mandag den 3. februar 2014

Lidt mere solskin, stilhed og planter med P og R

Ja også i dag er vi heldige at have solskin og ingen vind næsten, ganske vist en lidt bleg sol, men det er bedre end ingen sol. Stilheden i dag har været fantastisk, og jeg var i haven en time i formiddags for at klippe de sidste blade af påskeklokkerne, det lover godt, der er en del store fine knopper, men desværre også nogen som tilsyneladende springer en blomstring over i år. Har nogen af jer erfaring med det? De har blomstret i flere år, men pludselig i år er der ingen knopper i.
Solen var mere gul i går, i dag var der rim på pavillionen og i græsset, da jeg stod op frøs det 1.8 grader
Troldnødden har ikke taget skade af frosten.
R Olive heller ikke, så nu kan jeg glæde mig til næste blomstring, hvis ikke frosten ødelægger det. Grenen står stadig og pynter herinde, omend den er knap så smuk mere.

Stormhat/Aconitum eller venusvogn er godt på vej allerede
Dejligt med lidt solskin
Her kommer et par planter med P

Purpursolhat er vist under E
men her er et par billeder mere af dem
Planter med R
Rhodotypos scandens har fine hvide blomster
Ridderspore/Delphinium Black Night har jeg held med, resten jeg har prøvet, bliver spist af sneglene.

Rosen mandlen er meget smuk, når den blomstrer, resten af året er den ikke så spændende.
Rosenskovmærke er nemme at formere, de breder sig lystigt, det må de gerne, de har en dejlig løgagtig duft.
 Jeg har en del rødbladede planter, her er det rød hyld Black Beauty
Rød havemelde
 Rød troldhassen
 Rødbirk
og rødeg med smukke efterårsfarver
Til roserne
Den første rose har jeg ikke navnet på, men jeg gætter på Fresia, nogen der kender rosen?
Den næste rose er meget fotogen, så her er mange billeder





Engelsk rose Grace, den har en fantastisk blomstring, normalt blomstrer den meget længe, men det var en af dem, rådyrene syntes smagte godt. Den holder ikke så længe i vasen, men er forrygende smuk derude, så det gør ikke så meget.
Fortsat god mandag, måske kan I i dag nå en runde i haven, inden det bliver mørkt.

37 kommentarer:

  1. Ciao, bellissimo Hamamelis ! Vedo che la primavera da i primi segni :) Un saluto.

    SvarSlet
  2. Così ora i primi segni della primavera in arrivo, bello. Un saluto

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Ja, endelig kom der sol og frost. Det var en skøn stille morgen.
    Jeg kan godt lide troldnøden- den har jeg ikke, så den må jeg vist hellere få fat i. Det er så dejligt med noget at se på om vinteren.
    Kærlig HIlsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var dejligt med sol og frost og ikke mindst stille vejr.
      Troldnøden er skøn og lader sig ikke kue af lidt frostvejr, så den kan anbefales. Det er nemlig dejligt med blomster om vinteren.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Du er da god til sprog - italiensk ligner det så afgjort?
    Her lå tågen tæt - så runden blev lidt mindre spændende.
    Kender ikke din rose - kan godt lide formen på den ellers, og den ligner "Fresia" ja!

    Som kom vi flot til R - jeg mistænker at vi måske får lidt mere R imorgen?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Der findes heldigvis noget, der hedder google translate, jeg kan ikke et ord italiensk :) Hvis det bliver lige så dårligt oversat som italiensk bliver til dansk, så er der ikke meget ved det.
      Ja for det er jo en enkel rose, det er det, du bedst kan lide. Jeg synes også, den ligner Fresia rosen.
      Ja da, mon ikke der er lidt mere på R i morgen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Jeg sad også på arbejdet og kiggede længselsfuldt ud på solskinnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det kan jeg godt forstå, det er rigtig træls at sidde på arbejde og længes i haven.

      Slet
  6. I dag var tydeligt, at dagen er blevet længere - herligt. Flot billede fra haven lige før din kavalkade. NB "planter med p" starter med verbascum/ kongelys???

