tirsdag den 25. februar 2014

Lidt af hvert med et strejf solskin

Ja vi kan ikke klage over vejret, også i dag var der en fin solopgang, dog ikke så fin som i går eller i hvert fald anderledes.
Solen har skinnet hele dagen, men som sædvanlig har det blæst meget.

Jeg har været i haven det meste af dagen, kvikgræsset får kamp til stregen i år, jeg håber, det hjælper lidt. Det har været voldsomt de sidste år med det, så jeg er heldig med det tidlige forår.
Her kommer lige en opfølgning på Ambassadøren, den vokser godt, må man sige.
R. Olive er meget klar
Her er den grønne Helleborus, den er da fin, nu den er sprunget helt ud.
Temaet i dag er hostaer, også her har jeg mange, men jeg kender en i Norge, der har flere:
Banana
 Banana blomst
Guacamole
 Guacamole blomst




På en del blogge blev der vist mange billeder af hostablomster, hvorfor mon Karsten :)
Cadilac
Dream Queen har jeg vist utallige gange, den står frisk grøn, når alle de andre er visnet væk i efteråret.
Fire and Ice
Jeg har ikke navne på alle mine hostaer, men her er en flot kombi, den med striberne hedder Tom Schmid (nej der mangler ikke et T)
Resten af hostabillederne gemmer vi til i morgen.
Dagens rose er gul:






Sofia Renæssance har en dejlig gul farve og hører også til yndlingsroserne. Det sidste billede er taget i oktober.
Til sidst et billede af spurvehøgen, som var på besøg i går sidst på eftermiddagen, den sad lige så stille, så jeg kunne nå at tage billeder.
Fortsat god dag til jer


43 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Ja, det er nogle fine solnedgange for tiden.
    Hvor er den grønne Helleborus fin, den må jeg da eje.
    Og Hostaer de er jo altid gode, du har sikkert rigtig mange.
    Heldigt med et billede af spurvehøgen.
    Ja vejret er fint, men jeg bliver desværre inde for tiden.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja i øjeblikket er jeg stort set heldig dagligt til forskel for januar, hvor der ingen var.
      Du må en tur til Spiren og købe Helleborus, sikken en opmuntring det kunne være, når du nu ikke kan komme ud.
      Ja jeg har en del hostaer, jeg ved ikke, hvor mange.
      Jeg var meget heldig, at spurvehøgen ville sidde model.
      Det er også lidt køligt endnu, så det er nok klogt at blive inde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth
      Jeg skal til Spiren den 22.3. - hvis alt går vel.
      Mon ikke R. Olive kommer i blomst når nu vi får fint vejr.
      Spændende.
      hilsen jessie

      Slet
  2. Wow for et flot billede af spurvehøgen.Det er også sjovt at følge med i, hvordan din ambassador udvikler sig.Det er vel ikke en af de første til at springe ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie, ja jeg var heldig, at den kunne sidde stille som model. Ja ambassadøren er blikfang i den grad, så jeg må have billeder af den, den gror hurtigt. Jeg ved faktisk ikke, om det er en af de første, det ved Karsten sikkert. Jeg mener, at kunne huske, at den var ret tidlig hos ham.

      Slet
  3. Nej, nogle flotte billeder af spurvehøgen. Jeg synes at rovfugle er nogle meget smukke og fascinerende dyr!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana - ja rovfugle er meget fascinerende og smukke er de også.

      Slet
  4. Ja, en kan jo ikke få alt her i verden ;-) Du har sol og vind, her er det grått og helt vindstille. Olive ser fantastisk ut, det er en meget flott rhodo. Tja, du har nok ikke like mange hosta som meg, men du har da mange du også. Tom Schmid har jeg også. Spurvehauken var virkelig flott og du har fått tatt så fine bilder av den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så hellere sol og vind. Gråt og vindstille virker dødt og deprimerende. Ja Oliver er en flot rhodo, også fordi det er den første. Ja jeg har en del hostaer, men ikke så meget styr på navnene, som du har. Tom Schmid er rigtig fin og nem at dele, synes jeg.
      Tak, ja det var godt den ville sidde stille.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Jeg må da lige tjekke mine egne ambassadører - din er usædvanlig rød.
    Spændende grøn Helleborus - er det en botanisk sort - eller en hybrid?
    Ja Hosta blomster har været forbløffende bortglemte - De flotte du viser idag vil nok være en øjenåbner for mange!
    Ser iøvrigt at også "Guacamole" er frembragt af en Mr. Solberg i 1994. Han er den samme der har lavet den kromosom fordoblede nyskabelse (2001) "Doubled up" - den er jeg på udkig efter! nok den eneste Hosta hvor man viser blomsten før bladværket:
    http://www.hostaparadise.com/doubled-up/7311/hosta-details.aspx
    Flot spurvehøg - og så er den med til at opretholde en sund bestand af småfugle!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja lad mig høre og se, hvordan dine ambassadører ser ud, det er lidt spændende med den.
      Den grønne Helleborus er en hybrid fra Spiren.
      Ja det er underligt med hosta, at det kun var bladene, der blev beundret, blomsterne klipper de jo af. Double up har en smuk blomst, tak for linket, den kan jeg godt forstå, du gerne vil have.
      Ja det er godt nok at spurvehøgen kommer en gang i mellem.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Javel ja! Har lige lavet et nedslag om det:)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Så har der igen været " ild " i pavillonen men af den gode slags. Her har solen været lidt mere sløret i dag men fint alligevel og vinden har været ret moderat. Hvor varmt ved jeg ikke for vejrstationen er løbet tør for batteri. Det bliver sjovt at følge Ambassadøren med de tykke blade ser det ud til at blomsten bliver ret stor er det tilfældet. Ja nu er Olive da lige ved at være der er par dage mere med sol vil hjælpe men kan se at de nu begynder at love regn :-(. Den grønne heleborus er rigtig fin med de små røde prikker. Grøn og gul heleborus er noget jeg mangler i samlingen men det kan der da gøres noget ved. Hosta er ikke til at undvære ikke at jeg har mange men lidt i forskellige størrelser har jeg dog. Sneglene kan desværre også godt lide dem og under dem kan bæsterne gemme sig. Rosen idag er rigtig sommerfarvet. Den kan man kun blive i godt humør af. Når spurvehøgen kommet på besøg bliver der meget stille et øjeblik. Flot at den kunne sidde stille så længe. Selv om jeg ikke bryder mig om at de taget de små fugle er der noget fascinerende over disse rovfugle og der er jo naturens orden.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er af og til ild i pavillionen for tiden :) Også i dag har det blæst rigeligt her. Vi har haft 7-8 grader her. Det er første år, jeg har ambassadøren, jeg har fået den af Karsten, så jeg kan ikke sige så meget om den.
      Jeg tror også snart, at Olive kommer i blomst, regn generer den nok ikke, bare der ikke kommer frost. Det er nok mere os, der bliver generet af regnen :)
      Du må en tur til Spiren, eller sende bud derover. Det er rigtig også hos mig er sneglene hårde ved hostaerne, desværre. Rådyrene var såmænd også begyndt at æde af dem, de er altædende.
      Ja der er noget fascinerende over rovfugle, spurvene sidder lige så stille og venter på, den skal forsvinde igen.
      I lige måde.
      Knus

      Slet
  7. Åh ja hostaerne, de er ikke begyndt at røre på sig endnu, men det varer nok ikke længe. Hvor har du mange fine og forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja de skulle nu gerne vente til april hostaerne :) jeg har en del forskellige ja.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Jeg synes din solopgang er helt fantastisk og rigtig godt fotograferet. Spændende med dine hostaer, jeg kunne jo godt genkende et par navne af dem jeg har fået frø af. Der kommer flere og flere spirer for hver dag, så jeg krydser fingre for rigtig mange planter!
    Hvor er spurvehøgen en flot fugl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Birgitte, jeg er vild med at tage billeder af solop og nedgange. Ja men du kan bare det med at så, så du får nok mange hostaplanter.
      Ja spurvehøgen er flot.

      Slet
  9. Fantastisk billede af Spurvehøgen, jeg håber ikke at den spiste dine små fugle du fodrer i haven

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi, jeg så ikke den spiste nogen fugle, så det tror jeg ikke.

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  11. Smukke fotos med solen. Du har utrolig mange smukke Hosta og roser. Det er altid skønt at se forbi dine fine indlæg. Godt du ikke giver op for græsset kan fjernes med stor tålmodighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Godt du kan lide at se mine indlæg, jeg bruger meget tid på at lave dem :) I år er der bedre tid til at få fjernet græsset, jeg håber, det hjælper på det.

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Bare så flotte solopgangsbilleder, du tager - der er jo et lille kunstværk til os hver eneste dag i denne tid :)
    I dag har vi også haft sol og næsten ingen vind - desværre kunne jeg ikke rigtig komme ud at nyde det, da jeg havde møder til sent, men du kan tro, det trak i mig. Jeg forsøgte at trøste mig med, at jeg tjener penge, så jeg kan købe planter - det hjalp nu ikke alverden i dag :)))
    Spændende tema med hostaer - jeg har Dream Queen og har også haft et par andre slags, men dem åd sneglene desværre. Jeg klipper ikke blomsterne af, for det, synes jeg, er en skam.
    Dejlig solskinsrose - dufter den også? Den er i hvert fald noteret.
    Meget fint billede af spurvehøgen - rovfugle er faktisk smukke - også selv om de æder de små sangfugle - det gør katte jo også.
    God aften til dig - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg var uden internet fra kl. 20.45 i aftes, derfor svarer jeg først nu. I da er det gråt men foreløbig stille vejr, det er jo rart nok, men ingen solopgangsbilleder.
      Ærgerligt at du ikke kunne nyde det, arbejdet tager for meget af ens fritid, jeg kan godt forstå, at det ikke var trøst nok, at du tjener penge til flere planter :)
      Sneglene er hårde ved hostaerne, jeg har også mange snegle, heldigvis ikke så mange i sommer. Har du bemærket, om Dream Queen holder længere end andre hostaer hos dig? Blomsterne er så fine.
      Ja den har også duft, men en lidt anderledes duft, måske mere som dem man køber - ikke som de engelske og historiske.
      Ja de små sangfugle lever et farligt liv, men så må vi beundre rovfuglene, når de kommer på besøg.
      God dag til dig, håber du kommer før hjem i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Kender godt det at være uden internet - man føler sig helt handicappet og har svært ved at huske, hvordan man levede uden det for ikke så mange år siden :)
      Her er diset sol, men lunt, og jeg er måske heldig at få fri kl. 15, så der er bestemt en chance for at komme ud og få fingrene i jorden i dag, hvor også den ældste kommer hjem på forlænget weekend - det bliver bare dejligt :)
      Ja, Dream Queen var helt klart den hosta, der blev mindst angrebet - derfor erstattede jeg de andre slags med flere af den.
      Rigtig god dag til dig - kh Linda

      Slet
    3. Verden går i stå uden internet :) nej hvem forstår hvordan vi klarede det for få år siden.
      Håber du får fingrene i jorden i dag, det lyder som om der er en chance, men du skal vel også lave livretter til ældstesønnen, når han kommer hjem :)
      Min Dream Queen blev så ædt af rådyrene :(
      God fornøjelse med haven og besøget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Flotte bilder! Jeg ble ekstra imponert av Spurvehauken! Stilig!

    SvarSlet
  14. Det var et spændende besøg af spurvehøgen og flot billede du fangede. Godt at du har mulighed for at kæmpe mod kvikgræsset - jeg har med gru set hvor meget ukrudt der spirer i det lune februarvejr og tænker at det bliver et sejt forår, hvis ikke der kommer lidt frost og stopper det i marts og det er der ikke meget der tyder på.
    Skønne solopgangsbilleder:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have - Bent tog også billeder af den, de blev endnu flottere, han har bedre kamera end mig og større erfaring :)
      Med hensyn til ukrudtet må vi trøste os med, at der så er god tid til at få det bekæmpet, det var der ikke sidste år. Jeg ville være ked af frost nu, hortensiaerne er nået langt, knopperne vil ikke klare frosten, og vi havde ikke mange i blomst sidste år her hos os.
      Tak for det :)

      Slet
  15. Flotte billeder - der er ild i lysthuset! Så fine solopgange har jeg ikke lagt mærke til her sydpå, men vi bor også lidt lavt.
    Hostablomsterne er undervurderet synes jeg, de er bare så gode i buketter.
    Rosen har en vidunerlig farve, den er jo næste over i det orange.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Tak for det - ja en gang imellem går der ild i pavillionen :) Vi bor også lavt, men tæt ved vand, mon ikke det er det, der gør forskellen. Vi skal længere hen på året, før vi kan se solnedgange.
      Ja hostablomsterne er skønne i buketter og også bare på planten.
      Ja rosen har en fin varm farve.

      Slet
  16. Igen en masse planter du har at vise. Jeg bruger altså også blomserne i buketter fra Hostaerne. De holder utroligt længe - det er godt nok en smuk samling du har dér også, Lisbeth.
    Spurvehøgen er flot taget! Man kan virkelig se de der lidt uhyggelige rovfugleøjne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja der er meget at vise her hos mig :)De er da også fine i buketter og også på planten, og så er de meget fotogene.
      Ja Bent tog også et billede af spurvehøgen, hans er selvfølgelig bedre, men jeg synes mit var ok, den sad jo også lige så stille, det var pænt af den :)

      Slet
  17. Smukke solopgangsbilleder.
    Her har vi haft solskin hele dagen og 12 graders varme blev det også til, så jeg har nydt det fine vejr i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - jeg har set dine fine billeder på fb.
      12 graders varme! Det var flot, så meget får vi ikke her midt i blæsten. Jeg kan godt forstå, du har nydt det i haven, her er det gråt til morgen.

      Slet
  18. Hej Lisbeth
    Hvor er det dejligt at vejret holder, så du kan give ukrudtet kamp til stregen.
    Jeg tænkte nok at der ville komme et lille hosta tema fra dig, du har så mange fine, de er da helt uundværlige i haven.
    Uhhh jeg syntes spurvehøgen ser lidt ond ud.... den var nok ikke lige klar til at blive fotograferet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er skønt, at det er rimeligt vejr, så jeg kan bekæmpe kvikgræsset. I dag er det stille og gråt, så må vi se, hvor længe det holder.
      Spurvehøgen sad lige så stille og ventede på at blive fotograferet :) derfor var den nødt til at vise det barske look.

      Slet
  19. Det går hurtigt, hvis man ikke er over det sk.... kvikgræs. Godt, at ukrudtet er så tidligt på færde, at man har en chance for at se det, inden det gemmer sig mellem stauderne.
    Jeg har fået en masse ukendte spirer i mit pæonbed, men lurer lidt på, om det er spirende kerner fra fuglenes vinterfoder.

    Spurvehøgen er også fast gæst i vores have, men i år har jeg ikke set den på så tæt hold. Det er en flot fugl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det går hurtigt med kvikgræsset, værst er det, når det er godt indgroet i stauderne. Godt der er godt tid til at komme over det i år.
      Nogen gange ved man ikke, om man skal luge det nye der kommer op eller tage chancen for at se, hvad det er. Det problem har jeg mange steder.
      Ja spurvehøgen er en flot fugl, den kommer her jævnligt og sidder majestætisk i blommetræet.

      Slet
  20. Hej Lisbeth.Smuk solopgang du viser.Og hosta er jo lige mig.Du har rigtig mange fine.Jeg tror jeg har 8-9 forskellige..........og er meget glad for dem alle.Men mangler Dream Queen ..........for den er jo langtidsholdbar.
    Også rigtige flotte billeder af spurvehøgen.
    Vi har haft et par dage med rigtig flot solskinsvejr.........men i dag er det lidt skyet.Har fået sået en del,så nu er det bare at vente på det dukker op.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja solopgangen var flot i går, idag er det gråt, solen prøver at trænge igennem, men endnu er det ikke lykkedes. Til gengæld er det forholdsvis stille, det er vi ikke vant til hos os.
      Du må have fat i Dream Queen en langtidsholdbar hosta, må man have :)
      Ja der skal tålmodighed til, når man sår, det kniber for mig, jeg har sået klokkeranker, men de viser sig ikke :(
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet