tirsdag den 8. november 2011

Lyspunkter på en grå novemberdag

Hold da op, hvor har det været gråt, trist og vandkoldt i dag. Det er lige før køkkenskabene var ved at vinde. Hvis det altså ikke lige var fordi, jeg har besluttet, at der skal stikkes kanter af rundt om alle bede, inden jeg er vinterklar. Så jeg kravlede rundt om det næste bed og frøs med anstand. Jeg har også revet lidt flere blade sammen, det var lidt varmere.
Tænk hvis vi ikke havde vores augen-puu at grine af, så ville det være bare en trist novemberdag.
Det var så gråt og mørkt, at jeg ikke en gang har taget billeder i dag, heldigvis har jeg nogen på lager fra i går, næsten kun rosenbilleder, det kan da også opmuntre lidt ikke?

Hov der var lige en enkelt augen-puu, som jeg glemte den anden dag. Grene til flis, heldigvis ikke det værste, men ikke specielt kønt

Så har den her lille lærk også skiftet farve

Duftsnebollen har fået gule blade

Fuchsiaen har stadig fine lyserøde blomster. Vi har hakket et stykke af busken og sat det ud i det nye staudebed, så må vi håbe den vil gro der.

Eglantyne

Gertrud Jerkyll

Ghita Ren.

Julia Ren.

Pegasus

Til slut får I et billede af den smukke stamme på min valnød, den lægger man jo kun mærke til om vinteren.
Så må I have en god aften med gode grin af Eyesore, øjenbæ og augen-puu :o)

18 kommentarer:

  1. Ja, tak for det,da - det har da været rigtigt underholdende rundtomkring med alle disse ulyksaligheder vi har i vores haver.

    Din valnød er rigtig smuk og speciel.

    Kanter, uf - det er altså også noget kedeligt noget, men det skal jo til en gang imellem og det pynter SÅ meget.

    Du har stadig mange roser, smukke er de og jeg er imponeret over at du kan alle navnene på så mange forskellige.

    Fortsat god aften :)

    Knus Ulla

    SvarSlet
  2. Jeg gir` dig ret. Det har været en rigtig grå og kedelig dag. Jeg har dog været i haven hele dagen. Jeg ville bare have mit staudebed foran huset i baghaven gjort vinterklar, og jeg nåede det.
    Hvor er du heldig at kan vise så mange blomster her i nov.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  3. Det HAR været rigtigt gråt og kedeligt. Jeg har alligevel også være lidt ude og rive blade sammen, nåede alligevel en hel plæne foran stuevinduerne :o)
    Den lille lærk er da bedårende - ligner næsten en lille fjeret kylling i november vejret.
    Og så viser du mig godt nok din valnøds-stamme...og den ER også flot - men mine øjne gloede på din lækre sti gennem bedet bagved, dem er I altså gode til dig og Bent.
    kh Helle

    SvarSlet
  4. Ja Ulla det er dejlig underholdning. Jeg synes også valnød er smuk og noget særligt, skønt den bare er en frøplante hentet på et dige oppe i byen. Ja kanter er træls, men det pynter, lidt solskin ville hjælpe på det tunge arbejde.
    Navnene er sjældent et problem, jeg er arvelig belastet. Min mor kan huske navnene på alle hjælperne på plejehjemmet og telefonnumre på gamle veninder. Det er en ret god vuggegave at have efter sin mor ;o)
    Knus
    Aase: jeg er glad for at kan vise nogle blomster endnu og så skal vi to være glade for vores stædighed i denne kedelige grå kulde :-)
    Helle: Ja du har også været stædig og gået ud trods det sure vejr.
    Jeg synes også min lille lærk er sød, den er lige så gammel som mine store lærketræer, men var lidt sølle fra start, så jeg har bevidst klippet den flere gange hver sommer.
    Der er lidt blikfang i stien bag stammen, det medgiver jeg. Jeg giver rosen videre til Bent, det er ham som er god til stier.
    Kh

    SvarSlet
  5. Du skal jo nok nå de der køkkenskabe, nogle af dem er jo klaret allerede.

    Det er fint, de valnøddetræ - som det står der foran jeres fine sti....

    SvarSlet
  6. Hej Anne Mette
    Selvfølgelig når jeg køkkenskabene, men det var ikke så hyggeligt udendørs i dag. Så det var lige før, de trak mere :-) og så fik jeg jo også lige en kommentar med fra dig. Jeg har stadig til gode at få at vide, hvor sommerhuset I skal bo i 2.6. ligger.
    Jeg er ret glad for valnøddetræet og stien :-)

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder som altid :)
    Jeg overvejer ret kraftigt at anskaffe mig en havefuchsia eller to... kan de anbefales? Er de nemme at ha med at gøre? Er de fuldt vinterhårdfør? Ja, jeg er jo nybegynderen :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  8. Ah, det kom jeg helt fra igen, undskyld - gik jo i seng den anden aften, fordi jeg vrøvlede :)

    Det er faktisk ikke et 'rigtigt' sommerhus, men en bolig/længe på noget, der hedder 'Agerupgaard'. Kender du det? Efter jeg har 'vundet' retten til at leje det, tjekkede jeg lige hvor det lå ift din stedbetegnelse :)

    SvarSlet
  9. Møllebakkehaven: Tak skal du have.
    Du kan godt anskaffe en havefuchsia, tror jeg. Du bor jo mere midt i landet, så der fryser det lidt mere, så jeg er ikke helt sikker. Her på Samsø fryser det sjældent så meget, den starter altid fra bunden igen, hvis den er frosset ned.

    SvarSlet
  10. Anne Mette: Jeg kender godt Agerupgaard og jeg er da noget forundret over, at de har en længe der. Jeg kender også dem, der bor der, men har aldrig været der eller i haven. Jeg tror de har en stor dejlig gammel have.
    Det ligger sådan lidt midt på øen, som du nok har set, og der er ikke langt til mig, det har du ret i.
    Jeg bliver lidt nysgerrig, hvordan har du vundet retten til at leje det?
    Du kan godt glæde dig, det er den bedste årstid, og der er ikke så mange turister på det tidspunkt. Det bliver godt.
    Kh

    SvarSlet
  11. Det var heller ikke helt korrekt med 'længe', kan jeg se, nu har jeg tjekket :) Der står "Tidl. bestyrerbolig fra 1920 beliggende på gård". Ja, der står at der skulle være stor have.
    Min arbejdsplads har råderet over nogle sommerhuse, bla. denne på Samsø, som vi kan søge i udvalgte uger og så bliver der trukket lod en gang om året. Altså om "retten" til at leje dem. Jeg, vi, glæder os også allerede. Rigtigt meget. Satser på sol og bare sådan ca. 22 gr. :) Når vi nærmer os, skal jeg ha' en masse tips, ikke :)

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  12. Jeg tror nu alligevel det er i en længe, men det finder du ud af.
    Den uge må det helt sikkert blive solskin og 22 grader, det tror jeg på. Du får en masse tips og ellers kan I jo bare starte her først, så skal jeg nok give tips :-)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  13. Tak for informationerne :)
    Jeg tror nu jeg vil forsøge til næste år - de er for søde til ikke at gøre det... så håber jeg bare at de ikke fryser ned :)

    SvarSlet
  14. Ja, føj for et vejr det var idag... brrrr. Men vi er vist også forvænt efterhånden :-)
    Jeg skulle 'heldigvis' blive inde og vente på vores nye kælderdør, som så ikke kom alligevel.
    Men jeg fik da støvsuget og ordnet en køkken... skuffe :-D
    Jeg havde en smuk havefuschia som frøs helt væk, så det kan desværre godt ske. Din lyserøde er virkelig sød :-)
    Og ja, jeg kiggede altså også mest på stien bag stammen. Klap bare Bent på skulderen fra mig også :-)
    Om et par dage skulle vi vist få solen lidt mere at se, det glæder jeg mig også til. Jeg skal nu ud imorgen. Den står på at få drivhuset ryddet færdigt op, så det er klart til at planterne kan ryge ind når frosten kommer, for det gør den jo nok desværre på et tidspunkt :-)

    SvarSlet
  15. Møllebakkehaven: Ja men held og lykke med forsøget, du kan måske dække den til, så kan det da være, det går godt :-)
    Hanne: Ja det var en god ting at kunne blive inde, men lidt træls, at døren alligevel ikke kom. Så fik du ordnet en skuffe, det var da ikke så tosset.
    Ja solen skal komme i weekenden, med den kommer frosten vel, så må jeg nok have de sidste georginer ind og cosmosen.
    Jeg har klappet Bent på skulderen for dig, han blev lidt overrasket :o)

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth. Nu har jeg læst på din blog hver dag i lang tid og hver eneste gang, så har du en ny rose! Jeg er godt nok nysgerrig efter at høre, hvor mange forskellige roser du egentlig har? Og er billederne taget nu, for så vil jeg godt nok sige, at det er da helt fantastisk som roser kan her i november - også på mange andre haveblogge. Så jeg er rigtig glad for, at jeg købte 10 her i efteråret, jeg har vist noget at se frem til!!

    SvarSlet
  17. Hej Birgitte
    Jeg har omkring 100 roser, de fleste forskellige, derfor er det nemt at sætte en ny rose på hver dag. Nogen gange har jeg taget fra mit billedarkiv, men de sidste 14 dage har været friske billeder hver dag.
    Du har i hvert fald noget at se frem til med de 10, du har købt. Det første år er de ikke så flittige blomstrere, men det kommer, de skal bare vokse til.
    Jeg har tænkt mig at registrere alle mine roser i løbet af vinteren. I dag har jeg sat mine clematisser ind, så nu kan du foreløbig kigge på dem :-)

    SvarSlet
  18. Hej Lisbeth. Tak for dit svar. Jeg bliver mere og mere glad for mine roser. Jeg glæder mig til, at de er vokset mere til!

    SvarSlet