onsdag den 19. februar 2014

Grødevejr, en tur og flere clematis og roser

Nej hvor er det lækkert derude i dag, rigtigt forårsagtigt og det hele pibler op, fuglene kvidrer, så det er en lyst. Det er diset, solen prøver at trænge igennem, men det vil ikke rigtigt lykkes, det er dejligt alligevel.
Vi havde en fin tur i går og fik hegn med hjem. Allerede kl. 11.15 var vi i Langeskov og en halv time efter i Ferritslev hos de unge.

                            
Arthur blev behørigt beundret, også selv om han ind i mellem var lidt sur :) Vi enedes alle 4  om, at vi skulle i stedet for bedste skulle kaldes farmor og farfar, det passede os alle bedst, og som Per sagde, du er jo farmor.
Vi nåede 2½ time hos de unge, så gik turen videre til oldemor
Her var han også sur, men oldemor nåede da at sidde lidt med ham, her var vi også et par timer, inden turen gik tilbage til Samsø. Både oldemor og Arthur var godt trætte efter besøget.
Det var en dejlig dag, vi nåede alt hvad vi havde planlagt, trafikken gled fint, så det var ingen problem at nå færgen, bagefter var også farfar og farmor godt trætte, det var en lang dag.

Her kommer lidt flere clematis:
Fair Rosemond vokser op i blodblommetræet, det er beskæringskode to, men den har nu kun blomstret en gang om året indtil videre.



Flammula gror op i et grantræ, den gror højt op, det er lidt ærgerligt, for der er duft i blomsten. Den blomstrer sent helt hen i september, det er beskæringskode 3



                             



Gladys Picard købte jeg for to år siden i Bilka, det er en skøn clematis, der hører til gruppe 2, den blomstrede to gange sidste år. Jeg regner med, at den bliver kraftigere med alderen.


 Huldine er også beskæringskode 3, den vokser meget højt op i et paradisæbletræ. I 2012 blomstrede den først til november, men sidste år var det allerede i september
I et andet paradisæbletræ lige ved siden af gror Nelly Moser, de to har blandet sig så meget med hinanden, så jeg har svært ved at se forskel, når de er så højt oppe.
'
Integrifolia er en staudeclematis, det havde jeg ikke lagt mærke til, da jeg købte den, den er nu ganske sød, og kom til at blomstre, da den kom ind og stå ved terrassen ved pavillionen. Staudeclematis klippes som stauder helt ned om foråret

Her har vi James Mason, den gror op i en mørkløvet blærespirea, det ser godt ud. Den er også beskæringsgruppe 2, men har indtil videre kun blomstret om foråret.

Jan Lindmark derimod hører til beskæringsgruppe 1, den er allerede i fuld gang med at klatre op og med at vise grønne spirer. Den blomstrede i maj sidste år, mon ikke det bliver tidligere i år, hvis det gode vejr fortsætter.
Julia Correvon klatrer op i tulipantræet, den er forholdsvis ny og allerede godt i gang. Det er også beskæringsgruppe 3.

nærbillede af Julia
Lige en gennemgang af beskæringsgrupperne:
Gruppe 1 blomstrer tidligt april/maj eller juni skal IKKE beskæres
Gruppe 2 blomstrer to gange i maj/juni og igen i september, hvis man er heldig. Skal IKKE beskæres.
Gruppe 3 blomstrer efter første juli, SKAL beskæres i februar/marts måned.
Rosenbillederne i dag er et portræt af den engelske rose Redouté, på ingen måde min yndlingrose, den fylder voldsomt meget, duften er ikke lige mig, første blomstring er ret voldsom, men se så lige her





Sidste billede er taget 17.10.
Så smuk og sart er den i anden blomstring, så jeg er nødt til at holde af den alligevel, kan I nok se.
Rigtig god onsdag aften.

40 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig dag i havde. Hvor er han vokset, den lille mand.
    Her er klematissene begyndt at røre på sig, og nogle står med store knopper. Som altid dejlige billeder du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var en skøn dag, Arthur er vokset godt, i morgen kommer sundhedsplejersken, så må vi høre hvor meget.
      Ja der er gang i de fleste clematisser nu.
      Tak

      Slet
  2. Hvor er den lille mand dog kær.
    Nu er der godt nok arbejde til jer med at opsætte hegnet. God arbejdslyst.
    Som altid gode billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja han er en kær lille størrelse.
      Ja der er lige lidt arbejde, men han skal først være færdig med at arbejde, tror jeg, inden han går i gang.
      Tak for det.

