lørdag den 27. august 2016

Billeder set fra oven og lidt om mme Alfred

Varmen fortsatte fredag - denne gang fik vi den virkelig at føle, der var 29.4 grader, da jeg kiggede om eftermiddagen. Det blæste ret kraftigt, alligevel var det ikke til at være i solen. Så jeg gik i skoven og lugede, men så begyndte de at mejetærske på marken mod vest, hvor vinden kom fra, så var det slut med at luge, det støvede lige ind i haven.

Mme Alfred Carriére blomstrer helt overdådigt, det er svært at vise helt, hvor flot den er. Ifølge råd fra Alice med bloggen Alice i Eventyrland har jeg ikke klippet den i år. Jeg har ikke fortrudt det, men det tror jeg, at Bent har. Det er svært at holde så tung en rose på plads, når det blæser voldsomt, så den skal klippes inden næste sæson, jeg kan jo ikke have, at gartnermedhjælperen falder ned af stigen for at redde rosen.
Der er mange flotte kig i haven
 her gennem portalen ind til den nye del af haven
 et kig forbi Skæbnetræet
 Bedet hvor Maid Marion og Souvenir de St. Anne står
 set fra 1. salen
 så er der ved at være gang i roserne

her rosenlysthuset ovenfra som Linda gerne ville se
her er det forfra
 og højre side med Kathleen Harrop
og venstre side Wollerton old Hall og bagved Claire Austin
her er udsigten, når jeg sidder i min stol
Jeg har haft besøg af rhodofolk i går, det var spændende, de var ret forundrede over de mange sjældne buske og træer, jeg har i haven. Mine rhodoer trænger til topdressing, sagde de, det har de helt ret i, men det er en bekostelig affære både at købe og få det herover. Der er gratis levering i hele landet undtagen til ikke brofaste øer :) ja og det er vi jo heldigvis ikke.
Magnoliaen blomstrer flot nu
Roserne i kølige farver er ved at være med igen:
 Comte de Chambord
 Englands Rose
 Ghita Renæssance
 Mary Rose med Rose de Rescht i baggrunden
 Munstead Wood
 også her
Scepter d´isle
  Souvenir de mme Charles Auguste
William Shakespeare
Maid Marion
 Crocus Rose
 Fighting Temerarie
 Hot Chocolate
Sutters Gold
En af de gode nyheder, taksen som jeg tiggede og fik foræret i foråret har længe set meget død ud, den lever heldigvis, der er nye skud i toppen.
I dag må I nøjes med en åkande, solnedgangen var ikke noget særligt hos os.
I går havde jeg som sagt besøg af rhodonørder, i dag får jeg besøg af et par rosennørder, det glæder jeg mig til.
Rigtig god lørdag

20 kommentarer:

  1. Det var da litt av en varme dere fikk! Nezten 30 grader i slutten av august er ganske uvanlig vil jeg tro. Her fikk vi 24, og det er mer passe ;)
    Nydelige roser, og så store de blir hos deg. Med den vinden som du har, så må du nok tilpasse de med klipping ja.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var temmelig varmt, alt for varmt. Min mor havde fødselsdag 23. august, vi har ofte haft hedebølge omkring den dato, så vi slap heldigt med kun et par dage.
      Ja det er efterhånden kæmperoser, vi er nødt til at tilpasse klipningen.
      Klem

      Slet
  2. Jeg kan godt huske, at du havde overvejelser om klippe-ikke klippe den rose sidste år. Spændende hvordan I så vil gribe klipningen an i år. Du er vel ikke så heldig, at du kan få fat på gran- eller fyrrenåle over på øen. Det kunne da hjælpe lidt på udgifterne til topdressing.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det havde jeg nemlig, men nu har Bent slået bremserne i, så noget må der gøres. Jeg er også spændt på, hvad vi vil gøre :)
      Ok - du siger noget, men der skal mange til, jeg har før tranporteret nåle hjem fra den lille skov i nærheden.

      Slet
  3. Ja jeg blev også færdig med at være ude den anden aften da de kom for at høste den lille mark ved siden af mindelunden. For rundt og lukkede døre og vinduer og dagen efter måtte der gang i vandslangen for at få skyllet det værste støv væk...den eneste dag om året hvor jeg ikke gider bo på landet :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det støver forfærdeligt, når de høster og vinden er sjovt nok altid i vest, når de gør det, men godt det kun er en dag om året, så vi bliver boende :)

      Slet
  4. Ja nu er sommeren kommet. Jeg var dog inden døre på markedet hvor temperaturen passede.
    Dejlige billeder fra din smukke have.
    Ha´ en god lørdag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er den, så må vi se, hvor længe den varer. Godt der var mere køligt indendøre.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth, Din Mádamme Alfred Carierre er virkelig imponerende. Jeg har også en. Den har jeg flyttet til et mere solrigt og fugtigt sted. Det gav godt vækst og øget blomstring, men er noget af en pind i forhold til din.
    Dejligt med mange besøg hos dig. Her blomstrer en lille lilla Rhodo - sært ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Min Mme Alfred har en del år på bagen, den klarer sig flot, håber din bliver bedre efter flytningen.
      Ja det er hyggeligt med besøgende. Jeg har også en lilla, der blomstrer, det er ikke unaturligt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Hvor er din have frodig og farverig lige nu. Det er godt roserne er på vej igen. Jeg håber, vi når at opleve dem et stykke tid. Det er spændende med dine besøg, det får du nok meget glæde af. Ja, du skal passe på Bent, men også dig selv. I skulle nødig komme til skade!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte
      Ja selvom den mangler vand ser den frodig ud. Ja dejligt at roserne er med igen. Jeg får mange spændende besøg, men ikke så mange ad gangen, det er fint, så har vi bedre tid. Ja vi må passe på hinanden.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Alfred er meget imponerende og med den størrelse er den jo nok udsat når stormene rammer landet for dem slipper vi nok ikke for.
    Flotte oversigtsbilleder og rosenlysthuset begynder rigtig at tage form.
    Er Fighting Temerairie ny eller er den bare gået min næse forbi den er da en yndighed :-)
    Godt der er liv i taksen. Den så jo noget sølle ud i foråret.
    Ja men så har der rigtig været nørde komsammen og vejret har jo været med jer for nu ser det jo ud til at sommeren er forbi i denne omgang. Jeg håber så at de får ret i deres regn prognoser. 20-30 mm vil gøre godt her. Gætter på at du også gerne tager en dag indendørs hvis himlens vand porte åbner sig.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, Alfred er en ordentlig kleppert, så stormene kan ordentlig tage fat, dem har vi rigeligt af.
      Ja det ser fint ud ved rosenlysthuset nu.
      Det er gået din næse forbi, den købte jeg sidste år hos Jas.
      Ja der var en herlig nørdekomsammen, det var bare for kort tid. Ja vi får nok bar 5 mm, suk - vi kunne bruge 50, jeg sad gerne inde hele dagen, så kunne jeg få lavet lidt herinde :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Godmorgen Lisbeth

    Jamen det lyder da super med gode besøg!
    Og regnen vi får nu har vel også givet et par mm hos dig?
    6mm forløbigt her.
    Elise klipper sin Alfred hvert år, eller rettere udtynder hende så hun bliver lidt luftigere.

    Ha en dejlig regnvejrsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Karsten
      Ja det er skønt, når det er den rigtige slags havenørder, der kommer på besøg. Vi har indtil videre fået 10 mm, ikke så meget som jeg troede efter lyden. Så må vi se, om vi får lidt i eftermiddag.
      Ja det er vi også nødt til at gøre fremover, selvom Alfred er flot nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Pyh, så nåede jeg det heldigvis inden næste indlæg - vigtigt, fordi du har været så sød at efterkomme nit ønske om at se, hvordan det står til med rosenlysthuset. Altså, jeg er godt nok imponeret over, hvor fint det hele vokser til - det bliver snart dækket fuldstændigt. Flot med billeder fra alle tænkelige vinkler :) Bare det var mig, der havde sådan et lysthus i haven, men her er ikke plads. Din Alfred er simpelthen helt vild - sikke en grokraft. Det er altid svært at beslutte, om man skal klippe eller ikke, men det dur jo ikke, hvis Bent ikke kan styre den mere - det er ikke så sjovt at komme i karambolage med så kæmpe en rose, og vinden kan jo også lave ravage, så den bliver ødelagt. Jeg har en Alfred, som jeg satte for tre år siden et meget skygget sted - skulle den kunne klare, men det er først i år, den er begyndt at skyde, så måske er den ved at acceptere pladsen. Desværre ser man tit på diverse hjemmesider, at der er fri fragt, men ikke til ikke-brofaste øer. Det er ærgerligt i den her sammenhæng, for det bliver da noget af en udskrivning med topdressing til alle de rhodoer, du har. Vi havde et ordentligt tordenvejr i nat, som gav masser af vand - det var tiltrængt. Det småregner stadig. Håber virkelig, at I også fik en ordentlig skylle!
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var godt, for der var jo lidt til dig. Ja det gror godt, må man sige. Jeg er bestemt glad for mit lysthus. Ja vi er nødt til at kappe Alfred, for den er blevet for stor. Mon ikke din Alfred kommer efter det.
      Vi må se, hvad jeg gør med det topdressing, for det er en stor udskrivning med fragt oveni.
      Her fik vi også torden og noget regn, men det er tørvejr nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det lyder hyggeligt med gæster i haven :-)
    Kan se du viser et skæbnetræ på et af dine billeder. Jeg har lige købt en på et plantemarked i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Det var det også :)
      Dejligt med et skæbnetræ, det bliver du glad for, de første år fryser det lidt tilbage.

      Slet