onsdag den 2. november 2011

Gode idéer og efterårsblade m.m.






I dag har jeg revet mere løv sammen og lagt dem ud i bedene. Især koncentrerede jeg mig om rosenbedet. I mellem bladene i græsset fandt jeg de smukkeste eksemplarer, ja og det blev der et par billeder ud af. Håber I kan lide dem.

Denne rose er særlig heldig, den har fået blade fra klatrehortensiaen.

På dette billede har bladene endnu ikke sluppet taget.

Bladene på denne hortensia er også fantastiske

Hvad mener I om disse her fra Paradisæbletræet

Her er træet, er det ikke skønt?

Bagerst azalea Arpegé foran er det Liquid Ambra

Min Leuchantemum blomstrer også med to blomster endnu

Campanula


Cosmos og Dahlia er der også stadig blomster i. Dahliaen har aldrig været så fin som nu, billen der spiste af den, er nok gået i hi.

Og Tretorn, det er ikke for ingenting, den hedder Sunburst.

Og nu til idéen. Jeg har set flere bloggere, som har været i tvivl om, hvad de skal skrive om til vinter. Det er såre simpelt, man kan sagtens tage nogle af billederne fra i sommer og forklare lidt mere om planterne. Nu har man jo tid og lyst til at fortælle om alle sine yndlingsplanter, og hvor mange har haft tid til at se indlæggene ordentlig i sommer?
Det er sådan nogle idéer, man kan få, når man kravler rundt i sin have :o)
Til gengæld mangler jeg hjælp, jeg så forleden på en eller anden blog et indlæg om at blogge og hvordan man nemmest gør (altså finder ud af selve blogspot), men jeg kan ikke finde den igen, kan nogen hjælpe mig med det?
Til slut kommer to billeder af Queen of Sweden, dem er jeg stolt af, der er lidt Signe over dem, synes jeg :o)


God aften og god torsdag til jer alle

16 kommentarer:

  1. Fantastisk bordeux farve Hortensia bladene står med...og Sunburst - wauw.
    God idéer du får, når du kravler rundt i haven, Lisbeth. Jeg tænker på den med lidt mere "dybdeborende jounalistik" i vinterhalvåret - det vil vi novicer se frem til at suge til os :o)
    Og til sidst, jo der er lidt Signe over dine sidste rose billeder - meget smukt :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. U mnie już prawie nie ma kwiatów, jak u Ciebie, zostały tylko kolorowe liście. Hortensja takiej ślicznej barwy nabrała, jak Twoja. Myślę, że jak w ogrodach zrobi się smutno, to będzie okazja pokazać to, czego się nie zdążyło pokazać wcześniej. Pozdrawiam

    SvarSlet
  3. Du er altså snart 'skyld' i at vi er nødt til at købe noget ekstra jord et sted. Ind imellem lukker jeg øjnene for noget af det du viser :)

    Tak for info om drivhus - har også svaret hos mig selv :) Vi skal helst have noget, der står op ad carporten for at have plads. Gemalen drømmer om noget 'Bonderøven', som han så selv gerne vil bygge næste sommer. Ikke helt så fint som det, men i den retning. Indtil videre har jeg givet ham lov til at drømme :) For det skal jo gøres i fritiden, så jeg må tøjle min utålmodighed.....det er svært..men det kan jo ende godt :)

    SvarSlet
  4. Giga: Mange tak for din kommentar, du har ret i at bladene på hortensiaen er så smukke.
    Anne Mette: Ja men det er så ok, du må godt lukke øjnene. Du kan jo også "nøjes" med at se det hos mig :o)
    Hos os er det ikke gemalen, men mig der drømmer om noget bonderøven. Jeg har arvet nogle gamle vinduer, som jeg håber kan blive til et lille havehus med udsigt til de smukke efterårsblade. Jeg håber, de får hul på projektet til vinter både din og min gemal ;-)

    SvarSlet
  5. Jeg er fuldstændig enig med Giga...undskyld :). Lisbeth, du har fuldstændig ret i at vinteren er til fordybelse, har haft lidt af tanken selv, men du satte de rigtige ord på! Der er nok at blogge om, selv om vores haver ikke alle er lige så store og fyldte med skønne planter som din. Misundelsesværdig er den! Og så kan vi jo også bruge tiden på at holde styr på vores plantelister, ikke?

    SvarSlet
  6. Jo det har du ret i Susanne, og det er netop det, der er mit problem. Dem har jeg ikke styr på og heller ikke på blogspot, men måske finder du snart på et eller andet, så jeg kan få styr på dem :-)
    Heldigvis har vi jo ikke alle det samme i vores haver, så vi kan altid lære noget nyt på de andres blogge.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth. Du er fuld af gode idéer. Dine træer er bare så flotte. Jeg har stadigvæk lidt svært ved at få helt styr på hvor stor din have er. Jeg har noteret mig, at du holder åben have til foråret. Jeg synes, du er rigtig god til at tage billeder.

