tirsdag den 9. august 2016

Roser, roser og roser

I dag skal mit indlæg handle om forskellige roser, roser er ikke kun almindelige roser:

Her er f.eks syriske roser. Jeg har tre frøplanter med forskellige farver, de er 17 år gamle.
 Der er også stokroser, her en dobbelt fra Anne
og her en af de meget mørke.
I går fandt jeg en lyserød dobbelt, som var knækket i stormen, jeg havde ikke en gang nået at se, at den blomstrede.
men der er jo også de søde velduftende rosenskovmærker /Phuopsis stylosa, som er god som bunddække, den er jeg glad for.
Ja og så er der jo også roserne, her kommer billeder i en lind strøm:
 A whiter shade of Pale var ikke glad for stormen, i aftes kunne jeg fjerne en hel del visne blomster
 Abraham Darby (købt i Polen)
 Aprikola
 Augusta Louise
 Boule de Neige skulle være vanskelig, har jeg hørt på fb. Lige nu går det fint, den er meget sød, en gave fra Tina.
 Charles Austin
 Crownprincess Margareta højt oppe på pælen
Rose de Rescht
 Elfe hænger med hovedet, står lige mod vest men ser stadig frisk ud
 Englands Rose
 Grace
 Hot Chocolate
 Jacqueline du Pré
Lady Emma Hamilton
 Molineux
 Sofia Renæssance er lige begyndt igen
 Souvenir de St. Anne er godt i gang med anden blomstring, man må sige, at den gør det godt.
 St. Cecilia (også fra Polen)
 Yndige Thisbe
og Westerland som rosinen i pølseenden i dag
Da jeg lå og lugede, fandt jeg den fine lille Timeviser her, den er da sød.
I morgen onsdag kommer der et lidt mærkeligt indlæg fra mig, jeg er gået med til at lave noget reklame for et firma. Det giver 200 euro, det kan man da ikke lige sige nej til, så er der råd til flere planter, hvis jeg har mere plads :) Der skulle skrives mindst 250 ord, derfor har jeg vrøvlet lidt, men det gjorde ikke noget, den er godkendt :) Det er ok, hvis der ikke bliver kommenteret på den.
Solnedgangen i aftes var ikke spændende.
God tirsdag til jer - her skinner solen endnu, og til en forandring blæser det igen igen.

34 kommentarer:

  1. Det lyder spændende med dit reklamestunt. Bliver spændende at læse.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Hej Anne Marie
    Ja jeg ved ikke, hvor spændende det er, det får du at se :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    God ide med at vise de smukke roser.
    Reklame, vi får se, det har jeg ellers nok af.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Godt du synes om idéen med roserne.
      Indlægget i morgen kan du jo bare springe over :) eller lade være med at læse teksten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth
      Ja, det kan jeg da godt regne ud, men du får vel penge for at vi helst skal læse det der står...
      men vi ser,
      hilsen jessie

      Slet
    3. Selvfølgelig kan du det.
      Ja det gør jeg da, men de kan jo ikke se, om du læser det :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Du har mange flotte forskjellige roser! De syriske roser hadde jeg en gang som stueplante, men de fikk bare masse utøy/spinnmidd inne. Så de får jeg nyte hos deg :)
    Flotte andre roser også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja som du ved, har jeg også dille med roser nu :) så der er mange. Hibiscus er ikke en nem stueplante, jeg har også smidt nogle stykker ud. Disse her er nemmere.
      Tak og klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Sjovt med sådan et "rose" tema - Hot Chocolate og Jacqeline er jo favoritter!

    Der kan fås mange gode ting for 200€, jeg har selv lige bestilt i Tjekien.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg kom i tanke om, at der var flere blomster, der hedder noget med rose :) De er også favoritter hos mig, sammen med mange andre roser.
      Ja det gør der, men jeg får dem nu nok i danske penge, det er også fint, nu skal jeg foreløbig til Jas, der får man meget for pengene :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth, hvor fint med sådan et rosen indslag ud over det normale :o) De "andre" er der jo også.
    Det bliver da muntert med et lille reklameindslag fra dig :o) og en herlig måde at tjene lidt penge på til ekstra planter.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er de nemlig.
      Ja det bliver et lidt pudsigt indlæg, men så kan I more jer lidt over det, og jeg kan få penge til flere planter.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Skønne rosen billeder.
    Her blæser det ret så meget og stadig regnbyge efter regnbyge med lidt sol ind imellem.
    Nu er det ved at være nok.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det gør det også her, men bygerne giver ikke meget, de er bare irriterende. Ja men vi har ikke noget at skulle have sagt, vejret er som det er.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Smukke billeder som altid:) Din syriske rose er meget smuk. Jeg har en lyserød, som jeg har haft i flere år nu, men den er ikke meget for at blomstre, men måske står den for skygget. Jaqueline du Pré er virkelig smuk, så den må jeg altså bare have anskaffet mig! - Jeg synes, den ser hvidere ud på billedet end normalt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne.
      Mine syriske roser står i sol og læ helt op til husmuren, jeg ved ikke, om det er det dine mangler. Jacqueline kan du få hos Jas :) Blomsten bliver lidt hvidere med alderen, måske er det derfor.

      Slet
  9. Det er bare skønt at se dine blomster ,her drukner alt mere eller mindre i vand,trods det at vi bor på en bakketop.Du er dygtig til at passe dine planter.Knus herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Leila
      Ja og her får vi næsten ingen vand, vi er på det orange felt, vi mangler vand. Bygerne kommer, men giver ikke ret meget. Underligt vejr og træls med alt det blæsevejr.
      Knus

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Altså, det var da et rigtig spændende tema, du tager fat i dag, for normalt tænker vi jo ikke så meget over, at der er andre planter, der hedder noget med rose :) Jeg er og har altid været begejstret for de syriske roser, men de er så ikke glade for mig, og jeg må med skam melde, at den aflægger, du gav mig sidste år i september, desværre ikke klarede mosten (vinterbarfrost?) her på matriklen. Det er bare så øv! Stokroserne vil til gengæld godt :) Kan se, du har den meget mørke - så er du nok ikke interesseret i en mere? Jeg såede i april, og har fået rigtig mange ud af det. Rosenskovmærke er meget yndig og må på ønskelisten - kræver den speciel opmærksomhed? Og roserne - ja, den ene er skønnere end den anden og til stor glæde både hos dig og her :) Det bliver da spændende at se, hvad du reklamerer for i morgen :) 200 euro er bestemt et solidt tilskud til plantepungen, og kender jeg dig ret, skal du nok få dem brugt ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Rart at du synes, det var et spændende tema, ja vi tænker ikke så meget over, at der er andet, der hedder noget med rose. Ærgerligt at den syriske rose du fik sidste år er gået ud, men det kunne vi næsten tænke, når du bor, hvor der er så koldt. Jeg har desværre ikke en ny på lager. Jeg har ikke rigtig plads til stokroser efter jeg har taget pladsen ved skuret ind til roser :) Rosenskovmærke er lidt svær at få gang i, men jeg har rigeligt, så jeg prøver at lave en til dig. Ja snart bliver der flere roser at glæde sig over. Ja men det er såmænd ikke så spændende, men det er pengene :) ja dem skal jeg nok få brugt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Lyder så dejligt med en Rosenskovmærke - tusind tak :)
      Knus

      Slet
  11. PS Ja, Timeviser er altså sød!
    Knus

    SvarSlet
  12. Nu levner du altså liiige et par potter hos jas, ikke? Jeg har planer om et jas-kalas senere denne måned :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Nja det vil jeg ikke love, der er jo to mere med, så vi rydder nok lageret :) hm så må vi vist tage en lastbil med.

      Slet
    2. Lørdag siger du... Så må jeg vist derover fredag, haha!

      Slet
    3. Nej nej det hjælper ikke, vi skal derover torsdag :)

      Slet
  13. jamen dog er du gået ind i reklamebranchen.... nu bliver man da nysgerrig..... nå mon ikke du får sneget et par rosenbilleder ind alligevel, de må vi håbe ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja sådan lige for en kort bemærkning. Så må du kigge med i morgen. Der skal nok blive rosenbilleder med også :)

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Fine roser ja alle slags. De syriske er rigtig flotte lige nu og et godt stykke tid endnu af knopper og temperatur at dømme. Ærgerligt med knækket stokrose men med det stormvejr vi holder os ja så vælter der en hel det også her. Flere af mine krukker har ågså lagt sig så her til aften hvor vinden stilnede af er de blevet rejst så er de klar til at vælte imorgen igen. Sådan et møj vejr og 16 grader ja så er det ikke tillokkende at være ude.
    200€ for lidt reklame det er da meget godt så I er nok nødt til at have trailer med til Jas på torsdag :-) det kan jo være svært at begrænse sig med penge på lommen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak ja de er fine. Ja det er et utroligt træls vejr, og det skal bare blive ved, nu har det blæst en hel uge, øv øv. Nej det er ikke tillokkende at være ude, jeg er det nu alligevel, men synd med jeres ferie.
      Jeg har ikke fået pengene endnu, så jeg tager det stille og roligt på torsdag :) Der skal jo også være noget til en anden dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Jeg må da lige rose dig, for din gode ide med et rosenindlæg ;)
    Tak for alle de skønne billeder som jeg sidder og labber i mig på denne kolde og blæsende dag. Det virker nærmest som efterårsferie frem for sommerferie idag med kun 13 grader.
    Knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak for det :)
      Godt du nyder mine billeder, for det er bestemt ikke udendørsvejr. Her var 11 grader i morges, da jeg gik tur, jeg havde termojakke og halstørklæde på, men kunne nu også godt have brugt hue og hansker, ja men altså, vi skriver 10. august, suk.
      Knus

      Slet