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Tak for gennemgang af beskæring af grupperne vedr. Clematis.
    Du har vel nok mange flotte.
    Sikke stor Arthur er blevet - og så kær han ser ud -jeg kan forstå i havde en dejlig dag, også med besøg hos din mor.
    Nu får i travlt med at sætte hegn op, men det klarer Bent sikkert hurtigt. Han er jo så flittig.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak - godt hvis du kan bruge det. Ja jeg har mange skønne clematis.
      Ja Arthur får noget at vokse af, men han ligger også ved brystet næsten hele tiden, der er godt at være. Jeg genkender det helt fra mine egne drenge :)
      Jeg tror Bent skal være færdig med sit arbejde, inden han går i gang, men man ved aldrig med Bent, og jeg får ikke noget at vide :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Her er vejret også forårsagtigt. Vi fik lidt regn i formiddags. Det var heldigvis i småtingsafdelingen godt for dem der har ferie. Ved 16 tiden var der lige kik til solen. Jeg kan høre på kunderne at de nyder det forholdsvis gode vejr og at de er begyndt at rode lidt i haven :-) Det har nok været en dejlig men lidt hård dag for alle mand. I skulle jo nå meget og den lille mand er jo ikke vant til alt det påstyr ( det bliver nok bedre jo ældre han bliver ) og for olde er det jo også stort med sådan en lille størrelse men alle ser ud til at have nydt det det meste af tiden. Så er det igang med at sætte hegn op til rådyrenes ærgelse. Dejlige clematis nu skal jeg til at nærstudere dem du viser så jeg kan finde det helt rigtige til æbletræet. Det ligger fast at det skal være en enkeltblomstrene og nok også en gruppe 2 da det er et Filippa så der skal jo først plukkes æblet i oktober. James Mason er smuk bliver den høj? Jeg skal jo begrænse mig i højden. Så smuk rosen er også i oktober.
    God aften til farmor og farfar. De titler er hvis også det mest anvendt her på Fyn.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja over middag blev det bare så dejligt, også fordi det var stille vejr. Vi fik også sol omkring ved 16 tiden. Det var en hård men dejlig dag for os alle ja, nu kan vi klare os lidt. Hos mig er James Mason vel ca. 2½ m. høj. Det tror jeg er højden for den.
      I min barndom havde jeg en bedste som boede hos os, men hun havde både datterbørn og sønnebørn, så var det nok mest praktisk med bedste, det var min farmor. I Jylland er det nok mere brugt med bedstemor.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Så flotte bilder av dere! Vi blir også kalt farmor/ farfar og det er helt greit. Fair Rosamund er så vakker. Clematis og roser kan en ikke unnvære.
    Vi liker mye av de samme plantene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for det, ja det er vist bedst med farmor/farfar, jeg er tilpas med det. Ja Fair Rosamund er skøn. Nej ingen af delene kan man undvære, ja vi har fælles interesser i mange planter :)

      Slet
  6. Søde Farmor Lisbeth sikke nogle skønne billeder af Arthur. Et rigtigt kongenavn - Kong Arthur - han bliver helt sikkert Farmors lille konge.
    Så må I finde plads til en gynge til Arthur i haven. I har jo træer nok at tage af!
    Så må jeg vist hellere få klippet mine Clematis ned. Der er et par stykker i gruppe 3....men jeg har ikke helt styr på dem alle. Så dem der er langsomtvoksende bliver bare studset!
    Tak for gennemgangen - desværre har jeg slet ikke gemt alle skiltene - så jeg må bruge min sunde fornuft - hvis jeg kan finde den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, ja han er sød kong Arthur, det står der på hans sut, ja han bliver nok farmors lille konge :)
      Ja mon ikke farfar sætter en gynge op, desværre kommer han nok ikke så tit herover, men hvis han gør, skal han bestemt have en gynge.
      Hvis du ikke har styr på dine clematis navne, må du prøve at huske, hvornår de blomstrer, alle efter 1.7. klipper du bare ned, resten lader du være, men så er det om du kan huske, om det er før eller efter 1.7. Måske har du taget billeder, så kan du se datoen på billederne. Nu kan du bruge din sunde fornuft :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt at hører I havde en fin tur, og fin må man da virkelig sige at Arthur er, selv om du siger han var lidt sur.
    James Mason er ny for mig, hvor er den flot, den må jeg lige ha' noteret.
    Ja jeg tror du bliver nød til at komme over ens med rosen, for den er da virkelig også fin.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det var en dejlig tur, og heldigvis var Arthur ikke sur hele tiden, jeg nåede da at holde ham lidt, uden han var sur.
      Ja James Mason er en smuk clematis.
      I efteråret fandt jeg ud af, at jeg var nødt til at komme overens med redouté :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Hej Lisbeth.
    Dejlige billeder af dig og din familie.
    Også skønne billeder af de smukke clematiser.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Sikke stor den lille Arthur allerede er blevet, og med egen mening kan jeg forstå ;)
    Jeg er også startet på at klippe mine klematis ned, der er allerede store bladknopper, så det gør lidt ondt ;)
    Jeg vil også være farmor/mormor når den tid kommer ;).

    Glemte helt at kommentere på alle de skønne billeder af Odyssey du viste i går. Jeg har lige kigget til min idag, og der er masser af skud på vej, så jeg glæder mig til den skal blomstre her i haven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja han får god mad hos moderen, så han vokser godt, han ligger også ved brystet næsten hele tiden, han ved, hvor der er godt at være.
      Ja det er ikke rart at klippe i clematis med store bladknopper, men det skal til, det samme sker jo med roserne inden længe.
      Godt der er nye skud på Odyssey, den skal nok ikke klippes, du kan godt glæde dig ja :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Ja, det var fantastisk vejr i morges. Jeg var ude og dele vintergækker og dorothealiljer. Hvor jeg nød det! Du har en dejlig og stor samling af clematis, der var flere af dem jeg godt kunne tænke mig at anskaffe.
    Lad os håbe at vejret også bliver fint i morgen
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Her regnede det i formiddags, men over middag blev det det skønneste vejr. Er det ikke tidligt du deler vintergækker og dorothealiljer? Jeg venter til mine er ved at blomstre af.
      Ja jeg har mange clematis, godt hvis du kan finde nogen af dem, du kan lide.
      Ja lad os håbe på godt vejr i morgen igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Godaften farmor.Dejlige billeder af hele familien...........men Arthur er da dagens stjerne.
    Dejligt at Bent nu har god tid til at sætte det nye hegn op.
    Tak for gernnemgang ang.klipning at klematis..........det ved jeg at mange er i tvivl om.
    Vi har haft et gråt og regnfuldt vejr i dag..........så det bliver til lidt planlægning om hvad jeg skal så.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Tak skal du have - ja Arthur er en lille stjerne.
      Bent skal lige være færdig med arbejdet, inden han har god tid, der går nok 3 uger endnu.
      Her var der kun regn i formiddags.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Ja, hej farmor :) så små menneskers humør kan veksle, men man skal endelig ikke tage det personligt! Han ser sød ud alligevel og det var da en oplevelse for oldemor at se sit oldebarn.
    Dejligt at I nåede alting - nu kan I komme i gang med vildthegnet.

    Helt sikkert en god ide at repetere beskæringsreglerne for clematis.
    Det har været meget mildt i vejret de sidste dage, en fornøjelse :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja humøret skifter hos de små, det kan vi godt huske fra den gang vores var små. Det var en stor oplevelse for min mor, at se sit oldebarn, det er der ingen tvivl om.
      Ja det var dejligt at det hele gik godt, så skal Bent lige være færdig med arbejdet om ca. 3 uger, så skal han i gang, hvis han venter så længe, det ved man aldrig med Bent.
      Ja det har været rigtig dejligt vejr de sidste dage, det må gerne fortsætte.
      Knus

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  14. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  15. Vi var også igennem Bedste/Farmor problematikken, da vi fik vores den første. Men min svigermor var ganske ung, da hun fik min mand, så hans Bedste levede i bedste velgående og havde ikke lyst til navneforandring til Olde (det kom hun nu til at hedde alligevel), så min svigermor indvilligede i at blive en Farmor. Det er nu heller ikke så ringe endda, vel?

    Held og lykke med hegnet. Lad os håbe, at det kan holde feinschmeckerne ude af slikbutikken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Mon ikke det er mere i Jylland, man bruger bedstemor, på Fyn hvor jeg kommer fra er det ikke helt så meget. Nej det er fint nok, at blive farmor, jeg er godt tilfreds.
      Jo tak for det, jeg håber, det kan holde dem ude.

      Slet
  16. Hvor er det et dejligt billede af farmor og Arthur :-)

    Jeg tror enndu ikke, at det er lykkedes mig at få fat i en gruppe 3 klematis endnu, så jeg beholder saksen i lommen lidt endnu :) Men super lige at få genopfrisket, at gruppe 2 (som min bestand består af) ikke skal klippes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne - Arthur er skønne og mig kan man heldigvis ikke se :)
      Ja så kan du roligt beholde saksen i lommen. De fleste har gruppe to klematis, for de har store flotte blomster.

      Slet
  17. Hej Lisbeth han er en nuttegøj den Arthur! Dejligt olde fik fik set ham og holdt ham. Jeg er altså i fuld beundring over dine klematis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja du har ret Arthur er en skøn lille en, jeg er rigtig glad for, at olde fik set ham og holdt ham, det var hun også selv.
      Tak ja jeg har mange skønne klematis.

      Slet
  18. Hvor er det nogle skønne clematisbilleder, du viser. Imponerende som de kravler op i træerne, det har jeg altså mit bøvl med at få dem. Gladys Picard tror jeg at jeg skal kigge efter, dete r vist lige den jeg står og mangler.
    Ellers ser det ud som om I har haft en dejlig tur til lille Arthur og tillykke med din nye titel - igen. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tak skal du have, ja nogen af dem kravler godt, men de bliver hjulpet på vej af snoretræk :) Gladys Picard er vi et par stykker på bloggene, som har. Spørg bare Ulla M.
      Skøn tur til Arthur og forældrene ja, tak for det :)

      Slet
  19. Hej Lisbeth

    det ser da godt ud! både den lille og den store omgang materialer til hegnet- det virker reelt! Julia Correvon har da en fantastisk farve mat og klar samtidigt:)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have, ja der bliver lidt at se til med at sætte hegn op. Julia Correvon er ret fin ja.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  20. Kære Lisbeth
    Jeg fik slet ikke kigget med/kommenteret i går, da dagen gik med maveforkølelse :(
    Det er heldigvis meget bedre i dag, så bare lige en lille hilsen. Hvor er han altså kær, ham Arthur! Fine billeder af jer alle sammen med den lille :)
    Også dejlige billeder af klematis og roser - James Mason er noteret.
    Hav en god dag - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg bemærkede godt, at du ikke var med her, øv hvor træls med sådan en omgang, godt det går bedre i dag.
      Tak ja Arthur er en skønne lille fyr - og James Mason er en smuk clematis.
      God bedring
      Kh Lisbeth

      Slet
  21. Et sødt lille barnebarn, du har der! Mon han kan hjælpe med at beskære dine clematis om nogle år?

    Jeg bed også mærke i billedet med bil+vildthegn. Jeg er meget spændt på at høre, hvordan det kommer til at gå - og om man kan vænne sig til at se på det? Men hvis man slipper for råvildt, så kan man sikkert godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janne
      Ja Arthur er en skønne lille fyr, desværre er han så langt væk, så det er ikke sikkert, han kan være med til at beskære mine clematis.
      Vi er simpelt hen nødt til at vænne os til at se på vildthegnet, rådyrene hærger i den grad. Men op af det kan der jo også gro clematis og slyngroser og andet, så jeg er fortrøstningsfuld. I dag har jeg set, at de har spist af mine cameliaer, surt. De står et sted, hvor vi ikke lige kan lukke af, så enten må jeg leve med det, eller også må den flyttes.

      Slet