onsdag den 16. november 2011

Morgensol

Solen skinnede fra morgenstunden i dag, i hvert fald hos os.

Se det var rigtig dejligt. Desværre varede det ikke ved, allerede kl. 10.30 var det slut, heldigvis nåede jeg at tage en del billeder, som jeg vil dele med jer, der ikke fik den at se. Vi havde i øvrigt ikke frostvejr i nat, som så mange andre.
I øvrigt er jeg i gang med vandkanden, jeg vander mine rhododendron, det er en hård omgang, men jeg tager nogen stykker om dagen, så går det nok.

En kold siddeplads i solskin, så jeg satte mig ikke. Den er dejlig om sommeren, men om vinteren fryser man fast.

Nu kan der komme fokus på det stedsegrønne, ved ikke hvad det er for en, men måske A.M. Lønbæk ved det :-)

Denne trådcypres (er det måske) står i mit ørkenbed, kig godt på den og kig så på næste billede.

Denne her som er købt samtidig med den ovenfor står i skygge, kan I se forskellen?

Græs i solskin

Min smukke heucherella

Liquid ambra

Mere sol på barken

Vandspejling

Her er også spor

Og en smuk sten

Rosenknop af?

Sophia Ren. holder stadig ud

Og en hel nyblomstrende: William Shakepeare
fortsat god aften

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Dejligt med solskinsbilleder. Her havde vi 3 graders frost kl. 6 i morges og alting var med rimfrost på. Men solen har også skinnet hele dagen her.

    SvarSlet
  2. Do ogrodu wchodzi późna jesień i przymrozki, ale i tak masz jeszcze kwiatki. Bardzo podoba mi się zdjęcie z odbijającymi się drzewami w wodzie. Pozdrawiam

    SvarSlet
  3. Den stedsegrønne du ikke har navnet på, er jeg ret sikker på er en Juniperus squamata ´Blue star´.

    SvarSlet
  4. Stedsegrønt er ikke så tosset :-). Slet ikke i den kommende tid. Her i Kbh. havde vi også det skønneste solskinsvejr hele dagen - med en lille "pause" midtvejs. Mere af det tak!

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  5. Hej Birgitte
    Ja det er dejligt med solskinsbilleder. Vi havde kun sol til kl. 10.30, så blev det gråt, koldt og blæsende.
    Giga: Ja det er smukt med træerne, der spejler sig i vandet.
    Vivi: Tak skal du have for Juniperus, det lyder rigtigt, min force er mere blandt rhodoer og roser :o)

    SvarSlet
  6. Hej til Birgitte Landliggeren
    Du har ret, nu kan vi rigtig nyde det stedsegrønne. Det er åbenbart der hvor der har været mest frost, at solen har skinnet, hos os blev den desværre ikke så længe. Men jeg tilslutter mig din sidste kommentar: mere af det tak ;o)

    SvarSlet
  7. Ja, hér havde vi også frost til morgen, -1,4°, så det var ikke så slemt, og sol har der også været lidt af.
    Desværre har jeg slet ikke haft tid til haven idag, men sådan er det jo bare nogle gange. Imorgen tror jeg nu at jeg skal ud, for der lover de rimeligt vejr, så skulle det vist blive lidt vådere vejr.
    Smukke billeder. Især det med vandet og spejlingerne kan jeg rigtigt godt lide :-)

    SvarSlet
  8. Hej Hanne
    Du er tidligt på den i aften, skal du tidligt op i morgen ;o)
    Håber du får tid til at komme ud og nyde det i morgen. I dag var det noget koldt her hos os, men det giver varmen at vande med vandkande.

    SvarSlet
  9. Det var da skønt, at I også fik lidt sol. Her har vejret været flot i dag, og jeg suger det bare til mig, hver en lille solstråle jeg kan nå at komme i nærheden af inden eftermiddagsmørket sænker sig alt, alt for tidligt.

    SvarSlet
  10. Som altid gode billeder.
    Her har vi ikke haft skyggen af sol, så jeg valgte at blive inden døre i dag.
    Ja det er en smuk sten du har taget et billede af. Jeg holder meget af natursten.

    SvarSlet
  11. Åh, hvor bliver man i godt humør af at se dine billeder!

    Særligt vandspejligen er fantastisk.

    Du bor altså bare så smukt!

    Knus fra

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth.
    Utrolig flotte billeder du viser, både af solopgang - vandspejling m.m.
    Ønsker dig en god torsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  13. Smukke billeder, elsker din solopgang. Her i Århus havde vi en skøn dag i går med solskin en del af tiden.

    Jeg noterer mig at du vander dine rhododendron - er det mon tid for mig også? - Blot fordi vi ikke har haft særligt regn i november eller for at de skal stå vinterens frost igennem? Kom bare med gode råd...

    Kh Ulla

    SvarSlet
  14. Tak for alle søde kommentarer, sol kan man ikke få for meget af i denne mørke tid. Så det er bare med at suge til sig og kan man ikke det, må man "nøjes" med billeder.
    Signe: Dejligt I har haft sol, jeg kan godt forstå, du suger til dig, idag tror jeg det bliver mørkt i vejret.
    Aase: Jeg kan godt forstå, du valgte at blive indendøre, når det ikke var solskin. Ja jeg synes også den sten er smuk.
    Marianne: Dejligt du bliver glad for mine billeder. Vandspejlingen er rigtig god. Knus
    Tak Hanne Bente også god torsdag til dig. Knus
    Ulla: Ja det er en god idé at vande dine rhododendron nu, det anbefales der fra flere haveguruer. Selvfølgelig både fordi vi ikke har fået vand i lang tid, men også for at klare vinterens frost.
    Nogen af mine står godt nok temmelig fugtigt, men jeg har besluttet mig til at give dem en kandefuld alligevel.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  15. Tak for kikket i din dejlige efterårshave :)
    fortsat go' dag

    SvarSlet
  16. Som Vivi rigtigt siger er den lave blå ene Blue Star.
    Den anden stedsegrønne er en blå cypres 'Boulevard', som trives bedst i skygge, som du selv har bemærket. I sol bliver den kedelig.
    Tror slet ikke solen virker her i Vestjylland:-(.
    Anne Marie

    SvarSlet
  17. Selv tak Tim, du er altid velkommen :-)
    Tak Anne Marie jeg tænkte nok, du kunne komme med plantenavnet. Jeg skal måske overveje at flytte den blå cypres, er der en chance for at den kan blive pæn, hvis den kommer i skygge? eller er det for sent.
    Vi har heller ikke set solen i dag, det varer vidst et par dage, inden vi ser den igen :o( Og hundekoldt har det været i dag, kun 2 grader.

    SvarSlet
  18. Ja, du kan fint flytte den. Dæk jorden omkring den mod barfrost.hvis du flytter nu.
    Man kan købe dem som små 'juletræer' nu mange steder,(ofte uden navn)til vinterkrukker og så plante dem ud i haven i skygge og gerne lidt tung jord til foråret.
    Den er meget anvendelig til dekoration, da den ikke drysser og er mere blå end 'blød enebær', som er en cypres. :-)
    Anne Marie

    SvarSlet
  19. Hej Lisbeth
    Hvor er det nogle smukke roser, du har i din meget store samling.
    Dejlige billeder fra indlægget Morgensol.
    De bedste hilsener Kirsten Miran

    SvarSlet
  20. Tak Anne Marie, det vil jeg prøve. Sjovt nok at blød ene er en cypres:-)
    Hej Kirsten
    Velkommen som fast læser på min blog. Tak for dine venlige kommentarer, håber du kan få glæde af at følge med.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  21. Ja,de gartnere er ikke til at stole på m.h.t.handelsnavne. Især inden for blomsterdekoratører: Mariabær er Rosa multiflora,blød ene er cypres,'sultenfyr'(Hanna Plough) er bare en bjergfyr, der har haft hanblomster.
    Man skal pløje alskens blade igennem for at vide,hvad de nu har fundet på, og som kunderne efterspørger som planter.
    Den der lysegrønne/gullige cypres du har kig på, har jeg set hos vores købmand, så jeg skal vist på snold i morgen:-)
    Anne Marie

    SvarSlet