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er helt tydeligt, det er bare dejligt.
      Tak ja jeg synes også, det var et godt billede.
      Sjovt nok har jeg slettet verbascum af samme grund, jeg havde den til at stå under purpureum, men åbenbart er den ikke slettet alligevel??? Den er ikke når man bare kører ned, men måske når man trykker på billederne, det må jeg lige undersøge.

      Slet
    2. Hvor ser du det henne, jeg kan ikke se det??? Men det er rigtig, at jeg har slettet det billede.

      Slet
    3. Du skriver det som indledning til din blomsterkavalkade lige over solhatbilledet.

      Slet
    4. Tak for det, det er ikke nok at kigge billederne, jeg skal også kigge på teksten :) nu er det væk.

      Slet
  7. Jeg skal ellers lige love for at det er nogle super foto, du har skudt af "Grace". Rosen mandlen har jeg også mange gange haft lyst til at købe, og troldnødden har også længe stået på den laaange liste. Jeg så et klip fra "Frihuset", da jeg kom hjem, hvor de snakkede om problemer med rådyr her i vinteren, og tænkte straks på dig og dine lidelsesfæller. De anbefalede at rulle nogle kugler af afklippet fåreuld til at hænge op i æbletræerne. Deres teori var, at lugten af ulden fik rådyrene til lade træet i fred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Tak skal du have, ja Grace er en fantastisk rose.
      Rosenmandlen er smuk ja, og troldnødden god lige her i vinterperioden, desuden har den smukt løv om efteråret.
      Det kan godt være, jeg skal prøve det med ulden, det har jeg vist forholdsvist nemt adgang til. Tak for rådet, eg kan ikke se "Frihuset"

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har det også været en lidt sløret sol men den har lunet alligevel. Solhat er jeg lidt vild med det er bare ikke alle der trives lige godt. Jeg har lige fået nogle frø af en der hedder Tomato Soup men der kan man heller ikke være helt sikker på afkommet når det er fra en privat have men så er det jo lidt spændende hvad der bliver ud af det håber dog ar der er nogle af de rigtige imellem da den er rigtig flot. Ja det varer ikke længe inden Olive springer ud så ingen frost til den. Jeg hat aldrig oplevet at etablerede påskeklokker har sprunget blomstring over. Så jeg kan ikke hjælpe med opklaring der. Hold da op fremmedsprog. Fruen gir den gas :-)
    Riddersporer har jeg ikke nogen af men hvis de er på sneglenes spisekort er det hvis også ligemeget. Flotte mørkbladede planter. Rosenmandel er køn og man kan jo ikke få alt. Jeg har en kæmpe stor japansk kirsebær som naboerne beundrer når den blomstrer men den er der jo heller ikke meget ved når det er overstået. Ja den er da rigtig fotogen den ferskenfarvede rose men den gule er da heller ikke værst.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja sløret men alligevel dejligt lyst og lidt lunt. Solhatte skal ikke stå for tæt ved andet, når de kommer op, det kan de ikke lide. Tomato Soup er nok den eneste, jeg ikke bryder mig om, den er jo rød :) Men ja det bliver spændende hvilke farver, du får.
      Jeg synes også, det er underligt med de påskeklokker, de har blomstret i flere år, men jeg kan stadig ingen knopper se, så tvivler da på, at der kommer nogen.
      Nu findes der heldigvis google translate, jeg kan ikke et ord italiensk :)
      Ja riddersporerne er på sneglenes spisekort, nogen mere end andre. Af samme grund har jeg ikke japansk kirsebær, men de er nu flotte, når de blomstrer. Begge roser er kønne, synes jeg også.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Bare lige en hurtig indskydelse: jeg syntes nu at Tomato Soup er mere mørk orange end den er rød.
      Knus

      Slet
    3. Du har ret, det er mig, der husker forkert, men jeg bryder mig ikke om den alligevel, jeg synes ikke orange passer til solhatte :)
      Knus

