lørdag den 6. august 2016

Solplanter og gule farver

I går var vi flittige
Jeg fik luget her i stenbedet, det var tiltrængt, jeg fyldte havebøren et par gange, bagefter gav jeg mig til at beskære træerne i bedet.
Bent tog sig af beskæringen af de store paradisæbletræer.
Her kommer solhattebilleder:




mange af dem ligner hinanden, de er selvsåede, men disse to ovenfor er da forskellige
 Rudbeckia
 Cherry Brandy
 Solbrud Helenium
og til sidst en solsikke/Helianthus
Der er ved at være gang i dahliaerne
 Comtesse de Bouchaud blomstrer endnu (Ulla kan du se, min har en anden farve)
Purpureum Plena Elegans er større end nogen sinde
 Anemonen her har jeg haft nogle år, men sidste år sprang den over, så jeg troede, den var død
og den hvide her fandt jeg skiltet til, det er Honorine Jobert
Kan I lide gule roser? Jeg kan godt, men Jas mener ikke, det er nemt at sælge de gule, har han ret?
 Graham Thomas
 Molineux
Zonta
Disse her er nu også fine
 Aprikola den mest flittige blomstrer af alle, tror jeg.
 Augusta Louise
 Grace
og selvfølgelig Hot Chocolate, bemærk man kan se ind i den nu.
De grønlig nuancer er også fine
 Elfe
og Lovely Green
Jeg opdagede lige, at Rosa Mundi har endnu en blomst, den er ellers ikke remonterende
Sådan ser William Morris ud fuldt udsprunget (til Anette N.)
I dag vil jeg slutte af med det blomstrende skæbnetræ. Solen gik ned i en sæk, og jeg var for sent ude til et billede, så I må nøjes :)
God lørdag
Fasanbusken er flot med bær, det har jeg ikke set før

26 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    "ned i en sæk" - så får i jo regn?
    Har set andre Rosa mundi der også har en usædvanlig lang blomstring i år. vejret har også været noget specielt!
    Hot Chocolate er da noget af et hit!
    Flotte solhatte - jeg satser nok på Monarda der jo ikke er så udsat for snegle og nok også mindre sart tidligt i sæsonen.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er lige det, der er tunge mørke skyer på vej nu, så må vi se, om det bliver til noget, jeg kan godt undvære det, der er meget, der trænger til en overhaling.
      Ja det er underligt med Rosa Mundi, men helt ok.
      Det kan godt være, at det er nemmere med Monarda, hos mig forsvinder de, det gør solhattene ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Jeg elsker gule roser. :) men jeg tror at du ved det...
    Smukke solhatte og du har da nogle forskellige og er så glad for at se Cherry Brandy, det er et par år siden jeg har haft den selv.
    Jeg tror altså at vores Comtesse de Bouchaud har samme farve, men det kan både være noget med belysningen på billedet og den måde skærmen er sat på. Men det er en skøn clematis, ingen tvivl om det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er godt, vi er nogle, der kan lide gule roser.
      Efterhånden har jeg fået en del forskellige solhatte, de er skønne. Cherry Brandy købte jeg i Botanisk Have sidste år, det var en overraskelse, at de klarede vinteren, det gjorde de og i Silkeborg hos Linda.
      Ja det har nok noget med lyset at gøre, skøn er den i hvert fald.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Jeg har også en del selvsåede solhatte, men de er ikke alle ens. Sidste år købte jeg også gule og røde solhatte i Brugsen, og dem er jeg blevet meget glad for. Jeg har Graham Thomas og China Town roser, De er skønne. Købte da også Buff Beauty, men den er meget bleg gul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Jeg synes, det er svært at se om de er ens, hvis de ikke står ved siden af hinanden. Der må godt være andre farver på solhatte, det brød jeg mig ikke om de første år.
      Ja Buff Beauty er ikke så kraftig gul, som de to andre.

      Slet
  4. Folk, som mig er nok grunden til JAS' teori - dine er så fine, men jeg har ingen trang til at få gule roser i haven! Dejligt med en aktiv dag i haven - her blev det slet ikke til havearbejde. Pigerne og jeg var på 'penalhus-opfyldnings-tur'. Vi var også omkring Bilka, men haveafdelingen var da én stor skuffelse - der var absolut intet, som kunne friste!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nå du er en af dem, der ikke bryder dig om gul, det kan ændre sig med tiden :)
      En gang om året mindst er det nødvendigt med en penalhus-opfyldningstur :) det overrasker mig ikke, at haveafdelingen var kedelig i Bilka, sæsonen er ikke startet endnu, men det kan være en skuffende oplevelse at komme der på den forkerte tid.

      Slet
    2. Du har som altid ret, Lisbeth - man skal aldrig sige aldrig, og jeg har jo før ændret mening om noget......

      Slet
    3. Ja det har alle vi havenørder vist prøvet. Da jeg startede ville jeg ikke have orange solbrud i min have, nu er jeg vild med den :)

      Slet
  5. Den eneste gule rose, jeg har er Aicha, men den har jeg også i tre eksemplarer. På et tidspunkt havde jeg også "Pilgrim", som jo er meget smuk, men da haven skulle laves om, gik den til (eller jeg glemte den!) Jeg kan lide alle farver roser, men de gule er måske lidt sværere at passe ind. Else og Molineux er begge meget smukke:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Jeg synes ikke, det er så svært at indpasse de gule roser, slet ikke når man har et gyldent rosenbed ;)

      Slet
  6. Flotte solblomster hos deg! De er jo så fine alle sammen. Så gøy at Rosa mundi kom med en ekstra blomst. Må ha vært en knopp som hadde gjemt seg,for den pleier jo ikke å remontere, nei.
    Her har det regnet i flere timer, og jeg ønsker meg sol nå ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det var fint med Rosa Mundi, jeg tror også, at det må have været en ekstra blomst, men jeg har nu prøvet, at den remonterede lidt i september.
      Her regner det også og blæser, jeg ønsker mig også sol og stille vejr :)
      Klem

      Slet
  7. Flotte solhatte, du har sørme styr på navnene! Gule roser, jeg elsker dem, men har ingen. Det er en stor fejl, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af at få dem placeret i min gule afdeling (som hele tiden udvider sig). Jeg har i de seneste år mest købt blå og pink/lyserøde roser, men de gule skal nok komme vil jeg tro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Nja ikke så meget styr på navne på solhattene. Du må have nogle gule roser i din gule afdeling, når du nu godt kan lide dem. De kommer nok.

      Slet
  8. For mig er rosens farve næsten det mindst vigtige, når jeg skal vælge. Blomsterform, blomstringstid, robusthed, sundhed og duft kommer altsammen før farven, vil jeg mene. Fasanbusken satte masser af frugter sidste år - det er nok lidt tidligt her i starten af august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er selvfølgelig vigtigt med sundhed, robusthed og duft, men hvis man har roserne samlet som jeg har, er farven også vigtig.
      Fasanbusken med frugter er den mørke, den lyse fra jer er ikke nået så langt endnu.

      Slet
  9. Hej Lisbeth! Så många fina solhattar, vackra färger. Rosorna, oh Lovely Green, den hamnar direkt på önskelistan.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marika
      Ja jeg har mange. Lovely Green er fin, den springer ikke så meget ud, skal du bare vide.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Så kom vi hjem efter en lang og hyggelig 50 års fødselsdag som startede med regn men det blev da tørvejr så det kunne lade sig gøre at være lidt udenfor også. Rosen blev hun meget glad for :-)
    Gule roser jo det har jeg det fint med men gult har ikke altid været noget jeg har været så vild med men der er noget der ændrer sig som årene går.
    Jeg måtte lige ud og tjekke min fasanbusk (den lyse) og der er også bær på. Mon ikke der også har været bær på dine de år du har haft dem men at du bare ikke har lagt mærke til det. Der var bær på min allerede det første år efter de var sået.
    Min solbrud som jo er fra dig blomstrer også flot kan sidde her i sofaen og nyde den.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det lyder godt, jeg så godt på radaren, at det regnede på Fyn et længere stykke tid, godt det blev bedre.
      Ja man ændrer sig med årene, du har jo også den smukke Zonta.
      Jo måske har jeg ikke lagt mærke til bærene på fasanbusken før, de er ikke så tydelige på den lyse endnu, disse ser modne ud.
      Dejligt syn du har fra sofaen :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hvor har i været flittige.
    Dit skæbnetræ er vel nok smuk. Jeg fik et af indehaveren af Olsens Paradis for snart mange år siden. Det gik desværre ud, da jeg måtte flytte det p. g. a. at vi lavede haven om.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja lidt får vi da lavet.
      Skæbnetræet er lidt sart, ærgerligt at dit gik ud, måske kan sådan et bedre klare sig i Ansager. Mit er et rodskud fra en i Silkeborg.
      Tak i lige måde.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Tak for william morris, nu ligner den langt mere den jeg googlede, og den er skøn. Det overrasker dig vel ikke at jeg også er vild med gult, og har to gule roser:-)
    Godt med noget arbejde i haven, håber der bliver "tid" i dag, jeg er håbløst bagefter i år, og giver skylden på al den regn;-)
    Ha en rigtig god dag
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Selv tak - ja så fik du William Morris at se i mere udsprungen tilstand. Nej det overrasker mig ikke, at du er vild med gul :)
      I får vist også rigtig meget regn hos jer, så det er ikke nemt at komme i haven. Her får vi ikke så meget, ja det er lige før, vi trænger igen.
      Tak i lige måde
      Kram Lisbeth

      Slet