    SvarSlet
  8. Det er da nogle rigtig små dejligheder, du stadig har i blomst i haven :-) Helt i efterårsmode er jeg åbenbart ikke, for jeg blev helt blød i knæene over din Dahlia igen :-)
    Det er en god idé med dybdeborende journalistik til vinter :-) Det håber jeg også at få tid til. Det skal nok blive en spændende vinter... altså af en vinter at være :-)
    Jeg får også tit lyser idéer når jeg roder i haven. Det er utroligt som tankerne kan rumstere af sig selv, når man er i fuld gang derude.
    Jeg har nu været i kælderen hele dagen idag, for det var diset og småkoldt, og så kunne jeg ligeså godt tage en ordentligt tag dernede, og så bliver det forhåbentlig lidt bedre vejr imorgen :-)

    SvarSlet
  9. Tak for din hilsen på min blog igår, jeg er også ret så sikker på at jeg blir glad for det :)
    Lige netop idag har jeg også kigget på bladene fra min klatrehortensia... og de kan helt klart være med i kapløbet om efterårets smukkeste blade :)
    Smukke billeder af din rose... dem har jeg desværre ingen af i min have, jeg er ikke go til roser :)

    Ha en dejlig aften...

    SvarSlet
  10. Hej Birgitte. Tak for det. Ja man kan ikke forestille sig, hvor stor min have er, før man har set den, så du er nødt til at komme til foråret:o) Jeg har foreslået d. 17. eller d. 19 maj, så er der rigtig mange rhododendron, der blomstrer. Håber at se dig.
    Hej Hanne
    Ja jeg er også vild med min hvide dahlia, tænk at den har været næsten ædt af insekter og her d. 2. nov. står den så smukt.
    Jeg tror også det bliver spændende med dybdeborende journalistik. Tænk hvis vi ikke havde haft bloggene, så havde vinteren været endnu længere og mere træls.
    Det er et godt sted at få lyse idéer derude i haven.
    Fornuftigt at du blev inde i dag, det var tåget og klamt derude i dag, men bladene kunne godt give mig varmen.

    SvarSlet
  11. Hej Møllebakkehaven
    Selv tak, skriv bare løs, jeg skal nok kommentere :o)
    Jeg er heller ikke sikker på, jeg er god til roser, men jeg gør hvad jeg kan, og smukke er de de roser, så måske skulle du gøre endnu et forsøg med et par stykker.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth, hvis du sender mig en mail på dybdalsvej7@gmail.com (jeg kan ikke finde en mailadresse på din blog?),så har jeg noget du kan lege med, hvis det bliver regnvejr i weekenden. Jeg selv får besøg fra i eftermiddag, så jeg skal lege med børnebørnene...

    SvarSlet
  13. God ide med at bruge vinteren til at blogge om de enkelte planter. Jeg har også stadigvæk blomstrende camapanula i indkørslen. Det med bloggen er bare at prøve sig frem. Jeg har selv lavet en testblog hvor jeg kan afprøve nogle ting inden de kommer på Majasarv.

    SvarSlet
  14. Skønne billeder søde Lisbeth - hvor er det bare en dejlig have du har. Glæder mig til en dag at se den i virkeligheden :-)
    Og Queen of Sweden er netop en af mine yndlinge - faktisk står den allerhøjest på ønskelisten.
    Jeg havde tænkt mig, at vinteren bl.a. skulle bruges på at få lidt styr på mine billeder - men mon ikke også, det kan afføde et par indlæg på bloggen ;-)
    Ha' en dejlig dag!
    Knus Signe

    SvarSlet
  15. Hvor har du dog endnu mange smukke efterårsfarver i din have.
    Her er de smukke farver godt nok ved at være på retur.
    Jeg er spændt på at se, hvad der kommer ud af din ide`. Jeg ved knap nok hvad mine planter hedder, men måske kan jeg via din blok få mere styr på dem. Det bliver spændende. Ha` en god dag.

    SvarSlet
  16. Tak for det Signe - Jeg håber du kommer til at se den i virkeligheden i maj 2012 :o)
    Jeg mente nok jeg kunne huske, at du har Queen of Sweden højt på ønskelisten.
    Jeg er ikke i tvivl om, at du finder noget at lægge på bloggen :o) Også god dag til dig, solen skinnede her knap en time i formiddag.
    Tak Aase mine er også på retur nu, alle bladene er snart blæst ned.
    Det gør ikke noget, du ikke ved, hvad dine planter hedder, hovedsagen er, at du kan finde dem, du har været mest glad for og kan vise et eller flere billeder af planten. Måske får du så at vide, hvad den hedder fra en af vi andre :-)
    Også god dag til dig

    SvarSlet