tirsdag den 22. november 2011

Solopgang og en gammel skitse

Solen stod igen op og viste sit smukke åsyn og gjorde alt hvad den skinnede på skønt og dejligt. Heldigvis tog jeg billeder med det samme, for da vi nåede middag, blev det koldt, gråt og blæsende. Men jeg holdt ud og gjorde mit arbejde færdig, inden eftermiddagsturen med hundene. Jeg er ved at luge græs, som er groet op i nogle buske. Et større arbejde, men hvor det pynter. Takket være det milde efterår når jeg også det. Nu får I billeder af den skønne himmel.





Er det ikke et dejligt syn?
Jeg prøvede også at optage en video, den blev nogenlunde, men jeg tror lige jeg øver mig lidt mere.
Til gengæld har Bent lavet en kopi af Idas skitse fra 2003 fra haven. Det er lidt sjovt at se, der er temmelig meget, som ikke er som skitsen, men man kan da fornemme lidt af, hvordan den ser ud.

I kan ikke regne med navnene på træerne, der er mange steder plantet nye, efter der er blevet læ til det. Der er kun en petanque bane, den ligger der, hvor der står kan evt. ændres.
Stenbedet ligger højere oppe i haven, og ørkenbedet ligger foran, hvor der står Malus Sargentii. Som I ved er de nu væk på nær 2-3 stk. Rødtjørnen stod lige midt i vandet, det kunne den ikke holde til, så den er flyttet væk mere død end levende.
Skoven er udvidet næsten til rosenbedene med det snoede bed og hjertebedet. Der er ingen stenbed i højre hjørne og heller ikke noget lille alpebed. Det blev til ørkenbedet i den østre ende af haven ved maluserne.
Bedet med træerne for oven på papiret er ud mod vejen mod syd, det er udvidet ind mod haven med kejsertræ, himalayaceder, sydbøg osv. Stenbedet er nu groet sammen med lyngbedet, som også ligger der i nærheden.
I den modsatte side mod nord er der nu stauder og små træer, blåbær og lyng.
Denne haveplan er kun for den store have på 1600 m2, så er der mere inde ved huset. Gad vide om I bliver klogere, det er lidt forvirrende.

Vi slutter af med Teasing Georgia

18 kommentarer:

  1. Sikken en dejlig solopgang, ah :-)
    Vi så den faktisk også en times tid hér idag, men jeg skulle noget, så jeg nød den kun lige i bilen på vej.
    Det er smukke billeder.
    Hvor må det være sjovt for jer at se hvordan haven har udviklet sig igennem årene.
    Jeg har aldrig haft en plan for min have, men jeg har heldigvis altid taget mange billeder. Så det er sjovt at kigge på dem og se hvordan det hele så ud i 'gamle dage' :-D
    Hvor er hende Georgia smuk :-) Er de så lysegul om sommeren også? For så kunne jeg godt finde på at kigge nærmere på hende. :-)

    SvarSlet
  2. Hej,Dejligt at se solopgangen hos jer.
    Her fik vi kun nogle få glimt af solen over middag og så gik den igen.
    Per fik da lige gravet nogle ordentlige plantehuller i den nye frugthave,hvor der før var grusvej.
    Har heldigvis fået god muld til at plante i fra naboen(vores er kun sand).
    HUSK: kun een måned, så går det den anden vej med lyset!!!
    Anne Marie

    SvarSlet
  3. Skitser er jo netop kun skitser! Gode som rettesnor, men med frihed til at ændre linjer og detaljer hen ad vejen...

    SvarSlet
  4. Hej Hanne
    Da jeg jo var fuldstændig novice og det var en stor bar mark, ja så var vi nødt til at have en plan. Heldigvis havde vi også Ida, så det var ingen problem. Hun har stadig store visioner på vores vegne ;o)
    Det er altid sjovt at se på billeder fra gamle dage, især havebilleder.
    Teasing Georgia er smukt lysegul og meget fyldt, hun er bare fantastisk.
    Hej Anne Marie
    Nå så gik den over til jer over middag her blev det til gengæld ekstra mørkt og gråt. Ja kun en måned, vi tæller dagene ikke til jul, men til solhverv ;o)
    Hej Susanne
    Det har du helt ret i, men den var god at have fra starten den skitse.

    SvarSlet
  5. Endnu en gang de mest fantastiske billeder af solen :)
    Hvor ville det være kedeligt hvis man skulle holde sig til en plan... forandring fryder :)

    SvarSlet
  6. Smuk solopgang.
    Tak for skitsen - men jeg kan stadig ikke rigtig hitte rundt i din haven.......den skal ses, er jeg sikker på :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  7. Møllebakkehaven:
    Du har ret, men den er ikke til at undvære.
    Hej Helle
    Det var også bare et forsøg med skitsen i håb om at I kunne. Men så har du jo stadig en god undskyldning for at komme til foråret og se den ;o) Så det håber jeg, du gør.

