torsdag den 2. maj 2019

Blæsten er rigeligt frisk

og det er koldt, men det blæser rhodoerne da på, de springer ud alligevel, derfor vil kameraet ikke blive i lommen. Bent var på cykeltur til det mørke Midtjylland, i dag blæste han hjem igen, det var simpelthen for koldt. Heldigvis var de tre første dage gode, men i går blev det for koldt, så han måtte vende hjem igen.
R. yuannense har de smukkeste blomster
den står lige ved hægen, som står bag nordbedet
 Acer aureum
og Acer palmatum Bloodgood viste jeg i går, her er der enkeltbilleder af dem
 Broget kornel står i læhegnet
Kastanien er også broget, inden længe kan jeg vis de røde blomster.
Vinget benved
 Magnolia Raspberry Ice
 Pærekvæde
 kig ind mod skoven
 Storkonvaller
 så er det tæt på med syrenen
 Syringa Pinnatifolia
Der springer stadig tulipaner ud
 Denne her købte jeg for nogle år siden, den holdt sig ikke særligt godt, men der er altid en enkelt eller to, der kommrt igen
 China Pink
Resten har jeg ingen navn på



 R. orbiculare glædede med et par blomster, det var hvad det blev til i år
Til gengæld blomstrer orbiculare Blauköpfchen helt vildt
 Clematis Alpina
 blomstrer overdådigt
Geranium Tuberosum (Marie har hjulpet med navnet, tak)
Her pynter R. Split Up for tiden.
Så slutter festen for i dag, rigtig god aften.

28 kommentarer:

  1. Med den kulde og blæst var det da godt at Bent valgte at tage hjem igen, bestemt ikke særligt godt vejr til en cykeltu.
    Sikke mange fine Tulipaner, dem har jeg ikke så mange af, jeg synes de er så ustabile, men jeg tænker faktisk på at sætte nogle i krukker til efteråret.
    Den Klematis er da bare imponerende 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja Bent var nødt til at tage hjem, det blev bare for koldt, der er heller ikke så meget spændende at opleve i sådan en kulde.
      Jeg supplerer tulipanerne op hvert år, så går det rimeligt.
      Ja clematisen er meget flot og meget stor :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Good evening dear Lisbeth,
    What a fantastic size the Clematises have. A wall full of color. So great that you are able to remember every name of the Rhodo's.

    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it is a very big clematis. Yes I am lucky I can remember the names.
      Same to you
      Rosehug Lisbeth

      Slet
  3. Det er helt utroligt flot at se de mange blomster i din have. Og du har storkonvaller i blomst - mine er ikke så langt, men jeg har liljekonvaller, der er lige ved at springe ud.
    Her er alle tulipaner blevet spist af rådyr, men jeg nyder nu alligevel at se på dyrene.
    Gøder du dine planter for at fremme blomstring?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der er godt nok også rigtig mange blomster nu trods kulden. Jeg viser ikke en brøkdel af dem, selvom jeg viser mange :)
      Ærgerligt at rådyrene spiser dine tulipaner, vi har hegnet ind, ellers spiste de alle rosenknopperne.
      Jeg gøder roser og rhododendron, ikke andet.

      Slet
  4. Fantastisk at alt er så frodigt hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der har gået heste og får på marken, inden vi købte den, så der er god gødning i jorden :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Bortset fra kulde og blæst ja så er vejret jo fint til at tage en masse billeder, hvis motiverne da vil stå stille. Ikke noget at sige til at Bent er vendt hjem i varmen. Det her er jo vejr for isbjørne og pingviner, og ikke blege danskere :-)
    Jeg har lige fået foræret en Vinget benved, den skulle få en rigtig flot efterårsfarve, så det glæder jeg mig til. Mon ikke den er magen ved din eller findes der flere slags?
    Hold da op hvor er C. Alpina flot. Klipper du den eller får den bare lov at gro?
    Dejligt at navnet på den tidlige Geranium er blevet opklaret, nu skal jeg huske at få det skrevet ned :-)
    Smukt billede af Split UP og pavilionnen.
    Ja det var så dagens fest og jeg siger tak for at være inviteret med :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man kan godt tage billeder, men ikke nærbilleder i blæsten. Vejret er bestemt ikke rart, så Bent kom hjem og fik god mad og fyret i brændeovnen :) Der er kun den ene slags vinget benved, så vidt jeg ved, den får flotte efterårsfarver. Jeg har tre nu, før da døde der to for mig, så er det rart at have flere :)
      Ja C. Alpina er flot, jeg klipper den ikke, den gror bare.
      Ja jeg havde samme problem med at huske at skrive navnet op.
      Tak - ja men selv tak.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Sykkeltur i dette været er nok ingen fornøyelse. Da har man det best hjemme:-)
    Takk for en fin hagerunde. Dere ligger fortsatt noen dager foran oss med tanke på blomstring, og det har vært for kaldt å holde på ute i vind og sludd..
    Ha det riktig godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Nej de sidste dage af turen var ikke så gode, så var det bedre at være hjemme.
      Selv tak ja jeg er nok lidt foran, med blæst og slud er der ikke meget ved at gå der ude.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. WOW for en clematis :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth

    Fantastisk blomstring hos deg! yuannense er helt nydelig og det er din clematis også. Helt utrolig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er gang i den her trods kulden.
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Flot rhodo - minder den ikke om Rhododendron davidsonianum din yunnanense - lækker blomst!
    Og orbiculare - lækker sag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo den kan godt minde lidt, men min er hvid den anden lyserød. Den har en meget lækker blomst ligesom orbiculare.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Jeg må vist snart en tur til Nivågård igen - og måske til arboretet i Hørsholm. Det er mine rododendronsteder. Men kun fordi Samsø ligger så langt væk. Ellers ville Høneballehaven være mit rododendronsted :-)
    Jeg har lige udgivet et indlæg hvor jeg nævner pærekvædens vidunderlige blomster. Du er heldig at du har en :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Det lyder som en god idé, der vil jeg også gerne hen, men igen så ligger Samsø for langt væk. Du måtte med glæde komme og se min have en gang om ugen, hvis du havde tid og lyst :) Hvad med blogtræffet, har du ikke tid der?
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. En cykeltur i det danske majlandskab lyder jo ellers umiddelbart som en fremragende idé. Festen er vel sådan set kun lige begyndt 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, han nød også de første dage, men så blev det for koldt, det lader ikke lige til at blive lunere.

      Slet
  12. Lige mine ord - for det er gået op for mig HVOR meget mere blæsten rusker på åbent land!
    Jeg kan sagtens forstå at Bent vendte hjem igen :-)
    Hvor ser det dejligt ud med alle blomsterne og R. orbiculare er da helt skøn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er skønt med udsigten til bare marker, men det har sin pris, det er med at få lavet læ i en fart, men i sådan en kulde er der ikke meget, der hjælper.
      Ja det var en god idé for Bent at tage hjem.
      Tak ja skønt er det.

      Slet
  13. Puha Lisbeth..... den pærekvæde er da vildt smuk. Må vist lige ind og tjekke den ud!
    Linda gav mig også en ide i dag. Altså de ideer er bare ikke gode for pengepungen....... :)
    Her er så koldt og frost om natten. Hagl om dagen. Så her bliver alle sommerblomster parkeret i drivehuset. De små frugt træer får tæpper over. Er glad for det. For intet har taget skade i nat.

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja pærekvæden er smuk, når den blomstrer. Det er ikke sådan med de idéer, de koster.
      Ja her er også koldt og blæsende, men heldigvis ingen frost eller hagl. Godt der ikke er noget, der har taget skade i nat.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth.
    Her blæser det også meget friskt og koldt, men det er alligevel et smukt vejr. Smukke billeder, og ikke mindst den sidste pinke rhododendron. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er rigeligt friskt, men solen har skinnet i formiddag, jeg kan se, at skyerne nærmer sig.
      Kh Lisbeth

      Slet