søndag den 27. november 2011

Store stedsegrønne planter i min have

Efter denne stormfulde dag, hvor det ikke rigtig har været til at komme i haven, vil jeg lave et indlæg om stedsegrønne planter i min have. Det blæser stadig kraftigt, men det har ikke forhindret os i at gå tur med hundene, selvom det ind i mellem var med fare for at blæse væk :o)
Mange af mine planter også de stedsegrønne har en lille historie

Her i dette bed står tre cypresser, de to fordi Bent gerne ville have noget stedsegrønt, den tredie fordi den blev for stor til at stå i rhododendronbedet.

Disse tre koreagraner blev købt som forholdsvis store, idet der manglede noget læ i det store rhododendronbed. Det var helt underligt at se bedet, da det var blevet plantet. Måske skal den ene snart væk, den taber nålene og er knap så køn mere.


To blå cypresser plantet på hver side af en låge, som ikke mere kan lukkes op. De er begge købt ved Christiansmindevejens Planteskole i Skanderborg.

Denne blågran som står i den gamle have var blandt en hel del små gran- og fyrretræer, som blev købt, da vi tilplantede den store have. Det er den smukkeste af dem alle.

Chryptomeria japonica Christata. Denne her er bare helt fantastisk, købt på lokal planteskole, som nu er nedlagt.

Denne cypres er købt som lille potteplante, den er groet godt.

Elwoodii står lige ved siden af, den er også ved at komme efter det.

Denne smukke blå cypres var også ganske lille, da den blev plantet. Nu er den ved at være for stor til bedet, og den er for stor til at blive flyttet, det har vi prøvet med en anden, den gik til. Så denne her bliver stående så længe den kan.

Den her var ikke ret stor, da jeg købte den i Bilka, se lige hvor smuk og slank den er. Vi har forsøgt at flytte den, men stødte på telefonkabelet, så opgav vi.

Alle fyr- og grantræerne i lyngbedet er købt bittesmå ved plantestedet.dk, det er også der jeg køber hostaer.

Himalayacederen er købt i Bilka på deres efterårs lukke udsalg, den var billig. Fyrren er en af de første vi har sat, da vi tilplantede haven. Den er flyttet en gang, det blev den vældig glad for, så begyndte den rigtig at gro.

Disse tre gule cypresser blev købt på en planteskole i Randers, de var store, da vi fik dem og billige. Til gengæld var det dyrt at få dem herover. Det kostede mere end træerne :o(
De har samme farve som de tre på næste billede, selvom man ikke kan se det. De to gange tre hold gule cypresser står i hver sin ende af bedet ud mod vejen.

Disse tre gule cypresser blev købt som helt små i Bilka, jeg tror jeg gav 150 kr. for tre. De står i den nederste del af haven.

Disse tre Omorika graner var med sammen med cypresserne fra Randers.
Det var lidt om mine stedsegrønne, håber ikke jeg har kedet jer.

Der skal da også lige en enkelt blomst på.
Fortsat god aften.

12 kommentarer:

  1. Dejligt at se dine mange stedsegrønne i denne bladløse tid.
    Det luner optisk i en have og fuglene elsker dem, når frosten bider.
    Historien bag er god til at støtte hukommelsen :-).
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Dít indlæg har bestemt ikke kedet mig :-)
    Jeg elsker stedsegrønne planter, og det er meningen at vi også skal have en del i vores nye have, både normannsgran, nobelis, forskellige fyr, blågran, forskellige cypresser, thujaer og andre sjove ting.
    En have uden stedsegrønne planter og løvtræer med flotte stammer, er i mine øjne kedelig om vinteren.
    Det er også skønt at have noget forskelligt at klippe af til dekorationer :-)

    SvarSlet
  3. Dejligt I kunne lide mit indlæg, de stedsegrønne er ikke til at undvære slet ikke på denne årstid :-)

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth. Det var bestemt ikke kedeligt. De stedsegrønne lyser virkelig op her i denne tid. Det er nok noget, jeg burde overveje.

    SvarSlet
  5. Gode billeder.
    Hvor har du dog mange smukke stedsegrønne planter.

    SvarSlet
  6. Hvor har du altså mange dejlige stedsegrønne :-)
    Jeg elsker også de stedsegrønne og putter så mange ind i mine bede som muligt, mindt en eller to i hver.
    Hvis de bliver for store og du ikke kan flytte dem, så må du igang med saksen alá Krea-Lone :-)
    Puha, stormen er vist så småt ved at løje af her. Det har godt nok været slemt. Der er røget 3 glad i mit driverhus. Øv altså, og nu havde jeg lige gjort det så fint derude. Men det kan jo heldigvis repareres. Jeg håber at vi slipper med det. Jeg har ikke turdet gå ud og kigge endnu.
    Jeg har ikke fået kigget på liljerne endnu :-)

    SvarSlet
  7. Sikke mange og store stedsegrønne du har, det ser rigtig fint ud.

    SvarSlet
  8. Hov! glemte lige at kommenterer på rosen, ved godt du har vist mange af dem, men den her er da ualmindelig smuk og velholdt på denne tid. Skøn farve...

    SvarSlet
  9. Tak for jeres kommentarer, som sagt er jeg meget glad for mine stedsegrønne, de pynter både på den ene og den anden måde om vinteren.
    Fru Friis: Jeg må tilstå, at rosen er fra et foto i sommer, så det er lidt snyd. Jeg har jo plukket alle roserne ind i vaser, ellers havde de været flået i stykker nu.
    Hej Hanne
    Ja det er det værste ved at have drivhus, når det stormer sådan.
    Der er jo heldigvis god tid til at kigge på liljerne, men jeg er alligevel spændt på om vi igen har samme smag :o)
    Hm ved ikke om jeg kan finde ud af at klippe i en cypres, men jeg kan da opstamme den.

    SvarSlet
  10. Ingen tvivl om at dine stedsegrønne stortrives i din have, og de er endda smukke at se på :)
    og tak for din kommentar i mit indlæg, og fortrækker nu at kalde dem som kører bladene væk for "tosser" ;) vi andre er bare fornuftige :)

    SvarSlet
  11. Sikken dog en masse skønne stedsegrønne du har. Jeg har kun en lille have, så har desværre ikke så mange. Men hvor jeg kan få plads planter jeg en, det er så skønt især på denne årstid og have noget der lyser op. For slet ikke og snakke om at vores fugle er vilde med og have et sted og gemme sig:) Mange hilsner Lise Lotte

    SvarSlet
  12. Tak Tim og selv tak fordi du kiggede forbi her. Vi er helt enige i det med tosserne :o)
    Hej Lise Lotte
    Ja de stedsegrønne er skønne lige nu også, og du har ret, fuglene er glade for dem, det forstår man jo godt, der er gode gemmesteder.

    SvarSlet