søndag den 9. februar 2014

Sol mellem skyerne og lidt havearbejde

På morgenlufteturen nåede jeg op på marken og tage  billeder af solopgangen. Da jeg kom tilbage lå Høneballehaven i gråt mørke, solen nåede ikke os før lidt senere, vi bor lidt lavt her.


En kølig vind blæste, mens solen ind i mellem prøvede at trænge igennem skyerne, meget blev det ikke til, men lidt har også ret. Det var lidt koldt at gå i haven, men jeg fik klippet lidt staudetoppe og klematis fra gruppe 3, så havebøren blev da fyldt.

Stokroser
 jeg har en del her ved husmuren, bladene bliver altid angrebet af rust, men jeg har læst, at man blot skal sørge for, at de ikke får det for tørt, det får de nemt på dette sted, så jeg må prøve at huske at vande dem.
 Nogen stokroser har sået sig i hegnet ud til vejen
 de står rigtig godt der, så flere frø er sået.

men der skal selvfølgelig stadig være stokroser langs husmuren
stormhat/aconitum
 Denne stormhat blomstrede allerede 9.7. jeg købte den for et par år siden.
 Denne her fik jeg til blogtræf af Helle fra bloggen Blomsterhatten
Den blomstrede fint i efteråret og er allerede på vej op af jorden igen. Jeg må vist have flere, måske også en hvid.
 Min sumpcypres står i regnvandsbedet, den er rigtig flot, når den endelig springer ud, det gør den sent. Den er groet godt i sommer.
Om vinteren er den helt bar, men den har det fineste efterårsløv, som den taber sidst på efteråret.
Sumpeg Quercus Palustris er ikke så høj endnu, men det skal nok komme.
Denne her er en slags syrisk rose
jeg fik en gang at vide , at det var en sumphibiscus, det er en staude, som jeg klipper ned hvert forår, den bliver større og større i højden for hvert år.
 Den blomstrer sent, først hen i efteråret, så det er ikke altid, det går godt
mange gange bliver de store fine blomster blæst i stykker og brune. Det er meget store og lidt vulgære blomster, jeg har købt den som lillebitte i Bilka.
 Surbær/Aronia
Har vi rundt om i læhegnet.
 Underligt nok har jeg ikke taget mange billeder af mine syrener, de er ellers flotte, når de blomstrer og dufter dejligt. Selvom de er ægte, breder de sig alligevel ved rodskud, det er jeg ret træt af. Mine syrener er kun pæne, når de blomstrer.
Derimod er denne her smuk også om vinteren, da den har en fin aftrævlende bark. Det er Syringa Pinnatifolia, blomsterne er som I kan se hvide, og der er duft i dem.
Til roserne
Kronprinsesse Mary er en fin rose, som ikke bliver særligt høj, i hvert fald ikke hos mig, jeg havde ikke meget held med den sidste år, så der er kun et billede.
Til gengæld er der rigtig mange af den næste rose:




Den smukke engelske rose Lady Emma Hamilton, en lav velblomstrende rose, Jeg har en del buske, fordi jeg fik nogen forærende fra en som ikke selv kunne overkomme at passe bedet med roserne. Af den grund havde hun ikke lyst til at have dem mere, jeg kunne da ikke sige nej tak til sådan et godt tilbud :)
Rigtig god søndag aften og start på en ny uge.

35 kommentarer:

  1. Solen nåede slet ikke herover til det vestjyske, desværre. Stormhat er en af de stauder, hvor jeg jævnligt anskaffer nye varianter. Jeg har ladet mig fortælle, at lægestokrose er den eneste, som ikke får rust. Syrenrodskud er bare en plage, men jeg troede da, at de ægte holdt sig på måtten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det er vist sjællænderne der har haft mest fornøjelse af solen i dag. Jeg tror også, jeg vil have flere stormhatte. Det er så den eneste jeg ikke har lægestokrosen. Rodskudene har Anne Marie en forklaring til her længere nede, jeg kan godt huske, hun har nævnt det før.

      Slet
  2. Ja vi har også haft sol i dag, så jeg har også været ude og rydde lidt på igen. Ligeså var der rimeligt lunt i udestuen, da solen var fremme.
    Den er nu fin din sumphibiscus.
    Jeg har faktisk heller ikke taget billede af mine syrener...sjovt som man bare tager nogle for givet. De er jo så skønne, når de er i blomst.
    Aronia har jeg jo købt i år. Spændt på om det kan lokke lidt nye fugle til parcellen. Men efterårsssmuk er den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja nu er det åbenbart jeres tur til at få sol, godt det kan gå lidt på skift.
      Ja sumphibiscus er fin, den blomstrer bare for sent. Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor jeg ikke har flere billeder, jeg må kigge igen.
      Fuglene er ikke så vilde med mine aronia, men det er de andre steder, kan jeg forstå, den har et fantastisk efterårsløv ja.

