapitel for sig og hvor er der mange flotte at vælge imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det bliver spændende, der er allerede flere krydsninger i den, så kan der blive nogen ny.
      Næ men det kan da også være jeg tager fejl med staudelathyrus, det ved Karsten sikkert mere om end mig.
      Ærgerligt med din brogede stjerneskærm, du kan håbe, at den kommer igen.
      Ja mørkbladede og brogetbladede skal der være i vores haver.
      Ja nogen geranier breder sig vildt, men dem der gerne må, gør det ikke :)

      Slet
  2. God ide´med en klokkehøj. Så kan man bedre se klokkerne og nyde dem.
    Høststenbræk er fi og jeg glæder mig til at se den stikling jeg fik fra dig.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja netop for ellers nikker de fleste jo, så kan man ikke se dem.
      Jeg håber din høststenbræk bliver stor og fin med tiden.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Nu skal det lige vokse lidt til, men det ser da fint ud allerede - din "klokkehøj"! Og Bente har da en god ide, det med frøene, tror x Sternii også kan give spiredygtige frø:)
    Om staudeLathyrus mener du vel bare at den ikke er frøkonstant?

    Sikken de rådyr myldrer rundt! Med den mængde ville det da være oplagt med lidt jagt - de smager jo godt, og Lisbeth, så er det jo altså noget helt særligt, at spise rådyr der har roser på menuen!

    Ha en dejlig aften !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja men når der kommer blade på de andre som stod der i forvejen, ser det såmænd ikke så værst ud, jeg har jo lige klippet dem af.
      Det ved du nok mere om end mig, jeg troede bare, at det var bierne, men det er muligt, at du har ret i det.
      Andre har jagtretten til de marker, så det går nok ikke, jeg må spørge om de kan fornemme rosensmag i kødet :)
      I lige måde.

      Slet
  4. Hej Lisbeth ser ud til du har haft en dejlig dag med planteriet. Det bliver da en hel skøn klokkehøj når den vokser til.
    Jeg tilslutter mig helt Karstens forslag, lidt hjortekød fra dyr der er opforstret på roser, må helt sikkert være noget særligt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja det var dejligt at få plantet, klokkehøjen ser lidt kedelig ud om vinteren, men den skal nok blive fin.
      Ja det kan godt være, roserne kan smages i kødet :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her havde vi også lidt sol i formiddags ved middagstid kørte vi en tur Plantorama bare lige for at kikke lidt :-) da vi kom ud havde jeg brugt 300 kr. Der var lige lidt som ikke kunne undværes bla en meget yndig dobbelt hvid julerose og nogle hageliljeløg. Dejligt at det lige blev lidt plantevejr så dine påskeklokker kunne komme i jorden. Klokkehøjen bliver da et kønt skue når det hele blomstrer. Kønne brogetbladet planter du viser idag stjerneskærmen har jeg ikke set før hvilken farve har blomsten? Jeg har også en enkelt staudeclematis ved ikke hvad den hedder den har hvide blomster og er godt 1 m høj. Storkenæb er altid er hit. Dejlige bonusbilleder det er jo ikke noget at sige til at det er hårdt for dine roser med alle de rådyr sikke en flok.
    God lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man kan hurtigt få brugt nogen penge, det lyder som fine køb, du har gjort. Jeg regner med, at klokkehøjen bliver rigtig fin inden længe. Jeg kan faktisk ikke huske farven på blomsten, den blev vist ikke noget særligt på grund af tørken, måske er min gået samme vej som Bentes, så den er død af vandmangel.
      Ligner den min staudeclematis? Den er nemlig også ca. 1 m.
      Nej det er noget værre noget med alle de rådyr.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
    2. Tror måske at det er clematis Recta. Ligner i blomsten men har ikke så stor blomstring som din men den står også op af en thuja så den har det måske lidt mere tørt. Tilgængæld vælter den så ikke når den har lidt støtte.

      Slet
    3. Måske er min ældre end din, det kan være derfor, at den har større blomstring. Ja de er slemme til at vælte, det er lidt træls.

      Slet
  6. Jeg er spændt på at se, hvordan dine påskeklokker klarer at blive plantet ud. De har jo levet et lidt beskyttet driver liv indtil nu. Men der er heldigvis ikke udsigt til mere vinter lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg håber da, de kan klare at blive plantet ud, har du oplevet noget andet? Jeg har faktisk spurgt Marianne på en mail, om det gik at plante den ud nu, hun har ikke svaret :( Ellers må jeg tage dem ind igen, hvis de lover hård frost.
      Jeg mistede nogen sidste forår, som jeg havde købt hos Staudefeen, hun ymtede også noget om, at de nok var plantet for tidligt ud. Vil du godt skrive tilbage, hvis du mener, det er galt at plante ud nu?

      Slet
  7. Tænk, jeg troede at statice var et-årig. Jeg vidste ikke at den findes som staude. Jeg kan vældig godt lide statice som jeg forbinder med min mormors have :-)

    SvarSlet
  8. Hej Nana
    Jeg ved ikke, om der findes forskellige staticer, men denne her kommer i hvert fald igen hvert år, men jeg tror da også, at der er sommerblomster som hedder staticer. Måske er det slet ikke en statice?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, nu har jeg læst lidt på det, og de findes både som et-årige og som stauder!

      Slet
  9. Hei Lisbeth

    Så flotte dine nyplantede juleroser er! Du er så heldig som kan plante ute nå. God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Tak ja det var nogle fine jeg fik. Hvem ved måske er det en dårlig idé at plante dem ud nu, jeg er da blevet i tvivl.

      Slet
  10. Så er de plantet :) De er bare så yndige.
    Staudeclematis Recti er godt nok flot, både den mørkløvede og den hvide, må vist på min planteliste.
    Så smukt du slutter af her i aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja så blev de plantet, de er skønne ja.
      Ja staudeclematis Recta er fine, jeg kan godt forstå, at du vil have dem på plantelisten.
      Tak for det :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Her hos os er al sneen også forsvundet.........og vejret de sidste dage varsler da om lidt forår.Glæder mig til at se din klokkehøj når den blomstre.
    Og Stairways to Heaven har jeg også haft de sidste par år...........og er rigtig glad for.
    Stjerneskærm er også en dejlig blomst.........har den i tre farver.
    Og vi er vist mange der viser alle vores skønne jule og påskeklokker.
    Smukt billede det sidste du viser.Og rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt sneen er væk hos jer også. Ja jeg glæder mig også til klokkehøjen blomstrer, det bliver spændende at se.
      Ja det er jo lige nu, at påskeklokkerne skal i gang, så der bliver nok mange billeder af dem på bloggene.
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Jeg kan se, at du er bange for at du har plantet dine helleborus ud for tidligt. Det tror jeg ikke du skal være. Hvis du læser på Spirens hjemmeside "om gartneriet", så står der, at de er fuldt hårdføre, når de plantes ud, fordi de står i uopvarmede drivhuse og på friland.
    Tak for smukke billeder igen i dag.
    Mange hilsner fra Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Mange tak for det, det var sødt af dig at skrive det til mig, så er jeg helt rolig igen.
      Selv tak og tak fordi du kiggede forbi.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  13. Fint billede af rådyrene.
    Godt fanget.

    SvarSlet
  14. Kære Lisbeth
    Hvor bliver det altså spændende at følge din klokkehøj - navnet alene lyder jo helt eventyrligt - mon der bor små alfer blandt klokkerne ;-) Jeg kan se, at jeg bliver nødt til at investere i nogle selv, for jeg er godt nok blevet fristet af de dejlige billeder, du har vist over de seneste dage.
    Jeg har heller ingen stjerneskærme endnu, og det er da en fejl. Kræver de noget særligt?
    Jeg kan godt forstå, at dine roser lever livet farligt med sådan en flok rådyr i nærheden - så kan pletter og rust jo godt pakke sammen - det er ingenting mod de storspisende banditter!
    King´s Macc er godt nok smuk med de fine pastelfarver, og jeg har noteret den i "Ønskebogen" :) Mon den også dufter?
    Her støvregner det og er gråt, men lunt, så jeg vil ud og kigge til planterne :)
    God søndag - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja er det ikke et fint navn, jeg tror da også, at der bor alfer blandt klokkerne :) Ja du er nødt til at have påskeklokker, de er dejlige, når der ikke er andet her i vintertiden.
      Nej stjerneskærm er nemme, jeg har nogen frø, hvis du vil have nogen, Jeg kan sende dem til dig, hvis jeg får din adresse lisbethklastrup@gmail.com
      Ja det er noget værre noget med alle de rådyr.
      Ja King`s Macc dufter fint. Fordelen er helt sikkert den store og længevarende blomstring.
      Det regnede her til morgen, men nu er det bedre, så jeg må også ud.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Uhhh, Lisbeth. Du får altid lagt nogle billeder ind så der er noget jeg ikke kan leve uden :0) Høststenbræk, den skal jeg have.
    Det er så fristende med dine flotte billeder.
    Forsat god Søndag.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg kan godt forstå, at du ikke kan leve uden høststenbræk, jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har den fra, og har ikke stødt på den siden. Ja flotte billeder kan godt frist :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth. Det bliver så flot på din klokkehøj, især når de alle blomstrer. Det bliver smukt! Sidste år havde jeg en helliborus i orangeriet i en krukke til engang hen i maj. Da den var plantet ud kunne jeg ikke se forskel på den og de andre.
    Det er smukke roser, du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg håber, det bliver flot på klokkehøjen, når nu de blomstrer og de nyd blade kommer. Jeg har lige taget den ene af dem, jeg plantede i skoven ind i pavillionen, den begyndte at krølle i blomsterbladene.
      Tak for det.

      Slet