mandag den 22. august 2016

Nordbedet og rosenskønheder

Jeg har vandet i dag, for skyerne hældte deres vand ud i havet, det var ret tarveligt, for min have trænger mere til vand end Kattegat gør. Nå men det kan jeg jo ikke styre, så jeg må vande.
Vi havde besøg af en admiral i dag, nå der var nok flere end en, men denne fik jeg billede af.
 nordbedet er jo ikke bare ét bed

men hele tre forskellige, alle kaldet nordbedet, de ligger da også lige ved siden af hinanden mod nord.
Denne samling rhodoer her i baggrunden er for tiden en af havens stoltheder



Selvom vi mangler vand, ser det frodigt ud i hvert fald på afstand.
 Blomst i Himmelsk Bambus / Nandina domestica
 Høstanemonen kan endnu

 Den sidste blomst i liljen Anastasia
 Den sidste lilje
Mamelukærmeblomst, så fin og sart
 Bedet med hortensia og en fin alunrod, der passer i farven til Stewartia, der stadig kun er en lille busk, den vokser godt nok langsomt
Her er linariaen fra Linda B. sat lige ved siden af den lyserøde havefuchsia, perfekt match :)
Den sidste blomst i denne hemerocallis
Roserne:
 Compassion
 Ghita Renæssance
 Scepter d´isle
Wild Edric, så smuk
 Fighting Temeraire
Grace
 Karen Blixen
 Lady of Shalott
 Little Mermaid
 Marie Antoinette, en lille Tantau rose, som skal blive mellem 50 og 80 cm, det er nu ikke sket endnu, skønt rosen er gammel her i haven. Den er stadig bare lille bitte.
 Mary Magdalene
Morning Mist, den bedst blomstrende af de enkeltblomstrende roser jeg lige har købt.
Til slut som vanlig solnedgangen fra i aftes
God start på ny uge


19 kommentarer:

  1. Lisbeth

    Flott admiralsommerfugl! Den var det flere av her i går også. Nordbedene dine er veldig fine. Hvordan klarer du å holde sneglene borte fra de områdene når du har så mange områder rundt deg hvor de ikke blir bekjempet? Jeg får helt panikk av de sneglene :(
    Nydelige roser også!
    Klem

    SvarSlet
  2. Det skulle jo selvsagt stå Hej Lisbeth, men noen ganger går det litt hurtig på tastaturet ;)

    SvarSlet
  3. Tak Marit
    Det er heller ikke nemt at holde sneglene væk, sidste år tog Bent og jeg 300-400 hver om aftenen, det blev for meget for os, derfor har vi brugt sneglegift feramol, det har holdt bestanden noget nede i år. For de er jo lige ude på markerne, som jeg skrev til dig. De første år vi havde snegle, gik jeg også i panik, men jeg var ene om jobbet, heldigvis forsvandt de fleste igen. For to år siden vendte de tilbage, så da syntes selv Bent, at det var for meget, så han måtte i krig også. Man vænner sig til det, jeg går rundt med et tidseljerne og hakker dem, så skal jeg ikke bukke mig, og det er let at bruge, en spade er tung.
    God jagt :(
    Klem

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, så klinger liljerne ud, en lidt blandet sæson!

    Flot farve og form på Austins Morning Mist!

    Tror hele landet trænger til regn, og DMI lover det jo om en uge -altid:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu er det ved at være slut med liljerne, jeg har nu ikke noget at klage over med dem.
      Ja Morning Mist er meget fin i farve og form.
      Helt ude ved kysterne trænger vi nok mest til regn, der er i hvert fald mange røde felter. Men du har ret, om en uge bliver det regn, siger de i hvert fald ofte, men hvor bliver det af?
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Vi har lige fået en lille regnbyge - sådan er vores vilkår bare så forskellige. Dagliljerne er også næsten færdige. Jeg er så fristet til at klippe dem tilbage, selvom det i begyndelsen ser så kedeligt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg har lige kigget på tørkeindekset, mon ikke I er i det mørkegrønne område? Men du har ret, vilkårene er forskellige, og vi må bare leve med det.
      Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at klippe dagliljerne ned, de er ikke ret kønne nu, men der sker vel heller ikke noget ved det.

      Slet
  6. Vi fik 5 mm i går og lidt igen i nat. Anastasia liljen har jeg også, den er meget smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er jo ikke så meget, men I har nok fået en del tidligere. Her flyver skyerne bare forbi. Ja Anastasia liljen er så fin.

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Ja !!! dit nordbed er da vokset en del siden jeg så det.Men dejligt ser det ud.
    Surt at vi ikke får lidt mere regn.........for her trænger vi også.
    Men alle dine roser ser da dejlige ud.Her er mine også ved at remontere.
    Smuk solnedgang.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er helt utroligt, som rhodoerne er vokset i år.
      Ja det ville være dejligt med noget regn, vi fik en byge, der varede ti sekunder, og det var med hagl.
      Dejlig at vores roser er i gang igen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Næ men så fint det er med alle de roser, jeg synes lige jeg har læst hos Linda at bladene på dine ikke var så pæne, men dem du viser ser godt ud:-)
    Det er utroligt at jorden alligevel er så tør selvom sommeren ikke har været solrig og varm... her er det også ret tørt. Vand kommer der åbenbart ikke meget af og så er det tarveligt at sluserne åbnes ude over vandet så du må vande - ærlig talt!
    Men det er dejligt at det ser frodigt ud for det gør det og udsigten over din pavillon er flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er det samme her med rosenløvet, jeg har lige brugt 2 timer på at fjerne grimme blade, og i morgen er der nye grimme :( men jeg viser dem ikke så tit på bloggen.
      Det har blæst meget, derfor er det hele tørt. Ja jeg synes også, det er tarveligt at vandet falder i havet.
      Tak skal du have.

      Slet
  9. Hej Igen Lisbeth:-))))
    Vidunderlige oversigtsbilleder<3 og dit nordbed glemmer jeg heller aldrig, det er så skønt!
    Morning mist tiltaler mig meget:-)
    Tro det eller ej men her mangler vi også vand, dog kun jorden-for det har regnet hver dag i 30 dage, for et par dage siden... stauder hænger, og træer har længe smidt blade
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Anette
      Tak for det, ja nordbedet er et man lægger mærke til.
      Jeg kan godt forestille mig, at Morning Mist lige er dig.
      Ja det er da ikke til at forstå, at I også mangler vand, for I har da fået rigtig meget vand, det har vi ikke. Det er en underlig sommer, lidt trist at det hele hænger eller smider bladene.
      Kram Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Sidder her og kan næsten ikke få armene ned. Det regnet stille og roligt og det må det gerne gøre natten med. Håber også at der er noget til Samsø for alt det vanderi er træls og med alt det du har må du jo prioritere. Nordbedet eller bedene er dragende og noget af en teser når rundvisningen i din have begynder og selv om det er de grønne farver der dominerer på denne årstid så er det stadig smukt :-)
    Mamelukærmeblomsten er så fin min har ved omrokering og beskæring fået noget mere lys og den kviterer med en rigtig fin blomstring nu.
    Fuchsiaen og Linariaen er da et super match.
    Morningstar mist er så smuk :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er dejligt med regn, bare det bliver ved hele natten, det regner også her - stille og roligt. Jeg har stort set vandet alle rhodoerne nu, så det er fint med lidt fra himlen også. Ja med forskellige grønne farver og bladformer, ser det grønne godt ud.
      Godt din mamelukærmebusk blomstrer, Linda har fået en lille en af mig :)
      Ja de to passer fint sammen. Morning Mist er rigtig fin, men den bliver høj.
      Tak i lige måde - helst med regn hele natten :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Hoppas du får lite regn, kan inte vara lätt att vattna din stora trädgård. Det ser ändå grönt och fint ut hos dig. Anemonen är fin, mina har inte slagit ut ännu. Rosorna är också fina.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Det regner lidt nu, men vist ikke noget der giver ret meget. Nej der er meget, der skal vandes, det kan man godt blive lidt træt af.
      Tak mon ikke din anemone snart kommer.
      Tak i lige måde

      Slet