tirsdag den 23. august 2016

Rapport fra rosenbedene





I mine rosenbede er der stort se kun roser (og lidt ukrudt) nogle få storkenæb har sneget sig ind, men ellers er det roser side om side i ying og yangbedene og i dråbebedet. Ikke at det bliver nemmere af det, tror jeg, i går brugte jeg i hvert fald 2 timer på at fjerne de grimme blade. I morgen er der sikkert lige så mange igen.
Jeg sammenligner de grimme blade på roserne med liljebiller. De har samme tendens til at smide sig på jorden, netop som man troede, at man havde fat i dem :( At samle dem op mellem de stikkende roser er bestemt ingen spøg, jeg har prøvet. Det skulle hjælpe at plukke alle de grimme blade af, men det er nærmest en umulighed og må være endnu sværere, hvis man har stauder imellem. Hvordan gør I, hvis I altså ikke er så heldige, at alle jeres roser er sunde og uden grimt løv.
Her har vi Mme Alfred Carriére højt oppe, en jernurt har sneget sig ind i billedet. Jeg husker, at alle såede jernurt for nogle år siden, de var et must. I dag overvintrer de og myldrer op i bedene, så det er ved at blive for meget, de sår sig midt i roserne og i det hele taget både, hvor der er plads, og hvor der ikke er. Så det passer ikke helt, at der kun er roser i bedene, der er i øvrigt også masser af selvsåede linaria og portulak, men ellers kun roser, ingen stauder.
 her troner Souvenir de St. Anne, hun skuer mod rosenbedene.
 Abraham Darby
 Augusta Louise
 Buff Beauty
 Compassion
 Crownprincess Margareta
 Fighting Temeraire
 Flora Danica
 Marie Antoinette
 Pat Austin
 Sofia Renæssance
Sutters Gold
 Englands Rose
 Mary Rose
 Nigrette
 Redouté
 Wild Edric skuer ud over landskabet (marken med tidsler)
Wild Rover med en enkelt blomst
Der er andet end roser i haven :)
 F. eks det kæmpestore Tulipantræ/Liriodendrum tulipifera, som snart får de smukkeste efterårsfarver
Også den magnolia som blomstrer først har et flot løv, Soulangeana er navnet. Bent bryder sig ikke om blomsterne, fordi de tit er skadet af frosten og hurtigt dækker jorden med blomsterblade, men i søndags kom han pludselig i tanke om, at løvet var smukt. Det har jeg syntes længe.
Dræbersneglene er nu ikke de eneste som ødelægger planterne, men disse er trods alt mere charmerende. Rundt om matriklen fandt jeg 200 dræbersnegle, vi har nemlig fået hele 5 mm i nat.
Det regnede og var halvmørkt i aftes, så ingen solnedgang.
I må nøjes med min dahlia i dag. Den står til gengæld flot og strunk uden hjælpemidler.
God tirsdag til jer - foreløbig er den meget grå, halvmørk og stille.

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth, jeg følger lige med her. Mine roser står godt sammen med stauder,men ikke så tæt at roserne ikke kan få luft. Af den grund har jeg også meget bar jord. Det er nok meget godt lige nu hvor de taber så mange syge blade er de nemme at få op.
    Dine torskemund de passer godt ind i mellem roserne.
    Din Madam Alfred er godt nok høj :o) de andre skønheder er bare så smukke.
    Det var da på tide Bent fik øje på magnoliens skønhed :o)
    Fik i en masse regn i aftes og nat ? det fik vi endelig her.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja der er også en del bar jord mellem mine roser, men det gør også, at jeg har fået listet flere roser ind i mellem dem, så det ikke ser så bart ud. Her er det meget svært at få bladene op og mere og mere bare bliver de, men kun nogle af dem. Jeg kan bedst lide dem, der starter for neden med nye skud. Ja torskemunden er fin mellem roserne.
      Nej vi fik ikke meget regn, 5 mm var alt, det var for lidt. Heldige jer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth!
    Av sikke en stikkende affære. Jeg har besluttet fremadrettet at jeg kun vil have sunde og hårdføre roser-ala wild rover og rosenresli, mm får aldrig fjernet de grimme blade.
    Vi har også mange vinbjergsnegle som gør skade, når kim ser dem i planter, er deres liv kort, men det ser ud til at de røde bæster efterhånden er i fåtal, det er så rart.
    Dejlig dag
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er en stikkende affære. Ja en fornuftig beslutning, hvis man ikke vil stikkes. Min Wild Rover kan nu godt få lidt grimme blade, men det gør den ikke mindre hårdfør. Jeg får da heller ikke fjernet en brøkdel af de grimme blade, derfor kan jeg godt nyde roserne.
      Jeg kan ikke nænne at slå vinbjergsneglene ihjel. Til morgen tog jeg 200 snegle i området. Det har ellers ikke været så slemt i år.
      Tak i lige måde
      Kram Lisbeth

      Slet
  3. Ja vinbjergsnegle og kældersnegle skulle jo udkonkurrere dræberne, siges det? vinbjergsnegle er i hvertfald mere hyggelige, og jeg vil hellere ofre planter til dem end de klamme røde luskere! Mht grimme blade - jeg har luft omkring roserne, men det er nu mere tilfældigt. Men lever med evt gule blade uden at plukke og fjerne, for mig er roserne nok bare som andre stauder, der også har en ' glansperiode ' og så en mere kedelig periode. Men selvfølgelig, når du har så mange roser, kan det måske godt se lidt rigeligt gult og plettet ud i bedene? Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja vi er helt enige, det gør ikke så meget med vinbjergsneglene, men de grimme brune, de får nådestødet.
      Tak for dit skriv her, du har ret, som alle andre har roser en glansperiode og en kedelig periode, en god måde at sætte det op mod hinanden på, det kunne jeg godt lide. Der er heldigvis friske grønne blade mange steder, så det er ikke helt så slemt :)
      Hilsener

      Slet
  4. Igen dejlige billeder. Tak for kigget.
    Tak også en god tirsdag til dig.

    SvarSlet
  5. 200 drepersnegler? Kjære vene, det var utrolig mange! Håper du snart får tatt knekken på de.
    Vakre roser som alltid!
    Trøsteklem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er mange, heldigvis var de ikke i haven, men jeg skal ud med feramol nu, så de har lidt at leve af i nat :)
      Tak og tak for trøsteklem
      Klem tilbage

      Slet
  6. Dræbersnegle og grimme blade - ja havearbejde er ikke altid skæg og ballade. Jeg har bl.a. fjernet rapgræs fra pikstensstier i dag, og det er nu heller ikke vildt spændende. Heldigvis er der meget andet derude at glæde sig over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej ingen af delene er særligt sjove, men jeg lader mig nu ikke slå ud. Nej ukrudt mellem stenene er heller ikke særligt sjovt. Ja der er heldigvis flere glæder end sorger.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her fik vi 5 1/2 mm og det lokkede ikke dræbere frem så jeg er ret sikker på at bestanden er minimal. Så at alle naboer gjorde en insats da de første vise sig har lønnet sig. Nu får vi også slået vores grønne området ordentligt igen hvor de i de forgangne år har stået med konstant alt for højt græs (der skulle nok spares). Det levede de jo rigtig godt i.
    Det ene af mine rosenbede plantede jeg den tot sibiriske portulak som jeg fik med fra dig sidste år og de har bredt sig godt og det syntes jeg fungerer fint. De andre er der ikke noget imellem bortset fra kæmpe verbena som du jo skriver så kommer de overalt. Det får de så lov til da de jo ikke kvæler noget og de er jo heller ikke besværlige at fjerne.
    Jeg venter spændt på at min Wild Rover blomstrer for den har mange knopper her til anden blomstring og smuk det er den jo :-)
    Din dahlia er super flot og en god erstatning for den manglende solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var det samme her, men finregn det meste af dagen i dag, så her var masser af snegle til aften igen, heldigvis flest udenfor haven. Her er der nemlig kun mig, der gør en indsat mod sneglene.
      Ja de sibiriske portulakker generer ikke roserne ej heller linaria eller kæmpeverbena, hos mig er der nu blevet for mange af dem, så nogle bliver fjernet.
      Ja Wild Rover er smuk - godt du har mange knopper.
      Ja dahliaen er rigtig fin, et meget heldigt eksemplar, når jeg næsten kun har den slags. I morgen kommer der solnedgang :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth Ja jeg har rifter på begge arme igennem hele rosen sæsonen af at soignere roserne og deres blade. Jeg har købt nye lange handsker men de er ikke kommet på endnu. Du har da også lidt af en rosen fest. Den der Marie Antoinette, den er smuk. Hvem har mon forædlet den? Compassion har en helt fantastisk blomsterform. Jeg glæder mig og håber, at der kommer billeder af dit Tulipan træ i efterårstøjet.
    Jeg holder også meget af mit Soulangeana træ her i sommersæsonen, skønt lyst løv. Dejligt at Bent har fået øjnene op for det. Har han været på cykeltur? Hvis han har håber jeg han havde en god tur . Hils endelig. Jeg har haft travlt på job og med min nye forhandling så der bliver ikke så meget tid til bloggeriet. Fortsat dejlig uge Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er noget værre noget med de roser, jeg må hellere finde de lange handsker frem, som jeg fik af Linda til blogtræf, det havde jeg helt glemt, men de er så varme :) Ja her er rosenfest, Marie Antoinette er en Tantau rose http://www.rosen-tantau.com/unser-sortiment/beetrosen/603/marie-antoinette
      Du kan tro, der kommer billeder af Tulipan træet, det er så flot, at jeg tager billeder flere gange om dagen.
      Ja Souelangeana magnoliaen har et fantastisk løv, det var godt Bent endelig så det. Han skal af sted i morgen, jeg skal nok hilsen ham.
      Du har ikke været så meget på i den sidste tid, men det kommer nok, når din forhandling kommer i orden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Nu tager jeg lige, dem jeg er gået glip af :) Jeg synes, det er imponerende, at du får fjernet så mange af de trælse blade på roserne. Jeg forsøger også at holde trit med det, men synes, der er svært at følge med til, for der kommer hele tiden nye. Heldigvis har de fleste roser her sundt løv. Ja, det er bestemt træls at ligge og rode efter faldne blade - det giver rifter gør det.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det lyder da bare godt. Jeg fjerner og fjerner blade, men der er stadig mange, det er nemlig svært at følge med. Så er du heldig, jeg har mange roser med grimme blade, men der er nyt løv på vej. Ja grimme rifter, så jeg har opgivet at samle op på jorden.
      Knus Lisbeth

      Slet