søndag den 13. november 2011

Nattefrost og rim på tage og træer

Ja selv her på lille Samsø midt i vandet blev det altså til nattefrost, ikke meget men nok til at nogle af blomsterne kom til at hænge med hovedet. Der var minus 0,4 grader og et tykt lag rim denne smukke morgen.



Smukt ikke?


Jeg nåede i morges at tage et billede af min hortensia, mens den så sådan ud, fik ikke taget et i eftermiddags, da var de smukke blomster ganske brune :-(
Bent tog også billeder af det smukke landskab:


Jeg har i dag gravet mine klokkeranker op, klippet dem ned og sat dem i potter (4 stk) de er nu sat i huset køligste rum, hvis de ikke kan lide det og dør, ja så kan jeg jo bare smide dem ud. Det er et forsøg.
Georginerne er nu pakket forhåbentlig forsvarligt ned for vinteren, i potter i spagnum og sand i garagen på bobleplastik og med soveposen og en presenning over sig, så kan vi ikke gøre det bedre.

Resten af billederne har jeg selv taget.
Roserne klarede det, her er Barock

og Gertrud igen, igen

Og en ny blomst på kronprinsessen


Og her noget helt, helt andet. Mors stol er den bedste :-)

18 kommentarer:

  1. Szron na roślinach pięknie wygląda, ale niestety zabiera nam ich kolory. Oby Twój eksperyment się udał. Pieskowi zawsze najlepiej tam , gdzie my jesteśmy. Bardzo ładne zdjęcia. Pozdrawiam

    SvarSlet
  2. Smukke rimfrostne billeder.
    Jeg kan nu trods alt bedst li` dine 2 sidste billeder. De er bare dejlige.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  3. Hejsa,din hund sidder også op og sover!! Troede det kun var vores lille Mille, der kunde finde på det.:-)
    Herligt billede af mors stol.
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. I er nogle gode fotografer, du og Bent. Det er smukt med rimfrost.

    Mon ikke din Dahliaer nok skal klare det, med den solide indpakning. Jeg håber det da.

    SvarSlet
  5. Fine billeder :-)
    Håber da vovsen vil overlade stolen til dig, når du får tid og behov for lidt afslapning ;-)

    SvarSlet
  6. Tak for kommentarer til alle.
    Aase: Ja hunde er skønne, så de billeder er de bedste :-)
    Ja Anne Marie Vickie er meget speciel, den sidder gerne op og sover.
    Vivi: Den er ikke meget for at lade mig få min stol. Jeg får pænt lov at sidde på stolen ved computeren i stedet :-)
    Ulla: Tak for ros til fotograferne, jeg håber Dahliaerne klarer det, nu har vi gjort hvad vi kunne for dem.

    SvarSlet
  7. Det er altså smukt med rimfrost, dejlige billeder. Og sol igen....ahh...

    Og Vickie, nåh, hvor sød, lidt genert måske...

    kh Anne Mette

    (PS Har ikke nået at læse om jeres historie, men jeg glæder mig stadig til at læse det hele snart)

    SvarSlet
  8. Tak Anne Mette
    Vickie er vidst bare træt, den snorker og har snorket hele aftenen. Selv Bent kan ikke snorke så højt som Vickie :-)
    Godt du skrev, du ikke havde nået at læse den, du skulle jo nødig gå glip af fremtidsudsigterne ;-)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hvor er det smukke billede, Lisbeth :-) Men koldt, brrr. Det var det også her, -1,4.
    Det lyder som en rigtig god idé med klokkerankerne. Jeg tror godt de kan overleve sådan.
    Det lyder også fint med Dahliaerne. Det eneste problem jeg kan se, er fugt, så jeg ville nok kigge til dem engang imellem, hvis vi får lidt mildt vintervejr ind imellem.
    Hvor er Vickie herlig :-) Hun er vist træt efter en lang dag i haven :-)

    SvarSlet
  10. Tak Hanne. Ja koldt var det, men heldigvis uden blæst, for så havde det været koldere. I dag er det gråt og helt stille vejr.
    Jeg har en gang fået at vide af nogle besøgende i haven, at klokkerankerne skulle kunne overleve på den måde, så nu skal det prøves.
    Hvorfor mener du, at der er problemer med fugt? Tror du det er for lukket, så de ikke kan komme af med fugten. Det spagnum jeg har lagt dem i var helt tørt og så kom jeg sand i, fordi jeg regnede med, at det var lidt fugtigt. Det er lidt besværligt at kigge til det, og jeg skal have Bents hjælp, jeg tror han vil synes, det er træls, når vi nu har lavet det så godt, men nu må vi se om det kan lykkes. I hvert fald tak fordi du nævner det :-)
    Knoldene var også helt tørre og uden jord, da jeg jo havde skyllet dem rene for jord og ladet dem tørre et døgn bagefter.
    Vickie er træt og i løbetid og sur på Speedy for den kan ikke noget (den er kastreret og en ældre herre, den stakkel)så den må da være undskyldt :-)

    SvarSlet
  11. Smukke, smukke billeder med flot lys :-)

    Hæ, hæ, det er da godt nok en helt vidunderlig hund, I har :-) Jeg kan godt forstå, at han/hun helst vil ligge i mors stol ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  12. Tak Marlene.
    Ja men ingen tvivl om, at mors stol er den bedste. Lige nu ligger hun igen og snorker i den. Og hun snorker virkelig, det gør hendes race Basenji. Synd I ikke kan høre det. :o)

    SvarSlet
  13. Hæ, hæ, kan godt forestille mig det ;-) Mine katte er allerede gået i vinterhi - de gider nærmest ikke ud i denne tid.

    SvarSlet
  14. Det er vist ikke kun dahliaknoldene der er blevet puttet.. ;o)

    Skønne frostbilleder, det bliver helt eventyragtigt.

    Ha' en dejlig dag :o)

    SvarSlet
  15. Jeg har nydt alle de dejlige billeder - ikke mindst de orange roser. For nu kan jeg forhåbentlig se sådan en hos mig til næste år - drømme-drømme.

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth. Meget flotte billeder. Sjov hund, den nyder vist livet! Jeg håber det kommer til at gå godt med dine dahliaknolde. Det er lidt ærgeligt, at du ikke kan komme til dem i løbet af vinteren. Jeg har nemlig lært et trick, der går ud på, at man lige engang imellem skal ridse lidt i overkanten af knoldene for at se om de er hvide og saftige, for så kan man nemlig se, at der er liv i dem. Det ville jeg nok forsøge at gøre ved fælles hjælp. Jeg er lige ved at tro, at vi ikke har haft frost endnu, men der er ikke mange grader udenfor.

    SvarSlet
  17. Jo det er smukke billeder af rimfrosten og af dine roser. Det var godt at du nåede at fotografere hortensiaen, mine har været brune et godt stykke tid, men jeg nåede heldigvis at klippe en masse blomster som eg har bundet en krans af:)

    Nååååee hvor er Vickie sød:D

    SvarSlet
  18. Hej Fru Friis
    Nej du har ret Vickie er også blevet puttet. Ja det virker lidt eventyragtigt.
    Hej Berit jeg er glad for du har nydt mine billeder. Har du købt en eller flere som du skal nyde til næste år?
    Hej Birgitte
    Jamen jeg må så prøve at få Bent til at hjælpe mig med at kigge til de små i løbet af vinteren
    :-)
    Hej Lisbeth
    Ja jeg er også glad for at jeg nåede at fotografere hortensiaen, jeg blev noget overrasket over, at den blev brun i løbet af formiddagen, men nu har jeg da et skønt minde.

    SvarSlet