      Slet
  3. Hej. De ægte syrener er podet på en vild grundstamme, og har forædleren ikke valgt en ikke rodskydende stamme, vil det blive en plage. For kundernes skyld må man afstå fra at bruge alm.vulgaris som rod. Når man køber ægte syrener, bør man kunne få oplyst grundstammen, lige som med frugttræer.
    En del syrener kan stikkes eller hyppes, så de er på egen rod.
    De rodskud, de giver, er ægte som toppen.
    De meristemformerede er også på egen rod, men ikke særligt trivelige.
    Hilsen fra det milde vest.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg kan godt huske, at du har skrevet det til mig før, næste gang må jeg holde bedre øje med grundstammen, hvis der bliver nogen næste gang. Men at rodskuddene er ægte som toppen, vidste jeg ikke. Det vil sige, man bare kan plante dem et andet sted i haven og få syrener ligesådan??
      Godt det ikke er det vilde vest :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Smuk solopgang du viser.Men dine flotte stokroser da dagens blomst.
    Har også en enkelt stormhat..........smuk farve.
    Du må vise din syrener ,de er da så smukke.
    Dejlig farve din Lady har.
    Du må håbe på lidt solskin i morgen,
    God søndag aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja den var rigtig smuk. Stokroserne er rigtig lækre. Jeg har ikke så mange billeder af syrener, men kigger lige igen.
      Ladyen har en fin farve ja, og jeg hepper på solskin i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her har vi set solen lidt indimellem i eftermiddag men nu regnet og blæser det. Det eneste havearbejde jeg har haft gang i er at vande div. planter i drivhuset og tænk der er knop i min skærmlilje :-) Den eneste stokrose jeg har er lægestokrose den er jeg rigtig glad for og den har fine blade hele sommeren. Syrener er dejlige når de blomstrer men derudover er det ikke så meget ved dem. Troede ikke at ægte syrener fik rodskud. Sumpcypres er da super og så taber den løvet :-) Sumphibiscus ser spændende ud ser ud som om den bliver ret fyldig selv om den bliver klippet ned eller hvad? Surbær er blevet meget populært de sidste år hvad bruger du bærrene til? De skulle jo være meget sunde. Smukke roser og når de koster gratis kan man da bestemt ikke sige nej. Mary er meget yndig med den gule midte.
    God søndag aften
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja her regner også blæser det også nu. Nej en knop i din skærmlilje, det var flot. Jeg skal nok have fat i en lægestokrose, kan ikke huske om jeg fik den sidste år. Om rodskudene kan du læse på kommentaren fra Lønbæk Planteskole. Ja sumpcypressen taber løvet. Sumphibiscus bliver klippet ned som en staude, men bliver både højere og bredere hvert år. Ja surbær er sunde, men jeg bruger dem ikke rigtig til noget. Det var jo det, gratis roser siger man ikke nej til, hvis de er flotte.
      Knus

      Slet
    2. Du kan få et stykke lægestokrose af mig hvis du ikke har den er lys rosa

      Slet
    3. Tak Anne
      Det lyder rigtig godt :)

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Allerførst tak for tilbud om frø - det er bare sødt af dig,og jeg har sendt mail med adresse :)
    Hvor er I heldige, at I har fået sol på Samsø - her har det bare været gråt - for det meste med lidt støvregn. Jeg var nu alligevel i haven i halvanden times tid og fik ryddet grundigt op her og der. Jeg blev også overrasket over, at flere stauder skyder og har en fin grøn bund - bare nu ikke frosten tager dem! Forårsløgene er også godt på vej, og det samme er ukrudtet, men godt der er liv derude :)
    Stokroser er bare så dejlige, og det er en blomst, jeg i den grad forbinder med Samsø - derfor har den en helt særlig plads i mit havehjerte :)
    Jeg har en enkel, sen stormhat i mørkeblå - jeg vidste slet ikke, at man kan få dem i så mange nuancer - jeg lærer noget hver dag - herligt :)
    Begge de viste roser har jeg, og de er så fine. Kronprinsessen dufter helt fantastisk, synes jeg.
    Jeg håber på lidt sol i morgen, for så er planen at komme ud og klippe frøstande af og hive ukrudt op - det er så dejligt at gå derude :)
    God søndag aften til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Velbekomme jeg finder nogen til dig i morgen.
      Det var ikke meget sol, vi fik men bedre end ingenting. Stauderne skal såmænd nok klare en gang frost, ellers skulle de da være meget sarte.
      Ja stokroser og Samsø hører sammen, det har du ret i :)
      Jeg har faktisk aldrig lugtet til kronprinsessen hun er så lav.
      Det er rigtigt, der er jo vinterferie nu, så kan du komme i haven, hvis vejret tillader det, det håber vi så.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Min Kronprinsesse står i en krukke, der er placeret ovenpå en stor træstub, så det er nemt at få næsen ned i blomsterne :) Jeg skulle faktisk have plantet den ud i bedet i efteråret, men det fik jeg ikke gjort, men den ser ud til at klare mosten :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Så blev der endelig tid til at kigge forbi igen ;), tiden flyver lidt fra mig i øjeblikket.
    Sikke en smuk solopgang du mødte oppe i højlandet ;) - her har det mest været gråt og vådt idag.
    Smukke smukke billeder af stokroserne. Mine står et fugtigt sted i haven men får stadig rust hvert år, så jeg ved ikke rigtigt hvad der kan holde det væk. Så lige dine nye påskeklokker, hvor er de smukke, jeg glæder mig til at se din klokkehøj når de rigtigt springer ud ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt at se dig igen, især når jeg viser stokroserne, sad og tænkte på dig, da jeg satte dem ind :) Der er nok ikke meget at gøre ved rusten, men så må vi leve med det. Påskeklokkerne i klokkehøjen, ja det bliver spændende at se dem springe ud.

