mandag den 15. august 2016

Roser og deres løv

Jeg er blevet opfordret af Birgitte til at skrive lidt om løvet på mine roser. Derfor vil jeg advare, nu kommer der øjenbæer. Men først skal vi have et par pæne billeder:
 lidt solskin blev det til i dag
 og igen lidt aftensol og næsten stille vejr, det var helt underligt
to guldsmede sad og hyggede sig her på rhodoen.
Jeg skal også lige fortælle lidt om, hvordan søndagens åben have gik. Klokken 10.45 trillede en bil ind på gårdspladsen. Ud steg 4 sønderjyder fra Rødekro, de kom direkte fra færgen for at se min have, jeg var da lidt stolt. Jo omtalen i Havebladet har trods alt vakt en del interesse. Senere kom der et par mere fra Sorø og et par damer uafhængig af hinanden. Så i alt 8 besøgende i dag, det var helt fint, men stadig ingen samsinger, sådan er det bare.
Nå men til øjenbæerne:
Jeg har mange flotte roser, men jeg har bestemt også grimt løv, se bare her:
 Lige foran ser den frisk ud i løvet men se lige her til højre et forkrøblet skud. Sådan har jeg mange, nu er jeg begyndt at klippe dem af, de bliver alligevel ikke til noget. Jas havde samme problem, han mener det skyldes kulden, vi har haft her i sommer.
 pletter på bladene er der også
 Jacqueline du Pré er bestemt ikke bedre end andre roser, stråleplet er der også her
 Westerland har fået gult løv med pletter
 Denne Audrey Wilcox er nykøbt
her er min egen, den ser noget sundere ud.
Så altså selvom jeg viser smukke rosenbilleder, er det ikke ensbetydende med, at mit løv er mere sundt end mange af I andres. Jeg prøver at pille de grimme blade af, men det er en stor opgave, som jeg ikke magter, og så må det blive sådan, blomsterne er heldigvis smukke alligevel. Når man som jeg ikke sprøjter, må man nok tage nogle dårligdomme med. Her kommer et godt citat fra Rosenposten:
Skulle der komme svampesygdom på dine roser sker det først langt hen på sæsonen, og jorden går ikke under af den grund. Det er bare naturen, der viser sig på en måde, som for os er ubelejligt. Ikke alle år er ens og måske bliver der ingen problemer næste år, men det kan også være, at det er en dårlig sort du har, som nemt kunne skiftes ud med en bedre.
se nu bare dette sunde løv i modlys
eller Charles Austin her
 Compassion er endelig i gang igen
 Crownprincess Margareta højt til vejrs
 Ghita Renæssance er også ved at komme sig, den har haft rigtig dårligt løv
 Golden Celebration
 Heidi Klum er helt ny og allerede næsten uden blade :(
 Hot Chocolate har det fint
 se bare så smuk den er
 Jayne Austin
 Lady Emma Hamilton
 Little Mermaid har fantastisk sundt løv
 Mendoza har det også fint endnu
 Sofia Renæssance er klar til ny blomstring
Thisbe er stadig meget lille, men de nye blomster er smukke
Hvorfor lade sig slå ud af grimt løv, når blomsterne er så smukke. Jeg tror, det er vilkårene, hvis man vil have roser. Hvad mener du om det?
 Den sidste lilje er sprunget ud
 Sønderjyderne ville gerne have scabioser med hjem, det fik de som tak for besøget.
Dem fra Sorø fik stiklinger af de gule sommerfuglebuske
 Solbrud står så smukt nu
en orange solhat er dukket op
 En smuk aftenhimmel
og solnedgangen fra i aftes
God start på ny uge til jer
En lille servicemeddelelse fra Horta:
Næste gang I kommer i nærheden af Jas roser i Brenderup, er der mulighed for at besøge dette sted, der ligger tæt på Jas, jeg ved jo, at mange af jer er pelargonie interesserede. 

22 kommentarer:

  1. Ja, rosene får veldig hurtig stygge blader, men jeg synes de var verre i fjor enn i år her. Det er dessverre sånn det blir enkelte år, men så lenge blomstene er fine får det være det samme ;)
    Flott solbrud du har!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de var nok værre sidste år, det er ikke nemt med de roser, men jeg nyder blomsterne.
      Ja min solbrud er flot
      Klem

      Slet
  2. Et modigt indlæg! Desværre kan smukke blomster ikke gøre det for mig, hvis rosenplanten er fuld af syge blade og måske oven i købet smider de fleste. Smukke planter er sunde planter i min optik. At planten udvikler stråleplet på et mindre antal blade er vel på den anden side nærmest, hvad man kan forvente. Personligt er jeg tilbøjelig til at plante for tæt og ikke at skabe tilstrækkeligt med luft omkring planterne, hvilket igen bevirker, at jeg ikke får fjernet de syge blade på jordoverfladen, så på den måde kan man godt sige, at jeg selv er skyld i, at problemet opstår. I år synes jeg nu ikke, det er slemt overhovedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja måske er det modigt, men der er nok ikke ret mange, der ikke har problemer med deres roser, så kan de lige så godt få at vide, at det er vi flere, der har. Jeg kan da også bedst lide at kigge på løvet om foråret, når det er nyt og friskt, men jeg vil ikke undvære roserne, selvom bladene bliver grimme. Ja der skal luft imellem roserne, det er der nok heller ikke alle steder hos mig. Det er svært at komme til at fjerne de syge blade, især når roserne står tæt, men mon det helt hjælper at fjerne dem, jeg er ikke sikker.

      Slet
  3. Herlige billeder.
    Hvor er din orange solhat smuk. Jeg har aldrig set en i den farve.
    Fin der igen kom besøgende til din smukke have.
    Ha´ en god eftermiddag/aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja den orange solhat er rigtig smuk, jeg fandt den omme bag ved noget andet.
      Ja det var godt, der kom flere på besøg.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Pænt af dig at lægge link til den gamle gartner - hans hjemmeside er old gammel, men det er som sagt et sjovt sted. Ang roser -jeg sprøjter ikke for noget, og nogle af tingene er man jo også selv ude om, som Marie nævner mht at plante for tæt Tidligere i sommer ( hvis nogen husker den?) fik et par af mine roser meldug, fordi jeg ikke fik vandet nok. Der er dog de mere sarte typer som nuits de young, som jeg rigtig gerne ville have med den fantastiske farve - men den kom til at se alt for sølle ud hér. Efterhånden begynder jeg at have rosensorter som ' kan lide at være her' og dermed ikke får de helt store pletanfald.....Men altså, i forhold til at dette er en sprøjtefri have, slipper jeg billigt tror jeg. Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja vi må håbe, at nogle lægger mærke til det link og vil kigge ind til den gamle gartner. Jeg sprøjter jo heller ikke for noget, det glemte jeg at skrive. Måske er jeg også ved at plante for tæt, men det ser heller ikke godt ud med for meget bar jord. Jeg vander ikke mine roser, kun de nyplantede, men heldigvis har jeg ikke haft meldug, heller ikke i Nuits de Young. Den har nemlig en smuk farve, men er stadig noget lille hos mig. Jeg sprøjtede de første år, men så stoppede jeg, dels fordi jeg ikke vil sprøjte og dels fordi, det er blevet for dyrt og besværligt, når man har så mange.
      Hilsener

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Et supergodt indlæg, for selvfølgelig er alt ikke fryd og gammen, når man har med roser at gøre. De fleste af mine er fine i løvet, mens andre ser forfærdelige ud. Jeg prøver også at holde trit med fjernelse af grimme blade, men på min gamle, kæmpestore Suaveolens er det ganske enkelt umuligt - istedet må jeg feje bladene op fra fortovet. I de første år jeg havde roser, blev jeg ked af det, når løvet så træls ud, men flere sæsoner med roser har lært mig, at vind og vejr har en meget stor betydning for dets udseende, og lige der kan jeg ikke gøre så meget. Jeg gør ligesom dig - nyder de smukke blomster, klipper de værstramte roser helt ned, så de er sunde året efter og lader ellers naturen råde - her sprøjtes heller ikke, så det må være, som det er. Mine roser er til stor, daglig glæde uanset de problemer, der måtte være. Bliver en enkelt for sølle, bliver den gravet op og erstattet af noget andet. Lige fryder jeg mig over Munstead Wood og Lady of Shalott, der står sammen i en gruppe - en forrygende farvekombination :) Smukke, smukke roser i din have - din Ghita er virkelig flot i modsætning til min. Solbrud er bare dejlig :) Herligt med 8 besøgende - sagde jo, at artiklen i "Haven" nok skulle få folk ud af starthullerne :)
    Dejlige himmelbilleder - fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak for det, nej alt er ikke fryd og gammen, hverken når man har roser eller for den sags skyld andre planter i haven. Man er nu tilbøjelig til kun at se de bare ben og de gule blade, men heldigvis er der også nogle med sundt løv. Vind og vejr kan vi ikke styre og dermed heller ikke sygdomme i løvet, så må det gå som det kan. Jeg nyder mine roser alligevel, vi har en felles glæde til samme plante :) Ja Munstead Wood og Lady of Shalott må være flotte sammen. Ja nu er Ghita ved at være pæn igen. Ja det var godt med 8 besøgende.
      Tak for det og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders indlæg. Jeg er jo glad for sunde planter, så en rose skal have rigtig mange andre gode og unike egenskaber før jeg vil kunne affinde mig med dårligdomme.
    Jeg tror roser der har luft om sig og ellers trives vil have meget mindre tendens til sygdomme.
    Din Audrey Wilcox er et godt eksempel.

    Heroppe har vejret på ingen måder været rosevejr. alligevel ser jeg ingen stråleplet eller andre dårligdomme på nogen af de nyplantede polske (det gør jeg på enkelte af de samme i dk) eller på de gamle roser heroppe.


    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det. Ja vi er alle glade for sunde planter, men nogle af dem jeg har valgt er ikke så sunde som dine, det lever jeg med. Jeg ved, at mange af dem får stråleplet på denne tid af året. Jeg har roserne tæt i mine bede, men ikke så meget andet fyld imellem, så de har nogenlunde luft omkring sig. Nu vil tiden vise, om Audrey Wilcox planten ikke bryder sig om at stå sammen med en mere.
      Godt du har valgt de sunde roser fra Polen, du nærstuderer og vælger medhu, så du ved, hvad du får, jeg er nok mere tilbøjelig til at vælge efter øjne og hjerte :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Nej ikke alt er en dans på roser når det kommer til div. sygdomme men det lærer vi jo at leve med men et økologis middel mod stråleplet og rust ville ikke være dårligt men uanset hvad man kan købe at sprøjte med så koster det en krig. Roser er jo forholdsvis nyt her og sprøjter gør jeg ikke så der er da også nogle der ikke er helt så fine men det lever jeg så med og er glad for alle mine roser :-)
    Ghita Rænesance er sidste nye her. Kom til at kæbe den i Rosenhaven i Bogense i fredags. Skal gerne lige ind og kigge når vejen går til Bogense og den nærmest selv hoppede ud i bilen :-) ja du ved hvordan det er :-) smuk det er den og flot i løvet. Endnu.
    8 besøgende er da meget godt taget i betragtning af at ingen Samsinger lægger vejen forbi. Det forstår man jo ikke.
    Jeg har ikke været inde hos den gamle gartner på trods af at jeg efterhånden har været forbi nogle gange. Han bor jo næsten ved siden af Staudefeen.
    Det var sgi da hårdt at komme igang igen. Havde regnet med en blød start men nej de var gået igang med hovedrengøring og det ville de da gerne have hjælp til.
    Nu vil jeg lette bagen og gå ud og vande de nyplantede roser inden sofaen klæber sig helt fast til bagdelen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er det ikke, der kommer meget skidt til, men de er nu stadig smukke, godt du er glad for dine, og tænk at du har fået fat i Ghita Renæssance, det var en af mine yndlinge, da jeg startede på roser, desværre fik den det dårligt efter et angreb af rosenstængelsyge, og har siden ikke været så sund. Ja roserne de hopper ind i bilen helt af sig selv :) Du kunne så godt liiige få plads til en mere :)
      Ja jeg er glad for de 8 besøgende, samsinger regner jeg ikke mere med at få besøg af, jeg forstår det heller ikke.
      Jeg troede den gamle gartner lå lige ved siden af Jas, men det har jeg så misforstået, ham må du ind og besøge, du er jo også til pelargonier.
      Uha det lyder som en hård start på arbejdet, hvoedrengøring det var ikke sjovt.
      God idé
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Staudefeen og den gamle gartner ligger nu ikke så langt fra Jas. 10 minutters tid vil jeg tro så du har ikke misforstået noget :-)

      Slet
    3. Jo for jeg troede, det var næste hus :) men var så heller ikke klar over, at Staudefeen lå så tæt på Jas, jeg kender ikke det fynske land på de kanter :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth!
    Intressant inlägg, har inte många rosor, men förstår att det är något av ett lotteri om man lyckas ha dem friska och fina.
    Dina ser så välmående ut.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have, ja det er lidt af et lotteri med roser, men de er skønne, så må vi tage ulemperne med :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Tak fordi du tog opfordringen op. Dine roser er meget flotte og jeg kan godt se, at du også har en lille smule "skidt" i dem. Jeg læste dit indlæg i eftermiddags og gik ud for at se til mine roser. Løvet minder om dine på både godt og ondt og så blev jeg glad for at se, at der var en del knopper! Jo jo så jeg er nok ved at være med igen. Jeg har været noget deprimeret over hvordan de så ud! Jeg glæder mig hver dag over dine roser og nu kan jeg måske også glæde mig over mine egne igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Selv tak, ja der er også skidt i mine, jeg viste ikke en gang de værste. Jeg bliver ikke deprimeret mere, for jeg ved at sådan ender det hvert år i august, men der bliver alligevel en flot efterblomstring, og det gør der heldigvis også hos dig. Så du kan roligt begynde at glæde dig over dine egne igen.

      Slet
  10. God morgen Lisbeth!
    Det var et godt indlæg, dejligt du deler, og med et godt spørgsmål:-) Jeg har besluttet mig til at jeg kun vil have sunde roser. Så dem der ikke er i trivsel andet end selve blomsten kommer væk, jeg bryder mig ikke om at kassere, men for mig er det utilfredsstillende at kigge på grimt løv, og mistrivsel generelt. Så nu ved jeg da hvad jeg skal kigge efter fremadrettet;-) Lige nu skal gloire de dijon, chippendahle, Karen Blixen på komposten.
    Ha en god dag
    Krammer Anette
    PS flotte indledende billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Tak skal du have, vi kan jo lige så godt indrømme, at selvom vi tager smukke rosenbilleder, så er der alligevel en bagside på medaljen. Jeg har også svært ved at kassere planter, så jeg prøver at klippe helt ned. Sidste år købte jeg en rose i Lille Malunds Have, køn var den ikke i løvet, den blev klippet helt ned, i år har den stået fint igen. Jeg har hørt at Gloire de Dijon skulle være vanskelig, min står et ikke særligt godt sted, men indtil videre klarer den sig fint.
      Tak i lige måde
      Krammer fra mig :)
      Tak

      Slet