mandag den 28. november 2011

Storm og derefter sol og dec. 1999

Ingen er vidst i tvivl om, at det var et voldsomt uvejr igår. Heldigvis lader det til, at alle er sluppe nogenlunde helskindet ud af det. Til morgen lod solen, som om intet var sket, den stod op og tittede lidt på skaderne, som om den ville trøste os ovenpå stormen. Det gjorde den så, altså trøstede :o)





Mens jeg fotograferede solopgang fik jeg øje på et træ Rød Paradisæble. Så kom jeg til at tænke på stormen januar 2006, ja der var også en voldsom storm. Træet var ret ungt den gang, da vi kom der ud efter stormen lå det og var knækket, helt knækket. Det hang kun i barken. Nå det var synd, det var et af de lidt dyrere træer, men vi kunne jo ikke gøre noget ved det. Efter en måneds tid lå det stadig der og så ikke dødt ud. Så rejste vi det op og bandt en klud om det og stivede det af og glemte så en tid alt om træet. Tænk det klarede sig, ingen kan se på det, at det har været knækket. Se selv.


Er det ikke forunderligt, hvad naturen selv kan klare.

I går legede stormen lidt med vores rosenbænk.

Og bladene lagde sig lige udenfor døren
Nu har jeg siddet og læst rundt om på bloggene, de fleste tænker tilbage på stormen 3. dec. 1999. Hvad skete der for dig den dag, har du en særlig oplevelse, som du vil fortælle om her på bloggen, jeg er sikker på, der er lige så mange spændende episoder, som der er bloggere. Jeg synes, det kunne være spændende at høre om. Så fortæl fortæl, hvis I har lyst.

For mit vedkommende skete der det, at den ene af mine sønner skulle komme hjem med færgen, han nåede det lige, inden de indstillede sejladsen. Det så voldsomt ud, da de skulle lægge til. Stormen var så voldsom, at jeg kom i klemme i en dør dernede på havnen, heldigvis kom jeg ikke noget. Min søn er i dag styrmand uddannet ved Mærsk :o) Det havde han nu besluttet, han ville være inden den tur. Om aftenen blæste der flere elledninger ned, så vi sad uden strøm og måtte nøjes med rugbrød, men ellers havde vi ikke de store oplevelser. Taget var nyt og holdt heldigvis til stormen.

Dagen i dag startede med sol og sluttede med sol.


Fortsat god aften

16 kommentarer:

  1. Smukke, smukke billeder!
    Sød historie med det lille træ. Jeg har en lille stikkelsbærbusk, der har overlevet en lignende skæbne. Det er utroligt at de kan klare den alligevel selvom de kun hænger sammen i lidt bark.

    Jeg husker ikke lige, hvad jeg lavede i 3. december-orkanen, men jeg kan huske et år hvor der var orkan den 8. januar. Det er nemlig min fødselsdag, og jeg ventede gæster, men den ene efter den anden ringede og sagde at politiet desværre frarådede al udkørsel. Så det bliv ikke til meget fest. Og jeg syntes nu ikke jeg havde opført mig så skidt det år, som vejret antydede - men måske er man ikke selv den bedste til at vurdere det ;-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Tak Signe
    ja det er dejligt med sol op og nedgangsbilleder.
    Så har du fødselsdag samme dag som Elvis :-) Det glemmer jeg ikke, jeg kender flere, der har fødselsdag den dag. Min yngste har været stor fan af Elvis og startede første dag på højskole d. 8. januar. Et par dage før havde det været et voldsomt stormvejr, det var den dag, hvor træet knækkede.
    Knus

    SvarSlet
  3. Ja, sikke et skønt vejr det var idag. Jeg lod rengøring være rengøring og gik en lang tur med Frostie istedet :-) Motion er jo sundt ;-)
    Vi mistede 3 ruder i driverhuset igår. Irriterende, men det kunne jo have været meget værre :-)
    Vi var til julefrokost under stormen i '99 og inde i en lukket bygning, så vi opdagede det faktisk først da det værste var overstået.
    Men vi fik naboens drivhus smidt over garagen og ind i vores have. Det var ikke så sjovt med glasskår over det hele når man har hund.
    Genboen havde ikke strøm i 5 dage, men vi havde heldigvis jordkabler allerede, så vi klarede os.
    Vores æbletræ har også været 'gnavet' over af vores tidligere hund, da det var helt lille. Det blev også bundet op og klarede sig. Seje er de, de træer :-)

    SvarSlet
  4. Hej Hanne
    Fornuftigt at gå en tur med Frostie i stedet, det er jeg sikker på, at Frostie også syntes ;o)
    Tre ruder var træls, men det kunne have været meget værre ja.
    Nej det var da ikke sjovt med en masse glasskår i haven. Og at miste strømmen i 5 dage var heller ikke sjovt. Vi har heldigvis også jordkabler nu, så bliver der da ikke så nemt strømafbrydelse.
    Træer er seje, helt sikkert :o)
    Tænk bare på de små spirer, som kommer op alle vegne, enten vi så kan lide det eller ej.

    SvarSlet
  5. Dejlige billeder. Jeg er vild med din fortælling om paradisæbletræet, der fik lidt hjælp og nægtede at dø.
    Hmm naturen er forunderlig.

    SvarSlet
  6. Tak Bente
    Ja det var en af de gode historier om naturens forunderlighed.

    SvarSlet
  7. Det var da en solstrålehistorie med det træ :)

    Ja, det var en forunderlig morgen - da jeg stod tidligt op for at tjekke om det var cykelvejr, så var hele blæsten faktisk væk, og alt så tilforladeligt ud. Men hvor lå der mange grene, kviste og andet på cykelstien, ingen tvivl om at der har været gang i den.

    I 1999 husker jeg bedst at vi fik vores drivhus totalt smadret og havde glas overalt. Vi fik det så erstattet og sat nyt glas i igen, hvorefter det hele gentog sig i januar. Så gad vi ikke det mere... Der gik dog kun et par år, så købte vi et mindre drivhus i plast og placerede det et andet sted i haven og i mellemtiden var hækkene her i vores nybygger-kvarter kommet lidt mere op og kunne læ lidt.

    kh Ulla

    SvarSlet
  8. Ja man må forundres over naturen både på den ene og den anden måde. Tænk hvad den kan: få træer til at gro sammen igen og ødelægge drivhuse. Godt I har fået et af plast nu. Når jeg læser om de ruder, der er gået itu, er jeg slet ikke så ked at, at jeg ingen drivhus har.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Signe:
    Det var mig der havde husket fejl, den storm var i 2005 kan jeg se, når jeg googler storme i 2000. Da var nemlig en voldsom storm d. 8. januar 2005 og ingen i 2006.

    SvarSlet
  10. Stilhed efter stormen og i dag tegner lige så solskinsskøn.

    Det jeg kan huske fra 3. december 1999 er at gå om et hushjørne og blive mødt af en vindmur, der totalt stoppede mig. Stærke kræfter. Senere tog jeg ind til centrum til en middagsaftale, men jeg kan huske, at jeg ikke var helt kry og tænkte, at jeg måske skulle være blevet hjemme. I sær da jeg passerede et duvende stillads :-)

    Ha´en god dag
    Birgitte

    SvarSlet
  11. Naturen er helt forunderlig :o)

    Jeg husker stormen 3.12.99 meget tydeligt, for vi havde netop fået vores yngste, Gustav, som var blot 1 uge gammel. Strømmen gik og der blev meget koldt i vores hus - og jeg bekymrede mig voldsomt under den storm.
    Kh Helle

    SvarSlet
  12. Hej Birgitte
    De fleste kan huske et eller andet specielt fra den storm. Jeg kan godt forstå, du var usikker på det duvende stillads.
    Vi har ikke haft solskin i dag, kun kort lige da den var stået op.
    God aften til dig :o)
    Hej Helle
    Ja så kan du nemt huske det, når du lige havde fået barn. Jeg kan godt forstå, du var bekymret med sådan en lille størrelse i huset.
    Da jeg fik min ældste i 1980 var det første år med sommertid, så jeg ved altid, hvornår sommertiden begyndte. Han har fødselsdag sidst i marts :o)

    SvarSlet
  13. Jeg ville ikke ha gættet på at træet sådan kunne hele sig selv igen, men man blir overrasket nogen gange... utroligt :)
    Stormen i ´99 husker jeg også... vi havde ingen strøm, så vi hyggede os med stearinlys og spil med ungerne. Og så sov vi allesammen i stuen... bare for at være sikker :)
    Vores gamle drivhus mistede nogle glas, men ellers slap vi billigt. Det var værre for naboen - de havde et stort poppeltræ som væltede med rod og det hele, så de havde et helt bombekrater i græsplænen. Deres flagstang knækkede, og det tog en del tagsten... øv øv...

    SvarSlet
  14. Hej Bettina
    Ja naturen overrasker gang på gang, men at et træ kan hele op igen, det er da sejt.
    Ingen strøm og hyggeligt spil med ungerne, det vil de også kunne huske, når de bliver voksne.
    Det var knap så hyggeligt for naboen den stakkel, men det kunne jo have gået meget værre. Vi flyttede her til huset i 1999, der var et kæmpe poppeltræ, som kunne have ramt huset i den storm. Heldigvis fik vi det fældet allerede i august, det var godt.

    SvarSlet
  15. Hvor er dine sologang/solnedgangs billeder smukke.
    Her har der været gråvejr og lidt fin regn.
    Jeg har brugt dagen på oprydning efter julemarkedet.

    SvarSlet
  16. Hej Aase
    I dag var jeg også heldig med solopgang, men siden har det kun været gråvejr med finregn.
    Der er sikkert nok at se til med oprydning efter julemarkedet.

    SvarSlet