tirsdag den 16. august 2016

Solskin i dag

Der kom ikke så meget solskin, som de havde lovet, men her hos os var det en ok dag i går, i dag skinner solen fra en skyfri himmel
her et glimt af staudebedet, mens solen skinnede.
midt i bedet står endnu en Anastasia lilje, den skal flyttes, for man kan slet ikke se den mellem stauder og buske.



 Her ved bassinet er det så flot med pileurt og kapfakkel, der passer så fint sammen i farverne
men også fra denne side med den vilde gulerod og kamillen.
Phlox og staudelathyrus er også et godt match
 Celmatis Viorna Elfe er lige begyndt at blomstre, den er ny i haven
Purpurea plena Elegans har et kæmpe flor
 Hjortetrøsten er stor og flot i år
Smuk hostablomst med dejlig duft
 Perlekurven/Anaphalis står så flot i ørkenbedet
Perovskia Little Spire lever endnu, men den breder sig stadig ikke.
Så er det vist rosentid, der er flest gyldne lige nu:
 Abraham Darby
 Augusta Louise
 Charles Austin, sikken en form denne har
 Compassion
 Gloire de Dijon
 Hot Chocolate - den drager kameraføreren flere gange om dagen :)
 Jacqueline du Pré
 Lady of Shalott
Buttercup lever helt sikkert op til sit navn
og en mere af de nye Poets Wife
 Englands Rose er jeg meget glad for
 Queen of Sweden så elegant
 Souvenir de St. Anne - flot og blomsterrig
 William Morris
 William Shakespeare
Solnedgangen fra i aftes
I må have en god dag - forhåbentlig med solskin, det har vi og næsten stille vejr, fantastisk.
Til slut lige et billede af skæbnetræet til Marie og Søren

32 kommentarer:

  1. Godmorgen - har lige siddet og nydt dine billeder til morgenkaffen :o)
    Perovskia har jeg også forsøgt mig med - men i år som er 2.år så er den ligesom din bare et par enkelte stilke. Gad vist om den hos mig og hos dig står for halvskygget og fugtigt. Ud fra dens grå blade at dømme må det være en sol/tørke tolerant plante - så hos mig bliver det en flytning til et solbed hvor der er "lidt luft" omkring planterne.
    Ha´en dejlig dag i haven - hilsen Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Tak for din kommentar omkring Perovskia, du har da ret, det er nok en god idé med en flytning af den, det må jeg have noteret mig, at jeg skal have gjort til efteråret. Måske skal jeg flytte den til ørkenbedet, det må jeg lige tænke over.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flot Hostablomst - den ser glad ud!
    Og Clematis viorna "Elfe" ren og fin!

    Og så Hot Chocolate - det er vist noget af en favorit!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er stadig fine hvide hostablomster derude, og den dufter lige så godt som roserne.
      Jeg var spændt på viorna Elfe, men den ser fin ud, den var helt forsvundet, så det var spændende, om den kom op.
      Ja Hot Chocolate er bestemt en favorit, jeg har mange.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. skønne stemningsbilleder fra en skøn dag :) - så jeg tror ikke at vi skal klage over vejret i dag :) nu har vi endelig fået lidt tørvejr og sol ;)

    SvarSlet
  4. Tak for det Tim
    Nej jeg klager ikke, men det er lidt overskyet nu. Jeg ønsker 20 mm om natten, men det får jeg nok ikke :)

    SvarSlet
  5. Her er det et aldeles smukt augustvejr! Lige fra morgenstunden - super! Tusinde tak for tilbuddet om vinduer - du frister jo igen! Jeg vil have dem i tankerne, hvis det bliver vinduesløsningen, vi går efter. Bondemanden er lidt loren ved det med de gamle vinduer - han er vist mere til noget mere stringent! Vi må se, hvad vi finder på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er det også her, høj blå himmel men vi har haft skyer, det gjorde nu ikke noget, det er lunt alligevel. Velbekomme jeg kan godt forstå, hvis bondenmanden ikke er så vild med det, på en måde er det jo større arbejde med gamle vinduer, men ingen tvivl om, at det kan blive flot.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Forstår godt at du vil flytte den liljen! Den er jo så fin, og den fortjener å sees bedre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den skal lige blomstre færdig, så bliver den flyttet og måske delt.
      Klem

      Slet
  7. Stadig mange fine roser.
    Hvor er dine pileurt fine. Jeg er bange for, at mine er gået ud.
    Her har vi haft solskin hele dagen.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det er da ærgerligt med din pileurt.
      Vejret har også været fint her, der har bare ikke været sol hele dagen, men let skyet.

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Ja det er med at nyde det gode vejr, nu hvor det endelig er her :-)
    Det ser dejligt ud i din have og det er jo overvældende så mange blomster du har. Jeg kan også kun beundre dine mange forskellige buske og træer, og hold da op hvor jeg glæder mig til, at det jeg planter også får nogle år på bagen, så det rigtigt kommer til at træde i karakter.
    Nå nu må vi hellere komme af sted. Der er havevandring i aften, vi starter i en anden have, og så kommer de om vi vores have bagefter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja vi ved aldrig hvor længe, det varer. Ja der er mange blomster, snart har du flere, for du går til den, I har mere grund end vi har, men tålmodighed skal der til, pludselig er det hele stort, det er jo allerede groet godt.
      God havevandring både her og der :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Så gott att ni fick solsken för alla blommande växter skull, inte minst för din vackra rosenträdgård. Här väntar jag tålmodigt på regn som utlovats till torsdag, vi får väl se.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var dejligt med solskin, men jeg ønsker mig også regn, helst om natten :) her er også meget tørt.
      I lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Dejligt med lidt lunere temperaturer :-) men som dig ville jeg også gerne ha noget natteregn. Da jeg plantede roser kunne jeg konstatere at det er ret tørt her.
    Ja den Anastaisia lilje må da frem i lyset. Jeg kan se at jeg også skal have flyttet et par stykker af mine de orientalske. De er lidt pjevset i det mon det kan hjælpe at give dem noget sur jord at gro i. Pileurt og kapfaklen er rigtig flotte sammen. Jeg købte en mørklilla kapfakkel sidste år men det lader ikke til at den har tænkt sig at blomstre :-(
    Viorna Elfe er da godt nok en lille skønhed. Skøn kavalkade af roser. Nyder især de gyldne da der ikke er blomster i nogle af mine. Heldigvis et løvet på det gyldne bed rimeligt pænt og grønt så går det nok at der er lidt ventetid.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var skønt med sol og lidt varme uden det blev for meget, men tørt er helt uhyggeligt.
      Ja jeg må have Anastasia ud i lyset, når den er færdig med at blomstre. Ja de skriver jo om sur jord til de orientalske, om det hjælper ved jeg ikke, men du kan da forsøge. Ja endnu en gang har jeg været heldig, de er ret flotte sammen de to. Jeg vidste ikke, at der findes en mørklilla kapfakkel, hvor har du købt den? Den kommer nok i blomst næste år.
      Ja Viorna Elfe er fin. Forhåbentlig er der knopper på vej i dine gyldne roser, godt løvet er pænt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Den lilla kapfakkel købte jeg i Vejrups have. Der står bare violet på skiltet men tror at den hedder Purple Prince. Har googlet og jeg mindes den lidt mørkere end billederne viser.
      Jo der er heldigvis knopper på vej i de gyldne men det går langsomt. Måske det hjælper med lidt lunere vejr :-)

      Slet
    3. Ok det lyder spændende, der har jeg også været for en del år siden, tror jeg nok :)
      Ja solskin og lunere vejr vil nok hjælpe, så knopperne kan udvikle sig. Jeg har nogle, som slet ikke har sat knopper endnu.

      Slet
  12. Tak for slutbilledet. Vi drønede til Kridtvejens Planteskole i går og købte et eksemplar både af den, du viser, og den, der har tilnavnet bungei. Så håber vi, de blomstrer til næste år. Det har været en skøn sommerdag i dag, og luften har været fyldt af små, nærmest usynlige krible-krable insekter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Selv tak. Der er ikke langt fra beslutning til handling hos jer, og så har I ikke langt til en planteskole hvor I kan få den, det er heldigt.
      Ja det har været en skøn sommerdag, jeg synes ikke vi har haft krible-krable insekter, mon ikke det er tordenfluer.

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Vi har også haft en fantastisk solskinsdag i dag og jeg har været ude lige siden jeg kom hjem. Det er helt vindstille her til aften, så det var jo en ren fornøjelse af lave havearbejde i dag:) Jeg måtte smile lidt af det du skrev ved Hot Chocolate-billedet. For den er jo Rød! :)
    Jeg håber vejret fortsætter hele ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja mon ikke de fleste har haft godt vejr i dag, jeg kan godt forstå, du har været ude så længe, her er det også stille vejr, men lidt køligere til aften. Ja den er rød Hot Chocolate, men ikke postkasserød, derimod en dejlig rødbrun farve.
      Ja lad os få godt vejr hele ugen og den næste med, og her på øen regn om natten, vi trænger, det gør I vist ikke.

      Slet
  14. Det er sjovt med Hot Chocolatr, den har nærmest fået kult status på din blog (meget positivt ment) ligesom Odyssey havde sidste. Og forrige år. Det er en vidunderlig rose. Den lille Elfe clematis er virkelig også smuk.
    Lad os satse på sol og varme igen i morgen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg er vist slem til at tage billeder af en bestemt rose, hvis jeg først er blevet vild med den. Jag synes, den er så flot, og så er den sund i løvet. Odyssey har bare ben. Ja Elfe clematissen er rigtig fin, der er ikke mange knopper, næste år bliver det forhåbentlig bedre.
      Ja i morgen bliver det også godt.
      Knus

      Slet
  15. Hvor er det smukke Clematis du viser i dag. Den fine Elfe, er vel nok sød. Og roserne ser jo fantastiske ud, der er da vist god gang i remonteringen ovre ved dig.
    Vejret har været så skønt i dag og jeg nåede lige at slå græs inden jobbet kaldte.
    Vi håber på at solen den viser sig igen i morgen.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja de er fine, nu skal den lille Elfe have lidt opmærksomhed, den har kun få knopper i år, men næste år bliver det nok bedre. Ja remonteringen er så småt i gang, men ikke helt endnu. Hvis du skal have en tur mere herover i år, er det et godt tidspunkt i løbet af 14 dage, og nu er der billigere priser med færgen :)
      Ja det har været en skøn dag, de lover sol i morgen, men så er det vist også det, ser det ud til, lad os håbe, de ikke får ret.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    I går havde vi en dag med både sol og skyer, men det bedste var, at temperaturen endelig fik et nyk opad, så det var rart at være ude - heller ingen blæst :) Du viser bare de skønneste kombinationer - er helt vild med floks sammen med staudelathyrus - ser så fint ud. Min Perovskia er endelig vokset i år og ser godt ud - den står et tørt sted i elendig jord, så måske er det bare sådan, den skal have det :) Det ser ud til, at der er godt gang i remonteringen hos dig - det er dejligt, når roserne kommer igen. Kan godt forstå, du er glad for England´s Rose - jeg er jo også vild med den - den blomstrer nærmest uafbrudt og har en dejlig farve. Clematis Elfe er også en favorit her.
    Her er dagen startet med fuld sol og blå himmel - håber, det samme er tilfældet hos jer.
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Vi havde samme slags vejr her hos os, og i dag skinner solen dejligt, det var køligt til morgen, men solen skal nok få det varmet op. Det er jo i dag, jeg skal have besøg fra København, så det er dejligt med godt vejr. Ja noget tyder på, at jeg skal have flyttet min Perovskia. Der er ikke helt gang i remonteringen endnu, men der er jo altid nogle i blomst på denne tid. Ja Elfe clematis er rigtig fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Solskin er så lækkert! Og har det plus, at indehold d vitamin! :D

    SvarSlet