mandag den 1. august 2016

Jubii - tak for det. Billeder efter regn

Hele den sidste dag i juli havde jeg gået og sukket efter regn, skyerne fløj forbi os, men pludselig lige til spisetid kom det i en vældig fart. Vi fik 11 mm, tak til alle jer, der har prøvet at sende regn til mig :) Det kom på ca. ½ time.
skyerne blæste videre til Sjælland.


fra morgenstunden havde vi det dejligste solskin - solen kom on and off hele dagen
 Vi startede arbejdet med at flytte R. Lepidostylum, den var blevet solbrændt i nordbedet, nu er den kommet ud mod øst, så må vi se, om det er bedre
Den hvide kalmia blev flyttet ind under Bellefontaine, den har næsten ikke blomstret i år, her får den mere sol.
Blommetræet blev igen klippet i parasolfacon
Jeg krøb rundt mellem roserne og fjernede jordbær og geranier, der var groet ind i planterne, ikke nogen sjov opgave, de river altså sådan nogle roser.
 en smuk hostablomst efter regnen
vi ser mange dagpåfugleøje, hvorimod vi ikke ser så meget til Nældens takvinge, her er det admiralen, vi har haft besøg af.
 Vore kiwi her ved skuret er gået helt amok
liljerne blomstrer fantastisk, jeg er så heldig, at jeg ikke har haft ret mange liljebiller

 Anastasia
The Edge
 Smokey Mountain

Trælilje
roserne
 A whiter Shade of Pale efter regnen
 Bonita Renæssance
 Charles Austin
 Ghislaine de Féligonde
 Graham Thomas
 Hot Chocolate før
 og efter regnen
 Little Mermaid
 Sherry Cream
St. Cecilia
 aftenstemning
Til slut aftenens smukke solnedgang
God start på august og en ny uge, jeg kan godt bruge flere stille sommeraftener. Tre i træk det er stort.

31 kommentarer:

  1. Dejligt I fik lidt regn - fra nu af må du få al den regn her fra du ønsker, hvis bare vi må få tørvejr! Nu vil vi gerne videre med høsten.
    Hvor har du mange smukke liljer - den slags er bare imponerende! Jeg havde jo egentlig tænkt, jeg skulle vente til efteråret med at flytte noget hen til pergolaen, men du flytter jo lystigt med dit, og jeg kan næsten ikke vente - så må jeg jo vande hele min tørre august ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er jeg glad for, vi har ikke fået i de mængder, som I har fået, måske er landmændene herovre tilfreds med det, nu der skal høstes, ellers vil de nok gerne have regn :)
      Rhododendron er jeg ikke bleg for at flytte. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil flytte noget hen til din pergola, så må du vande :)

      Slet
  2. Godt I fik noget regn. Vi mangler heldigvis ikke vand; der kommer jævnligt en byge. Sjovt nok har vi også flyttet lepidostylum i år, men fordi den og dens naboer var blevet for store. Den har en speciel farve, især når den blomstrer.Med the edge er det da ikke svært at huske navnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg glad for, så slap vi for at vande nordbedet :)
      Ja det problem har vi ikke med lepidostylum, men nu bliver den forhåbentlig bedre. Ja den er meget speciel i blomsten. Nej jeg troede, jeg havde glemt navnet, men pludselig kom det til mig.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jamen det er da super at du også fik regn, og de 11mm er da passende!
    Flotte billeder lækker Hosta-blomst og Hot Chokolate præsenterer sig flot både i våd og tør udgave!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rigtig godt, så kan vi lidt igen.
      Hot Chocolate er bare flot, og hostaen synes jeg var fin og enkel.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Dejlige billeder. Godt I endelig fik noget regn, vi har fået omkring 30 mm i den sidste uge, det er vi rigtig glade for, vi var begyndt at vande roser, der først nu er begyndt på anden omgang. Nu måtte jeg gå ind fordi det regnede stærkt igen, men nu må det godt stoppe, vi har ikke brug for mere de næste par uger. Det var nu en flot Admiral sommerfugl du havde besøg af. Har du " glemt" at have et hjørne med store brændenælder, da du ingen Nældes takvinger har, men både Admiral`s og Dagpåfugleøje`s larver lever nu også på nælder. ( Jeg har en datter der er biolog, som også som barn gik meget op i sommerfugle.) Mange hilsner fra Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja du kan tro, jeg var glad for regnen, de fleste skyer kaster ikke noget af sig hos os, men I får åbenbart rigeligt.
      Vi har en hel skov ved siden af vores have med brændenælder, så jeg tror ikke, at det er nødvendigt at have det i inde i haven, der er dog nu også en hist og pist i haven, men jeg fjerner dem, hvis jeg ser dem.
      Ja så ved ud meget om sommerfugle, og hvad de lever af. Tak for rådet :)

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Fine aftenstemningsbilleder.

    Og igen dine liljer er så smukke. Ja det er roserne jo også...
    Dejligt at få flyttet lidt rundt på det der står for tæt og det der får for lidt sol eller for meget.
    Der er vis ingen der ikke har fået regn. Vi har...
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have.
      I dag flytter vi endnu mere, flere rhodoer er groet helt ind i hinanden.
      Nej nu vi har fået, har alle nok fået regn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Så godt at du fikk litt regn ja! Vann må plantene ha, og det er best når det kommer i sånne passende doser som du nettopp fikk :)
    Flotte roser med dråper på!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er glad for at vi også fik regn, i dag kommer der lidt flere byger, men ikke noget der giver ret meget.
      Tak ja hvis der ikke kommer for meget, pynter det på roserne.
      Klem

      Slet
  7. Dejlige billeder som altid.
    Hvor var det da godt, at i fik lidt regn.
    I dag er her kommet flere kraftige regnbyger. Ind imellem bygerne har solen skinnet.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det var dejligt med regn, nu regner det lidt her igen, så vejret er nok ligesom hos dig.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt at du fik lidt regn til de trængende planter. Her pjatregner det med jævne mellemrum idag, men det bliver ikke rigtigt til noget.
    Nå så kan jeg se at Bent er på banen igen, godt hans ryg er nogenlunde ok ;)
    Hvor er de imponerende alle dine liljer og A whiter Shade of Pale og Hot Chocolate er da slet ikke til at stå for med regndråberne på ;)
    Nu husker din kiwi vel også at bruge lidt krudt på at sætte frugter ???
    Knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var godt med noget regn, i dag har vi også fået småbyger, så vi måtte løbe ind, men ikke noget der gav noget.
      Ja Bent er på banen igen, han skal bare være lidt forsigtig, det glemmer de tit de mænd, det gør vi jo aldrig ;)
      Ja både liljer og de to roser gør det godt.
      Nej det husker kiwien ikke, jeg har heller aldrig forventet frugter af den, det er vist ikke en af dem, der giver frugter, tror jeg.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Skønne billeder fra din have. Jeg er helt solgt med din chokolade rose, den er noteret på ønskelisten.. :-) Liljerne blomstrer da så det er en hel fornøjelse, der kan ikke have være nogen biller i nærheden.. Så må du meget gerne få al det regn, der kommer her, så vi kan få høstet rugen, der er ved at være klar. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, jeg er også vild med Hot Chocolate, du må en tur over til Jas :) Ja liljerne er smukke, jeg har ikke set biller længe. Jo tak for det, men mon det er til at sende med? Jeg håber, I snart kan få høstet rugen.
      Mojn

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Godt at der var regn til Samsø denne gang. Det vi fik igår var bare noget småtteri. Idag har været præget af regn og tordenbyger med fint solskin ind imellem ca. 8mm er det blevet til.
    Så fik Blommetræet sat frisuren. Det må være en stor omgang men Bent har vel snart rutinen for det er nok heller ikke en helt ufarlig opgave.
    Dine liljer ser fine ud med nogenlunde intakte blade. Har jeg ret? Kan det passe at liljebillerne er i fåtal nu. Jeg syntes at det er ved at være længe siden jeg har fanget nogle. Det er nu også meget rart at have liljerne for sig selv :-)
    Juli måneds billede på min køkkenkalender har været Hot Chocolate nu er bladet blevet vendt og en gul Rudbeckia kom til syne som august billedet. Hvad skønheden angår ja så er rosen det foretrukne.
    Skøn aftenstemning og smuk solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt med noget regn. I dag har vi også kun fået småtterier, men nok til at forstyrre, så vi måtte rende ind for ikke at blive våde, så du har igen fået mere.
      Ja Bent har rutinen, jeg kiggede først, da han rev det sammen, han har heldigvis sådan en lang en til at klippe med, men han skal alligevel op på stien en gang imellem.
      Ja liljerne har det fint, der er kun et par stykker, hvor de har gnavet i løvet. Jeg ser ingen liljebiller mere. Ja jeg vil også helst have liljerne for mig selv :)
      Ja Hot Chocolate er smuk.
      Tak for det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Godt, at der også kom lidt regn til Samsø :) Vi fik en ordentlig skylle fredag nat og ellers har der været byger on and off i dag, men ikke noget, der for alvor gav vand. Skønne billeder af Hot Chocolate - jeg tror da, jeg er ved at falde for den rose, selvom farven er lidt speciel :) I det hele taget er det flot, at du kan fremvise så mange fine roser - der må være ved at være gang i remonteringen. Du har så mange smukke og kraftige liljer - det var en af de mange dejlige oplevelser i din have. Fantastisk smuk og dramatisk solnedgang - godt snuppet :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære linda
      Ja det kan du nok høre, at jeg er glad for. Vores byger i dag har heller ikke givet noget særligt. Ærgerligt at du ikke nåede at se Hot Chocolate i blomst, det var ellers tæt på. Jeg har jo også mange roser, så der er mange at tage af. Ja liljer har jeg mange af, og solnedgangen var der andre, der sørgede for, så jeg kunne tage billeder :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Kære Lisbeth
    Altså det er lidt mystisk. Her sætter jeg mig igen ved PC´en for at skrive til dig, og så viser det sig, at min kommentar er udgivet. Jeg fik ellers en fejlvisning og opfordring til at prøve igen, men det behøver jeg jo så ikke alligevel :)
    Godnatknus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og din kommentar var kommet to gange, så jeg slettede den ene, man kan ikke altid regne med blogger :)
      Knus

      Slet
  14. Godt du fik lidt vand. I går da jeg lige var nede hos naboen gav det vand i ca 1 minut men det blev jo alligevel ikke til alverden, så jeg kunne godt bruge noget. Ikke let med det vand for nogen mangler og andre mangler tørvejr så de kan få høstet. Skønne blomsterbilleder som altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det var godt nok, de byger der kom i går gav ikke meget vand af sig, men nok til at man ikke kunne være ude. Nej nogen vil have vand og andre tørvejr, det er lige som det plejer at være.
      Tak

      Slet
  15. Det var godt du fik dit ønske opfyldt, her tror jeg bestemt ikke vi har manglet vand. Jeg siger som de andre at hvor har du dog flotte liljer, de er skønne :) mange knus - og så må jeg i haven her på sidste feriedag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Velkommen hjem igen, mon I er kommet jer ovenpå jetlag osv? Jeg er bestemt glad for regnen, det hele er vist faldet i Århus området, så I mangler nok ikke. Jeg gætter på, at haven trænger til kærlige hænder, så god arbejdslyst.
      Knus herfra
      Ps hvordan går det med din nye titel, den er nok ikke helt aktuel endnu?

      Slet
    2. Tak :)
      Haven ligner et vildnis, alting ser ud til at skulle klippes ned, men der er også fine lyspunkter indimellem. Var i haven en times tid i går og i dag skal jeg have givet den en ordentlig skalle, for nu er al udpakning og tøjvask og besøg af drengene incl ham fra Brasilien overstået.
      Jeg venter stadig på min nye titel :) skal nok pippe når det er sket, det bliver spændende.

      Slet
    3. Hej igen
      Ja tre uger hævner sig i haven, men pyt I har haft en dejlig tur, og I når nok til bunds i den igen. Dejligt med besøg af drengene, det kan vi lide.
      Ventetiden på sådan noget kan være lang både for forældre og bedsteforældre, glæder mig til at høre pippet :) Meget spændende for jer.

      Slet