    SvarSlet
  8. Sikke dog nogle fantastiske billeder af himlen :-)

    Sjovt med gamle haveskitser. Selvfølgelig skal der være plads til forandring og nye idder. Jeg kan dog godt li at have en målfast haveplan som udgangspunkt, så der er styr på de store linier. Det har jeg haft stor glæde af her i haven, og de store linier holder stadig, selvom der er kommet flere småbede til undervejs :-)

    SvarSlet
  9. Tak Vivi det var lige det, jeg gerne ville høre. Det med de store linier, de har også holdt her :o) og jeg tror de er nødvendige på så store grunde.

    SvarSlet
  10. Fantastiske solopgangs-billeder - hvor er de bare flotte!

    Det er altid sjovt at se gamle skitser og se, hvordan virkeligheden senere udviklede sig, men jeg kan nu heller ikke rigtig overskue din have. Måske skulle du kaste dig over en oversigtstegning, hvis du nu kom til at kede dig på en af de lange vinteraftner :-)

    Knus Signe

    SvarSlet
  11. En lille spøjs ting ved de planer jeg har lavet for folk i de 35 år som gartner, er, at jeg stadig kan huske hver eneste en, når jeg møder menneskene bag.
    Selv laver jeg ingen overordnet plan for haven, men lægger en vandslange ud,for at lave omridset af et nyt bed. Så går vi og flytter lidt rundt med den,til vi er enige, inden Per slippes løs med fræseren i græsset.
    Græsbedet bliver 4kløver formet med bænke inde ved midten. Har lige bestilt 5 nye græsser hos Plantetorvet. Er lidt nysgerrig efter at se,hvad det er for et firma.
    Ha' en god dag. Her er det klamt.
    Kører på plejehjemmet over middag.
    Anne Marie

    SvarSlet
  12. Hej Signe
    Jeg har også i tankerne at lave en oversigtstegning, men jeg er ikke så god til det der tegneri. Jeg har prøvet at spørge Ida om hun vil lave en ny, men hun har ikke tid.
    Så ser lige tiden lidt an.
    Knus :o)

    Hej Anne Marie
    Ja men det overrasker mig slet ikke, at du kan huske planerne, når du møder menneskene igen. Du har jo en fabelagtig hukommelse, det er en god ting.
    Grunden til, at vi var nødt til at have en overordnet plan var jo, at vi startede på en hel bar mark med en total novice ud i havekunsten. Hos jer har der nok været en gammel have, som I lægger flere og flere bede til, så er det en rigtig god løsning med haveslangen, og så kan man ikke just kalde dig novice i haver og planter;o) Det lyder spændende med det nye bed, nu skal du også snart have en blog, så vi alle kan se billeder fra din have og følge med ;o)
    Jeg har handlet hos Plantetorvet for nogle år siden, men det bliver lidt dyrt i fragt.
    Derimod har jeg handlet et par år ved Planteshop.dk her er billig fragt 175 kr. for træer og buske, hurtig levering og god service.
    Her er det også gråt, koldt og trist.

    SvarSlet
  13. Det var godt at jeg sørgede for at nyde den der times sol i går, for (naturligvis) var det DMI, der havde ret - ingen sol til mig i dag. Men nu er jeg jo tvunget i haven alligevel, fordi jeg absolut lige skulle have de der billige 'need-to-have' forårsløg der...så ka' man lære det. Jeg pakker mig godt ind - og så bliver det sikkert rigtigt dejligt :)

    SvarSlet
  14. Hej Anne Mette
    Jeg har tænkt på dig, jeg var godt nok bange for, at det ikke hjalp, jeg krydsede fingre. Her er det også koldt, gråt og trist i dag.
    Jeg tager regntøj uden på overtøjet, det er vindtæt, det hjælper meget.
    Jeg synes nu, det er godt med forårsløgene alligevel, du har sikkert godt af den friske luft og den smule lys der er. Så en rask tur med Frede bagefter, så skal du bare se, så sprudler du igen ;o)

    SvarSlet
  15. Hvor er solopgangen dog smukt.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth. Utrolig flotte solopgangsbilleder. Jeg kan også godt se de store linjer i jeres have, men kan ikke lige placere bedene med indhold de forskellige steder. Jeg tror, jeg har en idé om hvor skoven er og hvor vejen er og hvor petanbanen er!

    SvarSlet
  17. Hej Birgitte
    Godt du kan lide mine solopgangsbilleder, i dag var der heller ingen sol her. Jeg er glad for du kan se de store linjer i vores have, så kan du se resten, når du kommer herover. Det glæder mig, at du mener, det kan lade sig gøre :o)

    SvarSlet