søndag den 28. august 2016

Marken er mejet og morgenbilleder

Så blev der høstet, og morgenturen gik i flyvende fart over markerne, hundene var helt vilde.

Det var en smuk morgen




Det har været en dejlig dag med besøg af et par rosennørder, nøj hvor blev der snakket og hygget. Det var bare for tidligt, de skulle hjem igen. 4 timer blev det til, det var bestemt ikke for meget.
Penstemon Raven i morgensolen
De besøgende
Roserne bliver beundret:
 Abraham Darby
 Barock højt til vejrs
 Braithwaite
 Clarét
 Crownprincess Margareta
 Cressida
Extraordinaire
 Falstaff
 Grace
 La Paloma
 Louise Odier
Her skimtes den midt i Mme Alfred Carriére
Mia
 William Shakespeare
til Alice (to forskellige planter hver sit sted i haven) begge taget til aften
Munstead Wood ikke helt udsprunget
 Poustinia (fra Polen)
King´s Macc
 Redouté
og solnedgangen
Klokken 4.45 i morges blev jeg vækket af et ordentligt tordenbrag, kort efter styrtede regnen ned, jeg lå og tænkte 20 mm måske, men desværre blev det kun til 10. De lover mere, men vi er ikke med i området med farligt vejr, det er nu godt nok. 10 mm mere mindst er ønskeligt.
God søndag

33 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Dejlige billeder fra din og hundenes morgentur - godt, at de er færdige med at høste, så du slipper for støvet. Til gengæld er det så også endnu et tegn på efterårets komme. Altså jeg kan lige forestille mig, hvor I må have hygget og snakket roser :) Og at der har været meget at tale om, kan man ikke være i tvivl om med alle de smukke roser, du viser i dag. Den ene skønhed afløser jo den anden i din billedkavalkade - roser er bare de dejligste i planteriget :) William Shakespeare blomstrer også som en gal her og er blevet stor og kraftig - den har nået meget på et år, og jeg er så lad for den, Lisbeth. Jeg har plantet en Louise Odier i forsommeren, og den har sat nogen meget lange skud. Jeg kan se, at din må være højt til vejrs, så min står muligvis et forkert sted - hvor høj er din? Her er det overskyet, og DMI har sms´et risiko for skybrud - håber jeg så ikke, men lidt mere vand vil ikke være af vejen. Torden her kl. 3.30 og også omkring 10 mm. Flot stribet solnedgang - ligner, den vi fik :)
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have - ja det er fint, de er færdige med at høste, så kan vi gå på markerne, så længe det varer. Du kan tro, vi hyggede, det var hyggelige fire timer. Nå ja du fik William af mig, det havde jeg glemt :) Louise Odier er helt til tops i pælen sammen med Alfred, men det er en skravlet rose, var Susanne og jeg enige i. Den får rosenstråleplet og er grim i løvet, jeg ser stort set aldrig blomsterne helt der oppe. Ja vi har også fået advarsel om skybrud, det gråner også lidt til nu. Så fik vi lige meget, og samme solnedgang :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Øv da også med den Louise Odier. Synes jo blomsten er så smuk, og den er jo nærmest udråbt til at være den smukkeste og mest perfekte af Bourbonerne, men det gælder så nok kun blomsten og ikke løvet. Jeg tænker at beskære den hårdt tilbage hvert år, så den ikke stikker helt af - dur ikke, der hvor den står. Her regner det og buldrer i det fjerne.
      Knus

      Slet
    3. Ja det er irriterende, prøv det, måske virker det. Her er det tørt nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. PS: Thi de sidste skal blive de første ;)
    Knus

    SvarSlet
  3. Det danske ordet mejet blir brukt her også om ting som blitt slått ned, altså meid ned. Det norske språket er fullt av danske ord, og derfor er det så lett for oss norske å lese dansk :)
    Jeg leste Lord of the Rings på dansk når jeg var 14 år, og det syntes jeg var så enkelt. Jeg forsto bare ikke hvorfor det var så stor forskjell på å høre dansker tale og lese språket ;)
    Men sånn er det jo bare med språk. Det finnes dialekter/talemåter i Norge som selv jeg ikke forstår ;)
    Redouté er så vakker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi har nogle ens ord, det er værre med det svenske, det er sværere at forstå, syne jeg. Her i Dk er også mange dialekter, jeg taler fynsk, men jeg kan forstå de fleste :)
      Ja det er den.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Skønne billeder fra jeres morgentur, der er noget helt specielt over de solrige sensommer morgener ;).
    Her buldrer torden i det fjerne og regnen øser ned, så det bliver vist til en inde dag idag.
    Hvor ser dine roser skønne ud især dem med morgendug. Det er dejligt at ha besøg af ligesindende og fire timer kan man jo hurtigt bruge i din spændende have ;)
    God søndag jeg håber at regnen også finder vej til Samsø ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja sensommer morgener og aftener, det må være lyset, det drager. Her nærmer bygerne sig, så snart skal lyset tændes herinde :) Jeg har besøgende kl. 14, mon ikke regnjakken skal frem :)
      Jeg håber også, der kommer lidt mere her.
      God søndag i Struer :)

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Smukke morgen billeder af marker, sol og skygge. Dine solnedgangsbilleder er nu mindst lige så smukke, det giver altid en god oplevelse og glæde at kigge på. Dejligt at høre de er ved, at være færdige med, at høste på Samsø. Vi stadig mangler 4 marker ca. 20 hektar hernede. Drengene sætter halm ind i dag, hvor regnen nu siler ned i mørket, ja jeg må endda have lyset tændt herinde. Flere roser er sat på ønskelisten, hvor er de smukke og så forskellige. Det er en fornøjelse og meget lærerigt, at kunne følge billederne af dine roser, og kunne kigge tilbage. Tak og rigtig god søndag. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, ja sådan en nyhøstet mark er også smuk, ja og solnedgangen med. Uha ja det er ikke lige i dag, I får høstet det sidste, som jo er temmeligt meget at have tilbage endnu. Dejligt at have roser på ønskelisten :)
      Mojn :)

      Slet
  6. Lisbeth it's always a pleasure to visit your blog. Beautiful photo's.
    Have a wonderful sunday.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Marijke - nice to hear
      Wonderful sunday to you too.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Jeg er ret vild med Mustead W når den ikke er større!
    Flotte morgenbilleder - sjovt med de meget forskellige W shakespeare:)

    Ha en dejlig regnfuld aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den var ret smuk på det stadie.
      Tak skal du have, ja det er lidt mærkeligt med William S,
      Jo tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth.Smukke morgenbilleder.Her fik vi 15 mm. regn i nat.........skønt.
    Og dejligt med rosenmennesker på besøg.
    Jeg viser også lidt af alle de roser der er i blomst igen.Det er da dejligt at vi kan nyde dem igen.
    Glemte vist helt at vise mine Alfred, som jeg har måtte klippe godt ind, da vi næsten ikke kunne komme forbi dem.Men din vokser vist mere i luften.
    God søndag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja vi fik kun 10 mm, men lidt igen i eftermiddag. Ja jeg har hygget mig med besøg af rosenfolk.
      Ja skønt med alle roserne.
      Min Alfred gror mest i luften ja, den skal jo dække pælen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Dejlig sensommer morgen. Flot redouté! Håber den store gartner har vandet hos jer - på Fyn gråt og bygevejr. Har haft gæster i dag -selvfølgelig skulle de se Johannes Larsen museet, der er en flot særudstilling i øjeblikket. Og så er der et stort sort morbær træ med masser af frugter lige nu -vi kom til at spise lidt! Mmmm hvis jeg havde en stor have, ville jeg fluks plante ét. Hilsner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja det var det, og Redouté er flot. Ja lidt blev det til, men vi kan bruge mere, hvis den store gartner vil være så venlig. Selvom jeg har boet tæt på Johannes Larsen muséet har jeg kun været der sammen med min yngste, da han var 12 år, det er 16 år siden. Jeg så ikke morbærtræet, men det var det første træ, jeg stiftede bekendtskab med på Samsø, der var et i haven ved Samsø Efterskole, hvor vi arbejdede. I haven før denne var der også et morbærtræ, det er flot, men noget værre griseri, og jeg synes, de er for søde, så hellere brombær :) sådan er der så meget. Der er en del morbærtræer her på øen, de er alle registreret.
      Hilsen

      Slet
  10. Fine billeder.
    Tak for kigget.
    Tak også god søndag til dig.

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth,
    Dejlige roser. tak for billederne af alle de mørke roser.
    Jeg tror min uden navn er en William Shakespire. Troede måske de var en Falstaff men ligner din.
    Extraordinære er flot som bare pokker - dufter den?
    Her kom der både regn og torden fra kl.06 - vi kunne godt bruge lidt mere regn som I også kunne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det og selv tak, du kan finde flere i min facebookgruppe Høneballehaven, så kan du bedre sammenligne.
      Ja den dufter lidt, men duft er individuelt, Susanne som jeg havde besøg af i går, kunne lugte en masse roser, hvor jeg ikke kunne.
      Ja jeg kan se, at I også bliver snydt i Nordsjælland.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Ja så kan hundene rigtig fræse derud af når marken er mejet :-) håber du kunne følge med. Smuk morgenstemning du har fanget.
    Som så ofte før er jeg skuffet over regnmængden. 10mm fordelt på 5 i nat og 5 i dagens løb så her har det været muligt at være ude mellem bygerne og det har været lunt nok.
    Ja roserne blev beundret er jeg sikker på men I fik nok også en rigtig god snak om dem også. Det var jo en rigtig ægte rosen nørd der lagde vejen forbi og tiden flyver jo i hastig fart i din have. Det er jo derfor man er nødt til at komme igen igen for det er jo umuligt at få det hele med på 3-4 timer :-)
    William Shakespeare er meget smuk. Hvis jeg skulle få plads så er den da på ønskelisten.
    Vi var på kortet for farligt vejr men det var da til at overskue.
    Smuk solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var noget de nød, jeg klarede lige at følge med, det var en fantastisk smuk morgen og dag, her til aften blev det også skønt. Vi fik 10 i nat og 3 i eftermiddag. Ja det har været ok vejr. Jeg så godt varslen om farligt vejr, det blev ikke særligt farligt, jeg fik advarsel fra forsikringsselskabet, selvom vi slet ikke var ind under det farlige.
      Ja Susanne er en ægte rosennørd, hun var helt væk, så hun må også gerne komme igen. Ja den er smuk, men lidt skuffende, synes jeg, den er bedst i anden blomstring.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Det er et smukt lys, der er i dine morgenbilleder. Her hos os har det regnet det meste af dagen, men til aften holdt det op og der blev 18 grader. Jeg fik da ordnet lidt udenfor, men det var godt nok mest indevejr i dag. Det lyder hyggeligt med rosennørder-besøgende. De har sikkert fået rigtig meget ud af det og du ved jo også en masse om hvordan roserne skal behandles for at trives, så de er nok blevet inspireret gætter jeg på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja vi fik kun regn i morges og lidt i eftermiddag, men aftenen var fin. Ja jeg tror, de fik rigtig meget ud af besøget, men det gjorde jeg heldigvis også, de vidste en hel del. Det var så hyggeligt.

      Slet
  14. Hej Lisbeth, ja det var sikkert noget for de to små hurtige hunde at de nu havde større overblik over marken.
    Hvor er det altså hyggeligt med besøg, og der er ikke noget at sige til de beundre dine roser. De er også flotte. Jeg håber at få tid til at komme over og se dem igen.Nu må vi se, der er lige et par ting der skal ordnes i min egen have først.
    Her vågnede jeg også til et ordenligt tordenbrag i morges, men jeg glemte da at se hvor meget regn vi havde fået.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var noget de små sorte kunne lide.
      Ja det var rigtig hyggeligt med besøg, jeg håber også, at du når at komme igen, helst inden for de næste tre uger, mon ikke det er bedst for at se flest roser.
      Det gjorde jeg også, og det øsregnede, men vi fik kun 10 mm.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Go morgen Lisbeth:-)
    Ikke noget som en nyhøstet mark. Da vi havde det i baghaven(nu er der poppel) men da skulle vi alle også ud og rende og nyde friheden, og de stikkende stubbe. Kan lige forestille mig de to sorte:-)
    Herligt med et passioneret rosenbesøg.
    Tror jeg har fundet mig den nye slyngrose-det var den du i sin tid anbefalede mig;-) penny lane:-) hvis jeg husker ret er den sund? Og rosa er blevet en ny favorit farve her;-)
    Ha en god dag
    Krammer Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette :)
      Nej det er dejligt med en nyhøstet mark i solskin, men så heldige er vi ikke i dag. Jeg husker de stikkende stubbe fra min barndom, da var det ikke rart, for vi skulle arbejde :)
      Ja det var skønt, vi var helt væk i roser :)
      Penny Lane er en rigtig god idé, og når du nu er blevet til lyserød, kan det ikke være bedre, de dufter fantastisk.
      Tak i lige måde
      Krammer Lisbeth

      Slet
    2. Ja det var fælt med de stubbe, også da jeg var barn;-))) 1000 tak det bliver den nye dronning her!

      Slet