søndag den 20. november 2011

En solskinshistorie

Vi var blandt de heldige som fik solen at se ca. tre timer i dag, jeg har derfor taget solskinsbilleder til jer bare fordi I trænger til solskin ;o)

Klokken 9.42. Solen var lige ved at komme frem, men forsvandt igen.
Omkring klokken 11 trængte den igennem dis, gus og skyer og himlen blev blå


Det var dejligt at se den igen, jeg tænkte på jer, da jeg tog billederne.

Her ser I dværgehuset i solskin. Min ældste søn har døbt det dværgehuset, fordi han er så høj, at han kan støde hovedet op i dørkarmen, når han går ind på sit værelse. Sjovt nok er det det eneste sted, døren er så lav, godt nok ikke sjovt for ham, han er "kun" 1.88 høj.
I dette fine vejr var det tid til at gå i haven. Jeg ordnede de sidste kanter og gav mig bagefter til at rykke græs op, som groede ind i buskene.
Hvad lavede Bent

Han pumpede vand op

Og pumpede det ud her, der var nemlig et par rhodoer, jeg havde glemt at vande.

Så gravede han pløre op herfra

Og kørte det herhen, han siger det bliver til jord, jeg kan plante i, en gang, det håber jeg godt nok også. Det er spidsen af staudebedet, hvor der en gang skal plantes græsser.

Men hov, hvad sker der lige her????

Her må vidst hjælp til at finde ud af det, Speedy er ældst og klogest? (der løb vand ud ved samlingen i slangen)

Ja men nu går Speedy jo igen, uden at fortælle mig, hvad det er der sker???


På marken ved siden af var der travlhed, der blev plantet vinstokke.

Rosen Resli

Novemberkaktus

I må have en fortsat god aften og en god ny uge.

35 kommentarer:

  1. Ihh hvor skønt med solskinsbilleder. Mange TAK :-)
    Sikke flittige i har været i dag.

    SvarSlet
  2. Hvor var det dog dejligt at se nogle solskinsbilleder. Håber snart det bliver vores tur her på Sjælland :)

    SvarSlet
  3. Selv tak, jeg tror ikke, der er så mange steder, der har været sol i dag. Så vi har bare været heldige.
    Fyn havde nok også lidt, men jeg talte med min søn i Silkeborg, der var også gråt.

    SvarSlet
  4. Novra hvor har I haft en fin dag! Tak og i lige måde1

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Dejligt at se der ER en sol foroven!!
    Smart at have egen vandhul i haven, når rhodoerne tørster.
    Pludder kan godt blive til fin plantejord. Skal bare luftes/iltes lidt.
    Vidunderlige hunde og tekst.Lige på kornet.Disney gå hjem og vug:-)
    Har plantet den store ukendte løn og fundet navnet på Google: Acer triflorum. Den har utrolig flot høstfarve og bark. Lidt som at vinde i lotto.
    Træls dag venter imorgen: Datterens gamle hest skal til de evige stepper, og det skal være nu inden vinter.Suk.
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth.
    Dejligt at se solskinsbilleder, vi har haft tåge / og diset vejr i flere dage.
    Skønt at se dine søde hunde.
    Mange flotte stedsegrønne du viser i dit forrige indlæg.
    Klipper du af dem til dekorationer?
    Jeg lavede dekorationer i går, endnu står du blot ude i udestuen og venter på at komme ind i varmen.
    Vi hentede mos og lærkegrene i fredags i Guldborgland Plantagerne.
    Ønsker dig en god søndag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  7. Hvor er det skønt at se billeder med sol - tak :-)

    Billed to er da helt vidunderlig med sol og et større view over en større del af haven. Billed tre og fire og er giver også et fint blik :-)

    Det må være praktisk og dejligt med eget vandhul.
    Mine rhodo'er har endnu ikke fået extra vand - det er jo hundedyrt med vandværksvand!