      Slet
  8. Smuk solopgang.
    Her har vi slet ikke set skyggen af solen, men gråvejr, blæst og regn,
    der begyndte kl. 16.
    Smukke blomsterbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      nej i Jylland har der åbenbart slet ikke været sol i dag, det var sjællændernes tur.
      Tak for det.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Flotte farver på solbilledet.
    Dejlige stokroser. Jeg glæder mig til mine , som jeg såede i efteråret.
    Her sol og blæst.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak for det. Ja det er godt med stokroser, håber du får en masse. Nå I havde sol, men også blæst som os.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  10. Hei Lisbeth

    Stokkroser langs veggen er noe jeg forbinder med Danmark :-)
    Rosene dine er så flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja stokroser langs veggen er typisk dansk :)
      Tak for det

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Sol her? det var kun i meget korte glimt. Men med 7 varmegrader gik det jo alligevel!

    Alletider at du kan vise din Syringa pinnatifolia - den ser godt ud - Godt at se nogert andet end almindelig syren -der meget passende hedder "vulgaris" :)
    Flot sumpcypres - jeg kommer altid til at tænke på vandgranen..

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Der er stor forskel på det med sol åbenbart, Bente skrev da om sol, hun bor i Lyngby. Vi havde bestemt ikke 7 grader her, sådan føltes det i hvert fald ikke.
      Ja Pinnatifolia er en fin syren, jeg morer mig lidt over Vulgaris, det har du egentlig ret i :)
      De to minder meget om hinanden og smider jo begge nålene om vinteren.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. Jeg er også ret glad for stokroser, de er både lidt gammeldags og romantiske.
    Du har nok glemt at tage billeder af dine syrener, fordi der er så meget der blomstrer på det tidspunkt. Måske du husker det i år, for de er da smukke, glæder mig til duften.
    Hav en god aften.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja stokroser er skønne og ikke til at undvære.
      Du har ret, jeg har faktisk tænkt det samme, der er så meget andet, der blomstrer på det tidspunkt, det er nok derfor.
      Knus

      Slet
  13. Det er sjældent, de er på egen rod og ikke podet.
    Rodskuddene er næsten helt sikkert alm.vild syren(lyseblå).
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  14. Ok så misforstod jeg det du skrev, jeg kunne heller ikke forstå det.
    Men tak for rettelsen :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  15. Ja, syrener er lidt kedelige når de ikke blomstrer, men jeg synes at de er værd at have på grund af deres dejlige blomstre og duft.
    Jeg har det lidt svært med stokroser fordi de får rust her hos mig, men de er utrolig flotte og så er de romantiske.
    Jeg var også i haven idag og her var det lunt, men jeg var også godt polstret:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Lisbeth du har ret, man kan ikke undvære dem i haven, for duften skal jo være der.
      De får også rust hos mig, men de er så kønne.
      Ja man skal være godt polstret i disse dage:)

      Slet
  16. Sikke en fin solopgang - her har vi slet ikke - som i slet, slet ikke - set solen i dag - vi er blevet begavet med regn og rusk, så det lokkede bestemt ikke mig ret meget udendørs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede
      Ja den var flot, men det var heller ikke så meget, vi så til den her, håber på bedre vejr i morgen.

      Slet
  17. Kære Lisbeth
    Flot morgenbillede du fik taget.
    Jeg kan se du har været lidt ude og klippe ned, det får man også lyst til når solen skinne, som den gør her i dag.
    Stokroser er nu flotte. Og så mange fine træer du har. Skøn rose at slutte med.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt at høre fra dig igen. Ja tak det var et fint billede. Jeg har klippet hele formiddagen, men skal også passe lidt på ikke at tage for hårdt fat fra starten, det er en lang omgang.
      Ja stokroser er skønne og det er rosen også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet