lørdag den 19. november 2011

Cypresser, cypresser og cypresser og lidt andet :o)

I dag var vejret gråt og trist, det er blevet en hel vane ikke at se solen, men hvor vi dog savner den alle vi havenørder. Det var imidlertid udmærket havevejr, så efter at have handlet gik Bent og jeg i haven. Vi havde en plante, der skulle flyttes. Nemlig den som Anne Marie Lønbæk kalder blå cypres Boulevard. Den stod og så trist ud for enden af ørkenbedet, og Anne Marie fortalte mig, at den havde det bedst i skygge. Så den blev gravet op og flyttet. Hårdt arbejde for stakkels Bent, men han klarede det.

Blå cypres boulevard
Jeg har revet blade sammen og lagt rundt om den for at beskytte den mod frost.

Da vi var i brugsen købte vi lige et par andre små cypresser, det tror jeg i hvert fald det var. Der stod faktisk ikke noget om, hvad det var, men det ligner.


Her ser I dem så både fra den ene og den anden side. Vi synes de er meget søde, og de har en dejlig farve. 40 kr. pr. stk.
Vi har andre cypresser i haven, som nogen/Anne Marie måske kan give os navnene på.


Hvad er mon dette for en langhåret sag, og skal den også helst stå i skygge? Det er nu nok for sent at flytte den, den har stået der i nogle år. Anne Marie siger det er en Chamaecyparis obtusa Tsatsumi Gold og at den heldigvis skal stå i sol ;o)

En mere, den er blevet flyttet fra sol til skygge, det pyntede gevaldigt på den.Det er en trådcypres

Denne her tror jeg er en solcypres, er det mon rigtigt? Nej det er en Grønkålscypres iflg. A.M.
Nok om cypresser for i dag.
Her kommer lige et billede af malusbedet, forhåbentlig er det mere overskueligt
Næsten hele malusbedet som det ser ud i dag.


Bagefter gik jeg rundt og tog billeder af nogle af roserne og klippede visne grene af.

Astrid Lindgren

Gertrud Jerkyll hun dufter stadig dejligt :o)

Ghita Ren.

Scepter d´isle


Teasing georgia

På min tur rundt fandt jeg knopper i min chrysanthemum, den eneste jeg har.

Til sidst får I et billede af en Sjagger, det har Bent taget i dag med sit nye kamera.
Rigtig god aften

12 kommentarer:

  1. Jeg har også lige hittet den gule cypres ved købmanden til 30,-. Lyser så dejligt op.
    Den langhårede m.krøller er Chamaecyparis obtusa Tsatsumi Gold og vil gerne have sol for at bevare det gule. Den grønne trådcypres bliver flottest i skygge.
    Den du kalder solcypres kaldes også Grønkålscypres.
    Det er et kanon godt skud af Sjaggeren. Flotte klare farver og god beskæring.
    Godt han fik det nye kamera.
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Wouw... hils Bent og sig tillykke til ham med det nye kamera, kanon billede af sjaggeren!! :o)))

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke så meget forstand på cypresser, ej heller fugle... men jeg ved at billedet af sjaggeren det er helt fantastisk godt... :)

    SvarSlet
  4. Tak for hjælpen Anne Marie, jeg vidste jeg kunne regne med dig.
    Fru Friis jeg skal nok hilse Bent og sige tillykke med det nye kamera, han bliver glad for at høre, I synes det er et godt billede ;o) Tak

    SvarSlet
  5. Hold da helt op et fantastisk billede af Sjaggeren. Det kamera var vist givet godt ud på ham :-D
    Hvor har du mange smukke og forskellige cypresser. Jeg kan så godt lide dem i have, især om vinteren hvor de fylder lidt i alt det bare.
    Jeg købte også sådan en skøn lysegrøn sag for et par år siden og havde uden for hoveddøren. Og jeg så allerede for mig hvor smuk den ville blive i haven senere. Men ak, uden vand går det ikke, så den døde for mig :-)
    Jeg skal da vist også lige have kigget i min superbrugs om de skulle have den. For det er en fantastisk grøn farve på denne årstid :-)
    Jeg vandede mine rhododendron idag, alle 3 :-D fordi jeg læste at du havde gjort det. Så tak for fiffet :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er det skønt, at du viser nogle stedsegrønne planter :-) Dine nyindkøbte har en skøn farve, godt med noget der skiller sig lidt ud, og som er med til at give farvespil i haven om vinteren :-)

    Superflot billede af fuglen, den kan Bent godt være tilfreds med :-)

    SvarSlet
  7. Hej Hanne
    Ja jeg har da godt nok en del cypresser, det ser da ud af noget, når jeg sådan liner dem op på bloggen, det kom lidt bag på mig selv :o) men klare sig uden vand kan de ikke, mine kommer alle i jorden, jeg har ikke så meget med krukker, men jeg har jo også noget mere jord at plante dem i.
    De havde nemlig en rigtig skøn farve de nye små, jeg har kigget på dem længe, men tænkt, du har nok. Men så syntes Bent vi skulle købe dem, der var kun to tilbage, den ene var ikke så køn, men håber den kommer sig, de var begge knastørre. Godt du fik vandet dine rhododendron, jeg er lige blevet færdig med mine 184 i dag. Til forskel fra om sommeren var det helt hyggeligt at gå rundt med vandkanden, ingen stress.
    Tak Vivi ja jeg er også glad for mine stedsegrønne, især nu det er vinter, så træder de rigtig i karakter.
    Jeg har givet Bent jeres roser, men han lider af falsk beskedenhed, så godt er det heller ikke siger han ;o)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth. Hvor er de flotte grønne dine nye cypresser, dem kan jeg godt forstå, du bare måtte have. Utroligt flot billede af sjaggeren. Det ligner et helt postkort! Hils endelig også fra mig!

    SvarSlet
  9. Flotte cypresser. Især de "selvlysende", dem kunne jeg også fristes af. Vi er også så heldige og få besøg af sjaggere. Det eneste minus er, at de er ret hidsige, så de jager alle vores solsorte væk. Det er jeg ikke helt tilfreds med:) men det får jeg nok ikke lov og bestemme. Og alle fugle skal jo have ret til føde. Men flot billede han der har taget. Mange hilsner fra et meget omtåget Falster.

    SvarSlet
  10. He Lise Lotte
    Tak for din kommentar. Du har ret fuglelivet kan vi ikke styre. Vi har ikke haft en hel flok sjaggere på besøg endnu, de snakker godt nok meget. Tror du de kan jage solsortene væk, mon ikke de nok skal klare sig også.
    Vi har også været omtågede her i dag, men heldigvis trængte solen igennem et par timer, det var rigtig dejligt.
    Hilsener fra Samsø

    SvarSlet
  11. Ja, du har da godt nok nogle smukke buske i haven :-) Jeg har kun plantet blød ene (som jo egentlig er en cyprres) flere steder i haven, for den vil jeg gerne have til afskæring i juletiden.

    Wow - et flot billede af sjaggeren! :-)

    SvarSlet