søndag den 14. august 2016

Åben have igen i dag søndag

Ja igen i dag vil jeg minde om, at jeg har åben have fra 13.30-16.30. I går kom der nogle allerede 12.15, det skulle de ikke have gjort, for der kom en voldsom byge kort efter, de var kommet. så de fik stort set kun set haven i regnvejr. De tog det nu i stiv arm og var meget begejstrede trods regnen.
En fin sensommerbuket tager imod i pavillionen
I dag skinner solen, håber det holder hele dagen, haven er nu smukkest i solskin.
Men selvfølgelig blæser det også.
.



I alt 6 besøgende var der her hos mig, ikke overvældende tilslutning, men det er ikke noget nyt. Til gengæld er der god tid til at snakke med folk, hvis der altså ikke  lige kommer endnu en regnbyge.
 hortensiabedet fra en anden vinkel
her er lidt mere med, et fint bed synes jeg.
Jeg har flere besøgende i løbet af sommeren, så jeg har det helt fint med, at der ikke kommer så mange under havefestivalen. Samsingerne tager ikke sådan ud og ser haver.
Skæbnetræet står også i det bed med hortensiaerne
Roserne ser ikke ud af meget i bedene, det er lidt for tidligt, remonteringen er ikke helt startet endnu, men når man går tæt på, er der en del i blomst.
 A whiter shade of Pale
 Aprikola
 Augusta Louise
 Flora Danica
 Gloire de Dijon i går
 og i dag
 Golden Celebration
 Hot Chocolate
 Little Mermaid
 Poets Wife
Susan William Ellis
 Clarét er plukket ind i vasen, den har en herlig duft
 Jacqueline du Pré
 Nigrette
Odyssey
 Den første gladiolus blomstrer

Sct. Hans urt er så fine nu
I torsdag fik Anne, Cecil og jeg denne fine linaria af Linda. Den hedder triornithophora.
Hvor har du den fra Linda?
Heller ingen solnedgang i dag, men udsigten i aftensolen er da også ganske fin.
God søndag

43 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Nu er feriesæsonnen ved at være ovre for de fleste, så 6 besøgende er da fint - og som du dskriver så bliver der bedre tid til at snakke. Og dialogen er så givende!
    Det lader til at vi får lidt sol igen - jeg tror mange planter har sparet op til det:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den, men samsingerne kunne jo godt møde op alligevel, men det gør de ikke. Det er hyggeligt med en dialog, og det fik jeg, så det var fint.
      Ja det er godt med noget sol, her var det nu kun fra morgenstunden.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Spændende hvem der så kommer i dag. Hvorfor tager samsingerne ikke ud og ser på haver?
    I næste uge lover de lidt mere sol og sommer - hvor vi dog bare trænger.
    God fornøjelse i dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er også spændt. Godt spørgsmål - det er bare ikke noget de bruger. Selvom de kan være nok så interesserede og gerne vil se det, eller gerne vil komme igen, ja så er det sjældent, at de viser sig igen. Jeg har folk her ovre fra, som gladeligt liker mine billeder i min facebookgruppe, men op af stolen og herud, det sker ikke.
      Ja det bliver dejligt med sol og sommer, men jeg kunne godt tænke mig 20 mm i nat, vi er i det orange felt :)
      Tak for det
      Knus

      Slet
  3. Så fint i din trädgård! Du har många olika slags vackra rosor. Det är en fin upplevelse att öppna ens trädgård, träffa och prata med människor som gillar samma saker - trädgård, blommor osv. Ha en fin dag!

    Satu

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Satu
      Tak skal du have, ja det er skønt med havebesøgende, som har samme interesser som en selv.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Den Linaria ser spændende ud. Den har jeg vist aldrig set før. Følger da lige med og ser om Linda kommer ind og fortæller noget om den.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja den er spændende Linariaen fra Linda. Heldigvis skriver hun udførligt om den.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Seks besøgende var da fint i det rædsomme vejr, vi havde i går. Der kommer måske flere i dag, hvor solen også efter sigende kommer på besøg, men ellers er det jo rigtigt, at du har rigtig mange gæster i haven hen over hele sæsonen. Dejlige billeder af en toptunet augusthave - dine gæster får i hvert fald en fantastisk oplevelse i dit smukke haveparadid :) Jeg sidder og bliver helt forelsket i den mørke Sct. Hansurt - den bliver jeg vist nødt ti at kigge efter på plantemarked til september. Du har allerede mange skønne roser, der er i gang igen - her er det Aicha, der betager, for det er lige før, remonteringen viser større blomsterflor, og den var ikke karrig i juni. Jeg såede Linariaen i januar 2014, og der blev rigtig mange planter ud af det :) Frøene købte jeg hos Kerneliv og efter at have tjekket, kan jeg se, at de stadig har den på deres staudeliste. Faktisk har de også to andre linariatyper med maskeblomster: Linaria Genistifolia ssp. Dalmatica (Lysgul) samt Linaria Reticulato Flaming Passion (Purpur/orange), som jeg vil forsøge mig med til vinter. Nu er vi er ved det, kan jeg varmt anbefale Kerneliv, hvis man kan lide at så stauder selv. Det er kvalitetsfrø til billig penge (14 kr. pr. pakke), flot udvalg og fin service. - Håber ikke, der gik for meget reklame i den! Flot aftensol, I fik. Her blev vi snydt og måtte døje med regn og blæst stort set hele tiden. Det ser lidt bedre ud nu :)
    Fortsat god dag med glade havebesøgende!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja men det var det da, så rædsomt var det nu ikke her, men der kom nogle byger.Vi har haft besøg af solen, men den blev ikke længe, nu er der skyer og vind igen igen. Den mørke Sct. Hans urt er rigtig fin, desværre breder den sig ikke som den almindelige gør. Aicha blomstrer slet ikke igen hos mig, men den står nok lidt for skygget. Tak for din udførlige forklaring om Linariaen, spændende at den var så nem at så og få til at komme. Det er helt ok med reklamen, andre kan sikkert bruge det, hvis de læser kommentarerne.
      Jeg håber så, I har bedre vejr i dag, men jeg har desværre mine tvivl, her er det skyet og blæsende igen igen.
      Tak for det også god dag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. @Linda du kan få en mørk Sct. Hansurt af mig, jeg har nogle stykker - jeg har svært ved at få dem store, men de kommer da hvert år:-)

      Slet
    3. Uha Linda nu frister du ;o)) Jeg havde jo ellers bestemt at jeg ikke skal så stauder i år men se at få delt nogen af alle dem der skal deles.

      Slet
    4. Hej Lisbeth
      Jamen, det vil jeg da rigtig gerne have - tusind tak :) Så er det lige, hvordan vi gør?

      Hej Rita
      Jeg siger det samme hvert år, men kan alligevel ikke helt nære mig - er dog blevet god til at begrænse mig :)

      Og fru Høneballe :)
      Fint vejr nu, som lover godt for i morgen :) Kan du huske, om der sælges liljeløg på plantemarkedet i Århus? For hvis, så vil jeg vente med at bestille - måske de er knap så dyre der.
      Knus

      Slet
    5. PS: Glemte da også at skrive, at det er en skøn buket, der byder velkommen i pavillionen :)

      Slet
    6. Ja der er en, der sælger liljeløg i botanisk have, det er også ham, der sælger gift til de røde biller. Jeg kan huske, vi stod og kiggede på ham sidste år, mener jeg. Købte du ikke nogle?
      Knus

      Slet
    7. Nej, det gjorde jeg ikke - mærkeligt - men så har jeg forhåbentlig chancen i år :) Sidder lige og kigger på dine dejlige billeder igen og øjet falder på Gloire de Dijon. Den må jeg bare have - du kender historien bag ;)
      Knus

      Slet
    8. Ja det må vi håbe. Gloire er fantastisk smuk, den blomst er højt til vejrs, så jeg har zoomet ind for at tage billedet. Ja så må du købe den et andet sted, hvis Jas ikke vil sælge den til dig :) Eller også skal jeg bestille den til dig, så Susanne tager den med herover :)
      Knus

      Slet
    9. Du må meget gerne bestille den til mig :))) Så slipper jeg også for at prøve at købe den for tredje gang - det kunne jo blive helt pinligt ;)
      Godnatknus

      Slet
  6. 6 besøkende er da flott i et sånt vær, ja! Her er det omtrent ingen roser som blomstrer, for det har bare vært regn og ikke noe sol. Hortensia blomstrer like godt uansett vær ;) Så de er så flotte å se på i bedet ditt. Den lilla er helt nydelig!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var fint nok. Her har vi stort set ikke fået regn, men masser af vind og ikke så meget sol. Ja hortensiaerne er fine trods vejret.
      Klem

      Slet
  7. Det lyder til at have været hyggeligt med de seks besøgende alligevel, måske fordeler folk det mere når du har åbent over sommeren?
    God fornøjelse idag, jeg håber at vejret holder, her ser det ud som det plejer - ustadigt, men det har ikke regnet endnu. Jeg tager varmt tøj på nu når jeg tager ud og ser haver om lidt:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det var det bestemt også, nej det er ikke mange lokale, der kommer og ser haven, selvom jeg har åbent hele sommeren.
      Lige nu regner det desværre, god idé med varmt tøj, selvom det er sommer. God tur.

      Slet
  8. hej Lisbeth.Så er jeg her igen.........har været til stor rund fødselsdag i familien.
    men godt at der kom nogle til din åbne have.........jeg springer den over i år da haven tænger gevaldigt.og endnu en fødselsdag lige om hjørnet.
    Men hvor har du stadig mange smukke roser i blomst.Her kniber det lidt.Men vi mangler nok lidt sol og varme.
    Din mørke sct. hansurt er bare så flot..........har lige købt en lille en.
    Synes lysten til at blogge er lidt på retur,da der ikke er megen respons for tiden.
    Håber du må få flere gæster i dag.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Nå da godt du lige har lidt tid, inden næste fest.
      Ja sol og varme vil forhåbentlig hjælpe på roserne, jeg har mange, som næsten ikke er begyndt at skyde endnu til næste blomstring.
      Godt du lige har købt dig en lille mørk Sct. Hans urt de er så fine.
      Ja sådan kan det gå, trist hvis alle holder op med at blogge.
      Ja nu må vi se, hvor mange der kommer, det regner nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Håber du får mange gæster i dag - og tillykke med de nye roser! Jeg var ude at se et par fine haver ved asperup i går - og så var der ' den gamle gartners have' ved ejlskov, altså lige om hjørnet fra JAS, når du skal derover næste gang (!?) han er bestemt et besøg værd, han har mange mange krydderurter og RIGTIG mange duftpelargonier mm - og selvom det måske ikke lige er de plantetyper der interesserer dig mest, så er det altså sjovt at besøge en ' glødende ' gartner. Han laver masser af stiklinger og har et fint plantesalg. ( så der røg et par duftpelargonier med hjem!) så hermed en ide til alle JAS kunder ...Hilsner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja nu må vi se, det regner nu. Tak for det, det lyder som et spændende sted med den have, du nævner, det må vi huske næste gang, vi skal til Jas. Jeg kender flere samlere til duftpelargonier, desværre er det ikke nogle som handler hos Jas.
      Hilsener

      Slet
    2. Han har en (lille) hjemmeside, så du evt kan se kontaktoplysninger. ..

      Slet
    3. Tak for det - jeg har lige kigget på den, der er nok flere, som vil finde den interessant.

      Slet
  10. Lige nu er vejret skønt her - men inden man ser sig om regner det igen. Al den regnvejr er ved at gå os på, høsten står og falder sammen derude - jeg håber, de fine vejrudsigter for den kommende uge holder! God fornøjelse med åben have i dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja sådan skifter det hele tiden, jeg kan godt forstå, at det er deprimerende, at I ikke kan få høstet. Krydser fingre for jer i næste uge.
      Tak for det

      Slet
  11. Hej Lisbeth,
    Desværre må åben have undvære mig i dag. Jeg måtte arbejde til kl. 13 og så slog jeg græs/klippede lidt buske -ja så gik tiden. Håber du får mange besøgende. Her har været sol men også en delbyger forbi. Rosenhovederne er lidt trætte af alt det væde. Nu må der godt komme en pause. Jeg vil gerne luge lidt her inden aftensmaden men måtte lige have lidt kaffe. Er solen på Samsø?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så må vi håbe, der har været andre ude og se åben have. Ja roserne bliver trætte af for meget regn, her kommer der også småbyger, men ikke nogle der ødelægger roserne. Sol har vi kun glimtvis, så heller ingen sol her.

      Slet
  12. Flot buket der byder velkommen.
    Dejlige billeder som altid.
    Så fik i da endelig lidt regn, selv om det var på et noget forkert tidspunkt.
    Dejlig med havebesøgende, få eller mange kan da komme ud på et, bare der dukker nogen op, når man har gjort klar til det.
    Ha´ en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja den blev helt pæn, når bare der er nok at plukke af, lykkes det helt fint med en buket.
      Ja vi fik regn på det forkerte tidspunkt og ikke nok til, at det kunne bløde jorden igennem, men nok til at vi blev våde.
      Ja det var bestemt dejligt, at der kom nogle og kiggede.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Det var lidt kedeligt med regnen i går, det korter sikkert haverundturen lidt ned, når man er til åben have. Søren faldt pladask for skæbnetræet i den første have, vi besøgte i går, og nu viser du den også. Synes du, den har været længe om at begynde sin blomstring?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det havde været bedre med natteregn, vi ønsker os 20-30 mm om natten :) Ja skæbnetræet er flot, det er lidt frostfølsomt de første år, men er jo også pænt uden blomster, fine blade med en speciel lugt, jeg vil ikke kalde det duft. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg fik foræret rodskuddet, men der gik nok 5 år, inden det blomstrede. Denne laver også rodskud, jeg vil gerne gemme et til jer, hvis I vil have et.
      Jeg var glad for at se din bemærkning på Karstens blog, den var god.

      Slet
    2. Tak for tilbuddet - det er sødt af dig; men jeg tror nu, vi prøver at finde et træ, som er klar til at blomstre.

      Slet
  14. Det er jo nok beliggenheden der er skyld i at der ikke kommer så mange gæster til havefestivalen, de folk på Samsø der interesserer sig for have, har sikkert været i din have både 2 og 3 gange.... men vi er jo mange der hver dag er på havebesøg hos dig.... sådan via bloggen her altså

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er sikkert beliggenheden, folk går ikke ud og ser haver herovre, og ja dem der har været her en gang kommer ikke igen. Der er ikke noget med 2 eller 3 gange. Ja det er rigtigt, så kan man sidde ned imens :)

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Så gik den weekend med åben have og at der er tid til en sludder med dem der kigger forbi sætter alle forhåbentlig pris på. Det er da noget jeg gør når jeg besøger åbne haver. I år har jeg ikke været afsted. Fødselsdag igår og idag er jo sidste dag inden arbejdslivet igen går igang så er det sådan en dag hvor jeg bare har lyst til at være hjemme og lave ingenting :-)
    Her er de første gladiolus og begyndt at blomstre og Sct hans urt er også på vej. I år er har min den mørke en ok størrelse. Jeg har selv lavet den af stikling og som du så rigtig skriver er den ikke så hurtig til at brede sig.
    Her fik vi en heftig byge ved middagstid ellers har det været tørt men noget blæsende men nu kommer det gode vejr. TYPISK når ferien er forbi.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    PS: Linariaen fra Linda er så smuk så jeg overvejer stadig hvor min den skal stå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der var nogle hyggelige snakke i mellem, det var fint nok. Du kan tro, at jeg har tænkt på dig i dag, vidste jo godt, at det var sidste uge, I var i gang med, ja det er surt, at de nu lover dejligt vejr. Lad os nu se, hvor godt det bliver. Jeg tror ikke helt på det endnu. Nej den mørke Sct Hans urt breder sig bestemt ikke meget. Her fik vi også en heftig byge i middags, men ellers var det ok i dag.
      Ja Linariaen er fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet