torsdag den 30. maj 2019

Løvfældende rhododendron

I dag har det regnet i en del timer, alligevel har vi kun fået 3 mm, heldigvis er det nu tørvejr, men det blæser, så jeg er i gang med at binde roser og clematis fast.
Her får I mange billeder af de løvfældende, der er som altid navne på og tilknyttet en enkelt bemærkning sidst i indlægget.
 R. Arpege står flot sammen med Acer Bloodgood 
R. daviesii er nok den, jeg har taget flest billeder af, den er smuk og velduftende, her er den 25.5.
og 29.5.
 R. Gibraltar er ikke så stor, men den er i live, den har været ved at dø flere gange.
 R. Glowing Ember
 R. Golden Eagle
 også her
 R. Hugh Wormald
 så fin i solskin
 R. Irene Koster
 med fyldte blomster R. Jack A. Sand
R. Jock Brydon er først lige begyndt at blomstre
 R. Luteum
 R. My Mary
 R. Narcissiflora
 også her
 denne her har Anne Marie, Lønbæk foræret mig, jeg mener, det skulle være Satan, men det er den ikke orange nok til.
 R. Snowbird, min sidste nye rhodo, købt i foråret i Rhododendronhaven
 R. Soire de Paris, fantastisk duft der breder sig langt omkring
 R. Sylphides

og en uden navn, købt i Billigblomst
Alle er de skønne, de lyser op i haven, men efter min mening skal der ikke stå mere end 4 - 5 samlet, ellers bliver det for meget og for spraglet.


her er en lille flok i ørkenbedet, flere vil jeg ikke have samlet på et sted. Smag og behag er selvfølgelig forskellig.
God aften

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så mange fine du har av de også. Er det ingen som heter Azalea lengre? I Rhododendronhaven heter alle Rhododendron, så jeg er litt forvirret ;)
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja vi er flere, der har meget af alt (næsten ;) Alle hedder rhododendron nu, så vidt jeg ved. Jeg kan godt forstå, du bliver forvirret. De laver hele tiden om på navnene.
    Klem

    SvarSlet
  3. Her har det været snus regn det meste af eftermiddagen, men ikke nået der har givet nogen mm.
    jeg giver dig helt ret i at rhodoer nemt kan blive for broget. Men jeg syntes du har fundet balancen. Det er så fine billeder du viser.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det samme her irriterende regn, som ikke rigtig giver noget i mm.
      Ja de kan blive brogede, men jeg gør mig umage for at finde balance. Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg er fuld af beundring for din botaniske have - hvor er den dog smuk!
    Det er helt nyt for mig, at der findes løvfældende rododendron. Dejligt at blive klogere.
    Jeg har gået tur på Humlebæk Kirkegård i dag, og der var et væld af blomstrende rododendronbuske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Gitte.
      Ja jeg skulle nok have skrevet lidt mere om de løvfældende, for de er ret hårdføre, så du kan roligt give dig i kast med dem, hvis du har lyst.
      Det lyder godt med Humlebæk Kirkegård, du er god til at gå ture og se noget nyt.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    De løvfældende er jo favoritter!
    Flotte sager du viser idag!

    Hvilke er de kraftigtst voksende af dem?

    Her har det også regnet fra den sene formiddag til nu, så vi satser på weekenden!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det ved jeg, derfor har jeg gemt dette indlæg til du var hjemme igen. Mens du har været væk, har jeg vist flere fine ting, som interesserer dig, bl.a. træpæoner, dagliljer og ikke mindst nyt løv på rhodoerne.
      De er faktisk alle ret kraftige, jeg har svært ved at nævne en, der ikke er det. De kommer alle godt efter det. Der er nogle, som venter 14 dage 3 uger, inden de blomstrer, de er nok knap så kraftige. De hedder arborescens. R. Snowbird var jeg heldig at få et godt eksemplar af, Ida ville også have haft den, men jeg kom først, så hun måtte nøjes med et mindre eksemplar, men de bliver jo alle pænt store i løbet af nogle år.
      Ja lad os håbe på godt havevejr i weekenden, når sommeren efter kalenderen starter.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    De er bare skønne de løvfældende og der er mange af dem hos dig som jeg beundrede og jeg havde travlt med at dufte :-) selv har jeg kun et par stykker og den ene er lige begyndt at blomstre. Tror ikke at den dufter.
    Den lille flok i ørkenbedet er bare flot og det er et smukt billede af dem og bedet.
    Her har det kun været sådan noget snus regn og det har ikke engang givet 1mm, men det var nok til at jeg blev lidt vod da jeg plantede roser og da jeg kom til at svede,det jo er hårdt arbejde så var jeg godt nok kold og klam da jeg var færdig. Så var det bare ind i varmen. Med blæsevejret indbød det ikke til yderligere havearbejde idag, det var nok heller ikke særlig rart at binde Clematis og Roser fast.
    Håber på lidt tørvejr i morgen da jeg har en fridag.
    Sommeren kommer i weekenden siger de og selvfølgelig skal jeg noget begge dage ØV.
    Fortsat god aften
    Knys Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er de, og mange af dem dufter skønt. Ja dem i ørkenbedet passer lige der.
      Ja rigtig kedeligt vejr har det været, men du fik plantet alligevel, godt du kunne komme ind i varmen. Jeg gik over en time derude her i aften, lus og sygdomsramte blade på roserne måtte fjernes, det var ikke så sjovt. Ja vi håber på bedre vejr i morgen. Ærgerligt at du skal noget begge dage.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    How lucky you are having some rain. Not one drop in my garden. My compliments how wonderful your garden is looking. It must be a lot of work to keep it in shape.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  8. Good morning dear Marijke
    Yes I am lucky we don´t need water until now. I am no sure my garden is shape last night I used an hour to look at every rose, there was a lot of lice and rose petal wasp.
    Same to you I hope you will get som rain
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  9. Jeg er enig i, at farven på deres blomstring er ret overvældende i store mængder. Til gengæld vinder de på duft, lethed og efterårsfarver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de skal fordeles lidt rundt i haven, ellers bliver det vulgært, det er ikke alle, der forstår det. Ja de vinder helt sikkert i både duft lethed og efterårsfarver.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Imponerende med alle disse former og farver. Jeg har ingen rhododendroner selv, men nyder synet af alle dine. Er det over 300 forskellige slags, du har? Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det er godt, du så vil nyde mine. De ville ellers være oplagt i jeres store have, men smag og behag er jo forskellig. Nej kun 245 næsten alle forskellige :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hei Lisbeth. Jeg har ingen av de løvfellende, men jeg har tenkt å prøve å ta stiklinger av tre som min bestefar plantet i sin hage. Har du refaring med stiklingsformering? Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Jeg har desværre ingen erfaring med stiklingeformering, men det er da et forsøg værd at prøve. Det koster ingenting, når du kan tage dem i din bedstefars have.
      Klem

      Slet