søndag den 21. august 2016

Grønne farver og mest roser som sædvanlig

Det var en noget grå dag i går, ikke meget vi har set til solen og slet ikke regnen, det kunne vi ellers godt bruge. Aftenen blev igen stille og mild, det var dejligt. I dag lufter det en del og det er blevet let skyet, det startede ellers fint med solskin.
 Fredag aften i skumringen fik jeg øje på dette kig, bemærk hvordan bronzefennikel og den gule vandgran passer fuldstændig i farverne, mens de bliver kranset ind af papegøjebusken og Himlens 7 sønner.
Efterårsfarverne sniger sig ind, her på korktræet
 Her i stenbedet er det også grønt i grønt med den nyklippede buksbom
Ginkgo Biloba og R. Bureavii - også med forskellige grønne farver, i baggrunden cypresserne
Hostaen her har bredt sig helt ud over skovstien, den er stadig smukt grøn
 Enkelt blomster endnu i Hemrocallis Green Flutter
og hortensia Pinky Winky, som nu er ved at få de rigtige farver, der passer til navnet
 Kaprifolien blomstrer flot nu
 Hvid katost væltede rundt, så jeg har klippet den ned, det pyntede, nu kan den igen.
Konvalbusken Clethra Alnifolia med lyserøde blomster, måske er det Pink Spire.
 Magnoliaen remonterer hvert år i august
R. calophytum har en stor flot knop, spændende om der kommer blomster næste år
Nu må vi have lidt kulør, solbrud/Helenium er bare så smuk nu.
Roserne:
 Frühlingsduft har en lille genblomstring
 Gloire de Dijon ved samme stolpe som kaprifolien
 Lark Ascending har fået en lille græshale
 Poets Wife
 Sofia Renæssance
Fighting Temeraire
 Scepter d´isle
 Kathleen Harrop har netop startet sin anden blomstring her ved rosenlysthuset
 Mary Rose
og Salét
 Blackberry Nip med bare en enkelt blomst, der er kun en knop mere
 Englands Rose
 Louise Bugnét er den flittigste blomstrer. Jeg har bemærket, at de roser som har blomstret flittigt hele sæsonen, nu er ved at takke af, det passer netop med 2. blomstring for de, som har holdt pause. Genialt :)
og gårsdagens solnedgang
God søndag til jer, nu skinner solen igen hos os. 

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Louise Bugnét er da en superrose og hun ser ud til at have meget mere i sig!
    Sjov hale på "The Lark Ascending" :)
    "Green Flutter" er da imponerende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den nemmeste og sundeste rose, i blomst hele sæsonen.
      Ja ikke :)
      Jeg var også imponeret, da jeg opdagede, at Green Flutter blomstrede igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Jeg ser det på trær her også at noen skifter farge og har gule blader, men det kommer nok mest av tørken tidligere i sommer tror jeg. Flotte roser og solnedgang!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg tror, du har ret, her har vi også tørke nu, det bliver det ikke bedre af.
      Tak skal du have
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Hvor er det første billede smukt og stemningsfuldt, godt du lige fangede det smukke motiv. Her har jeg også en enkelt magnolieknop på vej, dejligt med lidt genblomstring i sensommeren ;)
    Smukke billeder af dine roser med morgendug eller regndråber, det giver lige roserne et ekstra pif.
    Her er vejret heller ikke noget at prale af idag, det startede med lidt sol, men lige nu er det overskyet og gråt.
    God søndag, knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak ja det var jeg også ret begejstret for :)
      Ja når det bare er morgendug eller en lille byge, så pynter det vældigt på roserne.
      Vi har solskin og en del vind, så tørrer det endnu mere :( vi er ikke nemme at gøre tilpas.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth!
    Höstfärgerna smyger sig in, grått ute idag, igår hade vi en fin solig dag. Fina rosor, och Green Flutter är mycket fin.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det gør de, det er for tidligt. Her var det omvendt med vejret. Green Flutter har en fin farve.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Flot billede du lægger ud med. Det ligner grangiveligt en blomsterknop i calophytum - spændende! Vi har jo fået masser af regn i den sidste måneds tid; men jorden kan alligevel godt virke tør, når man graver i den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det, ja jeg synes også, det ligner en blomsterknop, den er så smuk i blomst, så jeg glæder mig, og håber at den ikke får frost.
      Ja det kan vi ikke prale af, her er knastørt de fleste steder i haven, der er dog enkelte, hvor det ikke er så galt. Men vanding skal der til.

      Slet
  6. Jeg nyder altid dine dejlige billeder. Især dine mange smukke rosebilleder.
    Tak. Håber også du har haft en god søndag.
    ( Jeg har været til ÅBEN HAVE hos Vivi og Hans Jørgen i dag.
    De har fået lavet er rigtig fin have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det glæder mig, du kan lide alle mine mange billeder. Jeg har haft en skøn søndag.
      Godt du også kunne komme til åben have hos Vivi, ja de har bestemt fået lavet en flot have, jeg har set indlæg hos bloggerne, som har besøgt dem.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja grønt er nok overrepræsenteret i haverne lige nu men hos dig lyser roserne op. Det er lidt mere sparsomt her men de er da på vej. Idag har de så fået en god omgang med vandslangen for noget fra oven kan der åbentbart ikke komme. Vi fik nogle få dråber ved 17 tiden og nu lover de jo sommer og varme i ugen der kommer. Nu har de så fået vand så håber jeg at varmen får gang i blomstringen.
    Vores bagbo har også knopper i magnoliaen. En remontering der er jo skøn.
    Det var måske mig der fik den bedste Blackberry Nip selv om det var den der stod tilbage. Den har da nogle knopper at gøre godt med :-)
    Louise Bugnét er en skøn rose og det er en af dem jeg er rigtig glad for. Både smukke blomster og et rigtig flot løv :-)
    Har brugt det meste af dagen i haven men måtte jo ind til aften for der var altså en håndboldkamp der trak. Heldigvis var det ikke spildt af tid når guldmedaljen gik Danmarks vej.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Men grønt kan jo også være kønt, jeg er selvfølgelig glad for roserne, men jeg har jo også mange, så der er mange til at afløse hinanden. Jeg har vandet rhodoerne i dag og dråbebedet med alle de nye roser, ellers vander jeg jo ikke roserne, men det gør Vorherre så heller ikke, det regn er noget ulige fordelt.
      Ja du og Linda fik de bedste Blackberry Nip, der var kun den ene blomst i min og en lille knop, men det gør ikke så meget, den var bare underlig grimt klippet synes jeg. Louise Bugnét blomstrer da forhåbentlig hos dig, det er en smuk og nem rose, som blomstrer kontinuerligt.
      Nå ja håndbold, det var flot, jeg så det ikke, men Bent kom og fortalte mig resultatet, og ellers kan man jo altid læse det på fb :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Nu vælter det nok ind med kommentarer, efter at spændingen er udløst, og de danske håndbolddrenge har vundet guld :) Hvor et det fantastisk smukt motiv, du præsenterer på det første billede - det er vi flere, der er begejstrede for, kan jeg se, og med rette :) Dejligt med billeder af de grønne nuancer - jeg er nogen tilbøjelig til at glemme, at det grønne bestemt også kan være den dominerende farve - det er godt for øjet, synes jeg. Kaprifolien er godt nok blevet stor og kraftig - er sikker på, at der må være en skøn duft, når man går gennem portalen. Det er sjovt med Salet - den er også fin hos mig i år, hvorimod den sidste år var lige ved at blive gravet op. Hos mig er det Therese, der har blomstret mest, men søstrene er nu ret stabile og sunde begge to. Godt, der alligevel kom knop og blomst i den skønne Blackberry Nip - min har sluttet festen for i år, men så må jeg glæde mig til næste år :) Glæder mig til Gloire de Dijon. Flot solnedgangsbillede!
    Fortsat god aften - Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej det tror jeg nu ikke, de fleste af dem, der kommenterer har vist gjort det. Jeg så det selvfølgelig ikke, men Bent kommer pænt og fortæller mig om det :) Ja grønt er mange ting, det lærte jeg, da jeg gik til akvarel, jeg kom netop i tanke om, hvor varieret det var på billederne i dag. Ja kaprifolien er blevet stor og flot. Godt du ikke smed Salet væk sidste år. Therese er stadig ikke så villig hos mig, til gengæld har jeg to Louise Bugnét, der blomstrer villigt. De holder ikke længe blomsterne i Blackberry Nip, allerede i dag var den ved at falde, men det bliver nok bedre næste år.
      Så håber jeg at den bliver god hos dig :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hvor er det en flot kaprifolie - tæt og frodig og fyldt med blomster og bær. Jeg håber, det er en af den slags, der dufter. Selvom det er en forædlet udgave, synes jeg, at de planter, der vokser i den danske natur, også falder godt ind i haverne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er en kæmpekaprifolie, jeg fik den som et lille skud fra min haveveninde for mange år siden, det er en der vil noget. Den er i gang med sit andet stativ, det første var ikke solidt nok, så den væltede i en storm.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Go morgen Lisbeth!
    Hvor er det et smukt billede du indleder med, holder så meget af alle de "grønne" farver du også viser.
    Med masser af solskind, vindstille og glade krammer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Tak skal du have, ja jeg er også begejstret for det billede, og de forskellige grønne farver.
      Ja det er dejligt vejr i dag
      Kram Lisbeth

      Slet
  11. Det første billede med det dejlige kig er vel nok skønt , haven tager sig så flot ud her på denne årstid, og der sniger sig efterårsfarver ind ligeså stille og roligt.
    God mandag, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det er flot nu, og vi må leve med, at efterårsfarverne sniger sig ind i haven. Heldigvis er de kønne :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet