fredag den 26. august 2016

Blæsende varme

Hos mange af jer, var det rigtig varmt i går, her hos os havde vi kun 25 grader, for det blæste nemlig en hel det. Jeg bryder mig ikke om over 25 grader, så det var på sin vis godt nok, men endnu mere tr bliver have, her kan I se, hvor tørt det er hos os, så jeg vander og vander, det virker altså bedre med regn fra oven.
 Caryopteris/Blåskæg og hortensia Vanilla Frais er en fin kombi
 Forskellige farver i haven
 og i hegnet
 Wild Edric sammen med Blærespirea
samme sted har en stokrose sået sig selv
Hjortetakstræet står smukt, men sætter sine rodskud alle vegne
Viburnum Mariesii har allerede fået efterårsfarver
 Den lyserøde konvalbusk er nu helt udsprunget
inde bag ved i læhegnet står en hvid konvalbusk
 Det er så flot med staudelathyrusen, så jeg måtte lige tage et billede igen i dag
Rævehalen sammen med en rød rose af ukendt herkomst

Til gengæld ved jeg, at denne røde rose hedder Erotica, jeg er ikke begejstret for den, ikke fordi den er rød, men fordi den har rigtig mange grimme blade. Måske har den hørt, jeg har truet med at fjerne den, så det er derfor den blomstrer så flot nu.
 Abraham Darby
 Buff Beauty har en hel gren ud over plænen med knopper og blomster
 Buttercup
 Gloire de Dijon sammen med kaprifoliens røde bær helt oppe på portalen
 La Paloma
 Lady of Shalott
 Pat Austin
 Schneewittchen
 Summersong
William Morris
 Morten Korch
 Nigrette
 Queen Elisabeth blev helt klippet ned i juni juli, nu vil den endelig blomstre, løvet var så grimt
Pierre Oger
Den grønne sølvlys blomstrer nu, smuk er også den, den mørke blomstrer ikke endnu, husk at vande jeres, hvis de hænger med hovedet, ellers vil de ikke blomstre.
Denne gang er solnedgangen taget fra 1. salen
God weekend - en varm dag mere, så bliver det køligere.

16 kommentarer:

  1. Det høres deilig ut med blåsende varme, men ikke over 25 grader, nei ;)
    Her er det 20 grader og det regner. Hadde jeg fått det til skulle jeg gjerne ha sendt deg noe regn!
    Her regner det omtrent annenhver dag, så vi har nok av det ;)
    Grønn sølvlys har jeg ikke, og den må jeg prøve å finne her for den er så fin. La Paloma blir min favoritt i dag :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej over 25 grader er ikke sjovt.
      Ja det kunne være lækkert, hvis du kunne sende lidt regn denne vej, når nu du ikke selv trænger :)
      Ja den grønne sølvlys er rigtig fin, jeg har fået den af en haveveninde.
      La Paloma er smuk og dufter dejligt.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth!
    Her er meget varmt, og meget meget tørt. Jeg var ellers begyndt at flytte rundt og skabe nyt med plantere, men må vist vente:-( Jeg vander kun det nye der er plantet også krukkerne.
    Men hvor er det godt om aftenen, nu kan man jo næsten ikke komme ind før det er mørkt:-))) Ha en god dag
    Krammer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det går ikke at flytte rundt med noget, hvis det er meget tørt. Vi kan ikke vande det hele, så jeg vander kun rhodoerne en gang imellem og de nye roser.
      Ja det er bedst om aftenen, men det bliver tidligt mørkt nu.
      Også god dag til dig
      Krammer

      Slet
  3. Hvor underligt for min Sølvlys er jo næsten færdig med at blomstre. Dine planter plejer jo ellers at blomstre mindst en uge før mine og nogen gange mere. Her var der 30,6 grader i går og lige nu 28 grader...venter bare på at det bliver køligere for det er jo slet ikke mig med den varme. Nu viser de godt nok lidt vand på søndag men jeg har sat vanderen i gang for ellers brænder det hele vist af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Mine sølvlys står i skygge, måske er det derfor. Så har vi det for en gang skyld varmere end jer, her er det 29.4 grader, men heldigvis meget vind, men det tørrer jo endnu mere, det er noget værre noget med det vejr. Jeg tror ikke meget på regn hos os, men de lover en del på dine kanter. Jeg bryder mig heller ikke om så meget varme.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Føj hvor er det varmt. Hvor varmt der er udenfor har jeg ikke styr på men inden dørs er det 30 grader og det lufter ikke :-) alle kølere køter jo på højtryk og der motorer afgiver simpelthen så meget varme . Godt det snart er weekend.
    Så skal Bent da passe på når han slår græs sådan som Buff Beauty breder sig. De er smukke sølvlysene men de er opgivet her i den stive lerjord. Det blir alt for tørt for dem.
    Det er lige en af de hurtige kommentarer idag da vi skal til grill hos naboen når jeg kommer hjem så der er da noget varmen er godt for.
    Ha en fortsat varm dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nu er der godt 28 grader, den er ved at falde, inden jeg gik ud, var den 29,4. Det lufter også her i dag, så indendøre er der "kun" 25 grader.
      Synd du ikke kan have sølvlys, de er så fine.
      Ja men det er jo godt vejr til jeres grillfest.
      God fornøjelse
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. God aften Lisbeth.
    Her er også meget varmt i dag, men heldigvis blæser det da en del.
    Dine roser bliver ved med at være smukke.
    Flot solnedgangsbillede.
    Ha´ en dejlig fredag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg tænkte også heldigvis, for det er det varmeste vi har haft endnu, så blæsten er god selvom den tørrer ud.
      Ja nu begynder 2. blomstring for roserne.
      Tak også dejlig aften til dig.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Her var vi oppe over 25 grader inden kl. 10, men det har ændret sig nu - temperaturen er faldet lidt, og så blæser det kraftigt. Der kommer også sorte skyer indover fra vest, men det lader ikke til, at der er noget vand i dem. Kan godt se på tørkeindekset, at I trænger til vand! Det er ikke så slemt her generelt, men min sandjord er ikke god til at holde på vandet, så jeg må også ud med haveslangen i aften. Ja, nu sniger efteråret sig ind på os - jeg har også observeret efterårsfarver her og der. Det er nogle superflotte makkerpar, du viser i dag - det viser bare, hvor vigtigt det er med godt naboskab - også blandt planterne :) Den røde rose er så smuk sammen med rævehalen. Fantastisk med din Buff - min er under overvejelse til opgravning, så sølle er den. Jeg er sikker på, at det er mig, der har givet den en helt forkert placering, men nu er der kun en pind tilbage, så den er nok ikke værd at flytte på. Til gengæld stortrives min grønne sølvlys fra Rita også, og det er da en dejlig ting :) Pierre Oger er meget smuk - er den vanskelig? Smuk solnedgang - sådan set lidt fra oven :)
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      I dag har vi vist haft det varmere end jer, vi har i hvert fald været på 29,4 også med kraftig vind, men det var for varmt til at lave noget. Jeg har været ude og vande de sidste nye roser her til aften, du får nok også vandet lidt. Ja godt naboskab er vigtigt :) Min Buff har altid været kraftig i væksten, næsten for meget. Dejligt at din grønne sølvlys trives så. Pierre Oger har en del stråleplet, så lidt vanskelig er den nok, den vokser ikke kraftigt, men den lever da ok.
      Ja i dag blev der ingen solnedgang.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Vi sad ude hos vores datter i Viborg til efter ni i går aftes - det var helt fantastisk. Din viburnum er tidlig til at vise høstfarver. Måske er det forskellen i nedbørsmængder, der spiller ind, for vores er stadigvæk helt grøn. Ja, sølvlys danner nogle flotte spir, hvad enten den er grøn eller mørk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var da fantastisk, så har I nok ikke haft vind som vi har haft de sidste par dage, men det var nu lunt nok alligevel i aftes, det er bare rarere i stille vejr. Det er faktisk nyvæksten på Mariesii, som har efterårsfarver allerede, så det kan godt være, det er fordi det ikke har fået vand nok. Jeg kan også se, at Limelight hænger med bladene, de står lige ved siden af.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    31.7 var det højeste jeg så igår - det er for varmt, så der blev ikke lavet meget. Men vinden gjorde at det var ok, bare man ikke lavede noget.
    Imponerende at du har det så frodigt på trods af tørken!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en varm dag i går, vi havde 29.4, så varmere hos os i går end dagen før, jeg fik heller ikke lavet meget. Ja for en gang skyld godt med vinden, selvom det tørrede endnu mere. Heldigvis ser det meste godt ud, men jeg er bekymret for roserne.
      Tak i lige måde

      Slet