fredag den 7. februar 2014

Helleborus og planter med S

Regn fra morgenstunden, men lige da jeg skulle gå tur over middag blev det om end ikke solskin, så lysere i vejret, det var dejligt. Da jeg kom hjem, var der igen grå skyer og senere regn, så det var ikke i dag, jeg fik plantet påskeklokker. I formiddags fik vi delt de 6 planter, det gik fint.
Her er mine:


De er da fine alle tre planter og der er en del knopper på vej.
Så er der jo også lige denne skønne sag, kan I se den fine knop. 413 kr. for 6 helleborus og en Anemonella og en Trillium Luteum, det er ikke så galt.
I haven står denne her og blomstrer så fint, og mange knopper andre steder i haven er på spring.
I morgen skal der plantes. hvis det da ikke regner hele dagen.
Planter med S
 Staudesolsikker som ikke er til at udrydde står her sammen med mine solbrud på et ret vådt sted i haven, det går nu udmærket.
Her er staudesolsikken Lemon Queen, den er skøn, jeg købte en mere sidste efteråret, den hedder Sheila´s Sunshine. Den nåede ikke at blomstre, så må vi se, om den kommer igen.


Buddleia/sommerfuglebuske har jeg rigtig mange af, de sår sig selv, så jeg har solgt af dem til interesserede her på øen. Nu er jeg begyndt at luge de små spirer op, for det var især i rosenbedet, de kom op, det blev lidt overfyldt til sidst.
Sorbus aria lutescens hedder denne fine sølvrøn, den har de skønneste nye sølvfarvede blade.
 Men min yndlingsrøn er Sorbus Dodong, også kaldet høstrøn, den har så smukke efterårsfarver. Jeg har tre af dem.
Dette her er den største, den blev købt som lidt større og det første store træ, der blev plantet i den nye del af haven.
Noget af det første der blev plantet i haven var spirea, som alle andre buske er de flotte i blomst


 Denne spirea hedder Antony Waterer, den har fine farver og bliver ikke så høj
Den sidste her er Spiraea japonica Macrophylla/frynset spirea, den kan købes her
Birkebladet spirea/Spiraea betulifolia får de fineste hvide blomster og er ikke så høj, efterårsfarverne er fantastiske.
Spydverbena har jeg en gang fået foræret af Anne Marie fra Lønbæk, jeg synes, den er flot og den sår sig villigt rundt omkring i haven, så det har været muligt både at sælge og forære væk.
Roserne i dag er gule:


Her har vi den engelske rose Jane Austin, dejlig gul farve og fin duft,
men favoritten kommer her:


Jude the Obscure er klart en yndlingsrose, det er en engelsk rose med en dejlig fyldig skålformet blomst og fin citrusduft. Desværre tåler den ikke regn, så rådner knoppen, men skøn er den.
Ja og så blev det weekend, håber I får en god en af slagsen.




34 kommentarer:

  1. Hvor er Lemon Queen dejlig!
    Du må have en god weekend Lisbeth! - Forhåbentlig med nogenlunde tørvejr. Jeg nåede også lige en tur midt på dagen i opholdsvejr :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja Lemon Queen er rigtig fin.
      Lad os håbe på tørvejr i morgen, så var du også heldig med vejret på din gåtur, det var godt :)

      Slet
  2. Hvor er din staude solsikke smuk.
    Her har det stort set regnet hele dagen, så ingen havearbejde i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja den er rigtig fin, jeg kom heller ikke i haven, det var for vådt.

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Vi har kun fået et par byger i dag, men ingen sol.
    Jeg er vild med dine Spirea, men min yndling er nok hvidtjørn, den har du sikkert også.
    Vi gav kun 59 kr for vores Kamelia, der var på tilbud den dag. Den er ikke mere end 30 cm høj, men den skal nok vokse sig stor.
    Mange hilsner fra Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane
      Det har været et kedeligt vejr ja. Hvidtjørn har jeg rigtig mange af, dem har jeg da ikke fået sat billeder ind af under H, jeg har ellers mange flotte billeder af dem.
      Det var godt nok billigt for en kamelia, så ville jeg også have købt den, den skal helt sikkert nok vokse sig stor. Hvad farve er den.
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det var nogle fine Helleborus der blev til dig!
    Og så selvfølgelig den flotte x Sternii....
    Var lige inde på deres side - det er ikke slemt!

    Idag har det regnet nærmest konstant siden den tidlige morgen!
    Sneen er borte, men der er stadig frost i jorden - Vi må se imorgen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg synes mine Helleborus var fine, men Sternii slår dem alle. Der er mange spændende helleborus, men der var jo også andet, så jeg måtte have Anemonella og Trillium også :)
      Ja hvis det har silet ned hele dagen, kan det næsten kun blive bedre i morgen og tilmed uden sne, det er da en begyndelse.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.
    Skønne billeder endnu engang, frygter den dag vi er igennem alfabetet ;-)) Men ved jo du nok skal finde på noget, og der er det forhåbentlig også begyndt at pible op ude i haven.
    Elsker simpelthen dine rosenbilleder, men får store spekulationer over hvor der evt kunne "skrues" flere ned;-))
    Ha' en dejlig aften.
    Knus Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lotte
      Skønt at høre lidt fra dig, forhåbentlig betyder det, at det går bedre. Du kan tro, der er masser af tage af endnu, men så er det billeder af mange planter på en gang, jeg har mange skønne billeder endnu.
      Jeg er jo ikke nået langt med roserne, kun til J, så hvis du skal have flere "skruet" ned må du købe mere grund :)) godt at høre, at du hygger dig med mine rosenbilleder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jamen det går rigtig godt, arbejder nu 5 timer om dagen og går op på 6 timer fra på mandag. Det betyder så også at det ikke er mange aftener jeg er vågen så "sent" som nu, men det skal nok komme.
      Uha.. Tror sørme ikke jeg skal have mere grund at passe ;-))

      Slet
    3. Det glæder mig at høre, at det går godt, selvom du så må springe aftenerne over, men det bliver nok snart bedre.
      Nej du må nok hellere lade være med at få mere have så :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Din spydverbena ser spændende ud- stor og kraftig- det er dejligt med spir i haven. Her regner det og er gråt.

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JetteMajken
      Den er også spændende den spydverbena, de bliver heldigvis store og kraftige med tiden.
      Ja det er kedeligt vejr i dag.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Skønne Helleborus du har købt. Sternii Flame har nogle smukke blade, det bliver spændende at se blomsterne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte H
      Jeg er glad for mine nyindkøbte Helleborus, men bestemt især for Sternii Flame, jeg skal nok vise billeder. Jeg så godt, at du havde sat nogen på fb :)

      Slet
  8. Hei Lisbeth
    Jeg synes du er så heldig som kan plante ut planter nå. Du har muligheten hele året. Her har det snødd og regnet i hele dag. Håper vi får vår snart :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja i forhold til dig er jeg heldig, det kan jeg godt se. Kedeligt vejr ja, men vår får vi nok ikke lige, mon ikke det varer en måned endnu.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Hvor er de bare dejlige, dine Helleborus :) De to første, du viser, er da helt uimodståelige med de fine striber, men de andre er også flotte - spændende, hvornår du kan få dem i jorden.
    Også skønne billeder af Spirea, som bare er så smuk uanset færdig. Jeg kommer helt til at glæde mig til min Spireahæk i forhaven :)
    Sommerfuglebuskene er efter min mening også et must i enhver
    have - jeg har tre i baghaven, og de blomstrede meget længe, fordi jeg var flittig med saksen og fik skåret visne blomsterhoveder af - det går lige, når man kun har tre, der står tæt på hinanden :)
    Staudesolsikke har jeg ikke, men hvor den dejlig i farven - solskin i haven kan man ikke få for meget af!
    Jude the Obscure er da helt fantastisk - jeg kan godt forstå, at det er en af favoritterne!
    Her har det regnet hele dagen, men jeg fik hentet en buket af de fine roser med hjem fra arbejde, og den står her på bordet og lyser op - ikke dårligt :)
    Rigtig god weekend til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. PS: Jeg mener selvfølgelig farve og ikke færdig i linje 4 :)

      Slet
    2. Hej Linda
      Ja de nye Helleborus er skønne, jeg satser på at få dem plantet i morgen, men nu må vi se.
      Ja spirea er fine, når de blomstrer, og sommerfuglebuske er også skønne, jeg vil ikke sige, at man ikke kan få for mange af dem, for det fik jeg :) Det kniber mig at nå op til de øverste på nogen af buskene, men ellers klipper jeg også de visne af, derfor når de at selvså sig.
      Ja staudesolsikker giver solskin i haven i sensommeren.
      Godt du fik en buket roser med hjem, så du har noget at glæde dig over i weekenden og endnu længere, min første buket er så småt ved at falde, men for 20 kr. har den holdt pænt synes jeg.

      Slet
  10. De er altså særdeles skønne dine nye påskeklokker.
    Rigtig god weekend til dig.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Det synes jeg også :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  11. dejlige påskeklokker, og nej det lyder slet ikke dyrt.
    jeg håber også på en mindre regnfuld dag så jeg kan få sat nogle af alle de løg...

    jeg er vild med den sidste rose, det er en hel skøn farve, og duften lyder også dejlig
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja de er skønne og det var ikke så galt med prisen. De lover regn fra middag, så jeg må ud og plante.
      Det er en rigtig skøn rose og duften er helt speciel.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Tillykke med dine nye påskeklokker:-) de er smukke, dejlige billeder du viser. Vidste ikke det var staude-solsikker, tak for den oplysning:-) det tidligere sted vi boede "kom jeg til" at plante dem lidt for mange steder, og de breder sig jo vældig godt;-) men skønne er de nu alligevel. Ha en skøn weekend hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Anette
      Det varede også noget, inden jeg fandt ud af, at de gule der var staudesolsikker, de breder sig nemlig rigeligt ja.
      Tak i lige måde
      hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Flotte påskeklokker, det er nu bare en yndig blomst her i vintertiden. Fantastiske gule roser, måske jeg skulle overveje Jude til min morgenterasse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja påskeklokker er dejlig at have, fordi de blomstrer når der ikke er så meget andet, og så laver de jo et dejligt grønt bunddække resten af året. God idé med Jude ved din morgenterrasse.

      Slet
  14. Det er godt nok smukke påskeklokker, du har fået købt - en skøn, skøn plante her i det tidlige forår. Sorbus Dodong er efterårets største skønhed, og så ser det ikke ud til at den fylder meget i omkreds?

    Lækker gul rose, dem er der altså mange af, når man tænker efter. Hurra for gult :)

    God lørdag til dig, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja påskeklokkerne er meget fine, nu er de plantet, så kan I se dem på voksestedet. Dodong bliver ikke bred, men går i højden som et slankt træ, det er en fordel. Den fylder ikke meget i omkreds nej.
      Ja der er mange smukke gule roser, det kan vi ikke undværet.
      I lige måde.
      Knus

      Slet
    2. Det lyder godt, jeg tænker lidt på om det måske kan passe ind i vores have et sted. Vi får se.

      Slet
  15. Så skønne de er dine køb Lisbeth.....dem skal du nok få glæde af i mange år frem over.

    Knus Dorthe....der nåede lidt i haven inden regnen desværre kom - krydser fingre for at du også nåede det :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja jeg synes det er fine indkøb, jeg har gjort og håber jeg får glæde af dem i mange år.
      Jeg nåede at plante ja, så det var fint.

      Slet