fredag den 24. maj 2019

En dag i solskin

I går skinnede solen dejligt, så der blev igen taget mange billeder:
 Så smukt står allium sammen med R. Diadem
 Der er mange blomster på blåbærrene
 Den tidligstblomstrende camelia´s nye løv
 Der er gang i mange af mine clematis, nogle af dem blomstrer så højt oppe, at det er svært at tage billeder.
 Deutzia en fin busk, der blomstrer nu
 Mange fine kig
 gennem haven
 og ude fra vejen
så er der blomster i den brogede kastanie
Anne, du kunne ikke have valgt bedre tidspunkt, når det ikke skulle være roser, du skulle se. Der er så meget at kigge på derude nu.
Rhododendron:
 R. auriculatum på vej med nyt løv
 R. Blaue Jungs
 R. campylogynum
 R. Grugaperle
 R. Jack A. Sand
 er løvfældende
 R. Kabarett
R. russotinctum
 ørkenbedet
også her
Bent har igen fået en ny maskine. Det er nødvendigt med den store plæne, der skal slås (for tiden 2 gange om ugen), det er en batteridrevet og en bedre model end den forrige. Borch 36V
God fredag - jeg vender tilbage i morgen, der er billeder/motiver nok

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Deilig å se solskinnsbilder. Her har det regnet flere i dager etter hverandre. Flotte rhodoer hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en fin dag i går, i dag har det regnet lidt og blæst meget.
      Klem

      Slet
  2. Så smukke billeder, Lisbeth. Din allium sammen med R. Diadem er bare så flot. Her nyder vi, at alle rododendronbuskene blomster nu - og alle akelejerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, ja det billede blev ret godt. Ja det er dejligt, når der er gang i rhododendronerne. Det kan jeg godt forstå, at I nyder.

      Slet
  3. Dejlige allium. Mine er ikke helt så langt fremme, men de er stærkt på vej. Nu begynder jeg at kunne se de breder sig med de små frølinger. Velkomment.
    Jeg ville bare ønske dagen havde et par timer mere så man kunne nå lidt af det man gerne ville i haven,,,
    Smart plæneklipper, den skal jeg vist ikke vise gemalen, fnis.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de er fine, men pas på dem, de kan blive til rigtig rigtig mange, jeg er begyndt at holde øje med mine.
      Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have flere timer i haven, i dag har det ikke været så fint her.
      Plæneklipperen er ret god og miljøvenlig, den koster 4000 kr. Vi er glade for vores, den larmer ikke så meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Så er du foran med Allium, mine er ikke i nærheden af blomstring. Til gengæld er den første rose sprunget ud - den lyserøde Bugnet søster, og den dufter skønt 😊 Der er så meget fint i blomst hos dig, og det er et fantastisk syn med rhodoerne i så mange forskellige farver - Anne har virkelig en skøn oplevelse i vente 😊 Der ser så fint ud i dine bede, du har virkelig haft travlt med at fjerne ukrudt, som jo bare myldrer frem efter de seneste dages regnvejr. Det bliver så min tur til at gå i krig med skidtet i morgen, hvor det igen skulle blive fint vejr med sol. Herligt med en ny plæneklipper. Det er det halve arbejde med ordentligt værktøj og redskaber. Lyder godt med en stilfærdig batteridrevet, min larmer og oser af benzin, og det er bestemt ikke særligt klimavenligt, men nu får den liv at køre, til den ikke kan mere.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Sjovt sådan en forskel, der er på planterne. Mine roser mangler lidt endnu, allium er nu heller ikke sprunget ud alle steder i haven. Ja det er flot nu. Græsset gror op alle vegne, midt i rhodoerne, så der er nok at se til her. Ja den plæneklipper er god, men du må så nøjes med den der oser af benzin, de stinker fælt og nej, de er ikke klimavenlige.
      Tak i lige måd
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Good evening dear Lisbeth,
    Fantastic to see your garden exploding in bloom's!!! Overhere I see Robot lawn mowars doing the job! Can't wait to see your wonderful roses in bloom.
    Have a fantastic weekend ahead
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      There are at lot of flowers in my garden now. Many have robots but it will not be good in our garden, too much rabats. There are a lot of buds in the roses now.
      Same to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Spændende rhodoer - R. russotinctum ser spændende ud - R. auriculatum har jeg endda selv i Sverige.
    Alletiders med ordentligt værktøj!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg kan godt huske, at du har R. auriculatum i Sverige, den er så fin, jeg forventer mig meget af min, den er nærmest opstammet.
      Ja det skal der til med så stor en have.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Uhh ja det er vist et rigtig godt tidspunkt for det årlige besøg og der skal huskes at kigges både op, ned, til høje og til venstre. Det er jo med at få det hele med :-) det lader også til at vi igen er heldig med vejret.
    Bent har fået nyt lege tøj igen, så der blir også noget for Mogens at se på :-)
    Ikke mere fra mig i aften vi ses i morgen. Vi tager færgen kl 12 som vi plejer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det helt sikkert. Heldigvis følges du med mig rundt, så jeg skal nok gøre dig opmærksom på det hele, håber jeg.
      Ja mændene skal jo også have noget at snakke om :)
      Det er fint - god tur, vi ses.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ih hvor er Jack A Sand flot. Mums.
    Tillykke med den nye maskine. Jeres græs ser også altid så pænt ud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er en flot rhodo, men lidt hidsig i farven, når den springer ud, den passer ikke helt, hvor den står.
      Tak for det, Bent gør meget ud af, at græsset ikke må blive for højt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hei Lisbeth, det ser da virkelig flott ut. Jeg hadde Allium for første gang i fjor, men mange kommer med bare blad i år. Ellers har mine også begynt å springe ut, de er en ssnn glede å ha i hagen. Her har vi fått virkelig mye regn, rundt 60-70 mm på tre dager har nok avverget brønnkrisen for en stund. Ha en fin lørdag. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Tak skal du have, synd dine allium ikke vil blomstre i år. De skal nok komme næste år. Så har I fået regn, det er rigtig godt.
      Klem

      Slet
  10. Det er vekslende vejr for tiden, men heldigvis er vi da ikke tørkeramt ligesom sidste år allerede på dette tidspunkt (Jeg har lige fået vandregningen, pyh...). Dejligt at familien vovede sig ud i haven på trods af regnvejret. Dine porcelænsærenpris er så smukke, dem må jeg vist have på listen.
    Der er masser at se på for dine gæster, hils Anne mange gange og ha' en hyggelig dag.
    Det hele ser så flot ud lige nu hos dig og Bent gør sig umage med græsset, det er et stort arbejde.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, selvom det er køligt er det nu bedre end sidste års tørke, den har kostet meget på vandregningen :( Heldigvis er det ikke slemt hos os. Ja familien var nødt til at gå ud, det var jo det, de var kommet for :)
      Ja de er fine porcelænsærenpris, Gitte har mængder af dem.
      Jo tak for det, Anne kommer ikke til at kede sig, jeg hilser.
      Tak ja Bent går meget op i, at græsset ikke bliver for langt. Det problem har I ikke, så vidt jeg husker :)
      Knus

      Slet
  11. Jeg kiggede en ekstra gang på de nye skud på din auriculatum. På min kan man endnu ikke se, om det er blad- eller blomsterknopper. Jeg håber selvfølgelig på det sidste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg var også i tvivl om det var blomst eller knop, men den skal vidst have flere år på bagen, før der kommer blomster. Spændende om det er blomster hos dig.

      Slet
  12. Smukt blomstrende ser der ud i haven som altid.
    Bent nyder nok sin nye maskine. altid dejligt med godt håndværk.

    Klem og dejlig lørdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det går helt godt med blomstringen nu.
      Ja Bent er glad for den nye maskine.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Och jag har precis skurit ner min R auriculatum till backen. Misstänker den har Phytophthora och ska försöka ersätta den i sommar. Synd för jag har sett de vackra vita blommorna och läst om den ljuvliga doften :(

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Nej hvor synd med din auriculatum, men hvis der var sygdom i den, var det nok et klogt træk. Håber den starter forfra.
      Tak i lige måde

      Slet