onsdag den 3. august 2016

Indkig og roser

I går var jeg på tur rundt om matriklen med kameraet, desværre blev billederne ikke tilfredsstillende, men et par stykker er der da.
Dette her var i hvert fald i top
fra diget ind i skoven
og fra diget ind over stenbedet med den store hortensia
også her
 I går flyttede vi denne rhododendron, den trængte til mere plads, det fik den så her i regnvandsbedet, her har vi også flyttet andre rhodoer til, som trængte til plads
Den blev flyttet fra nordbedet, her er så blevet plads til nogle mindre rhodoer.

Jeg viser ikke mange stauder normalt, det bliver der rådet bod på nu.
Kattehale Lythrum virgatum Dropmore Purple
Lobelia Haspen Purple
Aconitum / stormhat sammen med phlox og papegøjebusken
jeg har plukket en blomst af mine forskellige phlox, flere af dem ligner hinanden. Tre af dem har jeg fået af Linda Borg, som selv har sået dem.

Denne her fine blomst har jeg fået af Linda Irving, Linda har købt den hos Rita. Navnet er  Succisella inflexa 'Frosted Pearls' 
Bassinbedet står flot, snart blomstrer Kapfakkel fra Anne.
min Agapanthus har jeg fået af Nugga. Jeg sender tanker til mange, når jeg går rundt i haven.
Montbretiaen har jeg fået af Rita, der bor i Tranebjerg
Skæbnetræet
har jeg fået af Else her fra Langemark, som I kan se, er det ved at blomstre. Blomsterne dufter dejligt, men der er delte meninger om, hvordan løvet dufter/lugter, det har en stærk krydret lugt, når man gnider på bladene.
og den syriske rose fik jeg af Polle i Langemark, da vi flyttede herud i 1999. Ja det var  mange planter jeg har fået  forærende, der er mange flere, men dem har jeg ikke billeder af i dag.
Roserne:
 Rosen Boule de Neige som jeg fik fra Tina til blogtræf er tæt på blomstring nu, den glæder jeg mig til at stifte bekendtskab med
 Hot Chocolate er et hit, Jas har flere af dem, kan jeg fortælle
 Händel
 Johan Wolfgang von Goethe nikker med hovedet
 Sally Kane
 Summersong
 og en af de nye fra Polen, det ser ud til, at det er den, jeg har bestilt. Sweet Juliet
 Teasing Georgia
og til slut Westerland
Ingen solnedgang i dag, men her et billede af det fint klippede blommetræ.
De lover regn i dag, jeg kan også mærke, at der er forandring på vej.
God regnvejrsdag
og lige en fin hostablomst her til aller sidst :)

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jamen ja Hostablomster er et hit!
    Og en polsk rose derv er hvad den skulle være - min statistil ud af de 25 jeg fik er 2 gale, hvoraf den ene var en gave (iøvrigt Goethe - nok den du viser?)
    Mit indtryk er at de er blevet overrumplede over deres egen succes - Det vælter ind med bestillinger hos dem her fra skandinavien efter bare lidt blogomtale hist og her- imponerende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det ved jeg jo, måske laver jeg et indlæg til vinter med hostablomster :)
      Ja jeg fik tre forkerte ud af 10, tror jeg, så det var en dårlig statistik, men jeg tror, du har ret. Vinteren havde været hård ved roserne, og der var mange bestillinger. Jeg tror også, at facebook rosengruppen var skyld i, at det væltede ind med bestillinger. En af de mest aktive havegrupper på fb.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Enig med Karsten, hostablomster er så fine! Jeg glemmer helt å ta bilder av de, enda så mmange jeg har av de :)
    Sweet Juliet var veldig fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er fine hostablomsterne, jeg lægger rigtigt mærke til dem for tiden, du må til at tage billeder af dine :)
      Ja Sweet Juliet er fin.
      Klem

      Slet
  3. Så fint at kigge ind over 'hækken' til dig! Tak for billederne af stauder, dem vil jeg gerne se. Den hostablomst er da godt nok fin - så lækre er de desværre ikke alle sammen! Her er det endnu tørvejr, men det får vist desværre ende. I går var der tørvejr hele dagen, og det blev udnyttet næsten helt til midnat - der blev både sået og høstet raps.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja jeg tænkte nok, at du gerne ville se stauder. Nej det er ikke alle hostablomster, der er lige fine, men der er nogle smukke imellem. Ja det med tørvejret holder nok ikke, der er omslag i vejret med alt det vind.
      Godt I fik høstet raps og sået.

      Slet
  4. Fantastisk smukt, det første billede. Næsten septemberhimmel. Jeg snusede udenfor i går morges, og det lugtede også septemberagtigt - nu håber jeg, at vi får lov at få august, før det faktisk bliver september :-)
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Tak skal du have, ja den himmel er lidt septemberagtig, i dag er den bare grå :( lad os håbe, at vi får en god august, men det er da før set, bare ikke i dag :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja rhodoerne bliver sikkert glade for mere plads, det hele ser jo så fint ud hos dig. Også Bents fint klippede blommetræ, god ide.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det tror jeg også, at de gør, de kan nemt få det for trangt. Bent er god til at klippe træerne, det pynter.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Den du har fået af Linda hedder Succisella inflexa 'Frosted Pearls' og jeg tror hun har købt den hos mig. Insekterne er helt vilde med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg tænkte nok, at det var en, Linda har købt hos dig. Tak for navnet, ja insekterne kan gode lide dem.

      Slet
  7. God idé med indkig. Hvis jeg gjorde det samme, ville jeg kun kunne vise læhegn - næsten i hvert fald. Flot syrisk rose, og flot at den har holdt i så mange år.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Ja læhegn er ofte tætte og ikke så spændende. Jeg har tre syriske roser fra Polle, de har skiftet farve siden jeg fik dem, men er blevet meget store.

    SvarSlet
  9. Kære Lisbeth
    Jeg synes nu, at det er rigtig flotte billeder, du har taget og god ide med indkig til haven - der er virkelig noget for øjet, anset hvilket hjørne eller hvilken side, man vælger :) Sjovt, at du viser stauder i dag, for jeg gik hele formiddagen og glædede mig over mine egne - nu hvor roserne holder et lille hvil, de fleste af dem. Kender det så godt, at der bliver sendt gode tanker til mennesker, man har fået planter af - du får en del smil herfra, når jeg er på rundtur :) Her siler regnen ned og har gjort det siden middagstid, men det vist godt nok med lidt vand til haven nu. Med den fantastiske blomst i Goethe, du fremviser, bliver den ikke strøget af listen alligevel :) Jeg er i tvivl om Hot Chocolate, for hvor skal den placeres, så farven passer ind - det bed har jeg ikke endnu, men det kan komme, for det er altså en skøn rose. Blommetræ og hostablomst er helt i top! Hvor var det bare skønt med dine dejlige solskinsbilleder midt i regnvejret :)
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak - jeg havde taget flere billeder, som jeg ikke var tilfreds med. Ja vi må nyde stauderne, når roserne ikke vi. Jeg sender også smil og tanker til dig, for der er jo også en del her fra dig. Det samme vejr her og i den grad blæst, så det er inde hygge vejr i dag. Goethe havde desværre kun tre blomster, jeg håber, der kommer flere. Nej Hot Chocolate er svær at placere, men den skal i hvert fald stå sammen med gule/gyldne roser, så går det. Ja den er skøn.
      Vi håber på solskin i morgen igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Syntes nu også billederne er flotte, elsker også at se stauder:-)))Jeg ynder blomsterne i hosta, mine er dog afblomstret. Det er en imponerende str rhodo i har fået flyttet, den ser ikke let ud. Sjovt at flere lugter/ser september. Her har det stået så meget ned i stænger at jeg har valgt kun lige at åbne dørene i butikken, og 14 km herfra har mine forældre aldrig oplevet så store vandmængder før, det har vi dog her....
    Ifht wild rover så har den en meget solrigplads, næsten den mest sol på grunden.
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak for det, jeg må til at tage flere staudebilleder. Billedet af rhodoen snyder lidt, den er faktisk ikke så stor, så op i trillebøren med den, det gik fint. Vi har for en gang skyld også fået en del regn, men I har nok fået mere. Ja så burde Wild Rover opføre sig lidt pænere, når den har sådan en god plads :)
      Kram

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja der er sikkert mange du tænker på når du hår rundt i haven men jeg er så også sikker på at der går tanker til dig ude fra de danske haver hvor der står mange aflæggere fra Høneballe haven.
    Uha for et pi.. vejr dagen har budt på 17mm er det blevet til her så nu jan vi godt klare os nogle dage.
    Måtte da lige ud og tjekke mine hibiscus da jeg så din blomst og der var sørme også en enkelt i både den hvide og den pink. Har egentligt slet ikke lagt mærke til at knopperne er blevet store.
    Nu vil vi lige køre en tur ned til min bror og svigerinde og få aftenskaffen. Vi må jo benytte os af at vi kan nå en masse på en dag lige for tiden.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg stødte på flere fra dig under aftenvandringen. Ja der er planter fra mange i min have, men jeg har selvfølgelig også selv givet lidt videre.
      Ja vi fik 15, så vi kan også klare os lidt, ikke just ferievejr for jer, men godt I kan nyde det med familien, når I har fri.
      Jeg havde set, at den syriske rose havde store knopper, jeg mangler stadig at se de lilla, den pink har jeg ikke.
      God tur.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hvor har du mange fine floks.
    Flot billede af hosta til sidst.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  13. Fint du viser billeder af hostablomster. Jeg synes, at både knopper og blomster er meget flotte, men jeg ved jo, at nogle ikke kan lide blomsterne og klipper dem af.
    Hvor er jeres blommetræ dog fint klippet. Den har fået en meget elegant form.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Elna
      Tak - ja der er mange, som ikke bryder sig om hostablomsterne, jeg forstår ikke, at de kan nænne at klippe dem af, de er så fine.
      Bent er dygtig til at formklippe blommetræet, det gør han hver sommer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet