tirsdag den 2. august 2016

Bygevejr og en guldsmed

1. august blev en dag med bygevejr, så vi har styrtet ud og ind, vi var nemlig ved at flytte rundt på nogle mindre rhododendron, som ikke havde plads nok mere, det skulle gøres færdigt og det lykkedes heldigvis.
Guldsmeden sad lige så stille her i liljen
I relation til det Marie skrev om farver i går, har jeg taget billede af blomster i Buddlejaen
 i skygge
og i sol. Sikken en forskel på farverne.
 Euonimus sackalinensis er allerede ved at få efterårsfarver
 fasanbusken/Leicesteria formosa har samme farver i blomsten

her er det clematis Margaret Hunt sammen med en phlox i samme farve. I baggrunden en hjertenød /Juglans ailanthifolia


Hemerocallis i forskellige farver, den sidste er Green Flutter, de er skønne allesammen nu.
 også hortensiaerne
fanger øjet nu, her Limelight med flot baggrund
 Montbretia lyser op i bedet
Lyngen blomstrer fint i surbundsstenbedet



Smukke duftende liljer i med og modlys
en stribe solhatte i solen, de er så skønne nu
og roserne:
 Aprikola

 Grace
 Heidi Klum
Elfe
 Hot Chocolate, den er bare fantastisk
 Molineux
 William Morris
Souvenir de St. Anne var en af de første, som blomstrede, nu er den en af de første til at remontere.
Solnedgangen løb jeg lige ud for at tage, jeg var gået ind lidt før, for i går var det ikke mildt og dejligt som de foregående aftener.
God solskinsdag til jer - her er det lidt skyet, men stille vejr.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth! Vilken härlig rundvandring i din trädgård, bland så mycket som blommar. Härlig bild på Liljan och trollsländan.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have, ja der er meget, der blomstrer nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Lidt skøre billeder du lige fik skabt der - jeg ser for mig Bent og dig løbe ud og ind :-) Jeg gjorde det samme - men kun hen til terrassen, hvor jeg sad og ventede på tørvejr, for bygerne var små og irriterende! Guldsmeden er godt nok forunderlig og så i den smukkeste blomst. Sommerfuglebuske har jeg desværre måttet opgive, jeg har prøvet utallige gange, men de fryser væk for mig. Måske ikke hvert år, men hvert andet eller tredje år - ØV!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det var meget passende billeder, du fik skabt, for det gjorde vi jo :) også nu kom der en byge, og du har ret, de er små og irriterende. Jeg har ingen problemer med sommerfuglebuske, det skal da lige være, at de selvsår sig i rosenbedene. Du må godt få et par stykker af mig.

      Slet
    2. Åh hvor er du sød Lisbeth - det vil jeg da gerne. Det kan være, at dine har bedre overlevelsesgener, end dem jeg har haft!

      Slet
  3. Nydelig bilde av øyenstikkeren/gullsmeden! De er her også, men de sitter aldri stille lenge nok til å få tatt en godt bilde...
    Så mye fint du har i hagen din nå! Sensommerblomstring er virkelig noe å glede seg over :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Mine guldsmede sidder pænt stille, så jeg kan tage mange billeder af dem :)
      Ja det gode ved sensommeren er blomstringen, den er ekstra stor.
      Klem

      Slet
  4. dejlige stemningsbilleder :) - klarer dine solhatter vinteren ?? - jeg har desværre ikke meget succes med dem ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Ja de almindelige solhatte klarer sig fint her, de lidt mere "sjældne" bliver gravet op og taget ind i pavillionen om vinteren. Husker du, at de ikke kan lide at stå tæt med noget andet, når de starter op om foråret?

      Slet
    2. tak for info...
      mine stod i staudebedet, men nok "lidt for klemt" mellem de andre stauder !! - måske burde jeg prøve med at have dem i krukker i stedet for !

      Slet
    3. Velbekomme Tim
      Ja de kan ikke lide at stå klemt, du kan da prøve med krukker i stedet, jeg er ikke så meget til krukker, men hvis det kan få dem til at overleve, tjener de et godt formål :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, rigtig mange blomster skifter helt farve alt efter lyset, jeg skygger gerne selv og tager evt 2 billeder - det koster jo ikke noget idag!
    Ja, dine Hemerocallis præsenterer sig superflot:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej jeg er glad for, det ikke koster noget i dag med alle de billeder, jeg tager :) Sjovt at se forskellen på sol og skygge.
      Ja mine hemerocallis er virkelig flotte, men det går mod slutningen nu. Så kommer der nok noget andet.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Man skal virkelig kigge godt efter for at spotte guldsmeden. Jeg er vildt imponeret af din hot chocolate.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja hvis man ikke klikker på billedet, kan det godt være svært at spotte guldsmeden.
      Ja Hot Chocolate er fantastisk, købte du den ikke også?

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Smukke stemningsbilleder du viser i dag.Og flot ar du lige fangede guldsmeden.
    Her kommer regnbygerne lidt spredt........lidt surt når vi skal til sammenkomst med vennerne i et kolonihavehus.
    Og flotte lilje........synes de fleste af mine bliver spist.
    Og smukke roser har du selvfølgelig stadig.
    God dag på Samsø.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, guldsmeden sad ganske stille, så det var nemt.
      Ja her har vi fået en enkelt regnbyge i dag, eller skinner solen fra en himmel med en del skyer.
      Mine liljer er ikke så hårdt angrebet af liljebillerne. Og roserne starter heldigvis forfra.
      God fornøjelse i kolonihavehuset med tørvejr.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hejsa fru Høneballe!
    Ifht. sidste kommentar, skønt at dine liljebiller er opdragede, måske jeg bare skal have mange mange liljer, og håbe på de ikke tager de pæneste;-)
    Også godt at høre jeg ikke er ene om en wild rover der bare står pæn og grøn, den har slet ikke haft overdådig blomstring overhovedet. Er vild med guldsmede, flot fanget med linsen! Igen SMUKKE billeder, og sjove som det Frede ser for sig, sådan var min dag også i går, var dog ene om at rende ud og ind:-)
    Tillykke med jeres tiltrængte vand den anden dag! Den slags mangler vi for en gangs skyld ikke på matriklen her.
    Føler/ser faktisk at der er efterårsstemning nu, flere af vores træer ser allerede sådan ud, og røn kan høstes til kranse, og birkens blade rives sammen, nærmest en måned for tidlig i vores område...
    Må bare sige at din hot chocolate bare sniger sig ind på mig, nu er den altså smuk!
    Ha en skøn aften
    Stort kram fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. øj øj, det var jo en lang kommentar:-)))

      Slet
    2. Hej Anette
      Ja det var hyggeligt med en lang kommentar, men der var jo også for et par gange :) Jeg ved ikke, om det hjælper med mange liljer, men det er da et forsøg. Jeg husker, at du har mange martagoner, går de ikke på dem? Det var den, de angreb hos mig, dem har jeg til gengæld ikke held med, selvom jeg har sat mange, var der kun få, der kom op, og kun en i blomst.
      Det er heldigt, når guldsmeden vil stille op til fotografering, denne var en flot model.
      Ja du må have rendt ud og ind mange gange med alt det vand i har fået. Jeg har bemærket, at I får en masse hos jer, jeg må nøjes med mindre, det er også ok, det er egentlig kun mine rhodoer, jeg er bekymret for, det andet skal nok klare sig.
      Det er da træls, at der allerede er efterårsstemning hos jer, meget tidligt synes jer, det kan da ikke være på grund af den megen regn.
      Ja Wild Rover er der bare gang i, jeg ved ikke, om de andres ikke har blomstret, men de er ikke så høje som min.
      Hot Chocolate bliver jeg aldrig træt af, jeg er glad for, at jeg bestilte en ekstra, den er så skøn. Også Elfe er jeg meget glad for.
      Så fik du en lang kommentar igen :)
      Du må også have en skøn aften
      Stort kram tilbage fra fru Høneballe.

      Slet
    3. Mine martagon liljer står i et vildnis af snebær, et område vi ikke har rørt ved endnu her på matriklen, de står godt gemt så man skal kigge efter for at opdage dem-måske billerne ikke gider være der, for de er ikke angrebet;-) Har forsøgt at plante dem i forhaven, men der vil de ikke være. Ja elfe er utrolig smuk:-)) Har en teori om at efteråret er pgu af det manglende lys vi havde da der skulle være sommer. Min bror har lige været her, og kunne bekræfte at hans træer også har smidt mange blade. Min wild rover har nu blomstret i år, dog ikke meget, og blomsterne var ikke de smukkeste, sidste år var den lækker.
      Herligt med lange kommentarer:-))))
      Så en trompet krone i Grenå, det er noget af det smukkeste jeg har set, gad vide om du har sådan et træ? Bedstemorshave-Lene var her i går, hun opklarede navnet for mig, ellers var det blevet sendt et billede til dig-i har jo så mange spændende træer:-)
      God dag Lisbeth, krammer fra Anette

      Slet
    4. Hej Anette
      Heldigt at martagon liljerne kan klare det, det er åbenbart der, de vil være, det var ellers sjovere at have dem i forhaven. Efteråret plejer at komme tidligere, når planterne mangler vand, vi fik ikke vand fra først i maj til Sct. Hans, mon ikke det er det, der er skyld i det. Mærkeligt med din Wild Rover, mon den står for skygget?
      Ja jeg har en trompetkrone, jeg sætter billede ind af den i morgen, regner jeg med. Hyggeligt med besøg af Lene.
      Også god dag til dig
      Kram

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Her har vi lige været et par timer i haven her i aften og vejret er skønt. Vi fik en rigtig plaske tordenbyge i formiddags og i eftermiddag har vi været ude hos vores guddatter på barselsvisit. Han skal hedde Villads.
    Sommerfuglebuske og hortensia er igang med deres storhedstid lige nu så dem kan man ikke undgå at få øje på. Det samme med liljerne. Min Big Brother som jeg har fået fra dig den knækkede jo pga "katte slås kamp" satte jeg i vand og sørme om den ikke er sprunget ud så lidt glæde fik jeg så alligevel af den.
    Skønt at du har roser at vise for det er godt nok sparsom her lige nu men det er da knopper på vej.
    Imorgen skal vi en tur til Tyskland og så skal jeg lige ind om JAS. Jeg har bestilt en rose til min "haveveninde" da hun fylder 50 år men jeg har været forudseende så jeg henter midt på dagen hvor han ikke er hjemme :-) så jeg ikke bliver fristet :-))
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var skønt at være i haven i aften, jeg har også gået der længe, men når solen går ned, hvilket den jo desværre gør tidligere nu, så bliver det lidt køligt.
      Vi fik også en byge i formiddag. Ja de gamle navne må frem, Villads hm, man vænner sig vel til det :)
      Fint at du fik set Big Brother, det samme skete for den lilje Arthur knækkede af sidste år, den sprang jo også ud 14 dage efter, det er sørme godt, de er så blomstervillige.
      Nå jeg har ellers lige lokket dig :) på fb, ja det er svært med fristelser, især roser.
      God tur til Tyskland og fortsat god aften
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige billeder som altid.
    Fint billede af guldsmeden. Godt fanget.

    SvarSlet
  11. Kære Lisbeth
    Det er da lige til et fotomagasin, det fine billede af guldsmeden i liljen - ser så dejligt ud :) I det hele taget er dine liljer jo til stor fornøjelse for os, der ser de mange skønne billeder, du viser af dem. Her har det holdt tørt i dag og solskin fra middagstid. Det blev nydt - også når vejrudsigten ser lidt voldsom ud for i morgen, så her kan man nok ikke nøjes med at rende ud og ind ;) Her er der ikke så mange roser, der blomstrer lige nu. Til gengæld er der masser af knopper at glæde sig til, så det tegner godt. De fleste ser fine ud i løvet. Kan se, at Anette skriver om Wild Rover - min har rettet sig, mens jeg var på Samsø, skyder frisk og har mange knopper - den kunne nok ikke finde sig i min dårlige omtale af den, da jeg var på besøg hos dig ;) Bliver mere og mere begejstret for Hot Chocolate - dufter den også? Flot solnedgang som altid.
    Rigtig god dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
  12. God morgen Linda
    Jeg nåede dig ikke lige i aftes. Tak for ros til guldsmedebilledet :) I dag er der ingen liljebilleder, men så meget andet. Jeg kan mærke, at der er omslag i vejret og se, at de grå skyer nærmer sig, det må vi tage med. Roserne er heldigvis godt på vej igen, godt at Wild Rover har rettet sig, er den lige så høj som min? Nej der er ikke så meget duft ved Hot Chocolate, men det gør ikke noget med sådan en smuk blomst. Jas har flere af dem :)
    Tak i dag er der så ingen solnedgangsbillede.
    God dag til dig
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  13. Hej igen :)
    Nej, Wild rover er ikke i nærheden af at ligne din - hverken i højde eller drøjde, men den ser sund ud igen :)
    Knus

    SvarSlet