tirsdag den 30. august 2016

Frodighed - et problem

Kvanen blev klippet i går, den har frøsået sig rigtig mange steder i haven, måske var det for sent jeg klippede den sidste år, og desværre vist også i år.
Problemet med frodigheden er opstået i pavillionbedet

i 2014 - endnu er det fremkommeligt
 15.5.16
9.7.16 man kan stadig se de løvfældende rhododendron
men se så her:
 i august går det helt galt
 både set fra den ene side
 og fra den anden side
 græsserne er groet helt vildt, skønt det ikke er den invasive slags
 her inde står gemt en løvfældende rhodo, men den kan ikke ses mere for græsserne, jeg forstår ikke, hvorfor de er så dyre i indkøb, når de breder sig så meget, jeg kan levere mange, hvis de altså er til at grave op. Cecil har lovet at hjælpe med at grave op, til gengæld får hun nogle af græsserne. Hun fik en hel bilfuld stauder med hjem i går, de trænger også til at blive delt.
 her er det brogetbladet mynte, som har overtaget et helt bed.
 Buskene i bedet er også vokset helt vildt
 I regnvandsbedet er det også meget frodigt, men det er nu ok

 Tretorn Sunburst får ikke længere den gule farve, der er for meget skygge


fra himalayacederen, som er blevet kæmpestor
den skønne Viburnum pink beauty med de fine bær kan heller ikke være der for himalaycederen, men det er jo et smukt træ, som vi er glade for. Vi skal ikke klage, men frodigheden er altså ved at være et problem.
 lupiner
og riddersporer blomstrer i øvrigt igen.
roserne:
En af de nyeste roser hedder Aquarell, sådan en må jeg jo have, når min tidligere akvarellærer Ida har tegnet min have. Dette var den eneste blomst, der var nu, jeg håber, der kommer lidt flere, så jeg kan vise et pænere billede.
 Flora Danica
 Little Mermaid gror i øvrigt også helt vildt
 Mia
 Peace
 Poustinia er den bedste af roserne fra Polen
 St. Cecilia
 Winchester Cathedral
King´s Macc
 Teasing Georgia morgen
og i strålerne fra den nedadgående sol
 det var smukt i aften
med lyserøde skyer men også med meget blæst.
Rigtig dejlig tirsdag til jer

35 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Frodighed er jo som sådan dejligt, men jeg står selv med det samme problem - at noget er gået fuldstændig grassat og har taget magten helt fra noget andet, og det går jo ikke, når man gerne vil have plads til det hele, så her forestår også et større udtyndings/flytningsarbejde. Perfekt med den nye rose Aquarell - det er der fin symbolik i - mon ikke Ida bliver glad for din tanke på hende :) Jeg er så imponeret af din Teasing Georgia - det er en af de problematiske her, og lige meget hvor meget jeg forkæler den, fortsætter den sin skravletilværelse. Smukt syn af den i solnedgangslyset. Også en fantastisk aftenhimmel - vi blev heller ikke snydt denne gang. Her skinner solen og ikke meget vind.
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det kan man ikke klage over, men det er hårdt arbejde at forhindre, det går helt amok. Ja Ida bliver nok glad for den tanke. Min Teasing har også været lidt skravlet, så jeg var spændt på, om den ville blomstre igen, men det ville den heldigvis. Godt I også så solnedgangen. Her skinner solen også, men der er en del vind som sædvanlig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. det er vel det bedste tegn på at dine planter stortrives :) :) - så det er da i det mindste et godt tegn :)
    - jeg har også de samme problemer med enkelte planter derhjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja man kan ikke tillade sig at klage, men det er hårdt arbejde :)

      Slet
  3. Skal si at det vokser godt hos deg ja! Men med de klimatiske forhold som du har, så må en jo bare regne med at det vokser og vokser ;)
    Du kan vel kanskje flytte på noe av det, og beskjære noen av de?
    Nydelige roser, og Aquarell var en spennende rose!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det vokser godt her, vi har godt klima ja, så jeg må bare prøve at holde det nede, men med græsset er det svært. Ja det er planen at flytte og beskære, men det kræver en stærk mand eller to :)
      Tak.
      Klem

      Slet
  4. Kender godt problemet. Ikke så meget med store træer, men mine hosta er mange steder blevet for store, og skal kraftigt reduceres. Bent må ud og beskære og flytte om nødvendigt. Dine græsser er godt nok også store.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja hostaerne er også blevet kæmpe i år, der skal vi også finde andre pladser- Ja han må i gang, når der er tid til det. Græsserne er enorme.

      Slet
  5. Tak for advarslen om græsserne. Vi har kun et par stykker, men jeg kan godt se, at de 'will take over ze world', hvis de får lov. Og de er svære at grave op. Men derudover er frodigheden i din have så vidunderlig at se på - og nu ønsker jeg mig også en Mia rose :-)
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Karen
      Ja græsserne vil helt sikkert tage over, hvis de står så godt som mine. De er meget svære at grave op. Jeg overvejer at grave et stykke af hvert år, når de skal klippes ned, det kan være, man så kan holde dem nede. Mia rosen er fra Rosenmageren :) ham må du besøge.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Sådan set er det jo et luksusproblem, du har; men jeg tror, vi alle sammen i år oplever, at tilvæksten er enorm. Cederen er jo et kæmpestort træ, vi fældede et stort eksemplar for mange år siden, fordi det fyldte alt for meget. Forklaringen var selvfølgelig, at vi havde plantet det helt forkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er helt sikkert et luksusproblem, men et af de store, det hele gror, som det er tosset i år. Ja det er det med placeringen, det går jo fint, så længe det ikke er så stort, men det ved siden af cederen har det ikke så godt.

      Slet
  7. Selv om alting gror hos dig, så ser det da fint ud. Jeg ved godt, at det er et stort arbejde at holde nede, men hellere det end det ikke vil gro.
    Her skinner solen, men det blæser ret så meget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja men det har du helt ret i, så må vi se, hvordan vi klarer problemet.
      Det samme vejr her.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Spændende Aquarell rose!
    Jeg tror du er inde på noget rigtigt omkring græsserne: De lidt større kan være super vanskellige at dele.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er jeg spændt på at se med flere blomster. Ja det har du nok ret i, de er meget svære at dele.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Frodighed kan være besværligt, men hellere det end det modsatte! Det ser stadig dejligt ud :-). Måske Bent har nogle powertools der kan dele klumperne når først de er gravet op, en form for sav måske? Så kunne du starte dit eget lille plantesalg...
    Jeg vil lige høre om du har rosen Bleu Magenta og hvad dine erfaringer er med den? Jeg leder med lys og lygte efter en stor (høj, + 3m) rose, a la purpurfarvet og gerne remonterende. Det er BM godtnok ikke, men det er nok den farve og størrelse der kommer tættest på. Man kan jo altid spørge fagfolkene, men de skal jo også sælge deres ting og jeg vil lige så gerne høre fra en havenisse som mig selv ;-). Jeg mener at kunne huske du har plantet en i samme farvetone i år, en rambler fra Polen. Kan dog ikke huske hvad den hedder? Kunne jeg få Munstead Wood i 3m+ slyngudgave ville jeg være lykkelig, he, he.
    Jeg ved du altid har nok at lave med have og svar på kommentarer, så hvis ikke du har input er det helt forståeligt.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har du ret i, Bent brugte en bajonetsav sidste efterår da vi delte, desværre var det svært at komme af med overskuddet.
      Ja har desværre ikke den rose og derfor ingen erfaring. Jeg mener, jeg så den hos Helle med bloggen Blomsterhatten, den så ud til at have det fint. Ja jeg plantede Burgundy Rambler i foråret, den har det lidt svært, fordi der er lidt for skygget der. Ellers kan jeg anbefale Wild Rover, den gror bare derudaf helt vildt.
      Selvfølgelig svarer jeg, tak for din omtanke :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak Lisbeth :-). Men dog, en rose du ikke har!!! Troede næsten ikke det kunne lade sig gøre :).
      Wild Rover ser rigtig skøn ud, men den er desværre for lille. Efter hvad jeg kan finde om den bliver den kun omkring 2 m og jeg skal gerne bruge en der bliver over 3 m.
      Burgundy Rambler ser også godt ud, den rigtige str. På nogle billeder ser den dog nærmere mørkerød ud og ikke purpur. Men den står beskrevet som lilla flere steder..? Hvad siger du om farven hos din? Jeg kan heller ikke finde noget omkring blomstringen, om den er remonterende eller hvad?

      Slet
    3. Selv tak - jow jow der er skam stadig roser, jeg ikke har.
      Min Wild Rover må stå godt, for den har sendt nogle lange ud, så jeg gætter på, der er omkring 3 meter, men jeg ved godt, at den ikke er lige høj hos alle. Burgundy og den har ca. samme farve, jeg har kun set to blomster i den endnu, og der er ingen på vej, men den har travlt med at komme til vejrs, da den står noget skygget. Jeg mener, den er remonterende, kig her http://www.rosaplant.pl/en/ der har jeg købt min.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja... det er ikke let, vokser vores planter ikke er det galt, men vokser de for meget, er det også galt ;)
    Jeg tror da næsten at din himalayaceder står til en opstamning, så dens naboer igen kan se dagens lys.
    Man skal virkelig tænke sig godt om, inden man planter græsser ind i bedene, det lærte jeg for år tilbage, så nu har vi kun den store græs, som er plantet direkte i græsplænen, det går fint.
    Jeg nød alle dine frodige billeder og lidt vildt du har lupiner i blomst ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nej vi er ikke nemme, for meget og for lidt fordærver alting :)
      Sjovt nok har jeg lige forsøgt at lokke Bent til at opstamme himalayacederen, han gav sig. Der var også en gæst i søndag som foreslog det, virburnummen står så smukt med bær nu, det er synd ikke at kunne se den. Til gengæld har jeg givet mig med hensyn til at fjerne den røde hassel, den bliver alligevel ikke rød, når den står i skyggen.
      Ja lyder som en god idé med græsser i plænen, men så bliver der endnu mere, der skal køres udenom med plæneklipperen.
      Ja det er lidt vildt :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Frodighed er jo normalt en god ting men kan jo godt se at græsserne kan blive lidt af et arbejde at få gravet op og delt. Det er ikke noget jeg kæmper med og generelt syntes jeg ikke at det gror så voldsomt her påmindelse tørre slette. Det er nærmest kun de lyserøde høst anemoner jeg kæmper lidt med. Jeg skyndte mig ud for at fjerne frøstande på den røde kvan da jeg kom hjem i til aften men der er vidst allerede en del der er faldet til jorden men så må jeg igang med lugejernet til næste år :-)
    Dejligt med lidt genblomstring i stauderne. Her er den hvide dobbelte primula begyndt at blomstre igen :-)
    Aquarell ser da lidt spændende ud. Måske du også skulle male den, jeg kan rigtig godt lide akvareltegninger men besidder desværre ikke den evne.
    Smukke lyserøde skyer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja i dette tilfælde er der lidt rigelig frodighed, det bliver et kæmpe arbejde at få dem op. Her er jo ellers også tørt, men åbenbart mere hos dig. Ja den røde kvan sår sig selv flittigt, så du må ud med hakkejernet næste år, man kan næsten ikke nænne at klippe dem af, når de er så flotte.
      Ja det er godt med genblomstring i stauderne. Jeg glæder mig til at se aquarell med nye blomster, så må vi se, om det lykkes i år, der er ikke flere nye knopper. Jeg kan godt male akvarel, men jeg kan ikke tegne, det gør det lidt sværere.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. hej Anne, altså hvis du ligefrem har for mange røde kvan frø, så sig endelig til :-)

      Slet
  12. ak ja, nogen planter vil ikke rigtig gro og andre gror for meget... jeg har lidt problemer med en drejeblomst der tror at den må eje hele bedet - og med stjerneskærm der har fået lov til at så sig selv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja sådan er der så meget, de samme problemer med de planter her hos mig.

      Slet
  13. Også lidt forvokset jungle hér, så jeg kan se at der er et par planter der må op og foræres væk senere på efteråret. Jeg synes altid at jeg bliver forbavset over hvor meget det lukker til sidst på sommeren - tidligere på året synes man jo at der er masser af plads til liiige at klemme en ekstra plante ind... Og så har man balladen ;-). Nu er der mange fine forårsløg i butikkerne - meget farligt. Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja sådan går det i eftersommeren, der var ganske rigtigt god plads før - altså var et par måneder siden. Uh med forårsløg, jeg kommer ikke så fine steder (endnu) Du kan få en kvanplante af mig, hvis vi gør som vi plejer, jeg har masser.
      Hilsener.

      Slet
    2. Det lyder dejligt - jeg sender lige en mail til dig. Go' dag!

      Slet
  14. Hej Lisbeth!
    Hæ hæ jeg dyrker også frodighed, og den skal tæmmes. Gik faktisk og overvejede om jeg skulle klippe standene af kvanen, men de er så smukke, som du også siger, tak for den oplysning og din erfaring, også med græsserne, har et par stykker der trænger til deling.
    Sjovt at læse Gittes spørgsmål vedr rose, sådan en har jeg også været på kig efter-men anden løsning er fundet, Linda tager med til mig på fredag, glæder mig helt vildt:-)
    Jeg er vild med din Little Mermaid.
    Ha en skøn skøn dag på Samsø
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja frodighed skal tæmmes, ja man kan næsten ikke nænne at klippe frøstandene af, men det hævner sig. Nå ja så godt at Linda tilbød at tage med til dig, dejligt for dig. Little Mermaid har Jas skaffet mig, men så skal du eller Linda nok bestille den i forvejen. Hos mig gror den helt vildt.
      Du må også have en skøn dag
      Kram Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth!
    Det är ett stort jobb att hålla ordning i rabatterna, kan inte förstå hur du klarar av allt , med så stor trädgård.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  16. Hej Maribel
    Ja det er et stort job, især hvis det gror fra en, som det er gjort for mig. Det kan jeg heller ikke forstå, der er nok at se til, men jeg klarer det endnu, og manden slår heldigvis græsset og ordner kanter.
    Tak i lige måde

    SvarSlet