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Bare en hilsen --- holder en lille pause --- har det ikke for godt
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak fordi du skriver, jeg har tænkt på dig. Håber du snart får det bedre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Ja, solen var også fremme her i dag det var dejligt, jeg har dog været ude at shoppe, så ingen have-eftermiddag for mig! Rosen er meget fotogen og en flot farve. Jeg kan også rigtig godt lide den røde troldhassel. Man får mange gode idéer med alle de planter og bogstaver - tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja dejligt med lidt solskin. Nej det er ikke nemt at nå det hele, gad vide hvad du har shoppet. Ja det er en meget skøn rose og farven med, og den røde troldhassel er også flot. Godt jeg kan give gode idéer :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Sikke et dejligt lys, vi har haft i dag, og som du har fanget så fint i din have - et rigtig dejligt billede af din pavillion, som jeg tænker, I må have rigtig meget glæde af - efter min mening meget bedre end et drivhus, og den passer så fint ind i din have.
    Jeg nåede en tur rundt i haven i morges inden arbejde og kunne glæde mig over, at vintergækker og krokus melder deres ankomst :)
    Riddersporer er en af mine favoritter sammen med roser, og jeg er også glad for Black Knight - træls, at sneglene går i de andre af slagsen hos dig.
    Jeg kom sent fra arbejde, men fik dog sået lidt mere - jeg er altså spændt på, om der bliver noget ud af det, men jeg følger vejledningen fra Albinus frø og håber det bedste!
    Skønne roser, du viser igen i dag - synes, Grace er noget helt særligt :)
    God aften til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der har været et dejligt lys i dag, men især det stille vejr var helt fantastisk, det er meget længe siden, at det ikke har blæst.
      Pavillionen har vi meget glæde af, jeg havde overvejet et drivhus, men da jeg ikke går så meget op i at så, så er pavillionen lige så god. Der kan jeg også stille det lidt, jeg sår.
      Det er så dejligt, at det hele pibler op nu. Jeg kan også godt lide riddersporerne, men det går så ikke så godt.
      Jeg synes, at Albinus frø har rigtig gode vejledninger, der kigger jeg også tit.
      Ja Grace er noget særligt :)
      I lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Der er nogen, der kan. Er helt misundelig, fordi vi her ikke har haft andet end totalt diset vejr i dag...hele dagen...i morges var sigtbarheden ned til 50-100 m...i eftermiddags var den ca 200 meter, tror jeg. Rigtig deprimerende, Håber vi får sol imorgen...jeg trænger til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Jeg kan godt forstå, du er misundelig, det ville jeg også have været, det er meget træls med dis, det er værre end både regn og blæst, når man slet ikke kan se noget. Ja lige præcis, det er deprimerende. Håber du får sol i morgen.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja, det kan jeg se, sikke en dejlig solskinsdag I har haft på Samsø i dag.
    Dejlige dejlige billeder du viser af purpursolhat, rosenmandlen, den røde hyld og alle roserne, det er da lige til at blive gad af.
    God aften.
    Mage hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det har været en skøn dag, det bedste var stilheden, den blev nydt i fulde drag.
      Tak for det, godt du bliver glad af mine billeder :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hei Lisbeth

    Jeg håper inderlig at din Olive overlever frosten og ikke blir ødelagt.
    Grace var nydelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja Olive skal nok klare det, men det er ikke sikkert blomsterne gør, heldigvis har jeg nydt grenen herinde.
      Ja Grace er fin.

      Slet
  15. Jamen altså , det er fantastisk skønt alt det du kan diske op med. Du har da bare en mangfoldighed af blomster og planter. Skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Tak - ja jeg har jo lidt af hvert, men også god plads til det.

      Slet
  16. Som altid skønne billeder.
    Din Ridderspore/Delphinium Black Night er vel nok fin og ikke mindst din Rosenskovmærke. Den er jeg da vild med. Jeg kender den slet ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Synd du ikke kender rosenskovmærke, det er en fin bunddækker.

      Slet
  17. Hej Lisbeth.Ja! vi havde bare en tåget dag..........men solskin i søndags.Dejlige billeder du viser.Jeg syne som dig at rosenmandeltræet er så smukt når den blomstre.........men kedelig resten af året.
    Din Black Beauty er bare så smuk med de mørke blade.
    Men dagens blomst er den smukke rose.........den er kommet på min liste.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Mon ikke I så har sol i dag, det har vi ikke. Ja det er rigtig med den rosenmandel, men vi kan åbenbart ikke få det hele :)
      Ja Black Beauty er smuk både i løv og blomster.
      Godt du fik Grace på din liste.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet