tirsdag den 7. maj 2019

Trods kulde og blæst

sker der noget hver dag, i går var der 7 rhodoer, hvor første blomst lukkede sig op, i dag 3. Men det blæser rigtig meget, og det er koldt. Jeg frygter for frost den kommende nat, men håber selvfølgelig at jeg kan slippe for skader.
ukuelige hornvioler der kommer op gennem trædebregnerne
 Paradisæbletræerne står i fuldt flot nu
det ser godt ud
også æbletræerne blomstrer, som I kan se, varer det ikke længe, inden de blomstrer en gang til, der er store knopper i Clematis Mrs. Cholmondeley
 Der er en overdådig blomstring
 her på rosenlysthuset af endnu et par alpina clematis
men kronen fra fru Friis er helt dækket nu.
 duskkonvallen er også klar med blomstring
træpæonerne er tæt på blomstring, desværre er det i dag, vi skal have lagt fiber ind, træpæonerne er i vejen, så jeg er noget bekymret for, hvordan det skal gå.
 Heldigvis gik det godt
Blomsterne på P. delavayi hænger lidt, men stammen var heldigvis god og solid, jeg måtte stå og holde den, mens teknikeren fik ledningen igennem

 selvom det er koldt, og der kommer byger, skinner solen heldigvis en hel del
 Trådbladet kastanie
 Pagodebusken er fyldt med blomster
 her er en lille prunus, jeg har ikke navnet på den.
Rhododendron:
 R. Belle Fontaine
 R. Blanka
 R. Brasilia
 R. Double Dots
R. Gomer Waterer er lige startet på blomstring, det er meget tidligt for den.
R. Kenn Janeck

Til slut aftensolen. I må have en fortsat god dag.



16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, denne kulden er visst vanskelig å bli kvitt. Det er 11 grader her, mens det kjennes ut som det er -3 eller noe sånt ;)
    Får håpe at det går bra i natt hos deg. Fiber må en ha, men det var jo uheldig at din trepeon sto i veien.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det tyder det på. Så har I haft det varmere end her, vi har ikke haft over 9 grader hos os sammen med vinden som var kraftig, føltes det som 2 grader.
      Ja lad os ikke håbe, det bliver så slemt.
      Klem

      Slet
  2. Det er fantastisk flot at se dine mange blomster, og alt er ekstra smukt i solskin.
    Jeg håber, vi slipper for frostvejr i nat. Her har det også været iskoldt i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja her er smukt nu, men vi savner lidt lunere vejr, så kan vi bedre nyde de, det er træls at skulle gå tidligt ind om aftenen, når det er lyst og solskin

      Slet
  3. Good evening dear Lisbeth
    I keep my fingers crossed that your garden won t have any frost. Stull so many flowers to enjoy.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you for crossing fingers, I think it has helped, they say 6 degrees now :) I am happy for that.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Du må have fabelagtig god clematisjord :-)
    Og hvor er der dog mange knopper i pagodebusken.
    Jeg regner ikke med, at vi får frost, og håber, at I også slipper
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja måske - jeg har nu også slået nogle ihjel, men disse her er stabile. Pagodebusken er rigtig fin i år.
      Nej jeg tror også, at de har trukket i land igen, det gør ikke noget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hornvioler er så herlige alle steder. Du må have en heldig hånd med clematis, de er så flotte.
    Det var heldigt med træpæonerne. Godt du kunne stå og være skjold imod farlig værktøj.
    Lige nu har de vist aflyst nattefrosten her, jeg håber det er rigtig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er de, og sjove kryds der bliver ud af dem, alle mine er selvsåede. Ja måske er jeg heldig, de gror godt her, men jeg har nu også mistet nogle. Ja det var nødvendigt at stå og passe på træpæonerne, men det gik godt. Ja lad os håbe, at vi slipper for nattefrosten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Super at i fik fiber uden at de flotte træpæoner kom noget til
    Jeg har en enkelt rockii der er tæt på.
    Din duskkonval er bare vildt tidlig - men sådan er det jo i år..
    Superflotte Rhodoer!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rigtig godt, at der ikke skete noget, det var hårdt arbejde at holde dem væk fra teknikeren, men det var værre for ham at kravle rundt bag dem for at grave op ind til væggen.
      Jeg blev også overrasket over, at duskkonvallen allerede var i gang, men ja det er det hele jo.
      Rhodoerne er flotte nu, og der kommer mange flere.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Atter er kølig dag, men ja der sker en del i haven alligevel, det er bare ikke helt så hyggeligt at gå rundt ude i blæsevejret og kigge efter det.
    Så er det staks noget bedre og sidde inde og kigge på alle dine dejlige billeder, ja det kan jo gøres i et par og tyve graders varme :-) nyder synet at de fine clematis
    Uha det må ha’ været med nervøsitet at I fik fiber lagt ind, godt at det gik godt.
    Rosa rhodo tema og favorit blandt dem må være Double Dots.
    Smukt billede med aftensol, pergola og nordbedet <3
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kølige fortsætter ligesom varmen fortsatte sidste år, men kunne det da så bare holde op med at blæse.
      Jeg går også tidligt ind om aftenen, og Bent må have gang i brændeovnen.
      Du kan tro, jeg var spændt på det eksperiment, heldigvis gik det godt, men rart var det ikke.
      Tak for det, ja og man mærker ikke kulden gennem skærmen :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Her til morgen var der en lille smule rim i græsset, så nattefrosten vil åbenbart ikke forsvinde. Flotte klematis du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      I dag slap vi for rim, det regnede, men derfor er jeg ikke sikker på næste nat. Tak - ja de er flotte lige nu.

      Slet