    Fortsat god søndag :-)

    SvarSlet
  8. Hej Anne Marie
    Ja dejligt med sol, som åbenbart ikke mange har haft. Jeg er glad for at pludderet kan blive til fin plantejord. Tak for ros til hunde og tekster ;o)
    Jeg har selvfølgelig også googlet Acet Triflorum, den er flot, men der står, at I har den på Lønbæk Planteskole. Vil det sige, du også har nogle til salg, eller har du allerede sat den på? Hvor stor var den?
    Det var ikke rart, det der skal ske i morgen, føler med jer.
    Hej Hanne Bente
    Jeg tænkte nok, at I trængte til solskin, vi har også kun haft diset vejr i mange dage, men i dag var vi heldige.
    Der kommer en hel stribe stedsegrønne mere på en af dagene, jeg har rigtig mange og lige taget billeder i dag.
    Jeg skal snarest til at øve mig i at lave dekorationer, så skal jeg til at klippe af dem. Jeg har samlet en masse mos i Mårup skov, som lige ligger klar. Så nu er det bare at gå i gang. Det er som sagt ikke min største force.
    Knus

    SvarSlet
  9. Vi har også haft ret fint og mildt vejr i dag. Solen har kunnet anes deroppe ind imellem, men har ikke skinnet helt så flot igennem som hos jer ;-)

    SvarSlet
  10. Hej Susanne
    Tænkte nok jeg kunne glæde jer alle med sol billeder. Ja når det ikke kan være andet er det dejligt med vandhul, men det er nu af nød, vi har det. Hele det nederste stykke af haven har stået under vand i sommer, da det regnede så meget, så har Bent gravet et hul for at få det til at blive dernede. Nu er det grundvandet, der står så højt, så selvom han pumper, kommer der nok vand i igen. Håber dine rhododendron klarer sig uden vand, det er dyrt at vande med vandværksvand, hvis man ikke bor på landet, som vi gør.

    SvarSlet
  11. Hej Vivi
    Endelig en mere, der har set solen, det var da dejligt. Alle andre har åbenbart haft gråvejr.
    Tak for din uførlige forklaring til dine dekorationer, det er jeg glad for. De er rigtig flotte og jeg har det hele i haven, så nu må jeg prøve.

    SvarSlet
  12. Tak kære, søde Lisbeth, det er så simpelthen så dejligt at se den blå himmel og de dejlige solstråler - det var godt du nød det for alle os andre, der ikke så solen i dag. Jeg synes jo også det milde vejr er skønt, men jeg trænger bare så meget til lidt sol. Jeg overlever dog nok trods alt, man er vel bygget af ukrudt...:)

    Hvor er jeres hunde altså bare søde, de er da umulige at stå for. Her har Frede sovet hele dagen, i det mørke vejr og efter skovturen i går. Han er ret mageligt anlagt og ikke så meget til havearbejde :) Jeg må vist lige ind og lure lidt på racen, de er ikke så store, som jeg lige troede. Men charmetrolde...

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  13. Ja,jeg har den på sortimentslisten, men som lille. Den nyerhvervede er 2,5m, med krone og tyk riflet stamme.
    Den skulle op med gravemaskine på planteskolen. Jeg tror de var glade for at komme af med en no-name løn. Jeg har kun set den i Göteborgs Bot.Have, men der havde den glat stamme. Mine små er begyndt at danne bark.
    Anne Marie

    SvarSlet
  14. Skønne billeder :)
    Solen prøvede sit bedste, men den brød altså ikke igennem her i det vestjyske. Jeg klager dog ikke, det har været dejligt havevejr alligevel :)

    SvarSlet
  15. Kære Anne Mette
    Godt du mener du er ukrudt, som ikke forgår så let, for jeg er da ærlig talt ved at være bekymret for dig. Pas nu godt på dig selv, tænk hvis jeg kunne love solskin onsdag, så kunne du komme herover til mig og få sol, men desværre en lidt lang rejse for noget, man ikke kan være sikker på. Du må nøjes med at drømme om turen til sommer ;o)
    Hvis jeg ikke går i haven, sover mine også den hele dag, men de er jo nødt til at holde øje med mor.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  16. Anne Marie: Det lyder spændende med dit nye træ, måske får jeg en gang et billede af den. Var den dyr?
    Hvad koster dine små?

    Møllebakkehaven: Heldigvis ja har det været stille vejr og dermed dejligt havevejr.

    SvarSlet
  17. Solskin, åh hvor skønt at se....havde nær glemt hvordan tingene kan tage sig anderledes strålende ud i solskin.
    Hernede har vi lidt under den grå dis som bare er blevet tungere og tungere som dagen skred frem.
    JEG VIL HA HØJ SOL - SNART!
    Kh Helle

    SvarSlet
  18. Dejlig med solskinsbilleder. Det er lige det vi trænger til.
    Her har vi haft diset vejr men mild, 7 graders varme. Det må da siges at være fin på denne årstid.
    Hvor har i dog haft travl.
    Jeg har ikke lavet noget i haven. Der loves jo storm sidst på ugen så jeg håber på, at bladene forsvinder af sig selv.

    SvarSlet
  19. Hej Helle
    Ja solskin gør godt, jeg håber I snart får solskin, men desværre er der ikke meget, der tyder på det. Sidste år kom der sne og kulde ved denne tid, så vi må glæde os over, at vi stadig kan komme i jorden.
    Hej Aase
    Ja 7 grader kan vi ikke være bekendt at klage over her i november, slet ikke når vi tænker på sidste år.
    Du har nok travlt med julebod, så der er ikke noget at sige til, du ikke går i haven.
    Øv nej storm det gider vi ikke.

    SvarSlet
  20. Tak for sol til morgenkaffen :o)
    Nu bliver det lettere at komme gennem den grå mandag.

    SvarSlet
  21. Hej Berit
    Det er jeg glad for, her er det også gråt og trist i dag, men tågen er da på vej væk.
    God mandag :o)

    SvarSlet
  22. Mine små koster 150,- og jeg tror nok den store vi købte kostede 250,-.
    Billigt fordi det var uden navn, og de havde kun to tilbage(en skæv og en lige).
    En sidegevinst: vi kendte afdøde planteskolemand,der havde lavet dem.
    Du skal nok få billede af den, når tågen letter.
    Anne Marie

    SvarSlet
  23. Hej Lisbeth. Det var dejligt med solskinsbilleder. Tak for det. Jeg er stadigvæk syg med forkølelse, men regner med at jeg er klar til at tage på arbejde i morgen. Der er så diset heroppe, især i går, vi kunne næsten ikke se over til naboen. I dag er det lidt mere klart, men ingen sol. Jeres hunde er søde og kloge. De hygger sig rigtig mens I går og arbejder.

    SvarSlet
  24. Sikke dejligt solskin. Altså her er så tåget, at man kan blive væk. Og det har det været i flere dage. Og sikken et par hunde, hvor er de søde. Gad vide hvad der foregår i hovedet på dem lige der:):) Mange hilsner herfra.

    SvarSlet
  25. Anne Marie: Ja det var godt nok billigt for sådan et stort træ. Går ud fra, du købte det lige. Den planteskolemand, var det ham Ida og du talte om, da vi var oppe ved dig? Glæder mig til at se billeder, men det har vidst lange udsigter, inden tågen letter.
    Hej Birgitte
    Det er træls med både tåge og forkølelse, håber snart det går over med begge dele.
    Mine hunde elsker, når jeg går i haven, når det er dårligt vejr vil de helst have jeg bliver inde ;O) God bedring
    Hej Lise lotte
    Ja det er skønt med noget solskin, tågen bliver man hurtigt træt af. Hundene ser ud til at tænke meget over, hvad der sker lige der ;O)
    Også hilsener fra et omtåget Samsø, som dog har været fri for tåge et par timer.

    SvarSlet
  26. Jeg tror nok vores fælles planteskole-bekendt var afdøde Erik Kristensen,Lønå.
    Ham der har lavet denne her løn er afdøde Øjvind, der havde planteskole lige i nærheden af Lille Malund. Enken prøver at køre det videre.
    Ja,vi valgte den mest lige.
    Jeg skal til kransebindings-hyggemøde i aften, så Per skal være alene med Mor's vuffer.Har fået lov til at låne Suzukien MED nr.plader.
    Anne Marie

    SvarSlet
  27. Sikke da et dejligt indlæg :-)

    Din have ser meget imponerende ud. Sikke alle de flotte bede.

    Ha, ha, de har da styr på det, de to skønne vovser ;-)

    Kh. marlene

    SvarSlet
  28. Hej Anne Marie
    Ja det er rigtig det var ham fra Lønå I havde som fælles bekendt.
    Ida og jeg har også været på den planteskole ved Lille Malund, men da var Øjvind allerede syg, så vi har aldrig hilst på ham, kun på hans kone.
    Godt Per kan passe på vufferne, mens du låner bilen MED nummerplader :o)


    Tak skal du have Marlene.
    Skønt når du lige har tid til en kommentar ;O)
    Også tak for kommentaren på cypresserne, det er jo en stor have jeg har, derfor har jeg mange. Jeg har mange flere, de er bare store. De kommer på en anden dag.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  29. Tak Lisbeth. Nej, du skal ikke gå og bekymre dig, jeg skal nok klare det, der er trods alt værre ting i verden, end at jeg ikke får sol nok, bare mig, der piver :) Men jeg sætter virkelig stor pris på dine hilsener, det er som et skud solskin i sig selv!

    Jeg glæder mig rigtigt meget til Samsø, Høneballehaven og sol til sommer. Ja, der er ærgerligt at der lidt langt... Nu har de faktisk fjernet solen her igen på onsdag. Det kan man da ikke. Bare sådan! Nå, det går jo nok, jeg har alligevel kun fri om eftermiddagen...

    SvarSlet
  30. PS: Vil ikke lige blande dette med de andre kommentarer. Men vil bare lige sige at du har en heldig søn....på flere måder :)

    SvarSlet
  31. Hej Anne Mette
    Ingen tvivl om, at der er værre ting i verden, men det er jo nok ikke kun solen du mangler, du har nok for travlt. Du kan jo nok høre jeg er lidt hønemor, det må man være, når man bor i Høneballehaven, ikke ;o) Jeg har sendt lidt solskin til dig i dag også.
    Tak for det med den heldige søn, hvad du så mener med det? I øvrigt har jeg hele tre heldige sønner, men ingen datter. Sådan en kan jeg godt bruge :-)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  32. Ah, hvor ser det skønt ud med sol og klar blå himmel. Det var sødt af dig at tænke på os andre :-)
    Hér har det bare været tåget og diset, men dejligt mildt og ingen blæst, så det er svært at klage trods alt.
    Sikke dejligt mudder I fik op af hullet, det skal nok blive til god jord.
    Og hundene... jeg tror også de tænker nøjagtigt som du skriver :-)
    Jeg elsker de der hunde-'ansigter' når de undrer sig over noget. De er bare så søde :-)

    SvarSlet
  33. Hej Hanne
    Jeg var helt bange for, du var blevet væk i kælderen ;o) Jeg ønsker gerne sol for alle mine dejlige havebloggere. Du har ret, vi kan ikke være bekendt at klage, når det er mildt og stille, men et enkelt solstrejf kan vi alle lide.
    Jeg er glad for, at du mener mudderet kan blive til god jord.
    Og ja hunde er skønne, især når de ser undrende ud.

    SvarSlet
  34. Hej igen.
    Jeg følte også nærmest at jeg var forsvundet i den kælder. Nogle gange er der bare for meget om ørerne og så må jeg vælge lidt fra. Det blev så computeren et par dage. Energien er ikke så stor og jeg bliver nemt stresset, når der er så meget at se til som den næste måneds tid.
    Jeg mangler mine timer i haven til at give energi på denne årstid, tror jeg :-)

    SvarSlet
  35. Klart nok Hanne, at du er nødt til at vælge noget fra. Det vigtigste er jo, at huset fungerer og du ikke får stress. Tror du har ret i, at man hurtigere bliver træt, når det er så mørkt i vejret. Godt nok er jeg stadig i haven, men det bliver kortere og kortere tid af gangen. En time før middag og en time efter middag :-)
    I øvrigt kommenterer du også til rigtig mange her, det er svært at nå os alle. Jeg er glad, når du når mig, det er de andre jo nok også, når du når dem :o)

    SvarSlet