lørdag den 13. august 2016

Åben have lørdag og søndag og lidt om roser, nye såvel som gamle

I forbindelse med haveselskabets kampagne holder også jeg åben have lørdag og søndag fra 13.30 til 16.30.


Jeg håber, at nogle bliver fristet og får lyst til at se haven. Vi venter på solskin.
Rosenkøb:
Audrey Wilcox har jeg i forvejen, men valgte at købe en mere
Noget af det første jeg gør, når jeg besøger Jas er at gå hen til hans afdeling med Austin roser, har han nogle jeg ikke har. Han havde mange, men de fleste havde jeg.
Jeg fandt dog to stk:
Nemlig Geoff Hamilton som nikker lidt med hovedet, der var kun den ene blomst i nu.
Den anden Austin rose var Susan Williams-Ellis, der var ingen blomst lige nu, så ingen billede, men den er hvid.
Jeg havde på forhånd bestilt to Austin roser, som jeg vidste, at han havde.
The Poets Wife
og Buttercup
Jeg har også købt et par af de enkelte:
Morning Mist og
Dainty Bess (blomsten faldt, inden vi nåede hjem, så ingen billede af den)
Giscard E´stain (anbefalet af Linda Irving) kom også med hjem, heller ikke her er der billede endnu.
I forvejen havde jeg også bestilt
Frederic Mistral (den glemte vi at få ud af bilen, så Cecil fik den med hjem, men den er blevet leveret)
Blackberry Nip var der ingen blomster i, andre løb med den flotteste med blomster :) jeg håber at kunne vise et billede en dag i fremtiden.
Mrs. John Laing kom også med hjem, men også den var uden blomster.
Rosen Bitten Clausen havde jeg bestilt på forhånd, den skal stå i dråbebedet sammen med Morning Mist.
Den sidste jeg købte, faldt jeg pladask for, jeg skulle egentlig ikke have flere, for der var jo ikke plads, men så stod den der i trillebøren og ventede på, at en skulle tage den. Jas ville nu gerne have beholdt den, men jeg fik lov at købe den. Den stod ved mine ben hele vejen hjem, hvilken duft.
Se nu her:
 Mendoza hedder den, den er ganske ny, og kommer måske slet ikke på markedet
 det er en Poulsen rose, mener jeg, at Jas sagde
er den ikke smuk?
her er den plantet
lige ved siden af spejlbassinet, så jeg kan se den inde fra stuen.
Ja 13 roser blev det til denne gang, Cecil og jeg er klar til en tur til, dvs. jeg tror nu ikke Cecil har tid.

Lidt af de blomstrende roser i haven:
 Aprikola (Morning Mist skal stå lige ved siden af den)
 Augusta Louise
 Charles Austin
 Crocus Rose er så småt i gang igen
 Grace
 Hot Chocolate
Lady of Shalott er også klar igen
Jeg glemte at fortælle, at jeg også investerede i en havesaks, den er ret god og med teflon. 39 kr. i Lidl - den kan jeg anbefale.
 En flot potterose, som efterhånden har stået i bedet i mange år
 Souvenir de mme Auguste Charles er lige begyndt remonteringen
 Souvenir de St. Anne
 Zephirine Drouhin
også her, en meget flittig blomstrer.
I øvrigt bliver det billigere at tage bil med til Samsø se her, hvis nogen skulle have lyst til at komme over og se mine roser i blomst.
Efter ferien er sluttet er vi desværre ikke mange tilbage til at lave indlæg, jeg håber, det bliver bedre, ellers må I nøjes med mine :)
Rigtig god lørdag til jer

38 kommentarer:

  1. Fine køb det blev til og den Mendoza er da ganske bedørende, kan godt forstå at du måtte eje den.
    Jeg har det også tit sådan at lige efter jeg har været ved Jas er jeg klar til en tur mere og det er jo totalt skørt. Men man bliver lidt småafhængig.
    Dine roser hjemme står ganske flot syntes jeg, man kan gdt se du bruger meget tid på dem.
    Ohh jeg for altid sådan en lyst til og blogge så mon ikke jeg kommer til computeren snart. Jeg har set rigtig mange haver i år og idag skal vi se to mere plus Anton selvfølgelig som vi starter hos.
    Så jeg er på vej ud af døren faktisk, men skulle lige se dine køb. 😊👍🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle
      Ja jeg kunne simpelt hen ikke leve uden Mendoza, også om den rev mig :)
      Ja det må have noget med afhængighed at gøre med Jas besøg.
      Jeg viser kun blomsterne på roserne, løvet har det ikke for godt, desværre.
      Hyggeligt hvis vi hører lidt fra dig igen.
      God fornøjelse med havebesøgene.

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth
    Det er bare nogle skønne roser, du har købt - altså den Mendoza er jo helt fantastisk - vi andre kan så håbe på, at den kommer i handlen, for smuk er den :) Også meget fin placering, du har givet den. Jeg sidder også med den der følelse af, at en tur mere over til Jas ikke ville være af vejen :) Mon ikke det har noget at gøre med, at man ser så mange skønheder hos ham, at det ikke er til at slå ud af hovedet efter hjemkomst? Man/jeg kan åbenbart ikke få nok - er lidt forundret over, at der nu er over 130 roser i min lille have - der kan godt gøres plads til flere ;) Også skønne billeder af de roser, du havde i forvejen - Zephirine Drohin er en klar favorit her. Kan så se, at jeg kan glæde mig til min nye Mme Auguste Charles :) Det var da et superkøb i Lidl - jeg skulle været gået med ind. Det lyder da godt med prisnedsættelse på færgen - så kommer bilen med til september. Sender solskin din vej og håber på mange glade besøgende i din have i dag - der venter dem jo en fantastisk oplevelse :) Her regner det :(
    God dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, glemte lige at skrive, at jeg blankt erkender, at jeg nuppede en af Nipperne med blomster i - blev fristet over evne :)
      Knus

      Slet
    2. Hej Linda
      Ja det var skønne roser, og Mendoza var jeg heldig med, ingen andre huggede den før mig :) ha ha men vi kunne jo heller ikke have mere i bilen. Den sidste Nip som jeg så fik, var godt nok lidt sølle, men jeg håber, den kommer efter det. Jo vi bliver afhængig, når Jas har roser i blomst, det må vi erkende. Ja utroligt, at du har 130 roser, men vi finder jo ud af, at der er for meget bar jord imellem dem, det gør jeg i hvert fald. Zephirine er fantastisk i år, og nu begynder Auguste Charles også på showet. Ja det er virkelig en god saks for 39 kr. Prøv da at gå i en Lidl i Silkeborg, måske ligger der en endnu, hvis du alligevel ikke kan komme i haven, så er det da en god idé. Ja nu er det billigt at komme herover, så må du have bilen med. Tak skal du have, lad os se hvad det bliver til. Håber du får tørvejr snart.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth
      PS hos Jas bliver man fristet over evne, jeg skulle bare have taget et billede af din, så jeg havde det her til bloggen, men det huskede jeg ikke.

      Slet
  3. Ja, Mendoza er bedårende, godt at JAS lod dig få den med hjem. Det er nogle dejlige roser og hvor er det herligt at du stadig kan lade dig friste, det er også så hyggeligt med sådan en tøsetur :)
    Hmm... Blogindlæggene skal da nok komme rundt omkring, mange er måske først lige startet tilbage fra ferie nu og det tager altså tid at fordøje og "defragmentere" ferieoplevelserne, og hvis der ligger mange ting på ens "bord" så er energien ikke altid til at få lavet blogindlæg,selvom man har stor lyst til det.tja... Tag det nu ikke ilde op, for det er sødt ment.
    Men vi skal til Vivis have i dag, så der kommer helt sikkert indlæg fra mig i morgen :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er bedårende, jeg er også glad for, at jeg fik lov at få den. Jeg er nem at friste, vi havde en skøn tøsetur.
      Ja men jeg forstår da godt, at der ikke er tid, man skal jo lige lande igen efter tre ugers ferie i et fremmed land. Det var bare lidt underligt at kun en havde udgivet, siden jeg udgav i går morges.
      God fornøjelse i Vivis have.
      Knus

      Slet
    2. Ja, det er da også lidt underligt, men mon ikke der snart kommer gang i det igen. Tak :)

      Slet
  4. Tror du ikke du snart skal ud og købe mere jord til sådan som du køber ind ;o))
    Ja jeg er glad for at jeg ikke er på Rosenholdet med alle de fristelser men mig og roser passer bare ikke sammen. Hver gang jeg går haven igennem bander jeg over de få jeg har og alle deres stikker, så de kommer helt sikkert væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Nej mere jord bliver det nu ikke til, selvom det sikkert var nemt, men jeg har nok at gøre med det vi har og med bloggen. Jeg kan godt høre, at du ikke er til roser.

      Slet
  5. Sikke mange skønheder du fik med fra Jas. Mendoza er meget smuk. Godt at du så stor en have. Er lidt misundelig på din gode rosenjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er herligt, Mendoza er jeg vild med. Jeg ved ikke, hvor god min rosenjord er, mine roser er også grimme i bladene, men jeg kigger kun på blomsterne.

      Slet
  6. Hej Lisbeth!
    Är imponerad över att du vet vilka rosor du har, de är ju så många. Det blev många fina nya.
    Lycka till med öppen trädgård.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Jeg er så heldig, at jeg er god til at huske navne, derfor kan jeg de fleste. Ja der blev mange fine nye.
      Jo tak for det.
      I lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbet

    Jeg har samme saks fra LIDL - de er gode! Også den med anslag er super!
    Spændende med Mendoza - der findes en spansk rose med det navn, den ligner godt "Mercedes Mendoza"
    Glæder mig til at du kan sammenligne Jacqueline med Giscard - kunstneren med præsidenten:)

    Ha en dejlig åben have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg var forundret over, at den var så god til den pris.
      Jeg har prøvet at google den uden held, men det havde du selvfølgelig :)
      Ja det bliver spændende :)
      Tak for det - vi har lige fået en langvarig byge.

      Slet
  8. Flotte roser du fikk med hjem, og nydelig farge på Mendoza! Den håper jeg kan dukke opp her også ;)
    God åpen hage!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var fine roser, lad os håbe, at Mendoza klarer sig igennem og får lov at blive avlet på, den er flot :)
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Jeg håber at du har bedre vejr til åben have, end alle de hidsige regnbyger der præger dagen her. Jeg lagde ud med besøg på plantemarked i øsregn i formiddags, det var der ikke meget sjovt ved, men der var dog lidt der fristede ;).
    Fantastiske roser du fik med hjem, fra jeres udflugt. Det kan ikke være let at blive ved med at finde nye du ikke har. Godt Jas værdsætter sine stamkunder og lod dig få den overskønne Mendoza ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nja ikke noget at prale af, der er kommet flere byger i dag, men vi har da også haft tørvejr ind i mellem. Man kan altid blive fristet af et eller andet til et plantemarked :)
      Tak skal du have, jo jo der er masser af roser, jeg ikke har. Ja det var heldigt, jeg fik lov at få Mendoza :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Siger som dig og alle andre hvor er Mendoza LÆKKER, (den får jeg også lyst til at eje, sammen med grace:-) men det er de andre roser altså også. Min hjerne køre tit på højtryk med hvor jeg skal have roser, mange flere roser, savler over tanken om de skønne blomster og DUFTEN. Men men men, må tage det som det kommer. Og lære dem ordentligt at kende, mere om det i et indlæg fra mig en dag:-)
    Rigtig god have-festivals-åben
    Krammer fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja den er rigtig lækker den Mendoza. Man kan hele tiden finde nyt, man gerne vil eje. Ja du må en tur til Jas, så du kan få flere roser, men du skal nok finde det helt rigtige sted først, kender jeg dig ret :)
      Det indlæg glæder jeg mig til at læse :)
      Jo tak for det.
      Krammer Lisbeth

      Slet
  11. Passare da te è sempre un piacere! Complimenti per le tue numerosissime rose!

    Buon fine settimana :)

    SvarSlet
  12. Grazie per questo e nel modo giusto

    SvarSlet
  13. Hold op hvor har du altså mange smukke roser.
    Jeg håber, at jeg kan få roser til at gro, når jeg engang skal i gang med haven i Ansager.
    Mon ikke mange finder vej til din smukke have her i weekenden.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja lad os håbe, at der vil gro roser i din have i Ansager.
      Der kommer aldrig så mange til åben have her på øen, men så kommer turisterne andre dage i stedet.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Hej Lisbeth,
    Hvor er Mendoza smuk. Den må du rigtig nyde. jeg er så misundelig over du bare kan købe ind hos JAS. Her kan jeg nok ikke få klemt flere roser ind, der er jo så meget andet. Heldigvis kan jeg styre de roser vi har for når manden min skal klippe hæk bliver der bandet lidt over de mange torne. Hvad gør Bent - er han også til roser? Jeg har flere gange set din Charles Austin rose. Den virker sund og blomstrer meget? Måske jeg engang skulle køre forbi JAS når jeg alligevel er på Fyn. Det virker som et skønt sted, hvor vi kan få noget for pengene. Bruger du Rhizo et elle andet til alle dine roser? God lørdag og håber du får lidt besøg i jeres smukke have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja Mendoza er smuk, du kan tro, jeg nyder den. Bent bryder sig heller ikke om roser, men det er der ikke noget at gøre ved, det er mig, der bestemmer :) Der findes jo også roser næsten uden torne. Jeg synes bestemt, du skal kigge ind til Jas en gang, når du alligevel er på Fyn. Louise Bugnét, Zephirine Drouhin og Kathleen Harrop er stort set uden torne, så hold dig ikke tilbage :) Han har dem alle, 60 kr. pr. stk er meget billigt. Jeg bruger lidt Rhizo Bio, når jeg planter roserne eller hvis de ser dårlige ud, ellers kun almindelig npk gødning.
      Det er ikke det store besøgstal herovre, men der kommer en del henover sommeren.

      Slet
  15. Hej Lisbeth. Det er vel nok nogle flotte roser du har købt. Især den, der stod og ventede på dig i trillebøren. Hvor er du heldig at du kunne købe den! Jeg håber, du har haft mange havegæster i dag. Jeg har i et stykke tid kigget meget på løvet på alle dine fine roser og er noget forundret over, hvor flot det er. Hvad har du gjort? Måske du vil lave et indlæg om hvordan du passer og plejer dine roser og hvad du giver dem? Løvet på mine roser ser noget sølle ud ved nogle af dem, mens andre er lige så fine som dine og jeg behandler dem ens. Dem, der er pænest står også med knopper nu, de andre ser ud som om, de kæmper noget mere. Jeg har givet regnen skylden for de plejer ikke at se sådan ud, men når jeg så ser dine, så bliver jeg lidt forvirret:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der var jeg heldig, at jeg fik Mendoza med hjem. Her hos mig kommer der aldrig så mange gæster på en gang, til gengæld kommer de i løbet af sommeren dryssende :) Mine roser er ikke fine i løvet, jeg går såmænd og sukker over dem hver dag, så du skal ikke lade dig narre af mine fine billeder. Jeg sørger for at tage billederne, så det dårlige løv ikke kommer med. Her er det også forskelligt, nogle er sølle, andre flotte. De flotte har fine knopper, de sølle har sølle knopper :( Jeg tror ikke, det har noget med regnen at gøre, jeg har jo ikke fået de mængder, du har fået. Jas mener, at det er fordi det har været for koldt for dem. Han har nogle, der ser ud som mine. Stråleplet har jeg på rigtig mange, jeg prøver at pille dem af, men mange gange falder de til jorden, så er de ikke til at få op uden at rive fingrene. Jeg håber, det hjalp på din forvirring :)

      Slet
  16. Hej Lisbeth
    Håber at du har haft besøg i haven idag og at vejret har artet sig nogenlunde. Vi har haft lidt småbyger men det har egentligt ikke været koldt. Vi har godt nok været indendøre det meste af dagen da vi har været til fødselsdag hos min mor men vi var ude og gå en lang tur oven på middagsmaden, kaffen og kagen og der var vejret da nogenlunde. Ja det var godt du fik Menboza med hjem selv om du måtte sidde med den på skødet :-) når der ikke var blomst i dem allesammen så har vi jo lidt at se frem til.
    Det ku da godt være at man skulle slå et smut om Lidl. Sakse kan man ikke få for mange af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja lidt har der da været, men vejret var ikke noget at prale af. Mendoza stod ved mine fødder, ellers havde det ikke været sjovt, der var mange torne.
      God idé med Lidl - det er altid godt med en god saks, jeg slider mine hurtigt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Spændende med de nye roser. Roserne kan lide at være hos dig, du passer den så godt, så de belønner med de smukkeste blomster.
    Håber du har haft besøgende i dag, og at der også er nogen der lægger vejen forbi i morgen.Det er så hyggeligt med havesnak.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg er som regel heldig, at roserne blomstrer godt her.
      Herovre får man ikke så mange besøgende som på fastlandet, til gengæld er der bedre tid til en hyggelig havesnak.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Sikke fine roser du fik købt. Du var heldig med at få lov til at købe Mendoza, hvor er den flot😀 Hvis ikke den kommer i produktion, må du se om du kan lave stiklinge. Jeg kan rigtig godt lide din Grace, sikke et farvespil den har.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja der er mange fine roser imellem i mit nykøb, ikke mindst Mendoza. Du har ret, Jas kan da bare få en stikling, så laver han flere roser, så andre også kan få fornøjelsen, det havde jeg slet ikke tænkt på. Ja der er et fint farvespil i billedet af Grace.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  19. Hej Lisbeth, ÅHHHH for en skønhed denne Mendoza du er godt nok heldig du fik lokket den fra Anton. Saksen lokkede så jeg måtte i Lidl efter at have set dit indlæg i formiddags.
    Det er vel nok nogle skønne roser du har fået købt og det var godt du fik Geof Hamilton. Gicard d'Estaing er så smuk og husk at lægge mæke til at den lukker bladene sammen over støvdragerne hvis det begynder at regne.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
  20. Hej Linda
    Ja den er bare smuk. Den stod i trillebøren lige foran huset, han snakkede ikke om, at den ikke var til salg, før jeg havde taget den, da sagde han, jeg havde ellers håbet på, at der ikke var nogen, der lagde mærke til den :)
    Godt du også fik saksen, den er rigtig god.
    Ja det var skønne roser, nu glæder jeg mig til, at der kommer flere knopper og blomster, men det hjælper nok nu, de er kommet i jorden og solen skinner :) Tak for det du skrev om Gicard d´Estaing, det vil jeg lægge mærke til.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet